research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
دراسة لوظائف الغدة الدرقية وعلاقتها بأمراض الكلى المختلفة

Authors: Saeed Zidan Khalf سعيد زيدان خلف --- Ezeddin A. ALbayyar عزالدين عطية البيار
Journal: Journal of university of Anbar for Pure science مجلة جامعة الانبار للعلوم الصرفة ISSN: ISSN: 19918941 Year: 2017 Volume: 11 Issue: 3 Pages: 51-55
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

أجريت الدراسة في مستشفى الرمادي التعليمي في محافظة الأنبار للفترة من 1/4/ 2016 ولغاية 1/10/ 2016, شملت الدراسة المرضى المُصابين بأمراض الفشل الكلوي المُزمن والتهاب الكلى الحاد والتحصي الكلوي, جمعت 135 عينة دم, وزعت على النحو الآتي: (40) عينة دم لمرضى الفشل الكلوي المُزمن و (15) عينة دم لمرضى التهاب الكلية الحاد, و(40) عينة دم لمرضى التحصي الكلوي, بالإضافة إلى مجموعة السيطرة المتكونة من (40) عينة دم. تراوحت أعمار أفراد العينات الأربعة المدروسة بين (30 - 60) سنة جميعهم من الذكور, أظهرت النتائج وجود فروق معنوية (P<0.05) في متوسطات هرمونات الغُدة الدًرقية, إذ لوحظ وجود إنخفاض معنوي (P<0.05) في مستوى هرموني T3 و T4 لدى المرضى المصابين بأمراض الفشل الكلوي المُزمن والتهاب الكلية الحاد والتحصي الكلوي مُقارنةً مع مجموعة السيطرة, في حين لم تظهر نتائج التحليل الإحصائي أية فروق معنوية في قيم متوسطات الهرمون المُحرض للدًرقية TSH للمرضى المصابين بأمراض الكلى المختلفة.


Article
A Study of Some Bacteria Affecting Urinary Tract of Children with Renal Disease
دراسة لبعض الملوثات البكتريولوجية للمسالك البولية لدى الأطفال المصابين بأمراض كلوية

Authors: Eman Abbas Muhsin ايمان عباس محسن --- Rajwa H. Essa رجوة حسن عيسى --- Sinaa M. Shakir سيناء مهدي شاكر
Journal: JOURNAL OF MADENAT ALELEM COLLEGE مجلة كلية مدينة العلم الجامعة ISSN: 2073,2295 Year: 2013 Volume: 5 Issue: 1 Pages: 22-35
Publisher: City College of Science University كلية مدينة العلم الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

This study was carried out between December 17, 2008 and August 25, 2009. It included 62 pediatric patients at the age range (1-12) years of both genders: 26 with chronic renal failure (CRF) and 36 with nephritic syndrome (NS), who were outpatients and in-patients in the dialysis unit in both Al-Mansour pediatric teaching hospital and Child's central teaching hospital. The control group consisted of 26 children. Urine and blood samples were collected from children with both renal diseases and healthy controls. Renal function was evaluated by biochemical tests of blood. After culturing the urine samples on both MacConkey agar medium and blood agar medium, general urine examination (GUE) was applied regardless the type of the renal disease. Results explained significant increase in both urea and creatinine concentrations in serum (P<0.001). General urine examination of both CRF and NS patients showed that casts presence in urine was not significant (p=0.056), while albuminuria was significant (P=0.049). The negative urine cultures were present in 64.5% of both patients' groups. The control group showed no bacteria in urine. The positive cultures in patients (35.5%) were indicating urinary tract infections (UTIs) with a significant relation with the type of renal disease (P=0.042). UTIs seemed to be related with gender (P=0.044). The bacterial growth included the following isolates: E. coli (54.55%), Pseudomonas aeruginosa (22.73%), Klebsiella pneumoniae (9.09%), Proteus mirabilis (9.09%) and Morganella morganii in one case only (4.55%). The bacterial isolates were different in their sensitivity to antibiotics, which included Ceftazidime, Cefteriaxone, Gentamycin, Nalidixic acid, Nitrofurantoin and Trimethoprime).

نفذت هذه الدراسة بين 17-12-2008 و 25-8-2009 وشملت 62 طفلاً مريضاً في المدى العمري (1-12) سنة ومن كلا الجنسين: 26 طفلاً مصاباً بالفشل الكلوي المزمن و 36 طفلاً مصاباً بالمتلازمة الكلائية، وكان المرضى خارجيين وراقدين في وحدة غسل الكلية في كل من مستشفى المنصور التعليمي للأطفال ومستشفى الطفل التعليمي المركزي وشملت المجموعة الضابطة 26 طفلاً. جمعت عينات الدم والادرار من مجاميع المرضى والأصحاء. تم تقييم الوظيفة الكلوية بواسطة الاختبارات الكيميوحيوية للدم. بعد زرع النماذج على وسطي آغار ماكونكي وآغار الدم أجري لها الفحص العام (بغض النظر عن نوع المرض الكلوي) . أظهرت النتائج زيادةً معنويةً في يوريا وكرياتنين المصل.(0.001>P) أما نتائج الفحص العام للادرار فأظهرت أن وجود القوالب في ادرار المرضى لم يكن معنوياً (الاحتمالية=0.056) ، بينما كان وجود بروتين الالبومين في ادرار المرضى معنوياً (الاحتمالية=0.049). وجدت نتائج زرع الادرار السالبة في 64.5% من كلتا المجموعتين المرضيتين٬ كذلك كانت نتائج زرع الادرار سالبةً في المجموعة الضابطة. أما نتائج زرع الادرار الموجبة في المرضى (35.5%) فكانت تشير الى وجود التهاب السبيل البولي مع علاقةٍ معنويةٍ بنوع المرض الكلوي (الاحتمالية= 0.042). لقد أظهر التهاب السبيل البولي علاقةً معنويةً مع الجنس (الاحتمالية= 0.044). تضمن النمو الجرثومي الأنواع التالية: E. coli (54.55%) و Pseudomonas aeruginosa (22.73%) و Klebsiella pneumoniae (9.09%) و Proteus mirabilis (9.09%) وعزلةً واحدةً فقط من Morganella morganii (4.55%). اختلفت العزلات البكتيرية في حساسيتها للمضادات الحياتية والتي اشتملت على السفترياكزون و السفتازديم و الجنتامايسين و حامض الناليدكسك و التراي ميثوبريم والنايتروفيورانتين.


Article
Effectiveness of Ketotifen in Treating Uremic Pruritus

Authors: Ali Jaber Al-Mamoori --- Wisam Ali Ameen --- Basim A. Abd
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 2 Pages: 761-769
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Introduction Among the commonest distressing complaints in patients with chronic kidney disease, is itching. We conducted a prospective study to assess the efficacy of ketotifen, a putative.mast.cell.stabilizer, in patients with uremic itch refractory to traditional.treatment.Materials and Methods A double-blind.randomized.trial with a crossover.design was applied on 25 patients .In all of these patients,causes of itching other than uremia had been excluded. We divided the patients into two groups A and B ; they received either oral ketotifen, 1 mg, twice a day for 2 week or placebo for the same period . After A one week period of washout, each group was conversely treated. The response was assessed by the patients subjectively by a questionnaire to assess their itching is either totally relieved ,partially relieved, or still the same (no effect).Results nine patients (36%) reported totally relieved itching with ketotifen and none (0%) with placebo (P =.003). Partial relieve was reported in 15 (60%) and 16 (64 %), respectively. One patient (4%) with ketotifen and nine patients (36%) with placebo showed no change in their symptoms.. Eleven patients (44%) suffered from drowsiness that decreased spontaeously in all them after average 5 days. Conclusions in this study,we postulate that ketotifen, a putative.mast.cell.stabilizer, can be employed to relieve pruritus refractory to other traditional therapies in chronic kidney disease patients who were on maintenence hemodialysis. A moderate dose of ketotifen was effective while safe despite its major side effect, drowsiness, which was transient and could be well accepted by uremic subjects.

المقدمة من بين الشكاوى الأكثر إضرارا لدى المرضى الذين يعانون من مرضى الفشل الكلوى المزمن، هو الحكة.أجرينا دراسة مستقبلية لتقييم فعالية كيتوتيفين,وهو مثبت مفترض للخلية البدينة ، في المرضى الذين يعانون من حكة والغير مستجيبين إلى العلاجات التقليدية.المواد وطرق العمل تم تطبيق دراسة عشوائية مزدوج التعمية على 25 مريضا. في كل من هؤلاء المرضى، تم استبعاد أسباب الحكة الأخرى فيما عدا الفشل الكلوى المزمن. تم تقسيم المرضى إلى مجموعتين A و B وتم اعطاء إما كيتوتيفن عن طريق الفم، 1 ملغ، مرتين في اليوم لمدة 2 أسبوع أو علاج وهمي لنفس الفترة. بعد فترة أسبوع واحد من سحب العلاج، عولجت كل مجموعة على العكس. تم تقييم الاستجابة من قبل المرضى انفسهم عن طريق الاستبيان كما يلي: هم إما إستجابة تامة، اوجزئية، أو لا تزال الحكة هي نفسها (أي لا يوجد تأثير).النتائج تسعة مرضى (36٪) ذكروا إستجابة تامة للحكة مع الكيتوتيفين و لا يوجد مريض (0٪) استجاب مع الدواء الوهمي (P = .003). تم تسجيل عن تخفيف جزئي في الحكة 15 (60٪) مع الكيتوتيفين و 16 (64٪) مع الدواء الوهمي تم تسجيل. مريض واحد (4٪) مع كيتوتيفين وتسعة مرضى (36٪) مع العلاج الوهمي لا يظهر أي تغيير في أعراضهم .. أحد عشر مريضا (44٪) عانوا من النعاس الذي انخفض بشكل تلقائي في كل منهم بعد متوسط 5 أيام .الاستنتاجات في هذه الدراسة، نحن نفترض ان كيتوتيفين,وهو مثبت مفترض للخلية البدينة يمكن استخدامه لتخفيف الحكة الغير مستجيبة إلى العلاجات التقليدية الأخرى في المرضى الذين يعانون من فشل الكلى المزمن الذين يعتمدون على الغسيل الكلوي. جرعة معتدلة من الكيتوتيفين فعالة في حين آمنة على الرغم من تأثيره الجانبي الرئيسي، و هوالنعاس، وهو عابر ويمكن أن يكون مقبول بشكل جيد من قبل مرضى الفشل الكلوي المزمن .

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (2)

Arabic (1)


Year
From To Submit

2017 (2)

2013 (1)