research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
A PRAGMATIC ANALYSIS OF IMPOLITENESS IN SOME OF HAROLD PINTER'S PLAYS
تحليل تداولي للغة عدم الكياسة في بعض مسرحيات هارولد بنتر

Loading...
Loading...
Abstract

This paper offers a theoretical exploration of impoliteness in some of Harold Pinter's plays. This paper also examines the ways in which interactants use impolite behaviors or utterances to achieve their purposes . Impoliteness as a well known fact is the opposite of politeness and part of social interaction. This research analyzes three plays of Pinter and examines how impoliteness is used to reflect the relationships between the characters.

يقوم البحث الحالي بعرض أطار نظري لعدم الكياسة في بعض من مسرحيات هارولد بنتر ويبحث أيضا الأساليب التييقوم المتكلمين باستخدامها عند استعمال الكلمات أو التصرفات الغير مهذبة لتحقيق أغراضهم. والمعروف جيدا أن عدم الكياسة هي عكس التأدب وجزء من التفاعل الاجتماعي ويحلل هذا البحث ثلاث مسرحيات لبنتر، ويدرس كيفية استخدام عدم الكياسة لعكس العلاقات بين الأشخاص0


Article
Menace and Fear In Harold Pinter's The Birthday Party
الخـــــوف والتهديد فـــــــي مسرحيات هارولد بنتر

Author: Alaa Mohammed Khalaf علاء محمد خلف
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2013 Issue: 10 Pages: 103-112
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Menace and fear play a vital role in Harold Pinter's plays. They are recurrent themes throughout the thematic construction of his plays. Pinter thinks that these feelings spring from within human beings. It is a matter of critical circumstances one may pass through. They are not only external elements that come from sinister people but also these things embodied within. The present paper tackles Pinter's The Birthday Party which trying to show the reason behind his fear which springs from his minority as a Jew.

يلعب الخـــــوف والتهديد دوراً حيويـــاً فـــــــي مسرحيات هارولد بنتر, وهـي أفكـــار متكررة نجدها جلية في البناء الفكري لمسرحياته . ويعتقد بنتر أن هذه المشاعر تنبع من مكنون النفس البشرية , وهي قضية تسببها الظروف القاهرة . حيث انها ليست عناصر خارجية تأتي من الناس الأشرار فحسب بل تتجسد فــي اغوار النفس البشرية. يتقصى البحث الحالي أسباب هذا التهديد والخوف فــــي مسرحية بنتر حفلة عيد ميلاد الذي ينبع من أصولة اليهودية.


Article
Symbolism in Harold Pinter's The Caretaker,and Taha Salem's Madina That Al-Jather Al-Takibi A Comparative Study

Author: Nadia Ali Akbar
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 2 Pages: 841-852
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The twentieth century represents a new shift in the understanding of the circumstances which effect the state of man. New moralities, new values and new estimations were created. Two World Wars brought not only hardships and damages, but also an enlargement in the scope and perception of artists.It is worth nothing that symbolism forms an indispensable part in the theatre of the Absurd.Harold Pinter was an English playwright, screenwriter, actor, director, political, activist, and poet. He was among the most influential British playwrights of modern times, and in 2005 he was awarded the Noble Prize for literature. Pinter's plays must be read many times in order to realize the extent of the symbolism that he uses. In The Caretaker 1959; it is a three act play, he uses the symbols to reflect that the modern world is in a state of absurdity and mess, and man as a part of his world becomes a real reflection of this absurdity and mess in all its kinds. Modern man loses his belief and certainty in such things as love, charity, and understanding as Pinter argues that every man encounters violence in some way or other. All this is clearly represented by the three characters in The Caretaker especially Davies.Taha Salem is another Iraqi playwright who was utilized or assimilated different event grade techniques to convey certain social aims. Madina Taht Al-Jather Al-Takibi. (A City Under A Cubic Root) is a play with some awareness of the Absurd drama. This awareness is mainly materialized in the overuse of symbolism which is one of the basic aspects of the theatre of the Absurd.

يمثل القرن العشرين نقلة جديدة في فهم الظروف التي تؤثر على حالة الانسان فلقد انشأت اخلاقيات وقيم وتقديرات جديدة. فضلا على ان الحربين العالميتين لم تجلبا المعاناة والمصاعب والاضرار فقد، بل عملتا على توسيع نطاق وتصور الفنانين. كما ان الرمزية تشكل جزءاً لا غنى عنه في مسرح العبث.كان هارولد بنتر كاتباً مسرحياً انجليزياً وكاتب سيناريو وممثل ومخرج وسياسي وناشط وشاعر. وكان من بين الكتاب المسرحيين البريطانيين الاكثر نفوذا في العصور الحديثة، وقد حصل على جائزة نوبل للآداب عام 2005. ان مسرحيات بنتر يجب ان تقرأ عدة مرات لإدراك قدر الرمزية التي يستخدمها. في" الناظر" وهي مسرحية من ثلاثة فصول، يستخدم بنتر الرموز ليعكس أن العالم الحديث هو في حالة من العبث والفوضى، وان الانسان بوصفه جزءاً من عالمه يصبح انعكاساً حقيقياً لهذا العبث والفوضى في جميع اشكالها. كما ان الانسان المعاصر يفقد ايمانه ويقينه في بعض الامور كالحب والاحسان لذا يقول بنتر بأن كل رجل يواجه العنف بطريقة أو بأخرى. كل هذا يمثل بصورة واضحة في شخصيات مسرحية الناظر الثلاث وخصوصاً دايفيز.طه سالم هو كاتب مسرحي عراقي آخر والذي استخدم واستوعب تقنيات حدث متنوعة للتعبير عن اهداف اجتماعية معينة. "مدينة تحت الجذر التكعيبي" هي مسرحية ذات بعض الوعي للدراما العبثية. ويتحقق هذا الوعي بصورة رئيسية من خلال الاستخدام المفرط للرمزية والتي تعتبر واحدة من أهم مظاهر المسرح العبثي.


Article
Harold Pinter's Silence: The conflict vanishes
تلاشي الصراع في مسرحية الصمت للكاتب هارولد بنتر

Loading...
Loading...
Abstract

Harold Pinter who is Nobel Laureate for Literature (2005), is well-known as one of the greatest writers in a body of literary work that consists of thirty-two plays, twenty-one film scripts, one novel, and numerous poems. Besides being a productive writer, he has been a director, an actor, and a political activist in the second half of the twentieth century. This paper handles Pinter's characterization in the first one-act play that denotes Pinter's second phase of writing, Silence (1968). The paper hypothesizes that Pinter throughout his second stage of writing has tried to give the impression that the conflict which has been appearing throughout his first stage of writing is vital to get full-life characters. And without such conflict, there will be neither protagonist nor antagonist. Character analysis will be the implement of discussion. The argument concludes that Pinter has used out of touch characters to indicate the idea that conflict is an essential part for life continuation and character's construction.

يعد هارولد بنتر الحائز على جائزة نوبل للآداب عام 5002 أحد اعظم الكتاب بارث ادبي يتألف من 25مسرحية و 52 نص فلم ورواية واحدة وعدد كبير من القصائد. اشتهر أيضا بكونة مخرجا وممثلا وناشطاسياسيا في النصف الثاني من القرن العشرين. يتناول هذا البحث طريقة بنتر في رسم شخوصه فيمسرحية الصمت ) 2691 ( وهي أولى مسرحياته ذات الفصل الواحد ضمن المرحلة الثانية من سيرتهككاتب مسرحي. يبني البحث تحليلة على فرضية ان بنتر وخلال هذه المرحلة كان يحاول إعطاء الانطباعبان الصراع الذي ميز المرحلة الأولى من كتاباته المسرحية حيويا لبناء شخوص تملؤها الحياة. وانهبدون هكذا صراع لم يكن ليوجد ابطال ولا انذال. سيعتمد البحث على تحليل الشخصيات أساسا لتحليله.توصل البحث الى ان بنتر استخدم شخوصا غير اعتياديين لنقل فكرته التي تفيد ان الصراع جوهريلاستمرار الحياه وبناء الشخوص.


Article
Dominance of sexual authority in Pinter's The Homecoming
هيمنة السلطة الجنسية في مسرحية (The Homecoming) للكاتب هارولد بنتر

Author: Khalid Jaber Alogaili خالد جابر عودة
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2018 Issue: 45 Pages: 63-76
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

The study aims at pointing out how the only female character in the play Ruth, who came from America to live with her husband's London family gained a dominant position in the family. She could change the entire patriarchal structure of the family via dislocating the father Max from his own place. All male characters except Sam are in a heterosexual struggle. They seek to satiate their unruly sexual desires using several ways to do so. This infirmity paves the way to Ruth to excite these desires by certain physical and oral behaviors. Moreover, she is being sexually desired and not desiring sex. She uses her shrewdness in yielding the male characters. In fact, what maintained Ruth's sexual dominance is the wild sex drives that all males have, and then to fulfill these drives they should offer some concessions, which enable Ruth to ascend and enjoy the central position inside the family. Key words: heterosexuality, sexual drives, sex premonition, dominance

يهدف البحث الى توضيح كيف استطاعت راث الشخصية النسوية الوحيدة في المسرحية والتي قدمت من أمريكا لتعيش مع عائلة زوجها اللندنية أن تحصل موقع الهيمنة في العائلة. استطاعت هذه الشخصية أن تغير التركيبة البطريركية للعائلة من خلال إزاحة الأب ماكس من مكانه في العائلة. تتصارع كل الشخصيات الذكرية عدا سام مع الجنس المغاير وتسعى لإشباع رغباتها الجنسية الجامحة من خلال بعض الوسائل. مهد هذا النقص أو العيب الطريق لراث أن تثير تلك الرغبات بتصرفاتها الجسمانية و الشفهية. فهي مرغوب فيها وليست راغبة للجنس. استخدمت راث فطنتها في إخضاع الشخصيات؛ وما يؤكد هيمنتها الجنسية هو الشهوات الجنسية الجامحة لدى الشخصيات الذكرية ولإشباع هذه الشهوات ينبغي لتلك الشخصيات تقديم بعض التنازلات والتي بدورها مكنت راث من الاعتلاء والتمتع بمركز السيطرة في العائلة

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)


Language

English (5)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)

2014 (1)

2013 (1)

2012 (1)