research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The United States and the Qatari crisis
السياسة الأمريكية تجاه الأزمة القطرية

Author: Mufeed Gasid . Al-Zaidi مفيد كاصد الزيدي
Journal: Journal of International studies مجلة دراسات دولية / تصدر عن مركز الدراسات الأستراتيجية والدولية ISSN: 19929250 Year: 2019 Issue: 77-78عدد مزدوج Pages: 29-45
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The study aims to study the nature of the internal challenges facing Qatar under the reign of Prince Tamim bin Hamad Al-Thani. The study of contemporary political systems in the Arabian Gulf region is important in studying the Arab societies and their relations with political systems, especially if they are linked to a scientific and objective study to extrapolate the nature of the challenges facing them Including the State of Qatar, which is one of the (small countries) in the Arab system. In fact, Qatar did not have a distinct Gulf or Arab location Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani came to power in 1995. The country witnessed internal and external changes in various political, economic, media and sports fields quickly, giving it a new position in the Gulf and regional arena with the growing aspiration to have its say in the international arena.

تحتل دراسة النظم السياسية المعاصرة في منطقة الخليج العربي أهمية ضمن دراسة المجتمعات العربية وعلاقاتها بتلك النظم لاسيما إذا ما ارتبطت هذه بدراسة علمية بغية استقراء طبيعة التحديات التي تواجه تلك الأنظمة،ومن بينها قطر التي تعدّ من (الدول الصغيرة) في النظام العربي،ولم يكن لها موقع خليجي أو عربي متميز إلى أن وصل الشيخ حمد بن خليفة آل ثاني إلى الحكم في عام 1995،إذ شهدت البلاد تغيرات داخلية وخارجية في مختلف المجالات السياسية والاقتصادية والتجارية والاستثمارية والإعلامية منحها مكانة جديدة في الساحة الخليجية والإقليمية مع التطلع المتنامي والطموح بان يكون لها دور في الساحة الدولية. يتضمن البحث دراسة الأزمة القطرية بين الدول الرباعية (السعودية،دولة الإمارات،البحرين ومصر) من جهة،وقطر من جهة ثانية وانعكاساتها في الحصار والمقاطعة التي تواجهها الدوحة،ومن ثم الموقف الأمريكي من الأزمة القطرية تجاه طرفيّ النزاع.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2019 (1)