research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
The Disaster and its Effect on the palestinian cultural Heritage
النكبة وأثرها على الموروث الحضاري الفلسطيني

Author: Adnan Hussein Aiyash عدنان حسين عياش
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2014 Issue: 16 حزيران Pages: 140-161
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The study found that there is arich heritag and tradition in palastine. We can find rare remains and residues of heritage in every town and village dating back to the canaanite ages ‚ Romanian and By zantine eras and different islamic periods . the study also proved that the palestinian foLklor was not only acultural heritage passed on gener ations but acullural and humanitarian worle that has contri buted to the formation of palestinian national identity.

لقد توصلت الدراسة إلى أنه في فلسطين تراث غني وعريق ففي كل مدينة وقرية تجد فيها آثارًا نادرة ومخلفات تراثية تعود إلى العصور الكنعانية والرومانية والبيزنطية والحقب الإسلامية المختلفة،أثبتت الدراسة أيضًا أن التراث الشعبي الفلسطيني لم يكن موروثًا ثقافيًا تناقلته الأجيال فحسب، وإنما هو عمل إنساني وحضاري ساهم في تشكيل الهوية الوطنية الفلسطينية.


Article
Sustainable Transportation and Urban Form
النقل المستدام والشكل الحضري

Authors: Sanaa Sati Abbas سناء ساطع عباس --- Yahya Tayyeh Imran يحيى تايه عمران
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2016 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 187-206
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The development of the means of transportation lead to travelling to new areas, and settled in suburban, so it was necessary to study the relationship between sustainable transportation and urban form .The research problem was that (there was a gab about the role of sustainable transportation in urban form). The aim of this paper is to build a theoretical frame work about this relationships. The paper described and analyzed two, Arabic and international samples, which have been chosen according to the variety of sustainable transportation as an urban strategy .The paper concluded that, the urban form based on sustainable transportation distinct, by cohesion and compactance at the local level, and multiplicity of nuclei in the large cities .The sustainable transport patterns by walking enhance the preservation of heritage and historical areas, also meets the human needs .

أدى تطور وسائط النقل الى تعزيز فكرة الارتحال الى مناطق جديدة , والاستقرار في ضواحي المدن ,ولهذا كان من الضروري البحث في النقل المستدام والشكل الحضري , إذ تمثلت المشكلة البحثية بوجود فجوة معرفية حول دور النقل المستدام في الشكل الحضري . هدف البحث الى بناء إطار نظري يساعد في تحديد هذه العلاقة . اعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي في وصف وتحليل عينات منتخبة عربية وعالمية انتخبت على أساس التباين والاختلاف في نمط النقل المستدام كاستراتيجية حضرية . توصل البحث الى تميز الشكل الحضري المعتمد على النقل المستدام بالتماسك والتضام على المستوى المحلي وتعدد الانوية في المدن الكبرى . بالإضافة إلى ان نمط النقل المستدام بواسطة المشي يعزز من استراتيجيات الحفاظ على المناطق التاريخية والتراثية ويعمل على تلبية الحاجات الإنسانية.


Article
Heritage under the impact of absence of a cultural project and a lack of awareness - Iraq Case Study
التراث في ظل غياب المشروع الثقافي وغياب الوعي – العراق دراسة حالة

Author: حسن جبار هميم
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2018 Volume: 16 Issue: 3 Pages: 1-18
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Heritage despite the clarity of its meaning in language and idiomatic meaning, however, the researcher cannot find an uniform definition to define heritage. Therefore, the specialists and scholars differed in their definition of heritage, each one defined it according to his field and point of view. So, the heritage became has multiple definitions, based on the use fields of this term. Like what they said usually, physical heritage, architectural heritage, cultural heritage, natural heritage, folklore heritage, Arabic heritage , Islamic heritage , Moroccan heritage or Amazigh heritage and at other times they said cultural heritage, they mean world Heritage. There are a lot of definitions, each definition reflects the field that came from it. The concept of heritage is not complete without combined with the concept of preservation and revival

التراث على الرغم من وضوح معناه لغة واصطلاحا، مع ذلك فأن الباحث لا يكاد يجد له تعريفاُ واحداُ، لذلك اختلف أهل الاختصاص والعلم في تعريفه وتنازعوه بحسب علومهم ومناهجهم، حتى أصبح كل واحد منهم ينظر إليه من خلال حقله أو مجاله ووجهة نظره، حتى أصبح للتراث تعريفات كثيرة تتعدد بتعدد المجالات التي يُستعمل فيه، فيقال التراث المادي والتراث الثقافي ، كما يقال التراث الشعبي والتراث العربي والتراث الإسلامي والتراث المغربي والتراث الأمازيغي أحيانا أخرى. بمعنى سوف لن تجد تعريف جامع وقاطع للتراث، كما أن مفهوم التراث لا يكتمل دون أن يقترن بمفهوم الحِفاظ والإِحياء، وهو لا يكون تراثًا إلا إذا أحس وارثوه بضرورة التعرف عليه والكشف عنه وحمايته وإحيائه والإفادة من قوته الكامنة التي لن تبرز إلا على قدر وعيهم بذلك التراث وحرصهم على امتلاك وتحقيق الذات من خلال تواصل الإبداع فيه وتحمل مسؤولية نقله إلى الأجيال القادمة. وما أفرزته الصراعات الإقليمية والدولية من تدمير للتراث تحت لافتة الحلال والحرام , يُعتبر دليل على غياب المشروع الثقافي وغياب الوعي على المستوى المحلي والإقليمي، لأنه المساهمين في تدمير التراث العراقي أغلبهم من السكان المحليين بالتعاون مع سكان الأقاليم البعيدة والقريبة حول العراق (التكفيريين الأجانب). والهدف الرئيسي لهذا البحث تحري الوعي بالتراث العراقي من قبل الشرائح المتعلمة حصرا ولن نقول المثقفة. اعتمد منهج البحث على مسح العينة العمدية لشريحة طلاب الجامعات لأنهم المثال الأقرب للشريحة المتعلمة والطالبة للمعرفة ومنهم الشعراء والأدباء والعلماء ومنهم القادة والمربين في المستقبل. والنتيجة الأهم من هذا البحث هو أن المشروع في العراق هو مشروع نخبة وفي أحسن الأحوال مشروع مؤسسة وليس مشروع لشعب والوعي هو وعي النخبة وليس الوعي الشعبي. والنتيجة الدامية و المرة تخبرنا بها مذبحة التراث في الموصل وفي الهلال الخصيب بأكمله.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2018 (1)

2016 (1)

2014 (1)