research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Possibility of Adopting Cooperative Insurance:
إمكانية تبني التأمين التعاوني:

Author: Jarjees A. Abbas جرجيس عمير عباس الحديدي
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2012 Volume: 34 Issue: 110following Pages: 83-104
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractDuring the beginning of industrial renaissance period and industrial revolution which happened in the world, and with the increasing of commercial exchanges among nations, the commercial insurance in its western concept followed by capitalism depending on profit and Riba (usury) has been moved to Islamic countries, therefore the capitalists started to construct the commercial insurance companies depending on western system. At this time, the importance of cooperative insurance has appeared as Islamic alternative to prohibitive commercial insurance according to all Islamic rules. Its importance has accordingly been increased for benefits and advantages offering to individual and community. Hence, the present research shows the possibility of adopting this insurance through proposing advantages, social and economic reasons. The difference between it, commercial insurance and the Islamic judgment is that both depend on the available academic references. The practical side of this research was through the reconnaissance study which has been achieved by insurance companies in Nineveh Province. Seventy four questionnaires have been distributed. Several results were concluded in this study after analysis and the researchers have presented the suitable suggestions.

المستخلصمع اتساع نطاق العمل بالتبادل التجاري بين الشعوب، و بداية عصر النهضة والثورة الصناعيّة التي شهدها العالم، انتقل التأمين التجاري بمفهومه الغربي الذي تطبقه الرأسمالية والذي يقوم على مبدأ الفائدة والربا إلى بلاد الإسلام والمسلمين، فشرع أرباب الأموال في إنشاء شركات التأمين التجاري على النمط الغربي، وهنا برزت أهمية التأمين التعاوني من كونه البديل الشرعي للتأمين التجاري المحرم بحسب ما أفتت به المجامع الفقهية في العالم الاسلامي ، وتزداد اهميته من خلال ما يقدمه من مزايا وفوائد للفرد والمجتمع ، وبموجب ذلك جاء هذا البحث ليبين إمكانية تبني هذا النوع من التأمين من خلال طرح الإيجابيات والمزايا والمسوغات الإجتماعية والاقتصادية والفرق بينه وبين التأمين التجاري، فضلا عن الحكم الشرعي لكل منهما معتمدين على ما أتيح للباحثين من مصادر أكاديمية، ثم جاء الجانب التطبيقي لهذا البحث من خلال الدراسة الاستطلاعية التي تم تنفيذها في شركات التأمين في محافظة نينوى، حيث تم توزيع (74) استبانة، وتوصل البحث بعد تحليل النتائج إلى مجموعة من الاستنتاجات التي قدم بناءً عليها ما يناسبها من المقترحات.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2012 (1)