research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Sacrifices of SA2-DU11 and SISKUR2 In A Cuneiform Text from The Era of IBBISIN
قرابينSA2-DU11و SISKUR2 في نص مسماري من عصر ابي سين

Author: .سجى مؤيد عبد اللطيف
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2016 Issue: 71 Pages: 192-211
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

There are many implications in Cuneiform texts. One of such important implications is the sacrifices of SISKUR2 which revealed to us what objects ancient Iraqi people offer to gods as sacrifices and which gods to offer sacrifices to. SISKUR2 and SA2-DU11 are some such sacrifices mentioned in cuneiform texts and are associated with gods. The present text dates back to the era of URIII descent and their last king IBBISIn by which URIII descent collapsed because of the economic weakness of the country. This text reveals many things and objects endowed under the king's name by people like URMES, the governor of IRISAGRIG in the form of sacrifices to SA2 –DU11 and SISKUR2 to gods in different occasions .This text coincides with the first year of IBBISIN era in the 11 th month from the calendar Of UR, known as Iti ezem-an-na.

نجد في النصوص المسمارية المكتوبة باللغة السومرية العديد من المضامين، واحدة من المضامين المهمة قرابين SISKUR2 التي وضحت لنا أي المواد التي كان العراقي القديم يقدمها إلى الآلهة وأي من تلك الآلهة التي يقدم لها القرابين؟ SA2-DU11 وSISKUR2 واحدة من العديد من القرابين التي وردت في النصوص المسمارية، وأحيانا تكون مرتبطة مع الآلهة، والبعض الآخر مع المصليات أو السكب الجنائزي، ولكن الشيء الذي يميز قرابين SA2-du11 عن قرابين siskur2 هو الصلاة ،لأن قرابين siskur كانت تؤدى مع الصلاة، وقرابينSA2- du11 قد ارتبطت فقط بالآلهة . وان النص الذي نقدمه للقاريء ذو صلة بعصر سلالة اور الثالثة وآخر ملوكهاibbi-sin الملك الذي انهارت سلالة اور الثالثة بعد حكمه بسبب الضعف الاقتصادي للبلاد وتوافد الاموريين بأعداد كبيرة الى المنطقة ، كل ذلك ادى سقوط السلالة. هذا النص يظهر العديد من المواد والأشياء التى منحت من لدن الملك بواسطةاشخاص مثل اورميس URMES حاكم مدينة اري ساك ركIRISAGRIG ،في شكل قرابينSA2-du11 وsiskur الى الآلهة في مناسبات مختلفة و هذا النص يصادف في السنة الأولى من عهد Ibbisin في الشهر الحادي عشر من تقويم مدينة بوزرش داكان(دريهم)، او مدينة اور المعروف ب iti ezem-an-na.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2016 (1)