research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
the social and economic issues in the poetry of help in the Islamic East during the sixth and seventh centuries AH
اثر الظواهر الاجتماعية والاقتصادية في شعر الاستنجاد في المشرق في القرنين السادس والسابع الهجريين

Loading...
Loading...
Abstract

This paper studies the social and economic issues in the poetry of help in the Islamic East during the sixth and seventh centuries AH. due to the bad social and economic conditions in this period. Many poets who wrote help poetry criticized society and its deteriorating social and economic conditions. Some of these poets directed his criticism to the injustice of the rulers to expose their maltreatment of the people.

يدرس هذا البحث اثر الظواهر الاجتماعية والاقتصادية في شعر الاستنجاد في المشرق في القرنين السادس والسابع الهجريين ، نظراً لسوء الأحوال الاجتماعية والاقتصادية في تلك المدة ، فقد تطرق كثير من شعراء الاستنجاد إلى نقد المجتمع على ما فيه من أمراض اجتماعية وسوء الحالة الاقتصادية ، ومن الشعراء من وجهه نقده نحو الحكام الظالمين وسوء معاملتهم لرعاياهم ، هدفهم من ذلك إصلاح ما يمكن إصلاحه .


Article
Estenjad ( Conjuring Up) poetry in the Arabic East
شعر الاستنجاد في المشرق للقرنين السادس والسابع الهجريين: الجانب الديني

Loading...
Loading...
Abstract

This paper studies the subject of Estenjad ( Conjuring Up) poetry in the Arabic East – especially in Iraq, Cham country, and Egypt in both Centuries Sixth and seventh(AH.). My concern about this period was due to the wars, which happened, in the Eastern part. The Christian invasion, which came from the western part of Cham country at the end of Hijri Fifth Century, which occupied AL-Qudus. The second invasion, which came from the Eastern part represented, by the Moguli Teter invasion, which failed the Abbasside Calligraphy, and Baghdad failed in (656 H). Then, liberation wars started and the poets had their positive and important role at that period. They conjured up every honest and jealous Muslim for his religion and honor where their voices were high, which made me shed light upon this poetry.

المستخلصيدرس هذا البحث موضوع شعر الاستنجاد في المشرق العربي وخصوصاً في العراق وبلاد الشام ومصر في القرنين السادس والسابع الهجري ، وكان اهتمامي بهذه الفترة نظراً للحروب التي درأت رحاها في المشرق ، فالغزو الصليبي الذي قدم من جهة الغرب الى بلاد الشام في نهاية القرن الخامس الهجري واحتل مدينة القدس ، والغزو الثاني الذي جاء من جهة الشرق المتمثل بالغزو المغولي التتاري الذي اسقط الخلافة العباسية حين احتل بغداد ( 656 هـ ) ، فقامت حروب التحرير في تلك البقاع ، وكان للشعراء الدور الايجابي والمهم في تلك الفترة ، فاخذوا على عاتقهم هموم هذه الأمة ، فاستنجدوا بكل مسلم شريف وغيور على دينه وعرضه ، فكانت أصواتهم تعلوا في ساحات الوغى حتى يتحقق النصر . فقمت بدوري على تسليط الضوء على تلك الإشعار، وخصوصاً في الجانب الديني.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2013 (2)