research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
Legislative Miraculousness: Forbidden Breastfeeding Between Heaven Legislation and Doctors Opinions
الإعجاز التشريعي -الرضاع المحرم- بين تشريع السماء وآراء الاطباء

Author: Ebtisam Issa Mahmoud ابتسام عيسى محمود
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2019 Issue: 27 part 1 Pages: 19-60
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper is an attempt to show the legislative miraculousness of forbidden breastfeeding .The researcher hypothesizes that what has been scientifically proved, confirms what has been mentioned as a fact in the Holy Qur'an in terms of breast feeding. Scientists believe that in breastfeeding, the genetic characteristics are transmitted to the child and penetrate to his immune system in a process that makes the child part of the nursing mother. This scientific fact corresponds to what is said by the legislative interpreters of the holy Qur'an. They have said that "the baby is part of the woman who breastfed him, as part of the mother who gives him birth", and this illustrates the miraculous legislation of the provisions that forbid breastfeeding from another woman in the holy Qur'an. The main finding of the research is that the legacies in the stem cells descendfrom the placenta to the breast then to the milk to share the genes of the infant. In so, much of the hereditary characters transfer from the mother to the infant whether her baby or else.

هذا البحث بين الوجه الإعجازي في تشريع أحكام الرضاع المحرم في ضوء الاكتشافات الطبية الحديثة، فقد جاءت هذه الاكتشافات لتؤكد الحقائق القرآنية التي جاء بها من خلال هذا التشريع. و من خلال التفسير العلمي للرضاع المحرم وما ينقل للطفل من صفات وراثية واختراق حليب الأم المرضعة للجهاز المناعي للطفل حتى يكتمل نموه، وجد الباحث أن ما ثبت علمية يؤكد ماجاء من حكمة التشريع في رضاع الطفل من مرضعة غير أمه و نشر الحرمة، كما يمكن مطابقة التفسير العلمي لما جاء في اقوال المفسرين الذين فسروا الآية وعللوا التحريم ، إذ قالوا بأن الرضيع يكون جزء من المرأة التي أرضعته، كما هو جزء من أمه التي ولدته، ومن هنا يتضح الوجه الإعجازي في تشريع أحكام الرضاع الشحرم الذي ورد في القرآن الكريم. وختم البحث بنتائج عدة منها: إن الموروثات في الخلايا الجذعية القادمة من مشيمة الجنين إلى الغدد الثديية ومنها إلى لبن الأم، تشارك جينات الرضيع في أنسجة جسمه المختلفة، وتنتقل بذلك كثير من الصفات الوراثية من الأم والأب والجنين الذي أنجبتة تلك الأم لكل من رضع من لبنها، سواء كان ابنها أو ابن غيرها.


Article
The need for legislation in the rehabilitation of Iraqi legislation
الحاجة إلى تشريع رد الاعتبار في التشريع العراقي

Author: Nassir Kuraimish Khudur ناصر كريمش خضر
Journal: The Law Journal for Researches and studies مجلة القانون للدراسات والبحوث القانونية ISSN: 20724934 Year: 2009 Issue: 1 Pages: 128-179
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract

Iraqi legislator was adopted this law in past in 1934 , in another law in 1963 and in last 1967 , but this law finished by decision No. 997 of 1978. Rehabilitation is not codified in the Iraqi legislation , even though it is necessary to its new and civilized criminal policy. These papers are prepared to show our need of recognition and regulation of Rehabilitation by the legislative authorities in Iraqi in order to be codified in the criminal procedures law. According to the modern criminal policy, the comparative legislation began to treat the guilty, not as an enemy to the society, but as uncapable of adapting himself with the society and with the society and its rules. From this point, Rehabilitation is adopted by most of the legislators so as to facilitate the reform of the convict and to permit him to join his society as an effective element. Therefore I choose this subject for study.

من المعلوم أن المشرع العراقي كان قد اخذ بهذا النظام لأول مرة في قانون إعادة الحقوق الممنوعة رقم 30 لسنة 1934ومن بعده في قانون رد الاعتبار رقم 93 لسنة 1963 والذي الغي بعد ذلك بإصدار المشرع العراقي قانون رد الاعتبار رقم 3 لسنة 1967 وقانون تعديله رقم 183 لسنة 1968، ثم ما لبث أن اصدر القرار ذي الرقم997 لسنة 1978 الذي الغي بموجبه قانون رد الاعتبار من دون أن يتضمن أسبابا موجبة لذلك الإلغاء ومخالفا منهج التشريعات الحديثة التي بدأت تتزايد في الأخذ به والتوسع في تطبيقه . إذ أن معظم التشريعات تبنت نظام رد اعتبار المحكوم عليه الذي من شأنه أن يمحو آثار العقوبة التي نجمت عن إدانته بارتكاب جريمة ما ، والهدف من هذا النظام هو السماح للمحكوم عليه بعد أن نفذت بحقه العقوبة ، بأن ينضم إلى صفوف المجتمع مرة أخرى كعضو فعال فيه . وهذا البحث يظهر مدى الحاجة إلى إدخال نظام رد الاعتبار ضمن نصوص قانون العقوبات وقانون أصول المحاكمات الجزائية العراقي من اجل فتح الطريق للمحكوم عليه الذي نفذت العقوبة بحقه كي ينخرط في المجتمع مرة أخرى ، وحتى لا يبقى ماضية الإجرامي حجر عثرة أمام عودته إلى حياة اجتماعية طبيعية . لهذه الأسباب اخترت هذا الموضوع للدراسة.


Article
The Exclusiveness and Comprehensiveness of the Legislation of Rules in the Holy Quraan
الإعجــاز القرآني فـي تشريع الأحكام الشمول والاستيعاب

Loading...
Loading...
Abstract

Search Summary Miracles of the Qur'an in the legislation of provisions-inclusive and absorptionAssistant professor Acanutor- Hassan Kadhim LionFaculty of Education, University of Maysan The purpose of the interpretation of the Quranic text, is to stand on his way Almighty in all areas of life and related physical rights and Okhrah, and Alaigah his Lord gel was hard, and the diets of people among themselves, as the celestial Shariat Mohammadi glue message comprehensive whole people, which makes the Koran reference generations and refuge humanity in all ages, and on top of those things devise sub-legal provisions of the Quranic texts, so the Koran a book of guidance and counseling; therefore Muslims accept the Qur'an understand it, and explain it to devise legal provisions; it approach life, a healing and a mercy and guidance and light and happiness of all mankind; achieving psychological and spiritual security of the society, the collection from cover to cover all forms of wisdom and knowledge, and all walks of ideals and ethics and literature.The miracle is all the money can be accessed or bring in kind. Or all is coupled with an extraordinary challenge, Salem opposition, God shown by the Prophet in support of his prophecy, meaning they are otherwise accustomed to it and the people whom they are familiar. There is no doubt that Islam bases its legislation on the meeting, it was counted Islamic law all matters of community affairs, which is in itself a miracle, taking legislation Islam into consideration the education of individuals and the organization of community life and guide her to true happiness, and this real bond between the person and the community lead to other Association According to provide him with people of their presence and their tracks in the community is made up of the individual out of existence, so they care Koran super society, focusing on the side of education and ethics in an individual; because it is the origin of the important assets that Eptna by the existence of every society. Islam has begun its most important provisions and rituals such as prayer and spending, fasting and pilgrimage and jihad and religious piety, as well as preservatives Islamic government to the rites of public debt and its borders, and the call to the good and the Promotion of Virtue and Prevention of Vice on the basis of the meeting; to reach true happiness, and proximity and status before God, not hidden from him what in human sarira, an arrangement of the individual diets in God Almighty, so his interest in the superiority of Islam over all other religions at the meeting. And the importance of research on enrolled: Koran Islam miracle, miracle of provisions in the education of the individual Ijaz provisions in family planning, Ijaz provisions in the organization of society, Ijaz provisions in the comprehensiveness, Ijaz provisions in absorbed, then the conclusion and results.

ملخص البحث : الغرض من تفسير النص القرآني, هو الوقوف على مراده سبحانه وتعالى في كافة مجالات الحياة وما يتعلق بدنيا الإنسان وأخراه, وعلائقه بربه جلّ وعزّ, وعلائق الناس فيما بينهم, إذ أن الرسالة السماوية والشريعة المحمدية الغراء شاملة للناس أجمع, مما يجعل القرآن الكريم مرجع الأجيال وملجأ البشرية في جميع العصور, وعلى رأس تلك الأمور استنباط الأحكام الشرعية الفرعية من النصوص القرآنية, لذلك فالقرآن الكريم كتاب هداية وإرشاد؛ لذا أقْبَل المسلمون على القرآن الكريم يفهمونه، ويفسّرونه لاستنباط الأحكام الشرعيّة؛ لأنه منهج الحياة, وهو شفاء ورحمة وهدى ونور وسعادة للبشرية كلها؛ بتحقيق الأمن النفسي والروحي للمجتمع, جمع بين دفتيه كل صنوف الحكمة والعلم، وجميع دروب المثـل والأخلاق العليا والأدب.والمعجزة هي كل مالا يمكن الوصول إليه أو الإتيان بمثله. أو كل أمر خارق للعادة مقرون بالتحدي، سالم من المعارضة, يظهره الله تعالى على يد نبي تأييداً لنبوته، بمعنى أنها خلاف لما اعتاد عليه الناس وألفوه. لا ريب أن الإسلام أسس تشريعاته على الاجتماع، فقد أحصت الشريعة الإسلامية كل شأن من شؤون المجتمع، وهي بحد ذاتها معجزة، وقد أخذت تشريعات الإسلام بنظر الاعتبار تربية الأفراد وتنظيم حياة المجتمع وهدايتها إلى سعادتها الحقيقية، وهذه الرابطة الحقيقية بين الشخص والمجتمع تؤدي إلى رابطة أخرى بحسب ما يمده الأشخاص من وجودهم وآثارهم فيتكون في المجتمع ما للفرد من الوجود، ولذلك كانت عناية القرآن الكريم فائقة بالمجتمع, بالتركيز على جانب التربية والأخلاق في الفرد؛ لأنها أصل من الأصول المهمة التي يبتني عليها وجود كل مجتمع.لقد شرع الإسلام أهم أحكامه وشرائعه كالصلاة والإنفاق والصوم والحج والجهاد والتقوى الديني، فضلاً عن الحكومة الإسلامية الحافظة لشعائر الدين العامة وحدودها، والدعوة إلى الخير والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر على أساس الاجتماع؛ للوصول إلى السعادة الحقيقية، والقرب والمنزلة عند الله، ولم يخفى عليه ما في سريرة الإنسان, وهو ترتيب علائق الفرد بربه جل وعلا، لذلك فالإسلام تفوق في اهتمامه بشأن الاجتماع على سائر الأديان.ولأهمية البحث انتظم على: القرآن الكريم معجزة الإسلام, إعجاز الأحكام في تربية الفرد إعجاز الأحكام في تنظيم الأسرة, إعجاز الأحكام في تنظيم المجتمع, إعجاز الأحكام في شموليتها, إعجاز الأحكام في استيعابها, ثم الخاتمة والنتائج.


Article
Transfer of ownership in the contract for the sale of residential real estate Ready
انتقال الملكية في عقد بيع العقارات السكنية الجاهزة

Author: D. Qusay Salman Hilal د. قصي سلمان هلال
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2013 Volume: 16 Issue: 58 Pages: 39-64
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

It is worth-bearing in mind that owing to the lack of the Iraqi law from a legislation regulating the contractual relationship between the contracting parties of the contract of sale of the ready-made residential real properties, the buyer does not have sufficient guaranties ensuring his rights, especially his right in the transfer of the ownership. Therefore this transfer cannot be realized at the time of contracting, because the buyer pays the instatements of price, and ends up paying them before the transfer of the ownership of the residential unit to the buyer, therefore, it is necessary to amend the texts of the real property registration law, in order to permit the gradual transfer of the ownership of the residential unit to the buyer, according to the graduation of the execution of other contractual obligations, or the transfer of the ownership of land at the time of contracting, in order for the buyer to demand the correction of the genre of the real property at the time when the building is finished.It is worth-nothing that radical treatment of the problem of the transfer of property of the residential unit to the buyer, by enacting a legislation regulating the relationship between the contracting parties of the contract of sale of the ready-made residential real properties, including the advertisement of these sales, to give the buyer some guaranties ensuring his rights, particularly his right of the ownership of the real property which he has bought.

لخلو القانون العراقي من تشريع ينظم العلاقة التعاقدية بين طرفي عقد بيع العقارات السكنية الجاهزة فإن المشتري لا تتوفر لديه ضمانات كافية تضمن له حقوقه ولاسيما حقه في انتقال الملكية إليه حيث لا يمكن تحقق هذا الانتقال وقت التعاقد لأن محل العقد في ذلك الوقت قيد الإنجاز. إذ يسدد المشتري أقساط الثمن وينتهي من تسديدها قبل أن تنتقل ملكية الوحدة السكنية إليه لذا لابد من تعديل نصوص قانون التسجيل العقاري إذ تسمح بالانتقال التدريجي في ملكية الوحدة السكنية إلى المشتري بحسب التدرج في تنفيذ بقية الالتزامات العقدية أو نقل ملكية الأرض وقت التعاقد ليتسنى للمشتري طلب تصحيح جنس العقار عند إنجاز البناء.ويمكن أن تكون هناك معالجة جذرية لمشكلة انتقال ملكية الوحدة السكنية لمشتريها في إصدار تشريع يتناول تنظيم العلاقة بين طرفي عقد بيع المساكن الجاهزة بما في ذلك الإعلان عن تلك البيوع لتوفير ضمانات للمشتري تضمن له استيفاء حقوقه منها حقه في تملك الوحدة العقارية التي أشتراها.


Article
Provisions of the Constitution of Iraq, 2005 and its role in protecting the principle of equality
نصوص دستور العراق 2005 ودورها في حماية مبدأ المساواة

Author: ahmed fadil huseen أحمد فاضل حسين العبيدي
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2009 Issue: 41 Pages: 729-763
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Remains the principle of equality of the most important principles that have struggled to achieve for the sake of individuals throughout the ages and times, and that individuals have Oaaahm unfair discrimination in favor of the rulers and in favor of a layer times the socially and economically at other times they set up to achieve the target of revolutions (1).And almost correlation between the principle of equality, rights and public liberties to be a correlation inevitable can not be the one to do without the other there is no equality without freedom, no freedom if not treated bearers of rights and public freedoms on an equal footing and without discrimination on the basis of sex, color, creed, language, race .. etc., so it is inevitable to say that the principle of equality is the basis upon which the rights and freedoms all public there is no way for individuals to enjoy any freedom of freedoms if that is not available to all without discrimination between one person and another.Therefore, and due to this status enjoyed by the principle of equality, it is in need of a permanent and necessary to protect that placed the guarantees of defense and protection of any violation that may happen by the power., Authority, whether legislative or executive has the power to violate the principle of equality, there might be a legal code of the legislative authority to forbid the range of individuals of their constitutional rights, has been issued by the executive branch administrative decision to deny the rights of individuals without the rest of the individuals.

يبقى مبدأ المساواة من أهم المبادئ التي ناضل الأفراد في سبيل تحقيقها على مر العصور والأزمنة،وان الأفراد وقد أعياهم التمييز المجحف لصالح الحكام تارة ولصالح طبقة المتميزين اجتماعيا واقتصاديا تارة أخرى أقاموا الثورات هدفا لتحقيقه(1).ويكاد التلازم بين مبدأ المساواة والحقوق والحريات العامة أن يكون تلازما حتمياً فلا يمكن لاحدهما أن يستغني عن الأخر فلا مساواة بلا حرية ولا حرية إذا لم يعامل الحاملون للحقوق والحريات العامة على قدم المساواة وبلا تمييز على أساس الجنس أو اللون أو العقيدة أو اللغة أو العنصر..الخ،لذلك فلا مناص من القول إن مبدأ المساواة هو الأساس الذي تقوم عليه الحقوق والحريات العامة كافة فلا سبيل لتمتع الأفراد بأي حرية من الحريات إذا لم يكن ذلك متاحاً للجميع بلا تمييز بين شخص وأخر.لذلك ونظراً لهذه المكانة التي يتمتع بها مبدأ المساواة فانه في حاجة دائمة وضرورية للحماية بأن توضع الضمانات الكفيلة بالدفاع عنه وحمايته من أي انتهاك قد يقع عليه من السلطة.،فالسلطة سواء كانت سلطة تشريعية أو تنفيذية تملك القدرة على انتهاك مبدأ المساواة،فقد يصدر تشريع قانوني من السلطة التشريعية تحرم فيه طائفة من الأفراد من حقوقهم الدستورية،وقد يصدر من السلطة التنفيذية قراراً أداريا تحرم فيه فرداً من حقوقه دون باقي الأفراد.


Article
العلاقة بين سلطة التشريع والقضاء الدستوري

Author: د.لمى علي فرج
Journal: The International and Political Journal مجلة السياسية والدولية ISSN: 19918984 Year: 2017 Issue: 35-36 Pages: 685-705
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The problematic relationship between the authority of legislation and the constitutional judiciary raises several issues, including the legitimacy of the constitutional judiciary, the limits of its validity, its role and the specificity of its function in protecting the balance between the parliamentary majority and the opposition.

اشكالية العلاقة بين سلطة التشريع والقضاء الدستوري تطرح على بساط البحث امور عدة اهمها شرعية القضاء الدستوري وحدود صلاحيته ودوره وخصوصية وظيفته في حماية التوازن بين الاكثرية النيابية والمعارضة .


Article
المؤسسات الجامعة للسلطات " العراق انموذجاً" "دراسة مقارنة"

Author: م.د.عدي فالح حسين م.د.احمد يحيى الزهيري
Journal: The International and Political Journal مجلة السياسية والدولية ISSN: 19918984 Year: 2016 Issue: 31-32 Pages: 125-140
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

اجمالا يمكن القول ان التحديات التي تواجهها بعض النظم السياسية الداخلية منها والخارجية ، دفع اغلب هذه النظم الى ايجاد ترتيبات مختلفة لمواجهة هذه التحديات والتغلب عليها ، ومنها مفهوم المؤسسات الجامعة للسلطات التي تعطي النظام السياسي اهم موارد استقراره متمثلة بالتعاون والمرونة والإجماع وسرعة الحسم في وضع وتنفذ وحماية المصالح العامة للدولة من قبل النخب المسؤولة عن صنع القرار السياسي في داخل النظام السياسي ، و يعبر جان جاك روسو عن ذلك بقوله بأنه " كلما ازدادت خطورة وأهمية المسائل محل النقاش كان من الواجب أن يقترب الرأي الذي يؤخذ به من الاجماع " ( )، الذي لا يتحقق إلا من خلال التعاون من قبل اصحاب القرار في ظل هذه المؤسسة وفي اطار المصلحة المشتركة للدولة والعراق من الدول التي اخذت بالمؤسسات الجامعة للسلطات بعد 2003 ، باعتبارها وسيلة من وسائل الشراكة في السلطة السياسية وبناء الدولة ، الا ان الصراع السياسي بين النخب الحاكمة اضعف هذه المؤسسات وجعل منها اما اشبه باللقاءات الدورية والشخصية خلال فترة حكومة الوحدة الوطنية او كونها لا تتعدى المشاريع والمسودات الغير مطبقة على ارض الواقع ، واقرب الى كونها ورقة ضغط منها الى مؤسسات للتعاون وبناء الدولة.التوصيات: ان المؤسسات الجامعة للسلطات هي احدى اهم المؤسسات التي تقيمها الانظمة السياسية من اجل معالجة الازمات وتوحيد السياسات الداخلية والخارجية ، وانطلاقاً من هذه الاهمية ، فانه يتوجب على النخب العراقية الحاكمة ان تفعل انشاء هكذا مؤسسات من اجل حسم الصراعات وبناء الدولة، وان تأخذ بنظر الاعتبار عند اقامة هكذا مؤسسات عدة امور وهي:1.ان يكون لهذه المؤسسات قوانين تنظم كيفية انشائها، ونظامها الداخلي، ومهامها وصلاحياتها، على ان لا تتقاطع مع الدستور او صلاحيات واختصاصات السلطات الثلاثة، وإنما تكون مكملة لها ، لاسيما وان رؤساء هذه السلطات الثلاثة هم اعضاء في هذه المؤسسات.2.ان وجود هذه المؤسسات كفيل بحل جميع العقد التي تعتري العملية السياسية وتضعف النظام السياسي ، لذلك يجب على النخب الحاكمة ان تتحمل مسؤولياتها امام اقامة هذه المؤسسات وبناء الدولة، او ان تحدد مواقفها ومشاريعها الظاهرة والمخفية والتي تتقاطع مع بناء الدولة الواحدة.3.ان وجود هكذا مؤسسات لا يحتاج الى ابنية ومخصصات تؤدي الى الترهل الحكومي؛ لان اعضائها هم اعضاء في السلطات الثلاثة، ووجودهم داخل هذه المؤسسات هو للتعاون والاتفاق على سياسات الدولة الداخلية والخارجية وحل الازمات، لذلك تكون الابنية التابعة للسلطات الثلاثة هو ميدان عملها واجتماعاتها.


Article
The impact of the applying the special morning education in maximizing the resources of the Iraqi governmental universities: An Applied research at Al - Muthanna University
أثر تطبيق التعليم الصباحي الخاص في تعظيم موارد الجامعات الحكومية العراقية بحث تطبيقي في جامعة المثنى

Author: Maitham Abdul Kadhim Al Mousawi ميثم عبد كاظم الموسوي
Journal: Muthanna Journal of Administrative and Economic Sciences مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 14192226 53862572 Year: 2017 Volume: 7 Issue: 3 Pages: 213-231
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of the study is to find out the concept and the origination of private morning education program and stand up to the reality of its application in Iraqi universities in order to shed Light on the study sample of Muthanna University and find out the extent of the contribution of the private morning education program to maximize the university resources ,which contribute to cover a small part of the educational establishment expenses the inability of the government funding of their coverage as a result of the financial crisis faced by the country. thestudy also showed applying to this program as well as the amounts received through the comparison between the semesters (2015-2016)and(2016-2017). The study recommended the need to speed up the instructions for this program , legislation and working to increase the proportion of seats allocated for students who wish to enroll in the morning education program and do research contribute to the evaluation methods of delivery workers and stimulate within this program through the reduction of a small percentage of earned it revenues and distribute such incentives and the development of strategy morning for education and the private through which universities are considered productive and cost by returning ,as well as granting universities more flexibility in the implementation of the morning education program.

ان هدف البحث هو معرفة مفهوم ونشات برنامج التعليم الصباحي الخاص والوقوف على واقع تطبيقه في الجامعات العراقية ، وذلك من خلال تسليط الضوء على عينة البحث المتمثلة بجامعات المثنى ,ومعرفة مدى مساهمة برنامج التعليم الصباحي الخاص في تعظيم موارد الجامعات والتي تسهم في تغطية جزء يسير من نفقات المؤسسة التعليمية لعدم تمكن التمويل الحكومي من تغطيتها نتيجة الازمة المالية التي يمر بها البلد ,كما اظهرت الدراسة نسبة النمو في اعداد الطلبة المتقدمين على هذا البرنامج وكذلك المبالغ المستلمة من خلال المقارنة بين العاميين الدراسيين (2015-2016) و(2016-2017) . واوصت الدراسة بضرورة الاسراع في تشريع التعليمات الخاصة بهذا البرنامج ,والعمل على زياده نسبة المقاعد المخصصة للطلبة الراغبين بالالتحاق ببرنامج التعليم الصباحي الخاص ,والقيام بالحث على كتابة ابحاث علمية تساعد في تقويم اساليب تنفيذه ,وتحفيز العاملين ضمن هذا البرنامج من خلال اختزال نسبة بسيطة من الايرادات المتحققة منة وتوزيعها كمكافئات ,ووضع استراتيجية للتعليم الصباحي الخاص والتي من خلالها يتم اعتبار الجامعات منتجة وحسب التكلفة العائدة ,وكذلك منح الجامعات مزيدا من المرونة في تنفيذ برنامج التعليم الصباحي الخاص.

Keywords

The aim of the study is to find out the concept and the origination of private morning education program and stand up to the reality of its application in Iraqi universities in order to shed Light on the study sample of Muthanna University and find out the extent of the contribution of the private morning education program to maximize the university resources --- which contribute to cover a small part of the educational establishment expenses the inability of the government funding of their coverage as a result of the financial crisis faced by the country. thestudy also showed applying to this program as well as the amounts received through the comparison between the semesters --- 2015-2016and --- 2016-2017. The study recommended the need to speed up the instructions for this program --- legislation and working to increase the proportion of seats allocated for students who wish to enroll in the morning education program and do research contribute to the evaluation methods of delivery workers and stimulate within this program through the reduction of a small percentage of earned it revenues and distribute such incentives and the development of strategy morning for education and the private through which universities are considered productive and cost by returning --- as well as granting universities more flexibility in the implementation of the morning education program. --- ان هدف البحث هو معرفة مفهوم ونشات برنامج التعليم الصباحي الخاص والوقوف على واقع تطبيقه في الجامعات العراقية ، وذلك من خلال تسليط الضوء على عينة البحث المتمثلة بجامعات المثنى --- ومعرفة مدى مساهمة برنامج التعليم الصباحي الخاص في تعظيم موارد الجامعات والتي تسهم في تغطية جزء يسير من نفقات المؤسسة التعليمية لعدم تمكن التمويل الحكومي من تغطيتها نتيجة الازمة المالية التي يمر بها البلد --- كما اظهرت الدراسة نسبة النمو في اعداد الطلبة المتقدمين على هذا البرنامج وكذلك المبالغ المستلمة من خلال المقارنة بين العاميين الدراسيين 2015-2016 --- و2016-2017 --- . واوصت الدراسة بضرورة الاسراع في تشريع التعليمات الخاصة بهذا البرنامج --- والعمل على زياده نسبة المقاعد المخصصة للطلبة الراغبين بالالتحاق ببرنامج التعليم الصباحي الخاص --- والقيام بالحث على كتابة ابحاث علمية تساعد في تقويم اساليب تنفيذه --- وتحفيز العاملين ضمن هذا البرنامج من خلال اختزال نسبة بسيطة من الايرادات المتحققة منة وتوزيعها كمكافئات --- ووضع استراتيجية للتعليم الصباحي الخاص والتي من خلالها يتم اعتبار الجامعات منتجة وحسب التكلفة العائدة --- وكذلك منح الجامعات مزيدا من المرونة في تنفيذ برنامج التعليم الصباحي الخاص.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic (6)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (2)

2016 (1)

2015 (1)

2013 (1)

More...