research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Biological effect of Bacillus thuringiensis israelensis (Antrol) to house fly
التأثير الحيوي لبكتريا Bacillus thuringiensis thuringiensis (Antrol) في يرقات وبالغات الذباب المنزلي

Authors: زهراء عباس حبوشي --- نوال صادق مهدي
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2018 Volume: 24 Issue: 101/ علمي Pages: 1-12
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The effects of concentrations of bacterial suspension of Bacillus thuringiensis israelensis (Antrol), against adults and larvae of Musca domestica L. by treating their food was conducted under laboratory conditions.Results showed that treating the adults’ food with concentration between 50-1000 ppm led to accumulated mortalities percentages depending on concentration and time, mortalities percentages were 77.78-88.89 after five days of treatment.Results of treating M. domestica larval food by above concentrations led to accumulated mortalities depending on the concentration ranged between 53.53-77%, various mal formation, such as blacking and shrinking the body were depicted. Reduction in pupal weight and reduction in female fecundity and hatchability of the egg compared with control treatment were registered due to the larval food treatment.

تم دراسة تأثير تراكيز من معلق بكتريا Bacillus thuringiensis israelensis (مستحضر تجاري تحت اسم Antrol) في بالغات ويرقات الذبابة المنزلية Musca domestica L. بطريقة معاملة الغذاء تحت ظروف المختبر. بينت النتائج ان معاملة غذاء البالغات بتراكيز مختلفة أدى الى حدوث هلاكات تراكمية معتمدة على التركيز والزمن وان نسب الهلاكات كانت تتراوح بين 77.78–88.89% على التوالي بعد خمسة أيام من المعاملة. كما أوضحت نتائج معاملة غذاء يرقات الطور الثاني للذبابة المنزليةM. domestica بتراكيز البكتريا أعلاه تسجيل نسب هلاكات تراكمية معتمدة على التركيز تراوحت بين 53.53-77% على التوالي مع ملاحظة تشوهات في اليرقات الميتة تمثلت بانكماش واسوداد اجسامها. أظهرت معاملة غذاء اليرقات بتراكيز البكتريا انخفاضا في اوزان العذارى الناتجة منها وكذلك انخفاض في معدل عدد البيوض التي وضعت من قبل الاناث الناتجة من اليرقات المعاملة وأيضا انخفاض في نسب فقس هذه البيوض بالمقارنة مع معاملة السيطرة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2018 (1)