research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
الموروث الثقافي في شعر الأعشى

Author: عقيل جاسم دهش
Journal: kufa studies center journal مجلة مركز دراسات الكوفة ISSN: 19937016 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 35 Pages: 129-160
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract


Article
Cultural heritage in the Diwan of Al-Nabgh Thubiani
الموروث الثقافي في ديوان النابغة الذبياني

Author: Jinan Mohammed Abdul Jalil جنان محمد عبد الجليل
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2006 Issue: 41 Pages: 63-87
Publisher: Basrah University جامعة البصرة


Article
Gender and sexual culture in Islamic Tradition and Heritage
الجنسانيَّة والثقافة الجنسيَّة في المأثور والموروث الإسلامي

Loading...
Loading...
Abstract

The present study "Gender and sexual culture in Islamic Tradition and Heritage" deals with the concept of sexuality and sexual culture as they represent an integral part of the Islamic knowledge heritage, referring to the Islamic vision embodied in the religious texts of Koran and Sunna (the Prophetic Tradition), as far as sexuality is concerned, which indicate the significance of sex and the part it plays in human life taking into consideration its biological, social and psychological. Besides, the paper handles the concept of gender and sexual culture in other religions, referring to various points of views expressed by different religions. In fact, the present paper attempts to fulfill two objectives. Firstly, to clarify the sexual culture for young Muslims, men and women, and how to take care of it as a culture of life which should be approached objectively and scientifically away from the culture of shame or disgrace. Secondly, to emphasize that the cultural heritage and the non-Qur'anic tradition is influenced and impacted by social environment and cultural factors that are inherited and imported, which do not necessarily represent the authentic Islamic vision, but rather represent the inherited communal religion that bears the hallmarks of the times and the ideas of the previous societies and their popular heritage.

يتناول بحث (الجنسانيَّة والثقافة الجنسيَّة في المأثور والموروث الإسلامي) مفهوم الجنسانيَّة والثقافة الجنسيَّة في كونهما يمثلان جزءاً أصيلاً من التراث المعرفي الإسلامي، متطرقاً إلى الرؤية الإسلامية في النصوص الدينيَّة من قرآنٍ وحديث في موضوع الحياة الجنسيَّة التي أعطت الجنس مكانته ومعانيه في الحياة البشرية، وأخذت بعين الاهتمام حاجات الجنس البيولوجية والاجتماعية والنفسية، فضلاً عن ذلك تطرق الباحث إلى مفهوم الجنسانيَّة والثقافة الجنسيَّة عند الأديان السَّماوية الأخرى، مُشيراً إلى مستوى وجهات النظر التي تراوحت بخصوصهما بين ديانةٍ وديانةٍ أخرى. وبهذا تجلَّى الغرض الأساسي الذي قام عليه البحث إلى أمرين، أولهما: التعريف بالثقافة الجنسيَّة للشباب المسلم من النساء والرجال، وإلى ضرورة الاهتمام بهما كثقافة حياةٍ وتداولهما بصورةٍ علمية وموضوعية بعيداً عن ثقافة العيب. والثاني: بيان أنَّ مسير الموروث الثقافي والأخبار المتداولة من غير القرآن يتأثر بالبيئة الإجتماعية والعوامل الثقافية المستورثة والداخلة، التي لا تعني بالضرورة أنَّها تمثل الرؤية الإسلامية الأصيلة، بل إنَّها تمثل الدين المجتمعي الموروث الذي يحمل بصمات الأزمنة وأفكار المجتمعات السَّالفة وتراثها الشعبي المتداول.


Article
Heritage under the impact of absence of a cultural project and a lack of awareness - Iraq Case Study
التراث في ظل غياب المشروع الثقافي وغياب الوعي – العراق دراسة حالة

Author: حسن جبار هميم
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2018 Volume: 16 Issue: 3 Pages: 1-18
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Heritage despite the clarity of its meaning in language and idiomatic meaning, however, the researcher cannot find an uniform definition to define heritage. Therefore, the specialists and scholars differed in their definition of heritage, each one defined it according to his field and point of view. So, the heritage became has multiple definitions, based on the use fields of this term. Like what they said usually, physical heritage, architectural heritage, cultural heritage, natural heritage, folklore heritage, Arabic heritage , Islamic heritage , Moroccan heritage or Amazigh heritage and at other times they said cultural heritage, they mean world Heritage. There are a lot of definitions, each definition reflects the field that came from it. The concept of heritage is not complete without combined with the concept of preservation and revival

التراث على الرغم من وضوح معناه لغة واصطلاحا، مع ذلك فأن الباحث لا يكاد يجد له تعريفاُ واحداُ، لذلك اختلف أهل الاختصاص والعلم في تعريفه وتنازعوه بحسب علومهم ومناهجهم، حتى أصبح كل واحد منهم ينظر إليه من خلال حقله أو مجاله ووجهة نظره، حتى أصبح للتراث تعريفات كثيرة تتعدد بتعدد المجالات التي يُستعمل فيه، فيقال التراث المادي والتراث الثقافي ، كما يقال التراث الشعبي والتراث العربي والتراث الإسلامي والتراث المغربي والتراث الأمازيغي أحيانا أخرى. بمعنى سوف لن تجد تعريف جامع وقاطع للتراث، كما أن مفهوم التراث لا يكتمل دون أن يقترن بمفهوم الحِفاظ والإِحياء، وهو لا يكون تراثًا إلا إذا أحس وارثوه بضرورة التعرف عليه والكشف عنه وحمايته وإحيائه والإفادة من قوته الكامنة التي لن تبرز إلا على قدر وعيهم بذلك التراث وحرصهم على امتلاك وتحقيق الذات من خلال تواصل الإبداع فيه وتحمل مسؤولية نقله إلى الأجيال القادمة. وما أفرزته الصراعات الإقليمية والدولية من تدمير للتراث تحت لافتة الحلال والحرام , يُعتبر دليل على غياب المشروع الثقافي وغياب الوعي على المستوى المحلي والإقليمي، لأنه المساهمين في تدمير التراث العراقي أغلبهم من السكان المحليين بالتعاون مع سكان الأقاليم البعيدة والقريبة حول العراق (التكفيريين الأجانب). والهدف الرئيسي لهذا البحث تحري الوعي بالتراث العراقي من قبل الشرائح المتعلمة حصرا ولن نقول المثقفة. اعتمد منهج البحث على مسح العينة العمدية لشريحة طلاب الجامعات لأنهم المثال الأقرب للشريحة المتعلمة والطالبة للمعرفة ومنهم الشعراء والأدباء والعلماء ومنهم القادة والمربين في المستقبل. والنتيجة الأهم من هذا البحث هو أن المشروع في العراق هو مشروع نخبة وفي أحسن الأحوال مشروع مؤسسة وليس مشروع لشعب والوعي هو وعي النخبة وليس الوعي الشعبي. والنتيجة الدامية و المرة تخبرنا بها مذبحة التراث في الموصل وفي الهلال الخصيب بأكمله.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2014 (1)

2006 (1)