research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
المنهج الاجتماعي في النقد- نشأته وخصائصه

Author: حلاب نور الهدى
Journal: kufa studies center journal مجلة مركز دراسات الكوفة ISSN: 19937016 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 38 Pages: 257-280
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

It was a literature consistently shows a strong link in a particular social institutions, where we can scarcely in primitive society to distinguish between the hair of work or fun or magic or ritual ... etc., and this is what assures us that the call to direct literature and social point due to the periods of time beyond the 19 century, but it was just a non-systematic ideas so this has attempted to track the evolution of this idea, which later became a critical approach freestanding During this study the evolutionary history of this idea popped into my mind several questions about links literature given social status, and social and political economic system, and how the community in art? Is the writer a representative of the same distinct in its tender and consequences of what is happening in the community of Ktob and horrors? Or is it just be the catcher of what is happening in it and interpreter of what rages between social classes? Is the writer needs to social bookmarking which derives its inspiration? It Is A Social Bookmark necessary to do the literature of ArtsAnd we will try in our research that found on social curriculum in modern literature as a contextual curricula from that address the literature in social terms are not inconsistent with the creations distinctive personal with writers as diving in literary works is not possible except in the social framework from which literature and unheeded.

لقد كان الأدب يظهر على الدوام في صلة متينة بمؤسسات اجتماعية معينة، حيث لا نكاد نستطيع في المجتمع البدائي أن نميز بين الشعر من العمل أو اللهو أو السحر أو الشعائر...إلخ، وهذا ما يؤكد لنا أن الدعوة إلى توجيه الأدب وجهة اجتماعية ترجع إلى مدد زمنية أبعد من القرن 19م، إلاّ أنها كانت مجرد أفكار غير ممنهجة، لذلك قامت محاولتي هذه بتتبع مراحل تطور هذه الفكرة التي أصبحت فيما بعد منهجا نقديا قائما بذاته.وأثناء هذه الدراسة التاريخية التطورية لهذه الفكرة تبادرت إلى ذهني تساؤلات عدة حول صلات الأدب بوضع اجتماعي معطى، بنظام اقتصادي واجتماعي وسياسي، وكيفية تأثير المجتمع في الفن؟ هل الأديب ممثلا لنفسه متميزا في عطائه ونتائجه عما يجري في المجتمع من خطوب وأهوال؟ أم إنه يكون مجرد ملتقط لما يجري فيه ومترجم لما يحتدم بين طبقاته الاجتماعية؟ هل يحتاج الكاتب إلى مرجعية اجتماعية يستمد منها إلهامه؟ ومن ثمة هل المرجعية الاجتماعية ضرورية لقيام أدب من الآداب؟ وسنحاول في بحثنا هذا الإطلاع على المنهج الاجتماعي في الأدب الحديث بوصفه أحد المناهج السياقية انطلاقا من أن معالجة الأدب من الناحية الاجتماعية لا تتنافى مع الإبداعات الشخصية المتميزة لدى الأدباء إذ إن الغوص في الأعمال الأدبية لا يتيسر إلاّ في الإطار الاجتماعي الذي ينطلق منه الأدب ويلتفت إليه.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)