research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
العقد الموقوف

Author: Ahmed fanos أحمد فنوص حمادي
Journal: JOURNAL OF MADENAT ALELEM COLLEGE مجلة كلية مدينة العلم الجامعة ISSN: 2073,2295 Year: 2018 Volume: 10 Issue: 2 Pages: 279-288
Publisher: City College of Science University كلية مدينة العلم الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

It can be said that the restricted contract is a contract which is immediately affected and its validity is subject to its sanction or revocation. If it becomes valid, it becomes valid retroactively. If the revocation becomes null and void retroactively, and the restricted contract is suspended, if it is held for a reservation or a compulsion or mistake or separation, the restricted contract may be revoked after the demise of reservation or the coercion removal or the error or disclosure of the uniqueness as it allows him to veto if he had to overturn the actions of the eye moved to recover and recovered where he found and traded hands, the eye perished in the hands of the value of the contract and the impugned or arrogant option, The other contract, if he wants, within the forced and guaranteed On the aggrieved and arrogant prostitute that the receipt of the prostitute is hated or arrogant and perished in his hand without any more.

يمكن القول أن العقد الموقوف هو العقد الذي يرتب أثره في الحال وتكون صحته مرهونة بإجازته أو نقضه، فإذا أجيز أصبح صحيحاً بأثر رجعي وإذا نقض أصبح باطلاً بأثر رجعي أيضاً. والعقد الموقوف إذا انعقد موقوفاً لحجر أو إكراه أو غلط أو تفريد جاز للعاقد أن ينقض العقد بعد زوال الحجر أو ارتفاع الإكراه أو تبين الغلط أو انكشاف التفريد، كما إن له أن يجيزه، فإذا نقضه كان له أن ينقض تصرفات من انتقل إليه العين وأن يستردها حيث وجدها وإن تداولتها الأيدي، فإن هلكت العين في يد من انتقلت إليه ضَمّن قيمتها. وللعاقد المكره أو المغرور الخيار، إن شاء ضمّن العاقد الآخر وإن شاء ضمن المجبر، ولا ضمان على العاقد المكره والمغرور إن قبض البدل مكرها أو مغروراً وهلك في يده بلا تعد منه.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2018 (1)