research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Preparation and Evaluation of Cefixime Nanocrystals
تحضير وتقييم البلورات النانوية للسفكسيم

Authors: Ahmed A. Hussein أحمد عباس حسين --- Hasanain Sh. Mahmood حسنين شاكر محمود
Journal: Iraqi Journal of Pharmaceutical Sciences المجلة العراقية للعلوم الصيدلانية ISSN: 16833597 Year: 2014 Volume: 23 Issue: 2 Pages: 1-12
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Drug nanocrystals are nanoscopic crystals of the parent compound with dimensions less than 1 µm. A decrease in particle size will lead to an increase in effective surface area in the diffusion layer, which, in turn, increases the drug dissolution rate. Drug nanocrystals are one of the most important strategies to enhance the oral bioavailability of hydrophobic drugs.Cefixime is the first member of what is generally termed the third generation orally active cephalosporins. These third generation cephalosporins are distinct from the older β-lactam antibiotics in their intensive antibacterial activity against a wide range of gram-negative bacteria.The aim of this study is to prepare nanocrystals of cefixime as a capsules dosage form in order to increase its oral dissolution rate and bioavailability.The cefixime nanocrystals were prepared by solvent/antisolvent precipitation method. Certain amount of drug was dissolved in water miscible solvent (methanol used in this study), then this solution was injected (at certain speed) into water containing stabilizer. Upon injection, precipitation of cefixime nanocrystal will occur immediately; this precipitate is sonicated at 37 ˚C for 30 min. then lyophilized. Powder of nanocrystal was obtained and filled into capsules. The physicochemical interaction between drug and addatives was studied using FTIR, DSC, Results show that the best formula of cefixime nanocrystals prepared by dissolving 20mg/ml of cefixime in methanol, then 5ml was injected at 60ml/hr rate to a 50ml PVP solution as stabilizer in concentration 0.05%, then lyophilized to obtain the cefixime nanocrystal powder. The resulted mean particle size was 9-11 nm and the dissolution rate was significantly higher than that of the raw cefixime powder (p>0.05).

البلورات النانوية هي بلورات نانوية الحجم من المركب الأصلي مع أبعاد أقل من 1 مايكروميتر. ان الانخفاض في حجم الجسيمات يؤدي إلى زيادة في المساحة الفعالة في طبقة الانتشار، والتي بدورها تزيد من معدل انحلال الدواء.البلورات النانوية هي واحدة من أهم الاستراتيجيات لزيادة التوافر الحيوي للأدوية شحيحة الذوبان في الماء عن طريق الفم.السيفيكسيم هو أول عضو في ما يسمى عموما بالجيل الثالث للسيفالوسبورين الفعالة عن طريق الفم. هذا الجيل من السيفالوسبورين (الجيل الثالث) يختلف عن الاجيال السابقة للمضادات الحيوية بزيادة فعاليته المضادة للبكتيريا السالبة الجرام Grame negative)).تهدف من هذه الدراسة الى تحضير البلورات النانوية لدواء السيفيكسيم على شكل كبسول من أجل زيادة معدل الذوبان و التوافر الحيوي عن طريق الفم.حضرت البلورات النانوية للسيفيكسيم باستخدام طريقة الترسيب بواسطة المذيب / المذيب المضاد. حيث تم اذابة كمية معينة من الدواء في محلول قابل للأمتزاج مع الماء ( استخدم الميثانول في هذه الدراسة ) ، ثم تم حقن هذا المحلول في المياء المحتوي على مثبت. عند الحقن، يحدث ترسب للبلورات النانوية للسفكسيم على الفور ؛ يؤخذ الراسب ويوضع في جهاز الموجات الصوتية (Sonicator) بدرجة حرارة 37 مئوية لمدة 30 دقيقة . ثم يجفف بالتجميد . أخذ المسحوق وعبيء على شكل كبسول . تظهر النتائج أن أفضل صيغة للبلورات النانوية للسيفيكسيم نتجت عن طريق إذابة 20ملغ/مل من السيفيكسيم في الميثانول، تم حقن 5 مل من هذا المحلول في 50 مل محلول يحتوي على PVP كمثبت بتركيز 0.05 ٪ ، ثم جفف بالتجميد للحصول على مسحوق بلورات السيفيكسيم النانوية . متوسط حجم الجسيمات الناتجة هو 9-11 نانومتر، و معدل الانحلال أعلى بكثير من مسحوق السيفيكسيم الخام (0.05>P).

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)