research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
توسيع الحدود في إقليم كردستان والمواقف المحلية والاقليمية منه

Author: أ.م.د. حارث قحطان عبدالله ، م.د.عباس فاضل عطوان
Journal: Tikrit Journal for Political Science مجلة تكريت للعلوم السياسية ISSN: ISSN: 23126639 EISSN: 26699203 Year: 2017 Issue: 11 Pages: 3-18
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

تمثل حدود كردستان نقطة مهمة في الفكر الكردي، فهي تمثل بعث الأمل في إنشاء دولتهم القومية ، لقد أدت ظروف الحرب على الإرهاب في كل من العراق وسوريا وظهور ما يعرف اعلامياً ب" داعش " ، وتشكيل جبهة عالمية في مقاتلته . ومع بوادر انهيار الدولة السورية وضعف الدولة العراقية في مجابهة " داعش" في بداية الأمر . أدت هذه الظروف الى ظهور دور أقليم كردستان في مجابهة " داعش" ، والمحافظة على الحدود الادارية في محافظات كردستان الثلاثة بالإضافة الى محافظة كركوك .


Article
The problematic relationship between the federal government and the Kurdistan Regional Government
اشكالية العلاقة بين الحكومة الاتحادية وحكومة اقليم كردستان

Author: أ.م.د.شيماء معروف فرحان
Journal: AL-Mostansiriyah journal for arab and international studies مجلة مركز المستنصرية للدراسات العربية والدولية ISSN: 2070898X Year: 2018 Volume: 62 Issue: 62 Pages: 36-57
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

يتلخص البحث في دراسة طبيعة العلاقة بين الحكومة الاتحادية وحكومة اقليم كردستان وفقا لماجاء في الدستور العراقي عام 2005 ، ويتطرق البحث ايضا الى دراسة اختصاصات كل من الحكومة الاتحادية وحكومة اقليم كردستان واهم التناقضات والخلافات التي حدثت بين الطرفين سيما الخلافات المتعلقة بالمناطق المتنازع عليها والخلافات حول حصة الإقليم من الموازنة الاتحادية فضلا عن الخلافات الاخيرة التي حدثت بسبب استفتاء اقليم كردستان .


Article
Probematic of the Fedral System in Iraq
إشكالية النظام الفدرالي في العراق

Loading...
Loading...
Abstract

Raises the situation in Iraq after the changes that took place in 2003 and the issuance of a permanent constitution in 2005 and the text on the form of the Iraqi state and its political system and the powers and powers of the central government and local administrations and the Kurdistan Regional Government of Iraq in particular, and investment and sharing and distribution of the country's natural resources, especially oil, Of controversy and disagreement, if not conflict.

يثير الوضع في العراق بعد التغييرات التي شهدها في 2003 وإصدار دستوره الدائم في 2005 وما نص عليه حول شكل الدولة العراقية ونظامها السياسي وسلطات وصلاحيات الحكومة المركزية والإدارات المحلية وحكومة إقليم كردستان العراق على وجه الخصوص، وإستثمار وتقاسم وتوزيع ثروات البلاد الطبيعية ولاسيما النفط، وغيرها، الكثير من الجدل والخلاف، إن لم نقل الصراع.


Article
Origin of plagiogranites in the mawat ophiolite complex,kurdistan region, NE Iraq
أصل صخور بلاجوكرانايت في معقد ماوات الاوفيولتي اقليم كردستان،

Loading...
Loading...
Abstract

The igneous mass in Mawat Ophiolite Complex (MOC) is built up by various basic and ultrabasic intrusions that are associated with minor acidic, intermediate and basic intrusion. The present study was examined the minor acidic intrusions (plagiogranite), with associated basic igneous rocks in order to understand the possible origin of these rocks. The plagiogranite in MOC composed mainly of quartz and alkali feldspar with rare Ca-plagioclase. These rocks are metaluminous, low-K calc-alkaline with mineralogical and geochemical characteristics of oceanic plagiogranite (trondhjemite). They are characterized by high Sr, Ba, Th, concentration and low Ni, and Cr contents. They are also display chondrite – normalized REE patterns characterized by LREE enrichment, moderate to minor HREE fractionation. Trace element distribution patterns show that these rocks are distinctively enriched in large ions lithophile element LILE compared to high field strength elements HFSE. This feature is commonly apparent in volcanic arc granite. The origin of plagiogranite in MOC explained as a result of partial melting of hydrated basaltic / gabbroic rocks.

تتكون كتلة الصخور النارية في معقد ماوات الاوفيولتي من اندفاعات مختلفة قاعدية وفوق قاعدية والتي تكون مترافقة مع اندفاعات نارية حامضية ومتوسطة فضلا عن القاعدية.شملت هذه الدراسة الاندفاع الناري الحامضي الثانوي(بلاجوكرانايت)المترافق مع الصخور النارية القاعدية وذلك لاجل تحديد الاصل المحتمل لهذه الصخور .ان اندفاع البلاجوكرانايت من المعقد اعلاه مؤلف بشكل رئيسي من معادن الكوارتز والفلدسيارالقلوي مع تواجد نادر من البلاجيوكليند الكلسي .هذه الصخور هي بالاصل صخور ذات المنيوم متحول ذي صفة كلسية قلوية واطئة البوتاسيوم مع ميزات معدنية وجيوكيميائية الكرانايت البحري (تورندجيمايت).اذ تميز باحتواءها على نسب عالية من Sr,Ba,Th مع نسب اقل من النيكل والكروم.تشير نمط توزيع العناصر الارضية النادرة و المعيارة بالنسبة الى النيازك بالاغناءمن العناصر الارضية النادرة الحقيقية (LREE) ونسبة اغناء متوسطة الى قليلة بالنسبة العناصر الارضية الثقيلة (HREE)انماط توزيع العناصر الاثرية اظهرت بان هذه الصخور غنية وبشكل متميز بالايونات الكبيرة للعناصر ليثوفايل (Lithophile) مقارنة بعناصر HFSE.هذه الصفة هي شائعة الظهور في كرانايت اقواس بجزر البركانية وفسرت اصل صخور بلاجوكرانايت في معقد ماوات الاوفيولتي على انها كنتيجة للانصهار الجزئي لصخور البازات / الكايرو المتميئة.


Article
Outcome of children with Wilms' tumor in Duhok city, Kurdistan region, North of Iraq
نتائج الأطفال الذين يعانون من ورم ويلمز في مدينة دهوك، اقليم كردستان، شمال العراق

Author: Khalid Nawaf Abdurrahman*, Mohammed Hazim Aldabbagh خالد عبد الرحمن ونواف، محمد حازم الدباغ
Journal: The Medical Journal of Tikrit مجلة تكريت الطبية ISSN: 16831813 Year: 2011 Volume: 2 Issue: 172 Pages: 132-140
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Wilms' tumor is a curable disease in most of the affected children. The treatment has been improved in the past two decades, with the aid of multimodal therapy protocols. The aims of this study were to evaluate the treatment results, and to assess the survival and the principal prognostic factors in children with Wilms' tumor in Duhok city, Kurdistan region, North of Iraq. Forty-two children diagnosed as having Wilms' tumor in the period between August 1999 and August 2006, who received their treatment at Hevi pediatric teaching Hospital, were studied. Information relating to the patients and the characteristics of the tumor were evaluated. All patients were treated surgically by nephrectomy, followed by postoperative chemotherapy, without radiotherapy (not available), depending on the stage of the tumor, and according to the National Wilms' Tumor Study (NWTS) protocols. Of these 42 patients, 25 were males and 17 were females (male-to-female ratio =1.47:1). The median age at the time of diagnosis was 33 months. The distribution of patients according to the surgical stage was: stage I: 30.9%, stage II: 26.2%, stage III: 35.7%, stage IV: 7.1%. Favorable histology was diagnosed in 69% and unfavorable histology (focal or diffuse anaplasia) in 31% of the patients. Tumor relapse was seen in 12 patients (28.5%). After 4 years follow up, 29 cases (69%) were alive free of disease, two cases (4.7%) were alive with disease and 11 cases (26.2%) had died. The disease-free survival and the overall survival rates at 4 years were 69% and 73.8%, respectively. As a developing country, with limited diagnostic facilities and inadequate facilities for standard management, we believe that our survival rates, although lesser than a number of similar studies survival, were acceptable. Further research with more comprehensive investigation is recommended to improve the treatment results.

ورم ويلمز مرض قابل للشفاء في معظم الأطفال المصابين. تم تحسين العلاج في العقدين الماضيين، مع المعونة من بروتوكولات العلاج المتعدد الوسائط. وكانت أهداف هذه الدراسة لتقييم نتائج العلاج، وتقييم مدى البقاء على قيد الحياة والعوامل النذير الرئيسية في الأطفال الذين يعانون من ورم ويلمز في مدينة دهوك، اقليم كردستان، شمال العراق. درست اثنين وأربعين طفلا تم تشخيصهم على أنها ورم ويلمز في الفترة بين آب 1999 وأغسطس 2006، والذين تلقوا علاجهم في مستشفى Hevi تعليم الأطفال، و. وجرى تقييم معلومات تتعلق المرضى وخصائص الورم. تم علاج جميع المرضى جراحيا بواسطة استئصال الكلية، يليها العلاج الكيميائي بعد العملية الجراحية، بدون العلاج الإشعاعي (غير متوفر)، وهذا يتوقف على مرحلة الورم، وفقا لدراسة ويلمز الوطنية "الورم (NWTS) البروتوكولات. من هؤلاء المرضى 42 عاما، كان 25 من الذكور و 17 من الإناث (الذكور والإناث نسبة = 1.47:1). وكان متوسط ​​العمر في ذلك الوقت من التشخيص 33 شهرا. وكان توزيع المرضى وفقا للمرحلة الجراحية: المرحلة الأولى: 30.9٪، والمرحلة الثانية: 26.2٪، والمرحلة الثالثة: 35.7٪، المرحلة الرابعة: 7.1٪. تم تشخيص الأنسجة مواتية في الأنسجة بنسبة 69٪ وغير مواتية (كشم تنسيق أو منتشر) في 31٪ من المرضى. واعتبر انتكاسة الورم في 12 مريضا (28.5٪). وكانت حالتين (4.7٪) بعد 4 سنوات متابعة و 29 حالة (69٪) وكانت على قيد الحياة خالية من الأمراض، على قيد الحياة مع المرض، و 11 حالة (26.2٪) قد توفي. وكان البقاء على قيد الحياة خالية من الأمراض ومعدلات البقاء على قيد الحياة عموما في 4 سنوات بنسبة 69٪ و٪ 73.8 على التوالي. باعتبارها دولة نامية، مع المرافق التشخيصية محدودة، وعدم كفاية المرافق لإدارة موحدة، فإننا نعتقد أن معدلات البقاء على قيد الحياة لدينا، على الرغم من أن أقل من عدد من الدراسات المماثلة البقاء على قيد الحياة، كانت مقبولة. من المستحسن إجراء مزيد من البحوث مع تحقيق أكثر شمولا لتحسين نتائج العلاج.


Article
A Comparative Study of Blood Parasites Naturally Occurring in Doves and Domestic Pigeons in Garmian Area-Iraqi Kurdistan Region
دراسة مقارنة لطفيليات الدم التي تحدث بشكل طبيعي في الفختة والحمام المنزلي في منطقة گرميان في إقليم كردستان -العراق

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this study was to compare the infection rate of the blood parasites naturally occurring in doves and domestic pigeons in Garmian area- Iraqi Kurdistan region during the period of 1st December 2015 to 1st May 2016. A total of 234 apparently healthy doves [129 (56 males and 73 females)] and domestic pigeons [105 (59 males and 46 females)] of different ages and sexes were randomly examined microscopically using Giemsa stained blood smears. The results of the study indicated that Haemoproteus columbae was the only parasite that had been detected. Out of 129 total numbers of examined doves, 14 doves were found to be infected at an infection rate of 10.85% [7 (12.50%) males and 7 (9.58%) females] and 11 pigeons out of 105 total numbers of examined domestic pigeons was found to be infected with H. columbae at an infection rate of 10.48% [6 (10.17%) males and 5 (10.87%) females], the infection rates of this haemoparasite for both bird species were non-significant (P>0.05). It was concluded from this study that the doves and domestic pigeons are susceptible to H. columbae and the rate of occurring in both bird species is somewhat the same. The current study was conducted for the first time in this area and revealed the existence of H. columbae protozoan

إن الهدف من هذه الدراسة هو مقارنة معدل الإصابة بطفيليات الدم التي تحدث بشكل طبيعي في الفختة والحمام المنزلي في منطقة گرميان اقليم كردستان - العراق خلال الفترة من الأول من كانون الأول 2015 إلى الأول من أيار2016. من إجمالي 234 فختة والحمام المنزلي من مختلف الأعمار ومن كلا الجنسين الذين كانوا أصحاء ظاهريا منها 129فختة (56 ذكور و73 إناث) و105 حمام منزلي (59 ذكور و46 إناث) وفحصت العينات الدموية المصبوغة بصبغة الغيمزا مجهريا وبشكل عشوائي. من أصل129 من الفختة الذين تم فحصهم, وجدت 14 منها مصابة بنسبة %10.85 ومن ضمنها 7 (12.50%) من الذكور و7 (9.58%) إناث, حيث وجد أن 11حمام من مجموع 105 مصابين بالطفيلي columbae H. بنسبة %10.48منها(%10.17) 6 من الذكور و5 (%10.87) من الإناث، حيث كانت نسب الإصابة بهذه الطفيليات لكل من الفختة والحمام المنزلي غير معنويا . (P> 0.05)نستنتج من هذه الدراسة بأن الفختة والحمام المنزلي عرضة للإصابة بالطفيليH. columbae بنسبة إصابة متساوية. وقد أجريت هذه الدراسة الحالية للمرة الأولى في هذا المجال في منطقة گرميان


Article
Determination of Natural Isotope and Radionuclide of Out Door High Dose Rate in Garmik Area-kurdistan Region NE-Iraq.
تحديد الجرعة الأشعاعية للنظائر الطبيعية و نواة مشعة خارج الباب ذو العد العالي لمنطقة كرمك شمال شرقي اقليم كردستان – العراق.

Loading...
Loading...
Abstract

Radioactive materials, containing high-count rate, are found in some areas in the world which have worldwide use as construction and facing material. The radiation doses, in the Garmik area, are about 268.6 nGy h-1, which are density population by residents of ten of villages and two towns. The outdoor terrestrial gamma-ray background in some region of Garmik area was studied in order to determine the absorbed gamma dose rates of the soils and rocks. Gamma ray spectra have been recorded using the advance nuclear measurement system (digital spectroscopy analyzer DSA with NaI (TI) detector). This method is very suitable for measuring outdoor gamma radiation dose because the gamma count and human -radiation exposure will not be lost by the method by which the whole radiation exposure has been determined. A new equation has been formulated for this method. The total dose rates inside Sulaimani city was (42.873) nGy h-1 considered as a normal local outdoor dose rate (background). The average values of outdoor dose rates of the studied samples, in Tatan, Hangazhal and Garmik areas have been found to be (226.1005, 257.477,322.541) nGy h-1 respectively. These values are nearly 6 times grater than the normal local outdoor dose rate of the background of Northeastern Iraq. The dose rate of each radioactive elements or isotopes have been determined for each spectrum of each mentioned area which are equal to 8.4554, 67.0995, 66.9057, 50.6143 nGy h-1 for Sulaimani city, Tatan, Hangazhal and Garmik respectively. The total rate of radionuclide is about 22.76% of total outdoor dose rate.

توجد المواد المشعة ذو العد العالي في بعض مناطق بلدان العالم ، هذه المواد توجد بنسب ملحوظة في الصخور التي يستخدم كمواد اساسية في البناء.الجرعة الاشعاعية في منطقة كرمك تفدر بحوالي nGy/h 268.6 .تمّت دراسة خلفية اشعاعية كاما خارج الباب لبعض مناطق كرمك للحصول على جرعة كاما الممتصة من تربة وصخور جبال المنطقة .لقد سجل الطيف الكامي لبعض المواقع في منطقة كرمك بواسطة المنظومة المتقدمة لقياس الأشعة النووية والتي تتكون من المحلل المطيافي الرقمي DSA مع الكاشف الوميضي NaI(Tl) . هذه الطريقة تتناسب جيدا مع جرعة كاما خاج الباب لأنه يسجل اكثر العد الكامي وهذا يفيد لتحديد كمية اشعاع كاما التي يتعرض لها لأنسان .تمّ استخدام صيغة جديدة لحساب الجرعة الاشعاعية. تقدر الجرعة الأشعاعية لمنطقة مدينة السليمانية ب nGy/h 42.873 و التي نعتبرها كالجرعة الأشعاعية الأعتيادية المحلية . تم الحصول على الجرعة النسبية الاجمالية لمدينة السليمانية التي تقدر ب nGy/h 42.873 والتي اعتبرت كالجرعة خارج الباب الاعتيادية المحلية . و قيمة معدل الجرعة الاشعاعية الخلفية خارج الباب للنماذج في المواقع تاتان ,هنكزال ,كرمك حواليnGy/h (322.541,257.477,226.1005) بشكل متتالي.هذه القيم تقريبا أكثر من قيم الجرعة الاشعاعية الخلفية خارج الباب لمنطقة الجرعة الاعتيادية المحلية لمدينة السليمانية بست مرات.ولقد تم الحصول على نسبة الجرعة الاشعاعية الخلفية لنواة مشعة داخل السلاسل الاشعاعية الطبيعية بحوالي nGy/h ( 50.6143, 66.9057 ,67.0995 ,8.4554 ) لمدينة السليمانية ,تاتان ,هنكزال و كرمك بشكل متتالي . وايضا لقد تم استنتاج النسبة المئوية للجرعة الاشعاعية الخلفية للنواة المشعة التي تعود داخل السلاسل الالشعاعية الطبيعية (%22.76) من الجرعة الاشعاعية الكلية في تلك المناطق .


Article
Perceptions of faculty members at universities in the Kurdistan region of Iraq to the concept of effective teaching
تصورات اعضاء الهيئة التدريسية في جامعات اقليم كردستان العراق لمفهوم التدريس الفعال

Author: Karim Mahdi Ibrahim كريم مهدي اب ا رهيم
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 20749554 / 26638118 Year: 2013 Volume: I Issue: 17 Pages: 356-388
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The Present research aims at identifying the teaching staffs (Positive and negative) concepts of active teaching in the universities of Kurdistan region of Iraq (Social sciences) . it also aims at specifying whether there statistics indicative differences in these concepts according to the variables of the variables of the universities to which the staff members belog. Their sex , age , participation in the courses of methodology , the universities from which they graduated , their years of service in higher education and their academic titles .The data of the study consist of (156) instructors of both sexes who constitute% 84,8 of the original society . The research has been based on a scale designed by the researcher , This scale includes (148) items distributed among (10) constituents of active teaching . The validity of the scale has been tested and verified . When dealing with the data statistically by using the t-test of one sample and two separate samples and analyzing the unilateral difference,scheffe's test and the Least significant difference , the results have shown that the staff members of the sample have positive concepts of the active teaching .

يهدف البحث الحالي الى التعرف على طبيعة التصو ا رت )ايجابيه ، سلبية( عند اعضاءالهيئة التدريسية )باختصاص المواد الاجتماعية( في الجامعات الحكومية الست بإقليم كردستانالع ا رق لمفهوم التدريس الفعال ، وفيما اذا كانت هناك فروق دالة احصائياً في تلك التصو ا رتتبعا لمتغي ا رت )الجامعة التي ينتمي لها التدريسي ، الجنس ، العمر ، المشاركة في دو ا رت ط ا رئقالتدريس ، الجامعة التي تخرج منها ، سنوات الخدمة في التعليم ، اللقب العلمي الذي يحمله ( .18 % من ، بلغ حجم العينة ) 651 ( تدريسياً وتدريسية ، إذ يشكل هذا العدد نسبة 16المجتمع الاصلي ، اعتمد البحث على مقياس اعد لأغ ا رض البحث الحالي ضم ) 681 ( فق رةموزعة على ) 61 ( مكونات للتدريس الفعال وتم التحقق من صدق وثبات المقياس .اظهرت النتائج عند معالجة البيانات احصائياً باستخدام )الاختبار التائي لعينة واحدة ،ولعينتين مستقلتين ، وتحليل التباين الاحادي ، واختبار شيفيه( واقل فرق معنوي ان اعضاء هيئةالتدريس من اف ا رد العينة عندهم تصو ا رت ايجابية لمفهوم التدريس الفعال ، وتبين وجود فروقذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات اف ا رد العينة في الابعاد المكونة لأداة البحث تبعاًلمتغير الجامعة التي ينتمي اليها الاف ا رد ، واشارت نتائج المقارنة بين الجنسين الى وجود فرقدال احصائياً في بعدين هما )ادا ة ر الصف ، وتصميم المهام( ولصالح الاناث واظهرت النتائجعدم وجود فروق دالة احصائياً في تصو ا رت اعضاء الهيئة التدريسية لمفهوم التدريس الفعاللمتغير )المشاركة في الدو ا رت ، أو العمر ، أو الجامعة التي تخرج منها( في حين دلت النتائجعلى وجود فرق دال احصائياً في بعد واحد وهو )اساسيات التدريس تبعاً لمتغير سنوات الخدمةفي التعليم( وكذلك وجود فروق دالة في احد الابعاد وهي )الكفاءة الشخصية تبعاً لمتغير اللقبالعلمي


Article
Evaluating the Management Performance from the Football Coaches and assistants perspective in advanced football Team Clubs in Kurdistan region of Iraq
تقيم الاداء الإداري من وجهة نظر مدربي كرة القدم ومساعديهم لفئة المتقدمين لأندية اقليم كردستان العراق

Author: Diyar Kamal Asaad ديـار كمال أسعد
Journal: Sport culture الثقافة الرياضية ISSN: 20739494 Year: 2015 Volume: 6 Issue: 1 Pages: 222-238
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims at:1- Expounding management performance from the perspective of football coachesand assistants in advanced football team clubs in Kurdistan region of Iraq.2 - Identifying the levels of the management process from the perspective of football coaches in advanced football Clubs in Kurdistan region of Iraq.The researcher used the descriptive method based on survey which is appropriate with the nature of the study's problem. The study sample and consists of (52) football coaches in the investigated clubs. The study adopted the (the management performance scale for sports club managers) as a source for gathering information, the researcher used the (spss) package for statistical analysis. The study reached a number of conclusions as follows: 1- There is a difference in the level of management performance from the perspective of football coaches in advanced football clubs in Kurdistan region of Iraq.2 -There is a difference in the level of management processes from the perspective f football coaches in advanced football clubs in Kurdistan region of Iraq.In light of the conclusions, the researcher recommended:1- Adopting scientific methods in managing the interests of the clubs.2- Develop the performance of managers through the establishing development courses under the supervision of competent staffs in the field of sports management. 3- Follow and scientific methods in dealing with the members and evaluate their performance objectively.

-يهدف البحث الى :-1 التعرف على مستوى الاداء الاداري من وجهة نظر مدربي كرة القدم ومساعديهم لفئة المتقدمين لأندية اقليم كردستان العراق.-2 التعرف على مستوىات العملية الادارية من وجهة نظر مدربي كرة القدم ومساعديهم لفئة المتقدمين لأندية اقليم كردستان العراق. إستخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوب المسحي لملائمة مع طبيعة المشكلة و تتكون عينة البحث من ( 52 ) مدرباً للأندية المحددة , واعتمد الباحث على مقياس (الاداء الاداري لإداري الاندية الرياضية) لمصادر جمع المعلومات , وإستخدم الباحث برنامج (spss ) لمعالجة الاحصائية , وتوصل الدراسة الى عدد من الاستنتاجات منها :-1 ظهور تفاوت في مستوى أداء ألإداريين من وجهة نظر مدربي كرة القدم لفئة المتقدمين لأندية اقليم كردستان العراق.-2 ظهور تفاوت في مستويات العملية الادارية من وجهة نظر مدربي كرة القدم لفئة المتقدمين لأندية اقليم كردستان العراق.وعلى ضوء الاستناجات يوصى الباحث الى:-1 الاستناد على الطريقة العليمة في إدارة شئون الاندية .-2 تطوير اداء الإداريين من خلال إقامة دورات تطويرية تحت إشراف كوادر مختصة في مجال الادارة الرياضية.-3 إتباع الطرق و أساليب علمية في التعامل مع الاعضاء و تقيم أدائم بموضوعية.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

Arabic (5)

Arabic and English (2)

English (2)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (2)

2015 (1)

2013 (1)

2011 (1)

More...