research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
KINDNESS AMONG FEMALE UNIVERSITY STUDENTS
اللطافة لدى طالبات الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims at constructing a Scale of Kindness phenomenon among university female students and elicit criteria to it, It also recognizes the differences in kindness levels among female students according to variables (specialization, academic grade, social status, and the age). The sample consists of 534 female students who were selected randomly. The two researchers rely on experience and the results of questionnaire, The questionnaire is given to 130 female university students from different colleges as well as their acquaintance with literary works witch dealt with kindness , The scale consists of 39 items , It has psychometric characteristics (Validity and Reliability) . The criterion (Z) is extracted from it and through it the criteria are put to the scale in five levels , The point is explained through the criteria, the respondent to the kindness scale gets this point. It was discovered that female students entertain a high level of kindness. There is no any significant difference (0.05) in kindness level among female students along specialization, academic grade, and social status. There is a proportional relation ,with a significant at(0.05) between kindness and age among university female students.

هدفت الدراسة إلى بناء مقياس لظاهرة اللطافة لدى طالبات الجامعة واستخراج معايير له, وتعرف الفروق في مستوى اللطافة بين الطالبات وفق المتغيرات (التخصص, السنة الدراسية, الحالة الاجتماعية, العمر). تكونت العينة من 534 طالبة جامعية,جرى اختيارهن بالطريقة العشوائية, قام الباحثان ببناء مقياس اللطافة بالاعتماد على منهج الاستبطان ونتائج السؤال الاستطلاعي التي وجهت إلى 130 طالبة جامعية من مختلف الكليات, والاطلاع على الأدبيات التي كتبت عن الظاهرة, وتكون المقياس من 39 فقرة, وتوفرت فيه الخصائص السيكومترية (الصدق والثبات), وتم استخراج المعيار(Z) والتي من خلالها وضعت معايير للمقياس في خمس مستويات تفسر من خلالها الدرجة التي يحصل عليها المستجيب على مقياس اللطافة. وتوصل الباحثان إلى النتائج الآتية: يتمتع طالبات جامعة الكوفة بمستوى مرتفع من اللطافة دالة إحصائياً عند مستوى 05‚0. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 05‚0 في مستوى اللطافة بين طالبات التخصص التربوي وطالبات التخصص الطبي. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 05‚0 في مستوى اللطافة لدى طالبات الجامعة وفق متغير (السنة الدراسية). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 05‚0 في مستوى اللطافة لدى طالبات الجامعة وفق متغير الحالة الاجتماعية (متزوجة, مخطوبة, عزباء). توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى 05‚0 بين اللطافة والعمر لدى طالبات الجامعة.


Article
PHYSICAL ATTRACTIVENESS OF UNIVERSITY STUDENTS (MALE) FROM THE VIEW OF UNIVERSITY STUDENT (FEMALE)
الجاذبية الجسمية للطالب الجامعي من وجهة نظر الطالبة الجامعية

Author: AHMED ABDULZAHRA SALIM أحمد عبد الزهرة سالم
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2013 Issue: 63 Pages: 1-72
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The subject OF physical attractiveness it consider important of social psychologists،Because it has a role in social interaction between individuals. Also, The previling culture in the society at the specific time of impact on the physical qualities. So, theresearchers focus on this topic because he saw the changing on the physical attractiveness for the Iraqi students. Especially after the 2003.So, We can summarize The problem of this research in this question:What are the physical attractiveness qualities than others Iraqi university student (Male) atthe Iraqi universitystudents (Female)?The researcher used appropriate statistical method to measure the objective of this research. It is the percentage.The researcher give the conclusion follows:The most attractive physical qualities of the Iraqi university students (Male) at university students (Female) are masculine qualities. Which are almost at the middle (Average natural) in every physical recipe. And this is related with nature of women. The women attracted to the longer a man in his physical qualities for females. The men are attracted to women furthest in the qualities of manhood. The research came out the appropriate recommendations and proposals.

يعد موضوع الجاذبية الجسمية من القضايا المهمة التي ركز عليها علماء النفس الأجتماعيين لما لها من دور في عملية التفاعل الأجتماعي بين الأفراد،كذلك فأن للثقافة السائدة في مجتمع ما في وقت ما تأثيرا على الصفات الجسمية دون غيرها.لذا فقد ركز الباحث في بحثه هذا على موضوع الجاذبية الجسمية لما شاهده من تغيرات ملحوظة على المظهر الخارجي لدى الشباب عموما وطلبة الجامعة خصوصا من الناحية البدنية ومن ناحية المظهر تحديدا بعد عام 2003،والسؤال الذي يطرحه الباحث: هل أن هذه الصفات الجسمية وصفات المظهر(الملبس)لدى الطالب الجامعي العراقي الذكر،جذابة لدى الطالبة الجامعية العراقية. وقد أستخدم الباحث الوسيلة الأحصائية المناسبة لقياس هدف البحث وهي النسبة المئوية.وقد خرج البحث بالأستنتاج الأتي:أن أكثر الصفات الجسمية جاذبية للطالب الجامعي عند الطالبة الجامعية العراقية هي الصفات الرجولية والتي تكون عند الوسط تقريبا(المتوسط الطبيعي) في كل صفة جسمية وهذا الأمر يتعلق بطبيعة المرأة،أذ يمكن القول بأن المرأة تنجذب للرجل الأبعد في صفاته عن الصفات الأنثوية والعكس صحيح.فالرجل ينجذب للمرأة الأبعد في صفاتها عن الصفات الرجولية.وقد خرج البحث بالتوصيات والمقترحات المناسبة.


Article
Psychological security and its relationship with university student trends toward sports activities
الأمن النفسي وعلاقته باتجاهات الطالبة الجامعية نحو ممارسة الأنشطة الرياضية

Loading...
Loading...
Abstract

أصبحت ممارسة الأنشطة الرياضية من أهم مظاهر الصحة العامة للفرد والوقاية من الأمراض والتخلص من السمنة، بل أصبحت ممارستها في الوقت الحالي تستعمل للوقاية من الأمراض أو الحالات النفسية، لذا تحرص اغلب دول العالم على توجيه مواطنيها وبمختلف الأعمار والجنس إلى ممارسة هذه الأنشطة وبمختلف أنواعها وأشكالها الصحية والترويحية والعلاجية والمنافسات، بهدف بناء الروح الايجابية للفرد.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2016 (1)

2013 (1)

2012 (1)