research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
A PRAGMATIC ANALYSIS OF IMPOLITENESS IN SOME OF HAROLD PINTER'S PLAYS
تحليل تداولي للغة عدم الكياسة في بعض مسرحيات هارولد بنتر

Loading...
Loading...
Abstract

This paper offers a theoretical exploration of impoliteness in some of Harold Pinter's plays. This paper also examines the ways in which interactants use impolite behaviors or utterances to achieve their purposes . Impoliteness as a well known fact is the opposite of politeness and part of social interaction. This research analyzes three plays of Pinter and examines how impoliteness is used to reflect the relationships between the characters.

يقوم البحث الحالي بعرض أطار نظري لعدم الكياسة في بعض من مسرحيات هارولد بنتر ويبحث أيضا الأساليب التييقوم المتكلمين باستخدامها عند استعمال الكلمات أو التصرفات الغير مهذبة لتحقيق أغراضهم. والمعروف جيدا أن عدم الكياسة هي عكس التأدب وجزء من التفاعل الاجتماعي ويحلل هذا البحث ثلاث مسرحيات لبنتر، ويدرس كيفية استخدام عدم الكياسة لعكس العلاقات بين الأشخاص0


Article
The Organizing Far-sightedness and its Role in Alleviating the Risky Behaviour Resulting from Overcrowded Work Place - An Analytical Study for a Sample of Preparatory Schools in the Suburb of Al-Musayab
الكياسة التنظيمية ودورها في تخفيف مخاطر سلوكيات الفضاضة في مكان العمل دراسة تحليلية لعينة من المدارس الاعدادية في قضاء المسيب

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of this research is to investigate the relationship between Organizational civility and Workplace incivility in the Preparatory schools of Musayyib spend, importance of research includes rare of studies that investigated the relationship between Organizational civility and Workplace incivility. Furthermore, there is a reality problem, which has a significant effect on Iraqi education sector. Based on the random sampling, 166 questionnaires were distributed to employees at the Preparatory schools of Musayyib spend. Only 161 questionnaires were returned. Out of which 158 questionnaires were usable resulting into a response rate of 98%. The theoretical results show the knowledge gap related to identification the nature of the relationship between Organizational civility and Workplace incivility. Moreover, the practical results show the significant and positive of Organizational civility on Workplace incivility.

يسعى البحث الحالي إلى تفسير طبيعة وتحديد مستوى العلاقة بين الكياسة التنظيمية وسلوكيات الفضاضة في مكان العمل لعينة من المدارس الاعدادية في قضاء المسيب, ويأتي ذلك بوصفه محاولة لتقليل أو ردم الفجوة المعرفية بين متغيري البحث. فضلا عن محاولة وضع الأسس الصحيحة والمناسبة لصناعة قادة بالاعتماد على رموز نابعة من المجتمع العراقي من الممكن أن تستثمر لكي تكون أهم رأس مال لمنظماته الهادفة للربح أو لتقديم الخدمات. وتحقيقاً لذلك قام الباحث بتوزيع 166 استبانة على عدد من المنتسبين في المدارس الاعدادية في قضاء المسيب. وكان عدد الاستبانات المسترجعة161 استبانة، أما عدد الاستبانات الصالحة للتحليل الاحصائي فقد بلغ (158) استبانة وبمعدل (98%) من الاستبانات المسترجعة. وأظهرت النتائج النظرية وجود فجوة معرفية لتفسير طبيعة العلاقة بين الكياسة التنظيمية وسلوكيات الفضاضة في مكان العمل في المنظمات بشكل عام وفي المدارس قيد البحث بشكل خاص, كما أظهرت النتائج التطبيقية وجود ارتباط وتأثير معنوي للكياسة التنظيمية في سلوكيات الفضاضة في مكان العمل.


Article
A Pragmatic Study of Courtesy in Selected American Political Interviews
دراسة براغماتية من باب المجاملة في مقابلات سياسية أمريكية مختار

Author: ASST. PROF. FIRS ABDUL--Munim TIBA ABDUL-RAZZAQ HASAN
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876 Year: 2019 Volume: 1 Issue: 26 Pages: 43-59
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This study investigates courtesy in American political interviews through three speech acts, namely, compliment, praising and thanking . The main hypotheses of the study are : (1) courtesy can be regarded as a way to show considerations and polite behaviours ;(2) courteous expressions are presented by several speech acts to show considerations in American political interviews;(3) compliment is the mostly performed way to show courtesy in American political interviews. To test the validity of these hypotheses , these procedures will be followed : (1) surveying the relevant literature on courtesy ;(2) analysing the data of the study which is represented by four American political interviews by adopting Searle's (1969) model , the extracts are taken from American political interviewees' speech that contains courteous expressions .The total number of the extracts is fourteen.

تتقصى هذه الرسالة موضوع الكياسة في المقابلات السياسية الامريكية خلال ثلاث افعال كلامية وتحديدا المجاملة و الثناء والشكر من منظور تداولي يتلخص البحث بما يلي : (١) تقصي تصنيف الكياسة تداوليا . (٢) تحديد كيفية اداء التعابير الكيسة كوسيلة لإظهار الاحترام في المقابلات السياسية الامريكية . ( ٣) التعرف على الطريقة الغالبة لإظهار الكياسة في المقابلات السياسية الامريكية. تتبنى الدراسة الفرضيات الاتية : (١) اعتبار الكياسة سلوكًا مهذبًا. (٢) يتم تقديم عبارات الكياسة خلال العديد من الافعال الكلامية التي تظهر الاعتبارات في المقابلات السياسية الأمريكية. ( ٣) المجاملة هي الطريقة الأكثر أداءً لإظهار الكياسة في المقابلات السياسية الامريكية .ولأثبات مصداقية هذه الدراسة ولتحقيق اهدافها فقد اتبعت الدراسة الاجراءات الأتية(١)استعراض ما قد تم طرحه حول موضوع الكياسة (٢) تحليل عينة الدراسة المختارة وهي مقابلات سياسية أمريكية . حيث ان اجمالي عدد المقابلات المختارة هو اربعة مقابلات مع سياسيين أمريكيين ويتم اختيار المقتطفات من أقوال الأشخاص الذين تمت مقابلتهم والتي تحتوي على تعابير كيسة أثناء المقابلات. العدد الإجمالي للمقتطفات هو اربعة عشر مقتطفا.


Article
The Impact of Gender in Determining Politeness Strategy with Reference to Iraqi Students of English
تأثير الجنس في تحديد ستراتيجية الكياسة اللغوية بالاشارة الى طلاب اللغة الانكليزية العراقيين

Author: Waffa Qahtan Hameed وفاء قحطان حميد
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Volume: 2 Issue: 54 Pages: 38-56
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The current study aims at investigating the impact of gender on the linguistic politeness especially acts threatening the interlocutor's face (FTAs) such as requests, offers, orders …etc. It is intended to answer some questions concerning the very nature of politeness as a linguistic phenomenon and as a cultural specific concept. Moreover, it investigates which strategies are attributed to be feminine and which are attributed to be masculine. The most thorough treatment of politeness was made by the scholars Brown& Levinson (1987, (1978)), and Leech (1983) though they were not the first in this field. Their efforts seemed to be conducted to establish the universal norms of politeness and the related items affecting them. In this concern , showing the linguistic politeness probably depends on these interrelated factors ; the type of the act that the language user might make , the type of relation involving the participants in a given situation i.e. whom one is addressing to see whether the relationship is intimate , formal , informal ...etc , gender and the cultural norms of a certain language . This paper depends on Brown & Levinson's perspective of the linguistic politeness. Data were gathered by analyzing the students responses on a written test composed of two questions. Politeness was rated by counting the correct choices performed by male and female participants for each item of the given questions.

تهدف الدراسة الحالية الى البحث في مدى تاثير الجنس على الكياسة اللغوية وبخاصة افعال الكلام التي تهدد الوجه الاجتماعي للمحاور (الافعال المهددة للوجه الاجتماعي) مثل الطلبات والعروض والاوامر... الخ . ان الغرض من هذه الدراسة هو الاجابة عن بعض التساؤلات الخاصة بطبيعة التادب اللغوي كظاهرة لغوية وكمفردة مرتبطة بالثقافة . اضافة الى ذلك , فانها تبحث في اية ستراتيجيات توصف بانها انثوية واخرى ذكرية. ان المعالجة الاكثر شمولا للكياسة اللغوية قد تمت من قبل علماء اللغة براون وليفنسون عامي 1978و1987 ولييك عام 1983 رغم انهم لم يكونوا الاوائل في هذا المجال . كنت جهودهم منصبة لإرساء القواعد العامة للكياسة اللغوية والعوامل المؤثرة في عمل هذه القواعد. فيما يتعلق بذلك فان اظهار الكياسة اللغوية يعتمد على هذه العوامل التي تعمل بشكل مترابط وهي : نوع فعل الكلام الذي يمكن ان يستخدمه المتكلم ونوع العلاقة التي تربط المتحاورين في موقف معين ,بمعنى اخر من هو المقصود بهذا الحديث لمعرفة فيما اذا كانت هذه العلاقة حميمة,او رسمية , ام غير رسمية ...الخ. ,والجنس والقواعد الثقافية للغة معينة . البحث الحالي يعتمد على رؤية براون وليفنسون للتادب الغوي . لقد جمعت بيانات هذا البحث من خلال تحليل استجابات الطلبة على اختبار مكتوب مؤلف من سؤالين. لقد قيست نسبة الكياسة اللغوية من خلال حساب الخيارات الصحيحة التي اداها المشاركون في الاختبار من الذكور والاناث لكل مفردة من الاسئلة المعطاة.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

English (2)

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2012 (1)

2010 (1)