research centers


Search results: Found 25

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by

Article
Securities trading operations
عمليات تداول الأوراق المالية

Author: abass mohammed mosa عباس محمد موسى
Journal: Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق ISSN: 20752032 Year: 2012 Issue: 1 Pages: 184-198
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

The research topic of Securities children in the definition of securities, and this is taken up in the first section, which Snksmh on two requirements address the first requirement in the definition of securities and which distinguish them from the suspected Allarroaq other traded in the commercial area is commercial paper and bank notes.In the second requirement Vnpin the types of securities is the most important stocks and bonds. We also refer briefly to the species. In the second section Ven_khass for transactions that take place on the securities starting out drawers or under the securities in the market demand first, and second requirement How is the trading of securities in the market and finally in the third requirement of the deposit and central registration, settlement and clearing, which facilitates the transfer of ownership of securities after trades between dealers in the market. After completion of the research topic will point out the most important findings and recommendations which we reach them.

يتمثل موضوع بحث عمليات تداول الأوراق المالية أولاد في التعريف بالأوراق المالية وهذا ما سنتناوله في المبحث الأول والذي سنقسمه على مطلبين نتناول في المطلب الأول تعريف الأوراق المالية وتميزها مما يشتبه بها من الأوراق الأخرى المتداولة في الميدان التجاري وهي الأوراق التجارية والأوراق النقدية . أما في المطلب الثاني فنبين فيه أنواع الأوراق المالية ومن أهمها الأسهم والسندات . كما نشير إلى الأنواع الأخرى بإيجاز . وفي المبحث الثاني فنخصصه للمعاملات التي تجري على الأوراق المالية إبتداءاً بعمليات الأدراج أو قيد الأوراق المالية في السوق في مطلب أول , وفي المطلب الثاني كيف يتم تداول الأوراق المالية في السوق وأخيرا في المطلب الثالث عليات الإيداع والقيد المركزي والتسوية والمقاصة والتي تسهل نقل ملكية الأوراق المالية بعد عمليات التداول بين المتعاملين في السوق , وبعد الإنتهاء من موضوع البحث سوف نشير الى أهم النتائج والتوصيات التي نتوصل إليها .


Article
الجرائم الماسة بسوق الأوراق المالية -دراسة مقارنة-

Journal: Journal Of the College of law /Al-Nahrain University مجلة كلية الحقوق/جامعة النهرين ISSN: 18156630 Year: 2007 Volume: 19 Issue: 10 Pages: 119-145
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

المقـدمــة يطلق اسم السوق المالي " البورصة " على طائفة من الأسواق المنظمة الرسمية ، فهي سوق رسمية للدولة تنعقد في مكان محدد ، وتجري فيها عمليات البيع والشراء للأوراق المالية والبضائع عن طريق وسطاء يسمون " السماسرة " ، ولا يسمح لسواهم بإبرام العقود الحاضرة أو الآجلة تلبية لأوامر عملائهم ، وتحدد أسعار الأوراق المالية والبضائع اعتماداً على قوى العرض والطلب(1) . وبالنظر لأهمية القيم المنقولة في الحياة الاقتصادية وضرورة حماية المستثمرين والمدخرين ، فقد عمدت معظم دول العالم إلى تنظيم أسواق الأوراق المالية " البورصة " وذلك لأجل توفير المعلومات المناسبة لاحتياجات المتعاملين وإعطاءهم أفضل الشروط في تنفيذ عمليات السوق وإتمامها بكل ضمان وشفافية ووضوح مع مراقبة الوسطاء " السماسرة " دفعاً لأي غش محتمل أو القيام بمضاربات جامحة " غير مشروعة " ، الأمر الذي يؤدي إلى إحداث أزمات اقتصادية خطيرة ، فضلاً عن المساس بأمن سوق المال وانتظامه واطراده . لذلك نجد إن قوانين الأسواق المالية في مختلف الدول قد وضعت مجموعة من الواجبات التي يجب على كل من يتعامل في السوق المالي التقيد بها ، كوجوب الحصول على ترخيص لممارسة عمليات السوق ، وعدم إفشاء المعلومات من قبل موظفي السوق أو استغلالها لصالحهم ، والامتناع عن بث الشائعات أو المعلومات غير الصحيحة لأجل المضاربة غير المشروعة ، وعدم السيطرة أو التحكم في سوق رأس المال ، وتقديم المعلومات إلى هيئة سوق رأس المال بشكل دوري أو عند الطلب . وعلى ضوء هذه المعطيات يلاحظ إن قوانين الأسواق المالية في هذه الدول ذهبت إلى تجريم مخالفة هذه الالتزامات وذلك بوضع جزاءات جنائية ضد المخالفين لها . لقد وقع اختيارنا على هذا البحث لسببين ، الأول باعتباره بحثاً جديداً من حيث مناقشته للنظام القانوني لعمل الأسواق المالية وبالذات من الناحية الجنائية ، حيث لاحظنا قلة المصادر العربية والعراقية التي تناولت موضوع الأسواق المالية ، وهذه المصادر على قلتها اقتصرت فقط بالحديث عن الجانب الاقتصادي لأسواق الأوراق المالية من دون التطرق إلى الجانب القانوني . والثاني هو حداثة التشريع العراقي المنظم لعمل سوق الأوراق المالية في العراق ، حيث صدر أول تشريع في التسعينات من القرن الماضي ينظم عمل سوق بغداد للأوراق المالية وهو القانون رقم (24) لسنة (1991 ) ، ثـم تلاه بعـد احتلال العراق فــي عام ( 2003 ) على يد قوات الائتلاف ، القانون المؤقت لسوق العراق للأوراق المالية رقـــم ( 74) لسنة (2004) ، وكلا القانونين لم يفرضا جزاءات جنائية خاصة بكل مخالفة من المخالفات السابقة مقارنة مع بقية التشريعات العربية والأجنبية . عليه سنقسم هذا البحث إلى ستة مطالب نتناول في المطلب الأول منه التطور التاريخي لظهور أسواق الأوراق المالية ، في حين إن المطالب الخمسة الأخرى نتطرق فيها إلى الجرائم الماسة بسوق الأوراق المالية وهي :-1-انعدام الترخيص .2-إفشاء سرية المعلومات في سوق الأوراق المالية .3-المضاربة غير المشروعة .4-التحكم بسوق الأوراق المالية .5-عدم التقيد بقواعد الإفصاح .


Article
Evaluation of Shares in the Iraqi Financial Stocks. during the Period 2004-2010
تقييم واقع تداول الاسهم في سوق العراق للاوراق الماليه للفتره 2004- 2010

Author: Qasim Hadi Mousa قاسم هادي موسى
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 16 Pages: 75-94
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

This period of Iraqi history is considered to be a change period from planned economy into capitalist economy. The constitution shows this in articles 22,23,24,25, and 26. The Iraqi society believes in the necessity of changing to capitalism for the advantages it has. The essential point in the free economy is the smooth and unconditional flow of materials and workmanship between different economic sectors, And between local economy and regional and global economy as well. A specific mechanism must be existed for dealing processes. Iraq currencies market (ICM) is qualified to make this mechanism. The study shows the role of (ICM) is acceptable in the past period (2004-2010). Though there were obstacles, such as security affairs and unclear legal environment for the stockholders companies, the high level of the average dealing indicator of most companies in the seven sectors displayed by the research assures that the performance is acceptable. (ICM) is one of the economic transition tools to change the economy from the planned economy into market economy. This research is a trail to describe a skeleton for the market administration, and to show the dealing volume and to clarify the fluctuation in the dealings and how to assess it.

ان العراق يمر بمرحلة تسمى هذه المرحلة من تاريخ العراق بمرحلة تحول من الاقتصاد المخطط الى الاقتصاد الراسمالي وقد اكد الدستور العراقي النافذ هذه الحقيقه في المواد (22) و (23)و (24) و(25) و(26) وقد الزم المجتمع نفسه بهذه المواد لضرورة التحول الى الاقتصاد الراسمالي لما له من مميزات يعتقد المشرع ان العراق في المرحله الحاليه بحاجه اليها . وبما ان جوهر الاقتصاد الحر هو الانتقال السلس والغير مشروط بالمواد والايدي العامله بين قطاعات الاقتصاد المختلفه وكذلك بين الاقتصاد المحلي والاقليمي والعالمي وان عملية التداول يجب ان تتوفر لها اليه معينه و سوق العراق للاوراق الماليه هو المؤهل لتحقيق هذه الاليه لقد اظهرت فترة الدراسه ان الدور الذي قام به سوق العراق للاوراق الماليه بشكل مقبول في المرحله السابقه (2004 – 2010) رغم وجود المعوقات في تلك المرحله والتي تتلخص في الجانب الامني وعدم وضوح البيئه القانونيه للشركات المساهمه وان ارتفاع مؤشر معدل تداول اسهم اغلب الشركات في القطاعت السبعه التي استعرضها البحث تؤكد ان هذا الدوركان مقبولا . يمثل سوق العراق للاوراق الماليه هو احد ادوات التحول الاقتصادي الجاري في العراق من الاقتصاد المخطط الى اقتصاد السوق ولذلك كان هذا البحث محاوله لوصف هيكل السوق الاداري وحجم تداول الاسهم ومحاولة توضيح التذبذب في هذا التداول وتقيمه .الكلمات المفتاحية: سوق الأوراق المالية، العراق، تداول الأسهم


Article
Central Securities Depository ( A study in the Iraqi law)
الإيداع المركزي للأوراق المالية " دراسة في القانون العراقي "

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractCentral Depository Securities is the system assumes appoint of central repository specified in the law , shall deposit securities conservation and place them after that turn out to be just constraints arithmetic operations clearing and settlement after being traded and then transfer ownership , and because after the deposit of securities became there records of securities. was given the task of central depository agencies concerning the status of the signal on the ownership of securities deposited as a sign the mortgage , seizure and freezing . It follows the Securities Depository in accordance with the Central Depository System shift securities from its physical form to a mere calculation restrictions to facilitate the functions of the depositary , as a result, create legal relations ensured some legislation organized. The Central Depository System is an integrated system designed to control the movement of trading in the stock market and ensure the safety of operations , it is necessary to work the stock market, no exaggeration to say that the work of the market depends on the Central Depository System , so it worked legislation to regulate the work of the depository Central and allocated some of the laws which determine the full parameters of this system and everything related to his work .

ملخص البحثالإيداع المركزي للأوراق المالية هو نظام يفترض وجود جهة إيداع مركزية محددة في القانون , تتولى إيداع الأوراق المالية وحفظها وتجري عليها بعد أن تتحول إلى مجرد قيود حسابية عمليات المقاصة والتسوية بعد تداولها ومن ثم نقل ملكيتها , ولأن بعد إيداع الأوراق المالية أصبح هنالك سجلات بالأوراق المالية, فأعطي لجهات الإيداع المركزي مهمة تتعلق بوضع إشارة على ملكية الأوراق المالية المودعة كإشارة الرهن والحجز والتجميد . ويترتب على إيداع الأوراق المالية وفق نظام الإيداع المركزي تحول الأوراق المالية من شكلها المادي إلى مجرد قيود حسابية تسهيلا لمهام جهة الإيداع , كما تستحدث على اثر ذلك علاقات قانونية تكفلت بعض التشريعات بتنظيمها . إن نظام الإيداع المركزي يعتبر منظومة عمل متكاملة تهدف إلى السيطرة على حركة التداول في سوق الأوراق المالية وضمان سلامة العمليات , فهو ضروري لعمل سوق الأوراق المالية, ولا نبالغ إذا قلنا أن عمل السوق يتوقف على نظام الإيداع المركزي, لذلك عملت التشريعات إلى تنظيم عمل جهة الإيداع المركزي وخصصت بعضها قوانين كاملة وهي تحدد معالم هذا النظام وكل ما يتعلق بعمله .


Article
The impact of electronic trading on the decisions of dealers in the Khartoum Stock Exchange An Empirical Study on the Khartoum Stock Exchange
أثر التداول الإلكتروني على قرارات المتعاملين بسوق الخرطوم للأوراق المالية دراسة تطبيقية على سوق الخرطوم للأوراق المالية

Loading...
Loading...
Abstract

The study aimed to identify the impact of electronic trading on trading volume, and the decisions of dealers in the Khartoum Stock Exchange , as well as stand on the most important obstacles that affect the perception of its importance in this market. The importance of the study is that the transition from manual trading to electronic trading in financial markets has important implications in the dissemination and promotion of financial literacy and transparency and disclosure in all securities markets activities and lead to free competition and fair and equitable distribution of investment opportunities and increase investments and attract foreign country's investment. The study found the presence of a marked rise in the levels of the trading market Khartoum Stock Exchange after the volume of electronic trading application, and that the use of electronic trading helps to increase the confidence of dealers market Khartoum Stock Exchange on published information about listed companies, and it increases the appropriateness of accounting information to the decisions of investors degrees, The low level of awareness of the culture of investment in securities have some members of the Sudanese community.

هدفت الدراسة التعرف على أثر التداول الالكتروني على حجم التداول، وقرارات المتعاملين في سوق الخرطوم للأوراق المالية، وكذلك الوقوف على أهم المعوقات التي تؤثر على الادراك بأهميته في هذا السوق. تبرز أهمية الدراسة في أن التحول من التداول اليدوي إلى التداول الإلكتروني في أسواق المال له إنعكاسات مهمة في نشر وتعزيز الثقافة المالية والشفافية والإفصاح في كافة أنشطة أسواق الأوراق المالية ويؤدي إلى المنافسة الحرة والشريفة والعدالة في توزيع الفرص الاستثمارية وزيادة الأستثمارات وجذب الاستثمارات الأجنبية للبلاد. وتوصلت الدراسة إلى وجود إرتفاع ملحوظ في مستويات حجم التداول بسوق الخرطوم للأوراق المالية بعد تطبيق التداول الالكتروني، وأن استخدام التداول الإلكتروني يساعد في زيادة ثقة المتعاملين بسوق الخرطوم للأوراق المالية في المعلومات المنشورة عن الشركات المدرجة، ويزيد من درجة ملائمة المعلومات المحاسبية لقرارات المستثمرين، إنخفاض مستوى الوعي بثقافة الاستثمار في الأوراق المالية لدي بعض أفراد المجتمع السوداني.


Article
The obligation to provide advice In Stock market comparative study
الالتزام بتقديم المشورة في سوق الأوراق المالية ( دراسة مقارنة )

Author: Dr. Samah Hussein Ali م.د. سماح حسين علي
Journal: AL- Mouhakiq Al-Hilly Journal for legal and political science مجلة المحقق الحلي للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 20757220 23130377 Year: 2016 Volume: 8 Issue: 3 Pages: 629-668
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The stock market of the important investment areas, which require experience and skill those who deal in this area wants to know the real-time market conditions and future, and the movement of prices of securities on the one hand, and knowledge of the issuer of securities and the ability to data issued on the one hand that analysis others. This experience and knowledge in fact not everyone is available, which pays from dealing in the stock market wants to use including available has the ability to understand the market conditions and assist in the decision to buy or sell securities or to keep, in other words, to ask for his advice. So there was a need to create what is known as a contract advice, which is committed to The creditor - Investment Advisor- whereby they provide advice to the client about the process to be concluded in the stock market, and that many of legislation work in the stock market organized by the released of legislation, due to the gravity of the role played by, and to protect the client from illegal practices. Especially those issued by the same investment adviser as the client or mislead the primacy of his interests at the expense of the interests of the client, fundamental ways responsibility for the breach of this obligation.

ملخص البحثتعد سوق الأوراق المالية من المجالات الاستثمارية المهمة , و التي تتطلب الخبرة والمهارة فيمن يروم التعامل في هذا المجال من اجل معرفة أوضاع السوق الآنية و المستقبلية , وحركة وأسعار الأوراق المالية من جهة ,و معرفة الجهة المصدرة للأوراق المالية و القدرة على تحليل البيانات التي تصدرها من جهة أخرى . وهذه الخبرة والمعرفة في الواقع لا تتوفر لدى الجميع, الأمر الذي يدفع من يروم التعامل قي سوق الأوراق المالية إلى الاستعانة بمن تتوفر لديه القدرة على فهم أوضاع السوق و المساعدة في اتخاذ قرار شراء أو بيع الأوراق المالية أو الاحتفاظ بها,بمعنى آخر لطلب مشورته , لذلك ظهرت الحاجة إلى إيجاد ما يُعرف بعقد المشورة, الذي يلتزم الدائن- مستشار الاستثمار- بمقتضاه بتقديم المشورة للعميل حول العملية المراد إبرامها في سوق الأوراق المالية, و الذي نظمت العديد من التشريعات عمله في سوق الأوراق المالية من خلال ما أصدرته من تشريعات ,وذلك بسبب خطورة الدور الذي يؤديه , ولحماية العميل من الممارسات غير المشروعة ,بخاصة ٍ تلك التي تصدر عن مستشار الاستثمار نفسه كتضليل العميل أو محاباته لمصلحته على حساب مصلحة العميل, فرتبت مسؤوليته لإخلاله بهذا الالتزام.


Article
Special corner in the crime of manipulating securities prices (comparative study)
الركن الخاص في جريمة التلاعب بأسعار الأوراق المالية (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

The manipulation of stock prices is nothing but a process aimed breach of the law of supply and demand in the stock market, through the behavior of unintended be aimed at creating a false impression or misleading about stock prices, there is no such crime be realized as soon as the availability of the General Staff (physical and mental element), but you need in order to be the list of the availability of a special corner in the crime distinguishes it from other crimes, the private corner in the crime of manipulating stock prices, but a shop, which is located by the crime (securities).

ملخص البحثان التلاعب بأسعار الأوراق المالية ما هو الا عملية تستهدف الاخلال بقانون العرض والطلب في سوق الأوراق المالية، من خلال سلوكيات مقصودة يكون هدفها خلق انطباع كاذب او مضلل عن أسعار الأوراق المالية، فلا تتحقق هذه الجريمة بمجرد توافر الأركان العامة (الركن المادي والمعنوي) وانما تحتاج لكي تكون قائمة توافر ركن خاص في الجريمة يميزها عن غيرها من الجرائم، والركن الخاص في جريمة التلاعب بأسعار الأوراق المالية الا وهو المحل الذي تقع عليه الجريمة (الأوراق المالية).


Article
أوامر التداول في سوق الأوراق المالية

Author: م.م نوفل رحمن ملغيط الجبوريّ م.م نوفل رحمن ملغيط الجبوريّ
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 24 Pages: 670-692
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The indirect investment considered one of the important matters nowadaysAnd one of the mainelements for national economyAnd the dealing in securities it's The most prominent side in indirect investmentAnd that’s being in Niche markets (Boerse) and Subject to special laws and special Systems control the Circulation processThe Circulation in Boerse is not being direct between the seller and buyer but there are specialists persons doing that named "broker”Arise on the Circulation process multiple relationships the first one being between the buyer and the broker and second one between the broker and the seller and the third being between the brokers...The Circulation process begin in directing instructions from the agents whether seller or buyer to broker for sell or buy specific securities.So impossible imagine happening Circulation process if there is no order for Circulation

يعد الاستثمار غير المباشر في الوقت الحاضر من المسائل المهمة وأحد العناصر الأساسية للاقتصاد الوطني, وإنّ التعامل بالأوراق المالية هو الصورة الأبرز من صور الاستثمار غير المباشر, والتعامل بالأوراق المالية يكون في أسواق مختصة تدعى البورصة ويخضع إلى قوانين وأنظمة تحكم عملية التداول, وإنّ التداول في البورصة يكون مباشرًا بين البائع والمشتري, وإنما يكون من طريق أشخاص مختصين يسمون الوسطاء, فعملية التداول تنشأ عنها علاقات متعددة الأولى تربط بين البائع والوسيط والثانية بين الوسيط والمشتري والثالثة بين الوسطاء, وعملية التداول تبدأ بتوجيه أمر من العميل سواء أكان بائعاً أم مشترياً إلى الوسيط لبيع أوراق مالية معينة أو شرائها, لذا فلا يمكن تصور حدوث عملية تداول ما لم يكن هناك أمر بالتداول .


Article
The Role of Iraqi Security Market in Attracting and Directing Investments - A Questionnaire Paper
دور سوق العراق للأوراق المالية في استقطاب وتوجيه الاستثمارات بحث استطلاعي

Author: Ahmed Mohammed Fahmi Saeed أحمد محمد فهمي سعيد البرزنجي
Journal: Al-Rafidain University College For Sciences مجلة كلية الرافدين الجامعة للعلوم ISSN: 16816870 Year: 2017 Issue: 39 Pages: 100-120
Publisher: Rafidain University College كلية الرافدين الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The paper "The Importance of The Role of Iraqi security market directing Investments/ a questionnaire paper attempts to focus attention on the importance this financial market and their role under the crucial circumstances of Iraq with the continuous drop of oil price and its' affect on the Iraqi state budget which is characterized by abstention. Thus and for the extensive negative effects of the economic situation of Iraq, the researcher attempts to focus attention on the Iraqi capital market and particularly from the perspective of investors to give an opportunity for the market to play their genuine role in the development through attracting and steering investments, particularly small credits of savers which would in sum important investments of economic weight. The aspects of the paper dealt with methodology of paper, capital market, conclusions and recommendations as the following :1.The most significant conclusion is the certainty of Iraqi investors of the importance of the capital market in attracting and directing investments in spite of the current circumstances taking in accont theneed to develop the Iraqi capital market and issuing legislations to support it in addition to the importance of good performance of mediators and the necessity of investment awareness in the market. 2.The recommendations can be put as follows:Employing the certainty of Iraqi investors of the important role of capital market in order to increase the number of investment projects and facilitating market procedures and the necessity of issuing supporting procedures for investment and exchanges and demanding for more skills and experiences to be acquired by mediators and the spread of investment awareness by extending the links between activites of Iraqi market of securities and various media via internet.

يحاول هذا البحث أن يوجه الاهتمام الى اهمية السوق ( المالي ) ودوره في ظل ظروف صعبة يعيشها العراق مع استمرار انخفاض أسعار النفط العالمية وانعكاسات ذلك الانخفاض على ميزانية الدولة التي أتسمت بالتقشف، لذا ولتجاوز الأثار السلبية لهذا الواقع الاقتصادي فأن الباحث يحاول توجيه الأنظار إلى سوق المال العراقي وتحديداً من منظور المستثمر ليلعب هذا السوق دوره الأصيل في النشاط التنموي عبر استقطاب وتوجيه الاستثمارات وبخاصة ادخارات فئات صغار المدخرين لتشكل في النهاية بمجموعها استثمارات ذات ثقل اقتصادي مهم حيث أحتوى البحث اربعة مباحث كانت تباعاً : منهجية البحث، سوق المال، الجانب العملي، الاستنتاجات والتوصيات حيث كانت ابرز الاستنتاجات قناعة المستثمر العراقي بأهمية سوق المال في استقطاب وتوجيه الاستثمارات رغم ظروف البلد الحالية، مع وضوح حاجة السوق المالي العراقي الى التطوير فضلاً عن أهمية الأداء الجيد للوسطاء.اما ابرز التوصيات فيمكن إيجازها بأهمية: توظيف سوق العراق للأوراق المالية لقناعة المستثمر بدور وأهمية سوق المال لزيادة مشاريع الاستثمار وتسهيل إجراءات السوق مع مطالبة الوسطاء بالمزيد من الخبرات والمهارات وتوسيع ربط أنشطة سوق العراق للأوراق المالية بالأنترنت وجهات الأعلام المختلفة


Article
Relation between Investment Activity in Capitals Market and Economic Growth Rate in Selection Arabic Countries (1982-2008)
العلاقة بين نشاط الاستثمار في الأوراق المالية والنمو الاقتصادي لدول عربية

Author: دينا أحمد عمر
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: 1609591X Year: 2012 Volume: 34 Issue: 107 special issue Pages: 85-101
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to explain the relationship between investment activity in capitals market and economic growth rate in selected Arab countries. This was done by using method of least squares two stages to test and determine the direction of the relationship between two variables. The effects have shown that causative relationship of directions between investment activity in capitals market and economic growth by using many tools as financial and monetary policies, inflation rate, interest rate, exchange rate, gross domestic product, according to effect testing .The causative one concludes that changes in economic growth may participate to explain the investment activity of capitals markets. It also changes the investment activity in capitals market and participates to explain the economic growth. For this reason, it is expected that investment activity in capitals market in Arab countries (1982 - 2008) with opening the expected capitals market and local capitals. The resumption of expected capitals market, reactivity of local capitals to invest financially inside, increasing the foreign investments have the essential role in economic growth.

يهدف البحث إلى بيان العلاقة بين نشاط الاستثمار في الأوراق المالية ومعدل النمو الاقتصادي في دول عربية مختارة باستخدام طريقة المربعات الصغرى ذات المرحلتين (2.S.L.S) لاختبار وتحديد اتجاه العلاقة بين المتغيرين، وقد أظهرت النتائج أن وجود علاقة سببية ذات اتجاهين بين نشاط الاستثمار في الأوراق المالية ومعدل النمو الاقتصادي باستخدام أدوات عديدة كالسياسة المالية والسياسة النقدية، ومعدل التضخم، ومعدل سعر الفائدة، وسعر الصرف والناتج المحلي الإجمالي، وبناءً على نتيجة اختبار السببية نستنتج أن التغيرات في النمو الاقتصادي تسهم في تفسير التغيرات في نشاط الاستثمار في الأوراق المالية، كما تساعد التغيرات في نشاط الاستثمار في الأوراق المالية في تفسير التغيرات في النمو الاقتصادي، وعليه فإنه من المتوقع أن يؤدي نشاط الاستثمارات في الأوراق المالية في الدول العربية للفترة (1982-2008) مع انفتاح أسواق المال المتوقع وعودة نشاط رؤوس الأموال الوطنية للاستثمار المالي والمحلي إلى الداخل وزيادة الاستثمارات الأجنبية دوراً في زيادة معدلات النمو الاقتصادي.

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (25)


Language

Arabic (19)

Arabic and English (5)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (4)

2017 (8)

2016 (3)

2015 (1)

More...