research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
الاشتقاق عند ابن جني دراسة تحليلية

Author: سيروان عبد الزهرة هاشم
Journal: kufa studies center journal مجلة مركز دراسات الكوفة ISSN: 19937016 Year: 2009 Volume: 1 Issue: 13 Pages: 223-236
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

This study is based on a critical analytical reading for the topic of Ibn Ginni's derivation. Ibn Ginni had distinguished views and noticeable hints in this epistemological sphere of linguistic theorizations. We had known unique outlooks in this concern. To meet this, the study has been established on or worked out in two trends: The first concerns this derivation and the cause from which Ibn Ginni started to arrange this topic within the bases of linguistic existence, and the second deals with the intellectual roots of this topic in the mentality of Ibn Ginni on the basis of his linguistic category stipulated in the textual heritage represented by his book " ALKHASAES". From this the study of the intellectual mode of Ibn Ginni is accompanied by innovation and distinction.

يقوم هذا البحث على قراءة تحليلة نقدية لموضوع الاشتقاق عند ابن جني؛ اذ كانت لابن جني نظرات متميزة ولمحات لافتة في هذا النطاق المعرفي من التنظيرات اللغوية،فقد أُثِرَت عنه مستجدات متفردة في هذا المورد؛ وتلبيةً لمقتضى التناول أسست الدراسة على منحيين هما: الأول:السؤال عن مفهوم هذا الاشتقاق والعلة التي انبثق منها ابن جني لترتيب هذا الموضوع ضمن أساسيات الوجود اللغوي، اما الثاني فهو البحث في الجذور الفكرية لهذا الموضوع في ذهن ابن جني تأسيساً على مقولاته اللغوية في تراثه النصّي المُتَمثِّل بكتابه ((الخصائص))، من هنا كانت دراسة هذا النمط الفكري عند رجل يرافقه التميز والإبداع في صيرورة اتجاهه المعرفي عملاً نبيلاً ونصيباً اسهامياً في اظهار ما لهذه الشخصية العلمية من سلوك عقلي مرموق في تناول الموضوعات وتأسيسها تجذيراً.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2009 (1)