research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Open Knowledge at Cacerer
المعرفة المفتوحة عند كاسيرر

Author: د رافد قاسم هاشم الخالدي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876 Year: 2019 Volume: 1 Issue: 26 Pages: 369-402
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Arenest cassier one of the most famous philosopher one humeanty civilization , and afamous philosopher who tried to be the proplem of civilion as the basic inquery for him , from this point his philosophy knowed as a universial philosophy , he wanted to be his philosophy as astructure of human mind , and his body can contuine averious activites of human act first from language , math , history and science , he can submitted anew theory can contuine and regulated these limitation and finalist , he begean frome ( kant ) , and try to begening from awied and auniversail sight or terminals , the basic built for this try began from ( hearder ) who try to introduce anew theory of knowledge began from as we say , but it will trying to get his effect become lawer especially the reasnebal sight , realited to atheory of ( kant ) , beside the logical inquery or theory , so this sight become the study of hearder hn his studying the art , myath , language and the hhstory , he could controlled or lawaring the incursing of size of logical or rational sight , because this sihght become so poor to explain or capisty all these symbolical or expressions from language to myath . so from this new side he can caugh attenation to theory of ( Kantian) knowledge , and he could demonastered anew defeination for human being , that the old one can not expression for reality of human being , when we try to express for it as aphonetical animal , and it can not be sufficient or explane the various of human activities .

يعد أرنست كاسيرر من فلاسفة الحضارة الانسانية, والذي أتخذ من مشكلة الحضارة أساسأ لبحثه ووفقأ لذلك نستطيع القول أن فلسفته أتسمت بالشمولية, فقد تطلع كاسيرر الى بناء فلسفة للانسان تستوعب شتى فعاليات وأنشطة الموجود البشري, من لغة الى أسطورة الى علم الى تأريخ وقد تمكن من تقديم نظرية جديدة تستوعب وتنظم تلك الحدود مبتدأ من كانط وتمتد الى حدود أوسع وأشمل وأرحب وقد كان أساس تلك المحاولة قد أنطلق من هيردر , والذي حاول تقديم نظرية جديدة في المعرفة تنطلق من كانط لكنها تحاول التخفيف من الغلواء الذي كانت تتسم به نظرية المعرفة عنده( كانط ), فيما يتعلق بالجانب العقلي المنطقي, ومن هنا كان ذلك أتجاه ( هيردر ) الى دراسة الفن والاسطورة واللغة والتأريخ, وقد أستطاع ( هيردر ) الحد من سطوة الجانب العقلي المنطقي, أذ أن هذا الجانب في ضوء أهتمام هيردر أصبح عاجزأ عن أستيعاب وتفسير كافة الاشكال التعبيرية والرمزية من لغة الى أسطورة, وبهذا الموقف الجديد أمكنه التنبه الى حضور نظرية المعرفة الكانطية كما أمكنه أثارة الانتباه حول تقديم تعريف جديد للموجود البشري , ذلك لآن تعريف الانسان بأعتباره حيوانأ ناطقأ لم يعد كافيأ لاستيعاب وتفسير شتى الفعاليات الانسانية .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)