research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The special features of the cities of Khorezm
السمات الخاصة لمدن خوارزم

Author: adnan khallaf kadhum عدنان خلف كاظم
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2008 Issue: 30 Pages: 104-115
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Is the study of the city are important, including charts and problems of social, demographic, economic, because the city is a unity vital and active part of the movement of the progress of civilization of any society and the city in the opinion of Hinglr and the son of perspective is the civilization and hence the city, including carrying of the meanings they represent the nation for this was a concern in cities by concerned with this field.Arab cities are not the result of the day but return to the heritage of historical experiences and the land of Mesopotamia was the cradle of civilizations that developed their strength died Ervdt humanitarian creative time period, followed by the Babylonians and then the advent of Islam in the world.Confirms the researchers that there are kits to make this place the city and the other village, and properties that define the functions of this city or that, has stressed the scholars on the necessary requirements in place that is called the (city) and this means the application of the law and Sharia and the financial independence and economic development.There are expressions of intention to provide a general character such as the mandate of the sole purpose hand and these labels are broader than the city, the city became a part of it, and there are so-called third term (the case) or a city full of a large city may be the capital in most cases.Is given as well as the expression ((village)) that the function of the case which leads to a large village resembling the city.There is another expression called (the town) is a link between the village and the city or as a reference to the characteristics of the city is less than the big city, there prompted a small expression or position or Idols, and there is a job site called economic port.Have undergone the Islamic East to the hegemony of the Arab Islamic state and thus become large cities under the control of Arab Muslims, including the cities of oriental and many villages, and these cities are centers of religious and pagan temples, as is the case in Persia and Sindh and South-east Asia, and that the Arab conquests of the Islamic did not destroy a city or village or destroy some of their parts or their farms and orchards and fields cultivated did not destroy the castles and forts and markets of these cities, but has these armies to build cities, especially Bisknhm consistent with the thinking in the establishment of cities, as they have encouraged the potential of these economic cities and developed the production capacity in the areas of agricultural, industrial, commercial, and some of these cities have the status of political, cultural and economic importance in the history of the Arab-Muslim cities such as Samarkand and Nishapur, irrigation and quartz mountains and cities and the cities of Sindh and other cities.

تعد دراسة المدينة من الأمور المهمة ومنها التخطيطات ومشاكلها الاجتماعية والسكانية والاقتصادية ، لان المدينة تمثل الوحدة الحيوية والجزء الفعال من حركة التقدم الحضاري لأي مجتمع والمدينة في رأي شينجلر وابن منظور هي الحضارة وعليه فان المدينة بما تحمل من معاني فهي تمثل الأمة لهذا كان الاهتمام بالمدن من قبل المعنيين بهذا المجال .فالمدن العربية ليست وليدة اليوم بل الرجوع إلى الإرث الحضاري من تجارب تاريخية فبلاد وادي الرافدين كان مهد الحضارات المتطورة التي أرفدت الإنسانية بأسها مات مبدعة زمن البابليين ثم تلتها فترة ظهور الإسلام في العالم .يؤكد الباحثين على أن هناك مستلزمات تجعل هذا المكان مدينة والآخر قرية ، والخصائص التي تحدد وظائف هذه المدينة أو تلك ، وقد شدد الفقهاء على المستلزمات الضرورية في المكان الذي يطلق عليه اسم (مدينة) وهذا يعني تطبيق القانون والشريعة والاستقلال المالي والاقتصادي .هناك تعبيرات تمد نية ذات صفة عامة مثل ولاية ،كورة ، ناحية وهذه التسميات تعد أوسع من المدينة ، التي أصبحت المدينة جزءاً منها ، ويوجد تعبير ثالث يسمى (قضية ) أو مدينة عامرة وهي مدينة كبيرة وقد تكون العاصمة في اغلب الأحيان .ويرد كذلك تعبير ((قرية)) التي تقوم بوظيفة القضية الآمر الذي يقود بأن القرية الكبيرة تشبة المدينة .وهناك تعبير آخر يسمى (بلدة ) هي حلقة الوصل بين القرية والمدينة أو أنها أشارة إلى المدينة بخصائص أقل من المدينة الكبيرة ، وهناك تعبير حض صغير أو موضع أو صقع ، وهناك وظيفة الموقع الاقتصادية التي يطلق عليها مرفأ .لقد خضع المشرق الإسلامي لهيمنة الدولة العربية الإسلامية وبهذا أصبحت مدن كبيرة تحت سيطرة العرب المسلمين ومنها مدن مشرقية وقرى كثيرة ، وهذه المدن تمثل مراكز دينية وثنية أو معابد كما هو الحال في بلاد فارس وبلاد السند وجنوب شرق أسيا ، وان الفتوحات العربية الإسلامية لم تهدم مدينة أو قرية أو تخرب البعض من أجزائها أو مزارعها وبساتينها وحقولها المزروعة ولم تدمر قلاع وحصون وأسواق هذه المدن بل قامت هذه الجيوش ببناء مدن خاصة بسكنهم تتفق وتفكيرهم في تأسيس المدن ، كما أنهم شجعوا أمكانات هذه المدن الاقتصادية وطوروا قدراتها الإنتاجية في المجالات الزراعية والصناعية والتجارية ، وان البعض من هذه المدن يتمتع بمكانة سياسية وحضارية واقتصادية كبيرة في التاريخ العربي الإسلامي أمثال مدن نيسابور وسمرقند والري ومرو ومدن الجبال ومدن السند وغيرها من المدن .


Article
destroy And the peace treaty
تدمير ومعاهـدة الصلح

Loading...
Loading...
Abstract

The city of the province in the early destruction of the fifth as he said, I'm happy: (eighteen in length and width degrees thirty nine degrees and ten minutes).It is noteworthy Albuldaon an Islamic city, built Umayyad days Andalusians is located east of Andalusia, Seville and they are many similarities, which lies in the west of Andalusia.And is famous for a lot of houses and orchards, where several parks, including Fitness and Alzenqat and Mount Il and Mount beneath orchards and beneath it emerges eyes that come out of fresh water, and includes a city-funded, which is located in the west of the destruction and Arjulh which became the center of the destruction of the main is a Koura key to this city. (1)If Tmana in the naming of the city of destruction, we found that the owner of this city or its ruler was called Gothic "Theodmir" and he calls the Arabs "destroy" him and attributed this province in the south-eastern Andalusia (2)Has been given to this city as the "Murcia", which lies 64 km from the Mediterranean ports and Cartagena, which was important centers of trade, and in the time of Prince Abdul Rahman, the inside (138 e) turned to the destruction of normal Korh became known as "Auriolh" (3)At the time of Abdul Rahman year 216 H East, charted by the city of Murcia Jabir bin Malik bin, however, the destruction factor. (4)And then boarded a de Murcia Alameraan coves and Zuhair Alskulaiaan and joined the province of Murcia to Valencia (5) and are separated from the time stationed in Andalusia 525 years e. (6)At the time of the Almohads as it was taken over by Mohammed bin Yousuf bin Hood, alias (Mutawakkil) and continued in control until it fell on the hand of the king argon (Jaime I) e 664 years. (7)

تقع مدينة تدمير في اوائل الاقليم الخامس اذ قال ابن سعيد : (حيث الطول ثمان عشرة درجة والعرض تسع وثلاثون درجة وعشرة دقائق ).ويذكر البلدانيون بانهـا مدينة اسلامية بنيت ايام الامويين الاندلسيون وتقع شرق الاندلس وهـي كثيرة الشبهـ باشبيلية التي تقع في غرب الاندلس .وتشتهـر بكثرة المنازل والبساتين وفيهـا عدة منتزهـات منهـا الرشاقة والزنقات وجبل ايل وجبل تحتهـ البساتين وفي اسفلهـ تنبثق العيون التي يخرج منهـا الماء العذب ، وتضم لهـا مدينة مولة التي تقع في غرب تدمير واريولة التي اصبحت مركز تدمير الرئيسي وتعد الكورة الرئيسية لهـذه المدينة. (1)واذا تمعنا في تسمية مدينة تدمير وجدنا بان صاحب هـذه المدينة او حاكمهـا القوطي كان يدعى "ثيودمير" ويسميه العرب "تدمير" واليه تنسب هـذه المقاطعة الواقعة في الجنوب الشرقي لبلاد الاندلس (2)وقد يطلق على هـذه المدينة باسم "مرسية" والتي تبعد 64 كم عن البحر المتوسط ومن موانئهـا المهـمة قرطاجنة التي كانت من مراكز التجارة ، وفي زمن الامير عبد الرحمن الداخل (138هـ) تحولت تدمير الى كورة عادية اصبحت تسمى "اوريولة" (3)وفي زمن عبد الرحمن الاوسط سنة 216هـ ، اختطت مدينة مرسية على يد جابر بن مالك بن لبيد عامل تدمير . (4)وبعد ذلك استقل بحكم مرسية العامريان خيران وزهـير الصقلييان وفيهـا انضمت مرسية الى مقاطعة بلنسبة (5) وانفصلت عنهـا زمن المرابطين في الاندلس سنة 525 هـ . (6)وفي زمن الموحدين اذ سيطر عليهـا محمد بن يوسف بن هـود الملقب بـ (المتوكل) واستمر مسيطرا عليهـا حتى سقطت على يد ملك الارجون (خايمي الاول) سنة 664هـ .(7)

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2008 (1)

2007 (1)