research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The impact of globalization in the agricultural performance of developing countries and the Republic of Iraq Egypt and the Arab a model
أثر العولمة في الاداء الزراعي للبلدان النامية العراق وجمهورية مصر العربية انموذجا

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACTOne of the most important aspect of the economical development is the partitions and globalization in general .These aspects have been developed during the last three ages especially in countries which are called the Asian tigers such as Singapore , Taiwan and other countries . As a result of the development in these countries , the others take turn to reach the same development such as Morocco and Jordan . Other countries start studying (Iraq and Egypt ) these aspects to get the basics of economical globalization thus it leads to some changes in two sides positively and negatively. The above discussion is describes on this letter especially the agricultural side in these courtiers .Moreover , the researcher have reached to a point that these countries haven`t reached the right level that enhance their products and productivity that concerns all the countries in order to enhance their economics and the growing of its economics .

المستخلصمن أهمّ سمات الاقتصاديات المتطورة الخصخصة والعولمة بشكل عام ، تطورت هذه السمة خلال العقود الثلاثة المنصرمة وبشكل واضح في بعض البلدان التي سميت بالنمور الآسيوية مثل سنغافورة وتايوان وبعض البلدان الأخرى . ونتيجة لما آلت اليه اقتصاديات تلك الدول (النمور الاسيوية) من تطور، بدأت بعض الدول النامية تحذو حذو هذه الدول من أجل الوصول إلى ما وصلت اليه اقتصادياتها مثل المغرب والاردن . ثم بدأت دول قيد الدراسة (العراق وجمهورية مصر العربية) السعي إلى جذب وتوطيد آليات العولمة الاقتصادية في اقتصادياتها مما أدى إلى بعض التغيّرات منها ما هو ايجابي ومنها ما هو سلبي . وتم توضيح ذلك في متن الرسالة وخاصة على موضوع الرسالة الذي يهتم بالقطاع الزراعي في تلك الدول ، ونتيجة لما توصل اليه الباحث إنّ اغلب ما تم تطبيقه من قبل حكومات تلك الدول لم يرتقِ إلى المستوى المطلوب الذي يحسن من مستوى الانتاج والانتاجية التي تسعى إليها جميع الدول من أجل تحسين المستوى الاقتصادي او معدلات النمو الاقتصادي في اقتصادياتها.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)