research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
The scope of the exhaustion of the state of civil judge
نطاق استنفاذ ولاية القاضي المدني

Loading...
Loading...
Abstract

Although the scope of exhaustion is limited to judicial judgments and the urgent judicial decisions, it does not include the temporal decisions issued by the judge in the course of the case. The judge will have the right to rectify the decisions if the reasons on which the judicial judgment or the urgent justice decision are based, were changed. Also, the judge may also revise any processed proofs of evidences, but he must mention the reasons in the claimed report. Nevertheless, the scope of exhaustion authority doesn’t include vicarious commands as these commands do not deprive the judge from his authority, but he still has the right to revise them.

على الرغم من أن نطاق استنفاد يقتصر على الأحكام القضائية والقرارات القضائية العاجلة، أنها لا تتضمن القرارات الزمنية التي يصدرها القاضي في مسار القضية. فإن القاضي الحق في تصحيح القرارات إذا كانت الأسباب التي تستند إلى حكم قضائي أو قرار القضاء المستعجل، تم تغيير. أيضا، يجوز للقاضي أيضا أن تراجع أي أدلة معالجتها من الأدلة، لكنه يجب أن نذكر الأسباب في تقرير المطالب بها. ومع ذلك، فإن نطاق سلطة استنفاد لا تتضمن الأوامر غير المباشرة لأن هذه الأوامر لا تحرم القاضي من سلطته، لكنه لا يزال لديه الحق في مراجعتها.


Article
The exceptional criminal role of the civil judge
الدور الجزائي الاستثنائي للقاضي المدني

Loading...
Loading...
Abstract

The civil court has the right to exercise civil role in accordance with the law. In some cases, however, it may exercise a punitive and externally punitive role, whether the objective is to impose sanctions that may be negative or may be financial, This is the result of the legislator's desire to enable the civil judge to apply the law and maintain the prestige of the judiciary and to confront any person who leads to the violation of the sanctity of the judiciary or to mislead or obstruct it. Or its agents to comply with the provisions of the law, as well as the desire of the legislature to simplify formalities in line with the positive role of the judge .

الأصل أن يمارس القاضي المدني أثناء نظرة الدعوى المدنية دوراً مدنياً مقرراً بموجب القوانين إلا انه قد يمارس في بعض الحالات دوراً جزائياً صرفاً وعلى سبيل الاستثناء سواء كان موضوعي يتمثل في فرض عقوبات قد تكون سالبة للحرية وقد تكون مالية أو قد يكون إجرائي يتمثل في جانب منه بطلب تحريك الدعوى الجزائية أو أحالتها بعد تحريكها وفي اطار جرائم معينة وهذا الدور ناتج من رغبة المشرع في تمكين القاضي المدني من تطبيق القانون والحفاظ على هيبة القضاء ومواجهة كل من يؤدي فعله إلى انتهاك حرمة القضاء أو تضليله أو عرقلة سيره وبالنهاية إجبار أطراف الدعوى المعروضة إمامة أو وكلائهم على الالتزام بأحكام القانون، فضلاً عن رغبة المشرع في تبسيط للشكليات بما يتلاءم مع الدور الإيجابي للقاضي.


Article
The role of the civil judge in the reconciliation and its legal effects Juristic and practical study
دور القاضي المدني في الصلح واثاره القانونية دراسة فقهية وتطبيقية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstractthe reconciliation is most important regulations adopted by several States, mainly Saudi Arabia before referring a case to the courts between two disputing parties, because it reduces in - social terms- hatred and Promoting tolerance to a large extent among disputing parties whatever the type of rivalry was, if it succeeds , it will led to reconciliation among all related parties.So we stressed in this research the need to find a party of interest on the orders of reconciliation before resorting to the courts in Iraq or in other countries.on the other hand , there are the burdens become too many and abnormal ills rests with the judiciary due to the continued increase in the number of lawsuits which caused confusion in the work of the judge. and lack of focus in the study guide and speed make decisions that are set aside most of discrimination in courts, so the procedures of reconciliation have been handled I front of the related judge and the mechanism of activating the reconciliation and offering it to the disputing parties, in spite of Iraqi judiciary has not many reconciliation decisions which caused impediment to support research judicial decisions except in limited conditions which had been brought and referenced detailed in the research , It is no secret that the researchers were resorting to clarify issues and reconciliation proceeding before the Iraqi judiciary with reference to what the corresponding in-law or comparative judicial system trying to push the need to give the subject of reconciliation importance it deserves based on what has been mentioned above justifications, defending of the idea of researchers in the need to establish a corporation to offer reconciliation and organizing and released before resorting to the courts.

الملخص يعد امر الصلح من اهم الانظمة التي اعتمدت ببعض الدول واولها المملكة العربية السعودية قبل الخوض في معترك القضاء بين المتخاصمين فهو من جانب اجتماعي يقلل الى حد كبير من البغضاء ونشر السامح بين الخصوم ايا كان نوع الخصومة وان كتب لها النجاح فمن الطبيعي ان ينتهي الصلح بتصالح بين اطراف العلاقة . ومن هنا اكدنا في ثنيا البحث الى ضرورة ايجاد جهة ترعى وتهتم بأمر الصلح قبل اللجوء للقضاء في العراق او غيره من الدول . ومن جانب اخر هنالك اعباء اصبحت كثيره جدا وغير طبيعية على عاتق القضاء جراء التزايد المستمر في عدد الدعاوي التي تقام امام المحاكم مما سبب وسيسبب اكثر في ارباك عمل القاضي وعدم التركيز في دراسة الادلة وسرعة اصدار القرارات التي في كثير منها تنقض من محاكم التميز ولهذا تم تناول اجراءات الصلح امام القاضي المختص واليه تفعيل الصلح او عرضه على الخصوم ،ورغم ان القضاء العراقي ليس لديه قرارات صلحيه كثيره مما شكل عائق في ارفاد البحث بقرارات قضائية الا في حدود معينه تم جلبها والاشارة لها تفصيلا في ثنايا البحث ، ولا يخفى ان الباحثين عمدا على توضيح مسائل واجراءات الصلح امام القضاء العراقي مع اشاره لما يقابلها في القانون او النظام القضائي المقارن محاولين الدفع باتجاه ضرورة اعطاء موضوع الصلح الاهمية التي يستحقها استنادا لما تم ايراده من مبررات انفا ، مدافعين عن فكرة الباحثين في ضرورة انشاء هيئه تتولى عرض الصلح وتنظميه واصداره قبل اللجوء الى ساحات القضاء .

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (1)

2015 (1)