research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
globlization and its effect on the building system
العولمــة واثرهـا على النظـام العمرانـي

Author: mazin thafir musa م.م. مــازن ظـافــر مـوسـى الصفــار
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2010 Volume: 6 Issue: 19-20-21 Pages: 277-292
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The Globalization has emerged and developed over several decides. This ideology which was set to constitutes the globe was not just to serve the world but to serve the entrusts of it’s believers for control and dominance. They’re for this ideology had to create anew world system, capable of constant reformation and changing. This new ideology made tools of technology, science, and economy as means have achieve it’s fundamental gals, no matter how these means have deferred and contradicted towards achieving the gals, they will seventhly serve the it’s main propose, which this comprehensive ideology seeks for. This contempory ideology points it’s efforts and tools the weak parts of this world, where the real meaning of system concept and it’s tools of implementing are unseen in the various fields specifically in architect as such.The contemporary Iraqi, and Arabic cites has been for a long period of time suffering absence for a role of a comprehensive and integral urban system, cities suffer from enormous urban problems mainly, because of the basic urban system itself and it’s tools of implementation.This research reveals the need and importance to rely upon an urban system, which bears the real meaning of its name that is on both academic and implementation levels. This should only be through comprehensive and not partial view, because partial problem dealing will only give partial and temporary results, with the use of such comprehensive system and implementational tools will consequently give out gains concerning identity, urban personalization.

إن العولمة قد نشأت وتطورت خلال مراحل وعقود،وقد أريد لهذا الفكر أن يستوعب العالم ليس من منطلق خدمة هذا العالم وإنما لكي يخدم هذا العالم مصالح متبني هذا الفكر في الهيمنة والسيطرة مما تطلب منه أن يستند إلى نظامٍ عالميٍ جديد له القدرة على إعادة التشكل والتغير المستمرين،وقد جعل من العلم و التكنولوجيا والاقتصاد أدوات تمكنه من تحقيق أهدافه التي مهما اختلفت أو تناقضت فإنها تصب باتجاه خدمة الأهداف الرئيسية التي يسعى إليها هذا الفكر التوسعي. وهذا الفكر يوجه أسلحته وأدواته باتجاه المفاصل الضعيفة في هذا العالم والتي يغيب فيها المعنى الحقيقي لمفهوم النظام واليات تطبيقه في مختلف المجالات ومنها العمارة. إن مدننا العراقية والعربية المعاصرة تعاني منذ فترة طويلة إلى غياب دور المفهوم الشمولي والتكاملي للنظام العمراني للمدينة والتي تعاني من مشاكل عمرانية واسعة نابعة من الأساس والمصدر الذي يمثله نظام هذه المدينة العمراني.وإن ما يطرحه هذا البحث من ضرورة اعتماد نظام عمراني يحمل المعنى الحقيقي لهذا المفهوم على الصعيد النظري والتطبيقي وبشمولية وليس من منظار متجزأ لان الرؤيا المتجزئة تعطي حلولاً تكون هي الأخرى متجزئة ومؤقتة ،فضلاً عما تترتب عليه نتيجة ظهور هذا النظام واليات عمله من مكاسب على مستوى الهوية والخصوصية العمرانية المحلية.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2010 (1)