research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Crime of forgery-mail (comparative study)
جريمة التزوير الالكتروني ( دراسة مقارنة )

Author: م.م.فرقد عبود العارضي
Journal: Journal of Kufa legal and political science مجلة الكوفة للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 20709838 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 13 Pages: 144-198
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة


Article
The crime of forgery by leaving
جريمة التزوير بالترك

Author: Marivan.M.Rashid مريفان مصطفى رشيد
Journal: Journal of college of Law for Legal and Political Sciences مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 22264582 Year: 2018 Volume: 7 Issue: 27 /part 1 Pages: 276-308
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT :Fraud is a crime that is a violation of public confidence and lose credibility with liberators as a result of lying in it, and lying that changes the truth in the editors may occur in different ways, including material and moral. One of the moral ways in which the truth is changed is that the editor of the document, formal or customary, deliberately omits or leaves some of the data that should be mentioned in it. This is a forgery that is not recognized by sense, which requires dealing with research for its importance, Which is committed by leaving some drawer in the editor, for the crime that is committed by this act of danger to the people in their dealings.

المــــلخــــص:التزوير جريمة تقع إخلالا بالثقة العامة وتفقد المصداقية بالمحررات نتيجة الكذب المكتوب فيها، وان الكذب الذي يغير الحقيقة في المحررات قد يقع بطرق مختلفة، منها المادية والمعنوية. ومن الطرق المعنوية التي يجري فيها تغيير الحقيقة هو ان يتعمد محرّر المستند, الرسمي أو العرفي، اغفال ذكر أو المــــلخــــص:التزوير جريمة تقع إخلالا بالثقة العامة وتفقد المصداقية بالمحررات نتيجة الكذب المكتوب فيها، وان الكذب الذي يغير الحقيقة في المحررات قد يقع بطرق مختلفة، منها المادية والمعنوية. ومن الطرق المعنوية التي يجري فيها تغيير الحقيقة هو ان يتعمد محرّر المستند, الرسمي أو العرفي، اغفال ذكر أو ترك بعض البيانات التي يجب ذكرها فيها، وهو بذلك تزوير لا يدركه الحس مما يستوجب تناوله بالبحث لأهميته وبيان خصائصه وصوره، فضلا عن بيان كيفية إثبات الجريمة التي ترتكب بترك درج بعض البيانات في المحرر؛ لما في الجريمة التي تقع بهذا الفعل من خطورة على الناس في تعاملاتهم. التي يجب ذكرها فيها، وهو بذلك تزوير لا يدركه الحس مما يستوجب تناوله بالبحث لأهميته وبيان خصائصه وصوره، فضلا عن بيان كيفية إثبات الجريمة التي ترتكب بترك درج بعض البيانات في المحرر؛ لما في الجريمة التي تقع بهذا الفعل من خطورة على الناس في تعاملاتهم.


Article
" Methods of forgery in the official Letters in the Islamic Arab state and ways of Unravelling them"
طرق التزوير في الكتب الرسمية في الدولة العربية الإسلامية وأساليب الكشف عنها

Authors: saLma Abd uL Hameed Alhashimi سلمى عبد الحميد الهاشمي --- Mustafa salim Hazim مصطفى سالم حازم
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2015 Issue: 19 حزيران Pages: 49-112
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

After forgery in the official letters became a crime threatening the trust and continuity in the official transactions through following different and Various ways by forgerers ranging from imitating imitating handwriting and stamps and tricks played to get them , it became quite necessary to combat this phenomenon and to prevent it .This was realized through finding out serious and active methods that are instrumental in preventing forgery in the official letters .In order to protect the exchange of those official letters and in order not to lose the trust offered by the members of the society , methods vary in lin with the ways of forgery Although those ways could not halt forgery, they revertheless , helped decrease its prevalence .

بعد أن أصبحت ظاهرة التزوير في الكتب الرسمية جريمة تهدد الثقة والاستقرار في التعاملات الرسمية من خلال سلوك المزورين طرق عدة ومتنوعة في عمليات التزوير ، من تقليد للخطوط والأختام وعمليات التحايل من اجل الحصول عليهما وغيرها من الطرق ، أصبح من الضروري مواجهة تلك الظاهرة والحد منها ومنعها من خلال إيجاد أساليب جادة وفعالة تسهم في منع التزوير في الكتب الرسمية ومحاربته ، وكي يصار إلى حماية المكاتبات الرسمية حتى لا تفقد الثقة الممنوحة لها من قبل أبناء المجتمع فكان من تلك الأساليب، اسلوب كشف التزوير، الذي تنوع وتعدد أيضاً تبعاً لتنوع الطرق المستخدمة في التزوير، وعلى الرغم من ان تلك الأساليب لم تكبح جماح المزورين عن ممارسة التزوير كلياً ، إلا أنها ساهمت إلى حد ما في الحد من انتشاره .


Article
The Concept of Forgery Crime Under United Kingdom Law
مفهوم جريمة التزوير في ظل قانون المملكة المتحدة

Author: Lecturer. Dr. Qaid H. Dahash م. د. قائد هادي دهش
Journal: Journal of Juridical and Political Science مجلة العلوم القانونية والسياسية ISSN: 2225 2509 Year: 2017 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 161-178
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

All world legislations, including the English Law, consider any action that changes the truth contained by a document as a forgery. These legislations incriminated and fought all actions constituting the forgery, though they differed in the methods of treatment and the amount of punishments. The English legislation dealt with forgery in a way that was mostly different to some extent. The English legislator introduced a wide concept of the subject matter of the forgery crime. Furthermore, this legislation combated all acts that may constitute the forgery crime through a special law for each act may contribute to such crime. These criminal acts would be punished if they were intentional and leading to induce a person to do or not to do an act. Whether they created benefits for the interest of perpetrator or caused harm to a victim.

لقد عدت جميع تشريعات العالم بما فيها القانون الانكليزي من قبيل التزوير أي فعل يؤدي إلى تغيير الحقيقة الواردة في محرر. وقد جرمت هذه التشريعات كل الافعال التي تؤدي إلى تحقيق التزوير، بالرغم من أن هذه التشريعات قد اختلفت في طرق المعالجة ومقدار العقوبات. لقد عالج القانون الانكليزي التزوير بصورة كانت على الأكثر مختلفة إلى حد معين، وقد قدم هذا القانون مفهوم واسع لموضوع جريمة التزوير. علاوة على ذلك، كافح هذا القانون ومن خلال قانون متخصص جميع الافعال التي قد تشكل جريمة تزوير وتكون هذه الأفعال الإجرامية معاقب عليها متى ما كانت أفعال عمدية وأدت إلى حمل شخص معين للقيام بفعل ما أو الامتناع عن القيام بذلك الفعل، وسواء حققت هذه الأفعال منافع أو فوائد لمصلحة الجاني أو الحقت اضرار بالمجنى عليه .

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (3)

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)

2015 (1)

2012 (1)