نتائج البحث : يوجد 1

قائمة 1 - 1 من 1
فرز

مقالة
The role of the director to show the aesthetic value of the plot of the drama
دور المخرج في أظهار القيمة الجمالية للحبكة في الأعمال الدرامية

المؤلف: Ziyad hashim mohammed زياد هاشم محمد
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 السنة: 2013 المجلد: 9 الاصدار: 56 الصفحات: 281-294
الجامعة: Diyala University جامعة ديالى - جامعة ديالى

Loading...
Loading...
الخلاصة

That scenario as an art (literary independent) of the fields difficult in writing Eibera where from did not providethemselves with the concepts and Tsourrat especially around the scenario itself and not be sufficiently aware of workmanship cinematic that scenario language of cinema itself, will not you to the cinema unless there are provisions film written according to the perceptions process and Ommoosh for Cinema (art and industry) The researcher found that the concept of this mysterious art for many of the art students have found need to Tsalit the light on the nature of the construction of the new scenario which could make it a strong film or analog knit construction, with the result we get the drama satisfies tastes viewers. The one who identified the researcher of this study, namely:-1 - Know the elements of dramatic structure of the film in the filmscenario 2 - Analysis of samples of Arab films and steps Alaalmihomarafh build scenario and the position of the plot.The researcher adopted the descriptive and analytical approach. Sources also been adopted, which focused on the analysis of dramatic structure of plays and movies In addition to sources which dealt with the style of writing the script was relying in film study sample analysis. This researcher has come to a number of the most important results: -1 - that the idea Two films the close of the concerns of the community and have a humanitarian character and find similar in the fact that we live so we find these Two films had obtained the fame and admiration by the viewers.2 - The construction of a logical and reasonable personalities conflict, which was the struggle of personalities, both (internal and external conflict) came from in order to achieve the dramatic needs WAM shows any scene plus or devoid of dramaticconflict.3 - relay and was a logical sequence of scenes and crossing the main idea has been added thrill of militancy to follow the evolution of the idea and rush toward conflict.4 - could scriptwriters to develop the plot in the right place and came events charged knit, and each complements the other scenesKalpnianSolid.5 - has dominated the directors on the spirit and essence of the scenario by adjusting the rhythm of the film footage was studied and style move Cameras and choose camera angles have been the richest thoughtful intellectual content of these films. As the montage is also contributed to set the tone for events within the film. ان السيناريو بوصفه فناً ( أدبياً مستقلاً ) من الحقول الصعبة في الكتابة لايبرع فيها من لم يتزود بمفاهيم وتصورات خاصة حول عملية السيناريو نفسها ومن لم يكون على اطلاع كاف بالصنعة السينمائية. ان السيناريو لغة السينما نفسها ، فلن تقوم للسينما ما لم تكن هناك نصوص سينمائية مكتوبة وفق تصورات عملية وملموسة للسينما ( فناً وصناعة ). وقد وجد الباحث ان مفهوم هذا الفن غامض عن كثير من طلاب الفن وقد وجد ضرورة لتسليط الضوء على طبيعة بناء السيناريو الجديد الذي يمكن ان نصنع منه فلم قوي او تمثيلية متماسكة البناء ، بالنتيجة نحصل على عمل درامي يرضي اذواق المشاهدين . لذى حدد الباحث لهذه الدراسة وهي :-1 – معرفة عناصر البناء الدرامي للسيناريو في الفلم السينمائي .2 – تحليل نماذج من الأفلام السينمائية العربية والعالمية ومعرفة خطوات بناء السيناريو وموضع الحبكة فيها .واعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي . كما تم اعتماد المصادر التي اهتمت في تحليل البناء الدرامي للمسرحيات والأفلام السينمائية بالأضافة الى المصادر التي تناولت اسلوب كتابة السيناريو وتم الاعتماد عليها في تحليل الأفلام عينة الدراسة . هذا وقد توصل الباحث الى جملة من النتائج اهمها :-1 – ان فكرة الفلمين قريبة من هموم المجتمع ولها طابع انساني ونجد ما يشابهها في الواقع الذي نعيشة لذا نجد هذين الفلمين قد حصلا على الشهرة والأعجاب من قبل المشاهدين .2 – ان بناء الشخصيات منطقي ومعقول فالصراع الذي كانت تخوضه الشخصيات بشقية ( الصراع الداخلي والخارجي ) جاء من اجل تحقيق الحاجات الدرامية والم يظهر أي مشهد زائد او يخلو من الصراع الدرامي .3 – كان تتابع وتسلسل المشاهد منطقي ومعبر عن الفكرة الرئيسية وقد اضاف التشويق والتشدد لمتابعة تطور الفكرة والصراع نحو الذروة .4 – استطاع كتاب السيناريو من وضع الحبكة في مكانها الصحيح وجاءت الأحداث متماسكة مشحونة ، والمشاهد بعضها يكمل البعض كالبنيان المرصوص .5 – لقد سيطر المخرجين على على روح وجوهر السيناريو من خلال ضبط ايقاع الفلم وكانت اللقطات مدروسة واسلوب تحريك الكامرات واختيار زوايا التصوير مدروس وقد اغنى المضمون الفكري لهذه الأفلام . كما ان المونتاج ساهم هو الأخر في ضبط ايقاع الأحداث داخل الفلم

الكلمات المفتاحية

قائمة 1 - 1 من 1
فرز
تضييق نطاق البحث

نوع المصادر

مقالة (1)


اللغة

Arabic (1)


السنة
من الى Submit

2013 (1)