research centers


Search results: Found 28

Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by

Article
The fictional rhythm in the "Hurrricane andminaret" Novel An analytical study
الإيقاع الروائي في الإعصار والمئذنة لعماد الدين خليل دراسة تحليلية

Author: Nabhan hassoon Alsa'doon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2014 Issue: 44 Pages: 53-74
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Mosul writer (Emaduideen khaleel) has been chosen to be the topic of the research of the coherent artistic techniques his novel entitled the (Hurricane and the minaret) in forming regular and rhythmic relation ships between the events of the novel and its Characters ،places and times such that the form and the content are tested under the auther's ability to form precise and continuousRelationships by means of logical and explanative techniques There fore, the research emerged to study the(fictional rhythm) in terms of analyzing the related text and displaying its artistic and objective dimensions as well as revealing the aesthetics of the rhythmic of or motion The research was based on in introduction and tow topics .The introduction has included defining of the concept of fictional rhythm Topic one has been dedicated to examine (the rhythm of the fictional elements)in terms of the event،the character and the space.

تم اختيار الكاتب الموصلي (الدكتور عماد الدين خليل) ميداناً للبحث لما تحمل روايته (الإعصار والمئذنة) من تقنيات فنية متماسكة عملت على تشكيل علاقات منتظمة إيقاعية بين أحداث الرواية وشخصياتها وأمكنتها وأزمنتها إذ يكتمل الشكل والمضمون في حالة قدرة الكاتب على تقديم علاقات دقيقة ومتواصلة بأساليب ممنطقة ومفسرة لذا جاء هذا البحث ليدرس (الإيقاع الروائي) من حيث تحليل النصوص الخاصة به وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن جماليات التشكيل الإيقاعي. قام البحث على مدخل ومبحثين. تضمن المدخل تحديد مفهوم الإيقاع الروائي, وخص المبحث الأول بدراسة (إيقاع العناصر الروائية) من حيث الحدث والشخصية والفضاء. أما المبحث الثاني فتضمن دراسة (إيقاع اللغة الروائية)من حيث السرد والوصف والحوار.


Article
قراءة العنوان الروائي محاولة في التصنيف والتنظير والتطبيق

Author: عباس رشيد وهاب الدده
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 17 Pages: 1-22
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

لعلّ جزءا مما لقيته دراسة العنوان، أيّ عنوان، من تغافل، أو إغفال، أو إهمال، في محطات النقد ،عبر أزمانه، تمّ بمباركة النصوص الإبداعية ذاتها، حين ارتضت لنفسها أن تظهر ، في المشهد الإبداعي،عارية منه، في أول أمرها، وهو أمرٌ أهدى لمتلقّي تلك النصوص قناعة بعدم أهميّة العنوان في بنية النص الإبداعي، وإنه ربما يكون طارئا عليه، لغاية تعريفية، أو –ربما – تزيينية، أو غير ذلك مما يعدّ حكما قيميا عليه بالطروء النافل، أواللاجدوى.نقول (لعلّ)، وفوقها، ودونها، ثمة أسباب أخر، منها: أن انشغال الحقول المعرفية، بالسياق حول النص، جعلهم ينصرفون عما يسطع منه، إلى الانبهار بالهالة التي تحف به من كل جانب، لا سيما أن تلك الحقول تغذي الناقد بكل ما يكفل له إنجاح مقاربته النص، فكل ما يحيط بالنص، من لمحات تاريخية، أو اجتماعية، أو نفسية، أو.. يجده ماثلا شاخصا بين يديه. ومنها: أن انكباب غيرهم على النص، ونظامه، ولغته، وبنيته جعلهم يديرون قفاهم لكل ما حوله، ولعل العنوان كان في هذا النظر النقدي في صميم الماحول هذا، بدليل أن العنوان في توجهات لاحقة صار نصّا محيطا بالنص، كما سنبين لاحقا. ومنها أن عناية لاحقة صُـــبّت على متلقّي النصّ، فهان ما سواه في نظرها النقدي، ولعلّ لذلك يدا أو بعض يد..


Article
The space technology which novelist presence
الفضاء الروائي أسلوباً لتحديث السرد في الرواية التاريخيةالمعاصرة رضوى عاشور إنموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe space technology which novelist presence reflects the modern narrative novelist. And is becoming in caressingly important the modernity technique novelist space in the historical narrative because the novel spatial temporal not in the first place ,Thus began the novel's critics to draw attention to the mechanisms of the development of the place and take it out of being a framework for the other event and the presence of personalities to interviewing these elements in the construction of the text ,Was to link time – place events , mobility and location relationship influential personalities. And novelist space includes multiple place among themselves open to each relationship and differentiated, This disparity in places associated with relationship between what is produced and cause the same time variation in relations, So space will consist of the presence of the characteristic for each place of intellectual side and the other to open relationship between disparate place. Relationship are oftendisputed parties, andhere lies the modem novelist who refuses to space and the resulting central to creating another place contrary to this central. Such is the place of obvious importance to writer RDWA ASHUR,such as pivotal construction of the three novels under the search, The place was main reasonto continue the narrative, It was motive and cause essential industry in the events of the narrative and interaction of all its elements.

يعدالفضاءالروائيتقنيةحداثيةيظهروجودهاحداثةالسردالروائي،وتزدادأهميةالفضاءالروائيكتقنيةحداثيةفيالسردالتاريخيلأنالروايةالتاريخيةروايةزمانيةلامكانيةفيالمقامالأول،هكذابدأنقادالروايةلفتالنظرإلىآلياتتطويرالمكانوإخراجهمنكونهإطاراًلمسرحالأحداثووجودالشخصياتإلىعنصريحاورهذهالعناصرفيبناءالنص،فكانلربطالمكانبزمنالأحداثوحركيتهاوعلاقةالمكانالتأثيريةبالشخصيات،أهمالمحاورالتحديثيةللمكانمنخلالتقنيةالفضاءالروائي. والفضاءالروائييتضمنعلىامكنةمتعددةفيمابينهاعلاقةمنفتحةعلىبعضهاومتباينة،هذاالتباينفيالأمكنةالمقترنةبعلاقةما،ينتجويسببفيالوقتنفسهتبايناًفيالعلاقات،لذلكسيتكونالفضاءلوجودخصيصةفكريةلكلمكانمنجانب،ومنجانبآخرلوجودعلاقةمفتوحةبينالأمكنةالمتباينة،غالباًماتكونعلاقةيتنازعهاطرفان،وهناتكمنحداثةالفضاءالذييرفضالمركزيةوماينتجعنهاليخلقمكاناًآخراًينافيهذهالمركزية . مثّلالمكانأهميةًواضحةًوخاصةًلدىالكاتبةرضوىعاشور،إذمثّلالبناءالمحوريللرواياتالثلاثتحتالبحث،فالمكانكانسبباّأساسياًفيتواصلالسرد،كاندافعاًوسبباًأساسيافيصناعةأحداثالسردوتفاعلكلعناصره .


Article
الخطاب النقدي حول ظاهرة الجنس في أدب فؤاد التكرلي

Author: Sa'ed Abduridha Khamees سعيد عبد الرضا خميس
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2017 Issue: 73 Pages: 318-323
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The Phenomenon of sex common in Fuaad Al- Tikarlys literature and we can place it in the introduction to his writings – He was the first to address the topic of sex in his stories and novels directly and sometimes explicitly despite approaching this topic made him collide with religious, moral and social tabiis. He certainly benefited from his work as adjudge in the courts. Hence dealing with characters were treated according to psychical perspective. So critics Sought to uncover the causes of this phenomenon and tried to relate it to some symbolic issues, psychological an social, etc. this is what critics are telling us through letters about the Phenomenon of sex in Al- Tikarlys stories and noveis.

تعد ظاىرة الجنس من الظواىر الشائعة في أدب فؤاد التكرلي ، بل يمكن أن نعدىا فيمقدمة الموضوعات التي كتب فييا ، إذ إن التكرلي أول من تناول موضوعة الجنس فيقصصو ورواياتو تناولاً مباش ا رً وصريحاً أحياناً، عمى الرغم من أن الاقت ا رب من ىذهالموضوعة كان يصطدم بالمحرمات الدينية والأخلاقية والاجتماعية، ويقينا أن التكرلي استفادمن عممو كقاضٍ في المحاكم ، من ىنا فإن تعاممو مع شخصياتو كان تعاملاً عمى وفقمنظور نفسي اجتماعي ، لذا سعى النقاد إلى الكشف عن أسباب ىذه الظاىرة، ومحاولة –ردىا إلى بعض القضايا الرمزية والنفسية والاجتماعية وغيرىا ، وىذا ما نستشفو من خلالالخطابات النقدية المتعددة والتي تتصل بيذه الظاىرة لتفك الرموز عن شف ا رتيا الغامضة .


Article
From Modernity7gu0[;y to What Comes Afterwards :The Arabic Fictional Criticism Trends
من الحداثة الى ما بعدها: توجهات النقد الروائي العربي

Authors: Fadhil A'abood Al- Tamimi فاضل عبود التميمي --- Mustafa Mijbil Metib مصطفى مجبل متعب
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2018 Issue: 75-1 Pages: 279-301
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Modernity played a great effect on changing the man's life and his development ,moreover it was not a mere limited experience in the Arab state but it was appreciated experience that worked at changing the fixed views to delighted at great shifts in the Arab state. Such modernity caused great changes in various fields as: literature, art, architecture , fashion ,mass media…etc. Although the heavy change that modernity caused in Iraq ,but it succeeded in upgrading its cultural developments in the mid of the 40s in different art, cultural fields as in : modern poetry movement, plastic arts, drama, music , writing novels and stories with the emergence of the modern criticism

إنّ الحداثة بسياقاتها المختلفة كانت تسعى إلى تغيير واقع الإنسان و تطويره ، لذا لم تكن تجربة محدودة التأثير في الواقع العربي ، بل كانت تجربة ذات أبعاد قيميّة ، و متعارضة في الوقت نفسه ، عملت على نسف الثوابت لتبشِّر بالتحوّلات ، غير هيّابة بما يقال فيها و عنها ؛ لانها بصراحة تتجاوز المألوف في حقول كثيرة منها: الأدب ، و الفن ، و العمارة ، و الأزياء، و الاتصالات ، و الإعلام ،و على الرغم من تباطؤ حركة الحداثة العربية ؛ إلاّ أنها استطاعت أن تنهض بمحمولها الثقافي في منتصف الأربعينيات و ما بعدها في حقول أدبيّة، و فنيّة ،وثقافيّة ، لعلّ من أهمّها: حركة الشعر الحديث، والفن التشكيلي و المسرحي و الموسيقي، و الكتابة السرديّة في الرواية والقصّة، وظهور معالم النقد بوعيه الجديد.


Article
The Place in the World of the Novelist Maysaloun Had
المكان في عالم الروائية ميسلون هادي

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of the study is to investigate the place in the world of the novelist Maysaloun Hadi. In order to deal with its dialectic influence in relation to the characters, the place was divided according to the visions of the characters in two parts: the familiar and uncommon place; the place in her world includes : the interior space/ the homeland, outer space / The countries of alienation. The novelist gave the city a large area in the map of her novels with her attention to the neighborhood, which is part of the city, and its attention to the streets, roads, houses, rooms, and private places, such as: places of worship (mosques or churches), and all these places represent the limits of the sensory world that the character lives in, as well as the novel has not only dealt with the place on the basis of being rigid geometrical dimensions subject to the vision of physical engineering, but the place in her world as a drama which is influenced by conflicts. The limits of its spatial circle inside as she interested in is limited to the capital of Baghdad, its neighborhoods, suburbs and transformations, with little care in the rest of the cities that do not match the capital of Baghdad. The study has appealed the textual formation by the analytical method; for the purpose of detecting the indications inherent in spatial efficiency as well as the use of a set of references to the narrative of criticism, and only Allah leads to prosperity.

يهدف البحث إِلى دراسة المكان في عالم الروائيّة ميسلون هادي؛ بهدف ملامسة فاعليته الجدلية وعلاقته مع الشخصيّات، قد انقسم المكان في رواياتها على وفق رؤى الشخصيات على قسمين هما: المكان المألوف وغير المألوف، إذ ضمَّ الاثنان: الفضاء الداخلي/ الوطن، والفضاء الخارجي/ بلاد الغربة، وقد أعطت الروائية للمدينة مساحة واسعة في خريطة رواياتها مع عنايتها بحيّز الحي الذي يُعَدُّ جزءًا من المدينة، وعنايتها بالشوارع، والطرقات، والمنازل، والغرف، والأماكن الخاصة، مثل: دور العبادة من (جوامع أو كنائس)، وجميع هذه الأماكن تمثل حدود العالم الحسي الذي تعيشه الشخصيّة، فعبّرت الروائيّة عن تأثر الشخصيّات بالمكان، وآثارها به التي أظهرتها الانعكاسات النفسية، فلم يقتصر تعامل الروائية مع المكان على أساس كونه أبعادًا هندسية جامدة تخضع لرؤية هندسية فيزيائية، بل غدا المكان في عالمها مسرحًا دراميًا متأثرًا بصراعات مختلفة، أَمّا عن حدود دائرتها المكانية في الداخل فقد كانَ اهتمامها محصورًا بفضاء العاصمة بغداد، بأحيائها، وضواحيها، وما طرأ عليها من تحولات، مع عناية بسيطة في بقية المدن لا توازي عنايتها بالعاصمة بغداد.استعان البحث في فضاء تشكله النصي بالمنهج الوصفي التحليلي؛ لغرض الكشف عن الدلالات الكامنة في الفاعلية المكانية فضلًا عن استعانته بمجموعة من المراجع السردية الخاصة بالنقد، والله الموفق.


Article
The problem of the overlap of the novelist and his identification with his novelists and fictional characters The novel (shadows of the body of the banks of desire) Saad Saad Rahim model
إشكالية تداخل الروائي وتماهيه مع رواته وشخصياته الروائية رواية ( ظلال جسد ضفاف الرغبة ) لسعد محمد رحيم إنموذجاً

Authors: Ali Mahmoud Ahmed Ali علي محمود احمد علي --- kawther Karim Ahmed كوثر كريم أحمد
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2019 Issue: 81-2 Pages: 18-49
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This research, which is marked by the problem of overlapping the novelist with his novels and narratives, is a novel of the shadow of the body of the desire of Saad Mohammed Rahim as a model that sheds light on a technical problem in which most Arab or non-Arab novelists, who write the novel in Arabic, And discuss and develop appropriate solutions to overcome them. This problem is a technical imbalance in the level of artistic creativity of the novel and reflected negatively on the product novel in terms of aesthetic and artistic, we tried in this research to show how this problem crystallized in Western literary criticism and how it was put and addressed there, and how it moved to the Arab novelist product, A clear feature of him, and what the reasons for this, and what is the position of the most famous novelists and how to pay attention to the need to overcome them and not falling into them, and how embodied - in our view - in the novel (shadows of the body of the banks of desire) of the late novelist (Saad Mohammad Rahim) .

يتلخص هذا البحث الموسوم بـ ( إشكالية تداخل الروائي وتماهيه مع رواته وشخصياته الروائية ؛رواية ظلال جسد ضفاف الرغبة لسعد محمد رحيم إنموذجاً ) بأنه يسلط الضوء على إشكالية فنية يقع فيها اليوم معظم الروائيين العرب أو غير العرب ممن يكتبون الرواية باللغة العربية ، ويحاول توضيح تلك الإشكالية ومناقشتها ووضع الحلول المناسبة لتجاوزها ، فهذه الإشكالية تعد خللاً فنياً على مستوى الإبداع الفني للرواية وتنعكس آثارها سلباً على المنتج الروائي من الناحية الجمالية والفنية ، فحاولنا في هذا البحث ان نبيِّن كيف تبلورت هذه الإشكالية في النقد الروائي الغربي وكيف تم طرحها ومعالجتها هناك ، وكيف انتقلت الى المنتج الروائي العربي وتجذرت فيه وأصبحت سمة واضحة له ، وما أسباب ذلك ، وما هو موقف أشهر الروائيين منها وكيف انتبهوا لها لضرورة تجاوزها وعدم الوقوع فيها ، وكيف تجسدت – من وجهة نظرنا– في رواية ( ظلال جسد ضفاف الرغبة ) للروائي الراحل ( سعد محمد رحيم ) .


Article
Dialogue novelist and technical bets Study in the novel ( body memory)
الحوار الروائي ورهاناته الفنية دراسة في رواية (ذاكـــرة الجـــــسد )

Author: Ahmed Hussein Jaralla احمد حسين جارالله
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2016 Issue: 73 Pages: 1-27
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

According to the strategy of hiring possibilities stylistic , artistic and aesthetic dialogue of both types ( internal dialogue ) and ( external dialogue ) was able to give her novel writer ( body memory ) literary specificity .At the level of job shares structural dialogue in the time to build a profile of the novel , and provide personal , build and develop the event .And the level of stylistic find that the dialogue exceeded his job news to function influence the recipient through making use of the data the theater , they did not stop the formulation of camel talk shows when the significance of language narrow , but surpassed to things other than the language of a significant impact in determining the significance of such description vocal performance and the personal and their relationship Balmkhatab and surrounded by circumstances and conditions , this is what comes external dialogue .The internal dialogue appears versatility ( Mosteghanemi ) within this kind of dialogue in their ability to penetrate the depths of the characters fiction and delve into her feelings and her feelings and Ashjanaa and concerns , and the most prominent feature stylistic dominated this type of dialogue is rallying sentences Alastfhammeh Tools exclamation and ask questions without answers to which opens the narrative on different directions and pushes the reader to the reincarnation of the situation that prevailed in the personal and participate in the search for a possible answer .The language of dialogue and both types have varied Thelont and ranging from the realistic level simple documenting an important phase of the history of Algeria . The level of poetic all means hair and techniques to express their emotions and human relationships . The deep philosophical level and try Alnzerely familiar objects from different angles .These and other possibilities granted ( dialogue novelist ) Energy technical support position and ensure his success in the technical stakes .

على وفق ستراتيجية توظيف الامكانيات الاسلوبية والفنية والجمالية للحوار بنوعيه( الحوار الداخلي ) و( الحوار الخارجي ) استطاعت الكاتبة ان تمنح روايتها ( ذاكرة الجسد ) خصوصيتها الادبية .فعلى مستوى الوظيفة البنائية اسهم الحوار في التشكيل الزمني لبناء الرواية ،وتقديم الشخصية ،وبناء الحدث وتطويره .وعلى المستوى الاسلوبي نجد أن الحوار تجاوز وظيفته الاخبارية الى وظيفة التأثير في المتلقي من خلال الافادة من معطيات المسرح ، إذ لم تتوقف صياغة الجمل الحوارية عند دلالتها اللغوية الضيقة بل تعدتها الى اشياء أخرى غير لغوية ذات أثر كبير في تحديد الدلالة مثل وصف الاداء الصوتي وهيئة الشخصية وعلاقتها بالمخاطب وما يحيط به من ملابسات وظروف، هذا ما يتعلق بالحوار الخارجي .أما الحوار الداخلي فتظهر براعة ( مستغانمي ) ضمن هذا النوع من الحوار في قدرتها على النفاذ إلى اعماق الشخصيات الروائية والخوض في مشاعرها واحاسيسها واشجانها وهمومها ، وابرز سمة اسلوبية هيمنت على هذا النوع من الحوار هي تحشيد الجمل الاستفهامية وادوات التعجب وطرح الاسئلة من دون الاجابة عليها مما يفتح السرد على اتجاهات مختلفة ويدفع القارئ إلى تقمص الحالة التي تعيشها الشخصية والمشاركة في البحث عن الاجابة الممكنة .أما لغة الحوار بنوعيه فقد تنوعت وتلونت وتدرجت ما بين المستوى الواقعي البسيط الذي يوثق مرحلة مهمة من تاريخ الجزائر. والمستوى الشعري بكل وسائل الشعر وتقنياته في التعبير عن المشاعر والعلاقات الانسانية . والمستوى الفلسفي العميق ومحاولة النظرإلى الاشياء المالوفة من زوايا مختلفة . إن هذه الامكانيات وغيرها تمنح (الحوار الروائي ) طاقة فنية تدعم موقفه وتضمن له النجاح في رهاناته الفنية .


Article
النقد الروائي وتصحيح المسار الفكري عند الإمام السجاد عليه السلام

Author: فلاح رزاق جـاسم
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2018 Volume: 1 Issue: 46 Pages: 659-682
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

It is not true that rumor has it that the imam of the carpet، peace be upon him، worshiped and gave up his leadership responsibility، but it is true that he changed the type of work. He saw that the nation after the failure of its revolutions had succumbed to despair and ended its tongue with the fear، terror and murder committed by the oppressors and tyrants of that era. And to the life of the imams and companions in the initial stage of purity was that resorted to the educational method in all its forms and manifestations of interest in the affairs of the nation and its destiny renaissance of the responsibility of Ijtihad and the implementation of opinion to address issues of intellectual content and doctrinal and so on and devised a curriculum faced with the problems of new life and the new intellectual conflict with the sources of thought And this was the beginning of the Islamic jurisprudential Fiqh University، which was carried out by the imams، peace be upon them after it has influenced in this regard a lot of fields of jurisprudence، interpretation، history، speech science، Hadith، etc.، Many of the scholars of this era gave the Imam in these sciences as well as his criticism of many of what is known، so Imam peace be upon him the upper hand and alert the public to the authenticity of the Imam came in this way based on the Koran and Sunnah Add to that the fight against the Imam in the area of correct belief The wrong path or the intellectual path in order to consolidate the true belief and establish authentic Islamic thought، which came within the framework of this research.

لم يكن صحيحا ما يشاع من أن الإمام السجاد a عكف على العبادة وتخلى عن مسؤوليته القيادية بل الصحيح انه غير نوع العمل فلقد رأى أن الأمة بعد فشل ثوراتها ركنت إلى اليأس وألجم لسانها الخوف والرعب والقتل الذي مارسه الظالمون والطغاة في ذلك العصر فأراد أن يردها إلى الله والى سيرة رسوله وحياة الأئمة والصحابة في مرحلة النقاء الأولي فكان أن لجأ إلى الأسلوب التربوي بشتى صوره ومن مظاهر اهتمامه بأمور الأمة ومصيرها نهضته بمسؤولية الاجتهاد وإعمال الرأي لمواجهة القضايا ذات المحتوى الفكري والعقائدي ونحوها واختط منهجا واجه به مشكلات الحياة الجديدة والصراع الفكري الجديد مع مصادر الفكر الوثني من جانب ورد الشبهات ونقد المتبنيات وتصحيح الفهم الخاطئ من جانب آخر فكان عمله هذا بداية للجامعة الإسلامية الفقهية العقائدية التي اضطلع بأعبائها الأئمة d من بعده وقد أثر عنه في هذا الصدد الكثير من ميادين الفقه والتفسير والتاريخ وعلم الكلام والحديث وما إلى ذلك، وقد اعترف الكثير من علماء ذلك العصر بعطاء الإمام في هذه العلوم فضلا عن نقده للكثير مما هو مأثور، فكان للإمام a اليد الطولى فيه وتنبيه الملأ إلى صحة ما جاء به الإمام في هذا السبيل مستندا في ذلك إلى القران والسنة أضف إلى ذلك مكافحة الإمام في مجال تصحيح الاعتقاد الخاطئ أو المسار الفكري لأجل ترسيخ العقيدة الحقة وتثبيت الفكر الإسلامي الأصيل مما جاء في غضون هذا البحث.


Article
The narrative event and vision in the text
الحدثُ الروائيُّ والرؤيةُ في النص

Author: Asmaa Badr Muhammed أسماء بدر محمد
Journal: Journal Dawat مجلة دواة ISSN: 24115711 Year: 2018 Volume: 4 Issue: 16 Pages: 19-34
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

This research highlighted the event, which is a major component of the narration, and concludes that each novel contains events that constitute the basic nucleus of the novel. It is the main events and other secondary events that overlap with the basic events to form the fabric of the novel and the major events can not be dispensed with. Without creating a gap in the novel. The importance of secondary events is not inherent in itself but rather in the service of presenting characters or expanding the vision and the nature of the event between the authors of the novel, but in the new directions to write the novel is no longer taking care of external events, but became the impact of the event in the consciousness of the characters and important issues in the novel plot and its elements and the node The solution. The classification of Boyon the tripartite was included because it includes two basic criteria: it represents the starting point of most classifications, and it explains the narrator’s relationship with the characters of the story on the one hand .. God is behind the intention.

سلّطَ هذا البحث الضوء على الحدث الذي هو مكوّن رئيسي من مكوّنات السرد وتوصل الى أنّ كل رواية تتضمّن أحداثاً تشكّل النواة الأساسية للرواية وتتمثّل بالأحداث الرئيسية وأحداث أخرى تكون ثانوية تتداخل مع الأحداث الأساسية لتشكّل نسيج الرواية والأحداث الرئيسية لايمكن الاستغناء عنه كونها ثانوية يمكن الاستغناء عنها. دون أنْ يؤدي ذلك إلى إيجاد فجوة في الرواية. فأهمية الأحداث الثانوية لاتكمن في ذاتها وإنمّا بما تؤديه من خدمة في تقديم الشخصيات أو توسيع الرؤية وتختلف طبيعة الحدث بين كتّاب الرواية أمّا في الاتجاهات الجديدة لكتابة الرواية فلم تعد العناية بالأحداث الخارجية وإنّما أصبحت بأثر الحدث في وعي الشخصيات ومن الأمور المهمة في الرواية الحبكة وعناصرها المقدمة والعقدة والحل. وتوضيح كذلك تصنيفات الرؤية السردية عند كل من لوبوك وفريد مان وجان بويون وتودروق وجنيت وتم اعتماد تقسيم بويون الثلاثي كونه يشتمل مزيتين أساسيتين هما أنّه يمثّل منطلق أغلب التصنيفات وأنّه أوضح علاقة الراوي شخصيات القصة من جهة .. والله من وراء القصد.

Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (28)


Language

Arabic (27)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (9)

2018 (7)

2017 (3)

2016 (2)

2015 (1)

More...