research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Art forms displacement in the work of the painter blasim muhamed gassam
الأنزياحات الصُوَريَّة للأشكال الفنية في لوحات الرَســــّام "بَلاسم محمد جسّام" (دراسة تحليلية)

Author: Esam Nadhum Salih Al- Obaydi عصام ناظم صالح العبيدي
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2013 Issue: 63 Pages: 1-25
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

scientific effort to identify the ranges shift in the imagination of the artist "Balasim Mohammed" and ways to employ them (nominally) through his production artwork, as well as disclosure of the role of the encoding process formal in achieving goals semantic and creative plastic panel. It follows that the researcher collect scientific materials to serve the research topic by three chapters: -chapter one Included the (general framework) which are the contents of the (research problem and its importance and its objectives and its borders and determine the most important terms :-chapter two has dealt with (theoretical framework) as following 1-displacement, Which touched a researcher to the concept of displacement and types and areas of use.2-mental picture, And the researcher dealt with how they made the picture in the imagination of the artist within the sensory visions, with an indication of some of the factors that affect positively or negatively on the intellectual establishment process. 3-art form, that the researcher which shed some light on the concept of the art areas through the selection of the artist's 4- Stylistic painter (Balasim Mohammed). The researcher studies the artist's stylistic, and his handling of the raw material in the mental projections on the imaging surface of the artwork - The third chapter of this research, the researcher specialize each research procedures of the research community and sampling and research methodology and tool and then analyze research and samples three paintings of the artist Muhammad Balasim. The researcher reached to group results by analyzing samples: * Artist on fabricating forms to mock shifts stemming from the revelation perceptions mental energies derived from the culture of the artist and expressive abilities and technical expertise aesthetic*Anyone who looks to the nature of the rhythm (linear and chromatography) the artist in the most research samples, and volatility between cruise and serenity at times, and between intensity and darkness at other times, Finds that behind her motives (psychology) and psychological emotions inherent in the depth of the artist himself.*It was a fine art painting spaces for artists "Balasim Mohammed" (outlet) intellectually and psychologically, he was able to express through about motives and self intellectual stressful* the Artist turned to the deductive search process for potential raw material used in the spaces of his works of art, was an analytically process (regenerative) variety Display formalism and technically.

تمثل الدراسة الموسومة ب( الأنزياحات الصورية للأشكال الفنيّة في لوحات الرسام بلاسم محمد) جهداً علمياً للتعرف على مديات الأنزياح الصوري في مخيّلة الفنان "بلاسم محمد" وسبل توظيفه لها (شكلياً) من خلال نتاجه الفني، وكذلك الكشف عن دور عملية الترميز الشكلي في تحقيق الغايات الدلالية والأبداعية للوحة التشكيلية. مما يترتب على ذلك قيام الباحث بجمع المواد العلمية بما يخدم موضوع البحث وبواقع ثلاثة فصول.. أشتمل الفصل الأول على (الأطار العام البحث) بما تضمنته من (مشكلة البحث وأهميّته وأهدافه وحدوده وتحديد أهم المصطلحات الواردة فيه). أما الفصل الثاني فقد تناول (الأطار النظري) بمحاوره التالية:ــ(1) الأنزياح.. الذي تطرق فيه الباحث الى مفهوم الأنزياح وأنواعه ومجالات أستخدامه.(2) الصورة الذهنية.. وفيه تطرق الباحث الى الكيفيه التي تتكون بها الصورة في مخيلة الفنان ضمن رؤى حسيّة (غيابية) ، مع ذكر بعض العوامل التي تؤثر سلباً أو أيجاباً على عملية التأسيس الفكري تلك.(3) الشكل الفني...والذي قام الباحث ـ من خلاله ـ بتسليط بعض الضوء على مفهوم الشكل الفني ومجالات توظيفاته التشكيلية من خلال أنتقاء الفنان للأسلوب الفني والتقني في ضوء ماتأسس لديه من تصورات ذهنية.(4)اسلوبية الرسام (بلاسم محمد).. وهنا تناول الباحث أسلوبية الفنان ، وطريقة تعامله مع المادة الخام في أسقاطاته الذهنية على السطح التصويري للعمل الفني. أما الفصل الثالث من هذا البحث فقد أختصّ به الباحث كل مايتعلق ب (أجراءآت البحث) من مجتمع البحث وأختيار العينات ومنهجيّة البحث والأداة ومن ثم تحليل عينات البحث والبالغ عددها ثلاثة لوحات فنية للفنان بلاسم محمد. وقد توصل الباحث الى مجموعة نتائج من خلال تحليل عيّنات البحث، منها :* لقد حرص الفنان على فبركة أشكاله وأستحالتها الى أنزياحات صوريّة نابعة من وحي تصوراته الذهنيّة المستمدّة طاقاتها من ثقافة الفنان وقدراته التعبيريّة وخبراته التقنيّة ـ الجماليّة.* تذبذب الخطوط والألوان بين الأنسيابيّة والصفاء تارةً، وبين الشدّة والعتمة تارة أخرى .. يجد أن خلفها دوافع (سايكولوجيّة) وأنفعالات نفسيّة كامنة في عمق الفنان نفسه .* لقد كانت فضاءآت اللوحة الفنيّة التشكيلية بالنسبة للفنان "بلاسم محمد" (مـُتـَنـَفـَّسـاً ) فكريّاً ونفسيـّاً، أستطاع أن يُعبّر من خلالها عن مكنون دوافعه الذاتيّة وما يعتريها من مثقلات فكريّة ضاغطة.* لجأ الفنان الى عمليّة البحث الأستنباطي لأمكانيّات المادّة الخام المستخدمة في فضاءآت أعماله الفنيّة ، فكانت عمليّة تحليليّة (تجديديّة ) متنوّعة الأظهارات الشكليّة (التقنيّة ) .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)