research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Religious differences for customers And New Products Adopation
العلاقة بين الاختلافات الدينية للزبائن وتبني المنتجات الجديدة

Author: أثير عبد الأمير حسوني المشهدي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2017 Volume: 23 Issue: 98 Pages: 222-235
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The problem with the search at the reduction of adoption of new products, as there are three hypotheses of research have been formulated , the first one is no significant correlation between the religious and differences to customers and adopt new products, and This Study Aimed To Investigate The Relationship Between Religious differences for customers And New Products Adoption, Applied On Arab Mall Commercial Customers/ Egypt, an Analytical Model Is Developed As Guideline To Test The The Relationship Between Religious differences for customers And New Products Adoption, Aquantative Method With Deductive Approach Were Chosen In This Research . In Order To Collect Primary Data, A questionnaire Is Designed And Data Have Been Collected From Arab Mall Customers. The Spss Is Used To Process The Primary Data. Samplesize Is 600, And The Valid Questionnaire Are 521 (267 Muslim, 254 Christian) 74 % Of Sample Size. It was reached to a group of the most important conclusions That Is Religious differences for customers Positively Related To New Products Adoption . Also , It Shows That Religious differences for customers Has Appositive Effect On New Products Adoption, and we concluded the research by a set of recommendation, Need for attention to customers and defer to their suggestions and problems about the new products, which leads to the removal of obstacles faced by existing customers on the one hand, and the payment of potential customers to experience the new product and then adopted .

يهدف هذا البحث ٌإلى دراسة العلاقة بين الاختلافات الدينية للزبائن وتبني المنتجات الجديدة, وذلك بالتطبيق على الزبائن المترددين إلى مول العرب التجاري/ مصر, وتمثلت مشكلة البحث في انخفاض مستوى تبني المنتجات الجديدة، حيث تمت صياغة ثلاث فرضيات للبحث أهمها لا يوجد ارتباط معنوي بين الاختلافات الدينية للزبائن وتبني المنتجات الجديدة , وتم تصميم نموذج مقترح للدراسة لكي يستخدم كدليل لاختبار العلاقة بين الاختلافات الدينية للزبائن وتبني المنتجات الجديدة, وتم اختيار طريقة كمية باستخدام المدخل الاستنتاجي في هذا البحث. كما تم تصميم قائمة الاستقصاء المعبأة بمعرفة المستقصي منه, وتم توجيهها إلى الزبائن المترددين إلى مول العرب التجاري عن طريق المقابلة الشخصية. ولتحليل البيانات الأولية للبحث, تم استخدام البرنامج الإحصائي SPSS لإدخال البيانات الأولية. وقد بلغ حجم العينة المختارة 600 مفردة, في حين أن الاستمارات الصحيحة التي تم إدخالها للبرنامج بلغ (521) (267 مسلم , 254 مسيحي) بنسبة 74% من إجمالي حجم العينة, وتم التوصل إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها وجود ارتباط معنوي إيجابي بين الاختلافات الدينية للزبائن وتنبني المنتجات الجديدة, كما أوضحت أيضاً وجود تأثير معنوي إيجابي بين الاختلافات الدينية للزبائن وتبني المنتجات الجديدة, واختتم البحث بمجموعة من التوصيات لعل أبرزها ضرورة الاهتمام بآراء الزبائن ومقترحاتهم ومشاكلهم بخصوص المنتجات الجديدة, مما يؤدي إلى إزالة العقبات التي تواجه الزبائن الحاليين من جهة, ودفع الزبائن المحتملين إلى تجربة المنتج الجديد ومن ثم تبنيه من جهة اخرى.


Article
An Analysis of the Most Prominent Apostates from Islam in the Era of the Prophet Mohammad
دراسة تحليلية في أبرز المرتدين عن الدين الإسلامي في عهد الرسول محمد ()

Author: Raheem Hillo Mohammad رحيم حلو محمد البهادلي
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2015 Issue: 72 Pages: 127-168
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This paper addresses the phenomenon of apostasy from the Islamic religion in Prophet Mohammad’s lifetime. It focuses on the most prominent apostates in that era. It uses a critical, analytical and comparative approach in order to uncover the factors that led to apostasy. It does not address the general phenomenon of apostasy, leaving it to a broader project, because it cannot be covered given the limited space of this study.

تناول هذا البحث دراسة ظاهرة الردة عن الدين الإسلامي في عهد الرسول محمد ()، وقد تم التركيز هنا على دراسة ابرز المرتدين في هذه المرحلة، متبعا في هذه الدراسة منهجا قائما على النقد والتحليل والمقارنة ومقابلة النصوص مع بعضها، لغرض الوقوف على الدوافع الأساسية التي أدت إلى ظاهرة الردة عن الدين الإسلامي، تاركين الحديث عن المرتدين بصورة عامة في عهد النبي محمد () إلى مشروع اكبر، لان هذا الأمر يطول ذكره ولا يمكن حصره في هذا البحث المصغر.


Article
The Criminal Protection for the holly sherius (Comparative study)
الحماية الجنائية للعتبات المقدسة (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

The holly sherius are regarded ones of the important religious institutions, as well as they are places for congregate the peoples who are akin to a specific religion or doctrine . It is worth to mention that the holly sherius have suffered greatly in Iraq in recent years , many crimes have been committed against, such as the demolishing, acts against their sanctity and theft , for all that, combined by other reasons, most of the legislatures of the world has criminalized the act against the worshipping places, numerating the forms of these crimes and the punishments imposed on their committers . Owing to the paramount importance of the criminal protection for curbing these crimes, we discussed the entity of the criminal protection for the holly sherius , then numerating the forms of these crimes. We selected groups of states such as Egypt, Lebanon, Kuwait, to be focus for study of this subject , comparing their criminal legislations with their Iraqi counterpart .

تعد العتبات المقدسة من المؤسسات الدينية المهمة ، فهي إضافة إلى كونها أماكن يجتمع فيها الأشخاص المنتمين إليها ، فأن تعبئة الأمة على المستوى العبادي والثقافي يتم من خلال هذه المؤسسات ، والعتبات المقدسة تعد من أكثر الأماكن تعرضاً للاعتداءات ، فقد تعرضت العتبات المقدسة لا سيما في العراق لجرائم التخريب والتدنيس والسرقة ، من أجل ذلك انتهجت غالبية التشريعات العقابية سياسة تجريم الاعتداء على أماكن العبادة ( العتبات المقدسة ) محددة بذلك صور هذا الاعتداء والعقوبات المقررة لها .ومن أجل تسليط الضوء على دور الحماية الجنائية في قمع جرائم الاعتداء على العتبات المقدسة لابد من بيان ماهية الحماية الجنائية للعتبات المقدسة ومن ثم بيان جرائم الاعتداء على هذه الأماكن والجزاءات المترتبة عليها ، وبما أن الدراسة مقارنة فقد اخترنا مجموعة من الدول وهي ( مصر ولبنان والكويت ) لتكون تشريعاتها العقابية محلاً للمقارنة مع سياسة المشرع العراقي في هذا الموضوع .

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2015 (1)

2014 (1)