research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
الإنتاج الفنّي في وسائل الإعلام خصائصه، ومنهجه، وأهدافه، من منظور إسلامي

Author: د. محمد شاكر محمد صالح سيتو
Journal: Journal of Kirkuk University Humanity Studies مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية ISSN: 19921179 Year: 2013 Volume: 8 Issue: 2 Pages: 274-318
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Research summaryThis research is about the ART PRODUCTION IN MEDIA CHANNAL, and determining the properties, agenda and aims in Islamic point of view. In the way of analyzing media and art meaning, determining Islam behavior about art and analyzing some art cases in the point of Islamic view, neglecting the suspects that are enlighten about this relation. This research concluded the truth that there is a close inter-relation between religion and art because both will exactly reach the same point if art is based on Islamic sense to be for universe and if it works. There is suitable easiness to interrogate the high, beautiful and aimed art.The research also showed the belongings of Islamic art; that’s independent, different and factual art; it shows everything as it is out of the dream-world.The research also reached the conclusion that; there exist a number of official references that Islamic art formulates its art from, the product and bestow of this references are unlimited also suiting every moment in time everywhere. The research also proved the truth that Islamic art refers to universe and not specialized to teach the truth of faith or articulating about advising and instructions but Islamic art is much wider than this.

ملخص البحث تعالج هذه الورقة قضيّة (الإنتاج الفنّي في وسائل الإعلام، خصائصه، ومنهجه، وأهدافه، من منظور إسلامي) من خلال الوقوف على مفهوم الإعلام والفنّ، وتوضيح موقف الإسلام من الفنّ، وتحليل قضايا فنية من منظور إسلامي، وإزالة إشكالات تحوم حول هذه العلاقة، وقد انتهى التحليلُ الى أنّ العلاقة بين الدّين والفنّ وثيقة، حيث يلتقيان التقاء كاملاً، حين ينبني الفنُّ على التصوّر الإسلامي للوجود، وينطلق منه، وأكّد أنّ الخصام الّذي نشب بين الدّين والفنّ خصامٌ مفتعلٌ خارجٌ عن طبيعتهما السمحة, وصدرهما الرّحب، وتوصّل الى أنّ الأرضيّة في الإسلام مناسبةٌ لتقديم فنّ راقٍ وجميل وهادف. كما أظهرت الورقة خصائصَ للفنّ الإسلاميّ من كونه: فنّاً ذاتياً، مستقلّاً، متميّزاً، واقعيّاً، يعبّر عن الواقع كما هو واقع، ولا يحلّق في عالم الخيال الزائف والوهميّات الخادعة. وتوصّل البحث الى أنّ هناك منابعَ صافية ومصادر أصيلة يستمدّ منها الفنُّ الإسلامي فنَّه, وهي مصادر لا تنضب، ولا ينتهي عطاؤها، وتتلاءم مع كلّ زمان ومكان. كما أكّد على أنّ الفنّ الإسلامي يتناول الوجودَ كلَّه، وكلَّ ما يجري فيه, ولا ينحصر في الحديث عن حقائق العقيدة مبلورة في صورة فلسفية، أو في الحديث عن الحِكم والمواعظ والإرشادات، فهو أشمل من ذلك وأوسع بكثير. وبيّن أنّ الفنّ الإسلامي يهدف الى الكشف عن الخير والنفع العامّ والجمال، لنتذوقه ونعيشه ونحياه.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)