research centers


Search results: Found 31

Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by

Article
The Aesthetics of Sound Use in Cinematography Discourse
جماليات توظيف الصــــــــــــــــوت في الخطاب السينماتوغــــرافي

Author: Mohaimen Esmael Afram مهمين اسماعيل افرام كرومي
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 91 Pages: 35-48
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The sound in the cinema and television occupies a large space in the level of use and expression. In addition to the functional aspect of the elements of the sound such as the dialogue, music, effects and silence, in shaping and supporting the narrative structure of the image in the dramatic work, it has today become and in light of the technical developments of the sound, an aesthetic value in the structure and formulation of the contents and ideas presented in the work. The sound also created a variety of forms before the work-factories in the artistic functioning, which enhances the emotional and expressive dimension of the image, and the researcher, as a result of many new developments in the expression of sound in Cinematography discourse, chose the subject of his research under the titled "The aesthetics of the use of sound in Cinematography discourse", and divided his work into the methodological framework and theoretical framework: The research was divided into two sections: the first one (the elements of sound in the Cinematography discourse), and the second section (the aesthetics of sound use in the cinematographic discourse). This section was concluded with the indicators, and the research procedures. The researcher tackled the research methodology and tools as well as the analysis unit and the research sample added to that the analysis of the sample based on the indicators and then the most important results reached at were: the sound is use not only to highlight the features of time and place, but to the aesthetic use of the elements of sound and to highlight and convince with the dramatic actions taken by the interaction within time and place. The research ended with the conclusions and a list of sources.

يحتل الصوت في السينما والتفزيون مساحة واسعة على مستوى التوظيف والتعبير، فالى الجانب الوظيفي لعناصر الصوت من حوار وموسيقى ومؤثرات وصمت في تشكيل ودعم البنية السردية للصورة في العمل الدرامي اصبح اليوم وفي ظل التطورات التقنية للصوت قيمة جمالية في بنية وصياغة المضامين والافكار المطروحة في العمل كما اوجد الصوت اشكالا متنوعة وعديدة امام صانع العمل في التوظيف الفني بما يعزز البعد العاطفي والتعبيري للصورة، ونتيجة للكثير من المستجدات التي طرأت على تعبيرية الصوت في الخطاب السينماتوغرافي اختار الباحث موضوع بحثه الموسوم" جماليات توظيف الصوت في الخطاب السينماتوغرافي "، وقسم الباحث البحث الى الاطار المنهجي. والاطار النظري: وقام الباحث بتقسيمه الى مبحثين: المبحث الاول (عناصر الصوت في الخطاب السينماتوغرافي)، المبحث الثاني (جمالية توظيف الصوت في الخطاب السينماتوغرافي) ثم ختم المبحث بالمؤشرات، ثم اجراءات البحث: وتناول فيه الباحث منهج البحث وادواته وكذلك وحدة التحليل وعينة البحث. وتحليل العينة بالاعتماد على المؤشرات ثم النتائج واهمها: لم يقتصر توظيف الصوت لابراز معالم الزمان المكان بل الى التوظيف الجمالي لعناصر الصوت الى الابراز والاقناع بالافعال الدرامية التي تتخذها في التفاعل ضمن نطاق الزمان المكان والاستنتاجات وختم البحث بقائمة المصادر


Article
جماليات الخط الكوفي في الخزف الإسلامي

Authors: عبد الكريم عبد الحسين الدباج --- رنا ميري مزعل
Journal: Journals eduction for girls مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الانسانية ISSN: 19935242 Year: 2013 Issue: 12 Pages: 245-270
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

تأتي اهمية البحث انطلاقاً من اهمية الخط الكوفي كونه وسيلة للتواصل الفكري وله دور مهم في نقل المعاني والافكار ، واداة لبيان المضمون اللغوي والبعد الوثائقي .يهدف البحث الى ( تعرف جماليات الخط الكوفي في الخزف الإسلامي ) , ومن اجل تحقيق هدف البحث قام الباحثان بتصميم استمارة لتحليل مصورات الصحون الخزفية الإسلامية ، وبعد اكتساب الاستمارة صدقها وثباتها قام الباحثان بتحليل عينة البحث التي بلغت (5) مصورات ( صحون خزفيه اسلامية شملت ثلاث دول اسلامية وهي ( العراق – ايران – مصر )ولعهود مختلفة انحصرت من (القرن الثالث الى القرن العاشر ) الهجريين، توصل الباحثان جملة الى النتائج أهمها:1- سعى الخزاف الى اعطاء السيادة المطلقة للخط الكوفي على سطوح الصحون الخزفية .2- حقق الخط الكوفي جمالية من خلال توظيفه على سطوح الصحون الخزفية وتكرار الاشكال التي تحيط بالصحون او تتوسطه .3-اظهرت عينة البحث تأسيس ناتج بالوحدة التي تعتمد العلاقات الشكلية ونظم توزيعها والترابط بين اجزاء العمل الفني الخزفي.خرج الباحثان بعدة استنتاجات اهمها:1-يعد الخط الكوفي الذي وظف في الصحون الخزفية الاسلامية بمثابة عنصر تشكيلي هام ساعد الفنان المسلم على تحقيق التماسك بين اجزاء العمل الخزفي لتأسيس وحدة جمالية يمكن ان يستقبلها المتلقي بوضوح من خلال مشاركة الحرف الكوفي الذي تم اعتماده .2-حاول الخزاف المسلم ابعاد صناعة الصحون الخزفية عن الجانب النفعي الى الجانب الجمالي وينتقل بها من غاية وظيفيه استهلاكية الى غاية جمالية . يوصي الباحثان بان يولي الخزافون المعاصرون اهتماما واسعا بأدبيات الخط الكوفي وتكويناته المختلفة بالمستوى الذي يؤهلهم الى ابتكار تقنيات جديدة للتوظيف .يقترح الباحثان إجراء دراسة عن الخزافين الغربيين المعاصرين الذين وظفوا الخط الكوفي في نتاجاتهم الخزفية للوقوف على مدى تأثرهم بجماليات الفنون الكتابية والزخرفة الاسلامية .


Article
The Aesthetics of Verbal Antithesis and Connotative Synthesis
جماليات التخالف اللفظي والتآلف الدلالي ( قراءة في نصين شعريين )

Author: Wasan A. Yaseen وسن عبد المنعم
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2017 Issue: 73 Pages: 1102-1123
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This paper aims at finding out the secrets of two poetic texts ; the first of them is " Surat Al-Hub " ( Verse of Love ) by Khalid Ali Mustapha , and the second is " Jidariyat Mahmood Darwish " ( The Wall-Poem of Mahmood Darwish ) . This reading relies on two principal sources :Firstly : the poet's self as text productive .Secondly : the production rendezvous and what may result from their entwining in a double portrait mirroring their facets on the other .The clustering of two texts on the dichotomy of ( death / immortality ) is a spiritual-emotional clustering which is a topic the ideas of the poems are completely based onthe extent that their words , the structure of their language and images become expressive appearances of this dichotomy .The two poems meet in not one expressive place , as much as they differ in vision .. and if their concurrence together signifies a stylistic originality that is linked to achievements of Arabic poetry , so they , in the same time , take it as an approach in imagery which will , in turn , make one of them move in its own method towards the meaning .Mahmood Darwish : death of the doer , immortality for his deeds .Khalid Ali Mustapha : immortality for the doer through his deeds .In the light of this notion , my reading will be in specifying the vision, and in digging behind its walls via implicit sighting through directors and presumptions that will assist in figuring out secrets of expression , once obvious and others ambiguous, without falling to any cognitive captivity .

يسعى ىذا البحث إلى الكشؼ عف أس ا رر نصيف شعرييف , الأوؿ :) سورة الحب (لمشاعر خالد عمي مصطفى , والآخر : ) جدارية محمود درويش ( , وىذه الق ا رءة تستميروحيا مف مسربيف رئيسيف :الأوؿ : ذات الشاعر بوصفو منتج اً لمنص .والآخر: محفؿ الإنتاج وما يمكف أف ينج مف تواشجيما في صفيحة مزدوجة يعكس وجيييماصور الأشعة المتكسرة عمى الآخر .إف تألب النصيف عمى ثنائية ) الموت / الخمود ( تألب اً وجداني اً انفعالي اً موضوع تقوعميو فكرة القصيدتيف بتماميما بحيث تصبح مفرداتيا وت ا ركيب لغتيا , وصورىا تمظي ا رتتعبيرية عف ىذه الثنائية .تمتقي القصيدتاف في أكثر مف موضع تعبي ري , بمقدار ما تختمفاف في الرؤية.. واذاكاف الالتقاء دالاً عمى أصالة أسم وبية موصولة بمنج ا زت الشعر العربي, فإنيما في الوقتنفسو تنيجاه في التصور مما يجعؿ كؿ واحدة منيما تسير في طريقتيا الخاصة إلى المعنى.محمود درويش : الموت لمفاعؿ , والخمود لفعمو .خالد عمي مصطفى : الخمود لمفاعؿ بفعمو .وفي ضوء ذلؾ ستكوف ق ا رءتنا في تحديد الرؤية , والتنقيب خمؼ أسيجتيا بالنظرالباطني مف خلاؿ موجيات وق ا رئف تمكننا


Article
الحلول المنشئية وجماليات الجسور المعاصرة

Authors: ازهار طارق احمد --- صبا جبار نعمة الخفاجي
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2011 Volume: 17 Issue: 6 Pages: 255-276
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In recent years, bridges became one of the most difficult achievements and most accurate in terms of design, it’s used to pass over, or to enjoy the surrounding scenery, some got its importance for its history and some for the changes it made to certain area, in addition to the high technology used in others in which it became a symbol to the development and technology of that specific area.The structural systems helped to achieve connection and allowed them to extend to unbelievable distances. This role played by Bridges grew attention to these structures and made them Special to its designers and users not only for its structural engineering but for its architecture too.As a result of this distinction it became necessary to study their Aesthetic impacts on its surrounding in general and on the receiver in particular. Therefore, studies on the bridges aesthetics and its artificial considerations have increased, as it became a need as well as a symbol within open spaces.The designer would deal with a several optical elements during the designing process, which would be chosen with high accuracy to create a piece of art that fits the expandable vital role, in addition to applying the functional limitations of the design. The research approaches the definition of Aesthetics in bridges and demonstrates the world wide applied concepts related to the subject to define some Hypothesis testing vocabulary, the research also concluded a general rule that (Aesthetics cannot be separated from structure in bridge design because Aesthetics in all applied concepts is (a concept of form, architectural and artificial structure

باتت الجسور في السنوات الأخيرة من أصعب الإنجازات وأكثرها دقة من حيث التصميم , يستخدمها المارة للعبور اوللاستمتاع بالمناظر المحيطة, بعضها اكتسبت أهميتها من تاريخها العريق وبعضها من التحول الذي ادخله تشيدها الى منطقة معينة , والبعض الأخر من التقنيات التكنولوجية العالية التي تحملها , حيث أصبحت رمزا للتطور والتقنية التي تتمتع بها منطقة معينة, وقد ساعدت انظمتها المنشئية في تحقيق التواصل وسمحت لهذه المنشآت بالامتداد إلى مسافات شاسعة تفوق الخيال , وقد سلط هذا الدور الذي تلعبه الجسور بشكل واسع ومتزايد الأنظار الى هذه الهياكل , مما جعلها مميزة بالنسبة لمصمميها ومستخدميها ليس من ناحية هندستها الإنشائية فحسب بل من ناحية هندستها المعمارية ايضا , نتيجة هذا التميز اصبح لابد من دراسة تأثيراتها الجمالية على محيطاتها بشكل عام وعلى المتلقي بشكل خاص , لذا ازدادت الدراسات المتعلقة بجماليات الجسور واعتباراتها الفنية بعد ان اصبحت حاجة ومعلما في ان واحد ضمن الفضاءات المفتوحة . وعلى المصمم التعامل مع مجموعة من العوامل البصرية طوال عملية التصميم , ويجب اختيارها بدقة عالية لخلق قطعة فنية تليق بهذا الدور الحيوي المتزايد , مع التأكيد على تطبيق القيود الوظيفية للتصميم .تطرق البحث الى التعريف بمفهوم الجمال في الجسور ومن ثم استعرض المفاهيم التطبيقية المتبعة عالميا المتعلقة بالموضوع وصولا الى تحديد بعض المفردات لأختبار الفرضية , واستنتج البحث قاعدة عامة مفادها انه لا يمكن فصل المستوى الجمالي عن الأنشائي في عمارة الجسور لأن الجمال وفق كل المفاهيم التطبيقية (مفهوم الشكل والتشكيل المعماري والمفهوم الأنشائي والفني ) متأت من المنشأ والشكل المنشئي


Article
A Linguistic and Textual Study of the poetry of Al-Malik Al-Amjad
قراءة لسانية نصية في شعر الملك الأمجد

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at analyzing the creative poetic texts as evidenced by the poetry of Al-Malik Al-Amjad from a textual and aesthetic perspective through the dismantling of its aesthetic and textual properties which makes the total work an instance of creativity.

تصب هذه الدراسة في سياق تحليل النصوص الإبداعية –شعر الملك الامجد انموذجا - من منظور لساني وفني، يتوخى تفكيك العناصر الجمالية والسياقية، التي تجعل العمل المنجز إبداعا أدبيا تتراءى فيه الشعرية بكل مقوماتها التركيبية والأسلوبية والدلالية والإيقاعية.


Article
جماليات التحديث في خزفيات سعد شاكر ه

Author: شوقي مصطفى علي الموسوي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 20(المجلد الاول) Pages: 324-337
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

تناول البحث الحالي ( جماليات التحديث في خزفيات سعد شاكر ) التي اشتغلت في حضارات الشرق القديمة بشكل عام والعراقية المعاصرة بشكل خاص ، فقد احتوى البحث على أربعة فصول ، احتوى الأول على الإطار المنهجي للدراسة الحالية ممثلا بمشكلة البحث والحاجة إليه والتي تناولت ـ المشكلة ـ جماليات التحديث وآلية اشتغال مظاهر فن الخزف العراقي المعاصر ؛ بوصفها جماليات حداثوية ألقت بظلالها على مستويات المعرفة الجمالية والفنية .. كما احتوى على هدف البحث " الكشف عن جماليات الحداثة في الخزف العراقي المعاصر " ... بينما في حدود البحث ، اقتصرعلى تحليل نماذج من خزفيات سعد وللفترة المحصورة بين (1970-2000م ) وباعتماد منهج التحليل التاويلي ضمن رؤية جمالية ، ببعديها النظري والإجرائي ....


Article
جماليات الغنائية في النص المسرحي العراقي جليل القيسي انموذجا

Author: أ.د. عقيل مهدي يوسف علي حلو داشر جامعة بغداد/ كلية الفنون الجميلة
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2016 Volume: 22 Issue: 93/علمي Pages: 1-58
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractLyrics in the Iraqi theater text works to enrich the dramatic act within the system of internal relations through their interactions with other elements to achieve the aesthetics of the lyrics by producing the dramatic act in the text events and its collisions through the emotional statement and disclose act, which influence the recipient. Therefore, the research task is to demystify the lyric in the Iraqi theatrical text, understand the mechanism of enrichment between lyrics and other components of the text, highlight the aesthetics of such enrichment in producing the drama act, identify the lyrics through adoption a national experience, as a model subjected to analysis and study, to closely learn from such interaction and mark the lyric component as an important positive and influential.

تعمل الغنائية في النص المسرحي العراقي على اغناء الفعل الدرامي ضمن منظومة العلاقات الداخلية من خلال تشكلها وتفاعلاتِها مع العناصر الاخرى، وصولاً الى تجلي جماليات الغنائية من خلال إنتاج الفعل الدرامي في بنى أحداث النص وتصادماته من خلال التصريح العاطفي وفعل البوح المؤثر في المُتلقي، لذا تكون مُهمة البحث، إزالة الغموض عن الوجود الغنائي في النص المسرحي العراقي وفهم آلية التخصيب بين الغنائية والعناصر الاخرى المكونة للنص وتسليط الضوء على جماليات ذلك التصاهر في إنتاج الفعل الدرامي، والتعريف به من خلال تبني احد التجارب الوطنية، كنموذج يتعرض للتحليل والدراسة، للتعرف من قرب على ذلك التفاعل، وتأشير المكون الغنائي كوجود ايجابي مهم ومؤثر .


Article
The Aesthetic Concepts of the Conceptual Art
جماليات المضمون في الفن المفاهيمي

Loading...
Loading...
Abstract

The present study deals with the aesthetic concepts of the conceptual art. The study consists of four chapters: the first deals with the problem of the study, aims, limits, and definitions of the terms. The second comprises the theoretical part and the previous studies. The theoretical part falls into two parts: (the visual language and the styles of meaning production) and (the methods of in conceptual arts). The third chapter

عني البحث الحالي بدراسة (جماليات المضمون في الفن المفاهيمي) ويقع في أربعة فصول، الفصل الاول لبيان مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه، وهدفه، وحدوده، وتحديد أهم المصطلحات الواردة فيه. وتضمن الفصل الثاني: الاطار النظري والدراسات السابقة, والذي ضمَّ مبحثين: هما (اللغة البصرية وأساليب إنتاج المعنى) و)مقاربات في الفن المفاهيمي) ثم المؤشرات وبالدراسات السابقة. اما الفصل الثالث: فقد تناول اجراءات البحث الذي تضمن تحديد مجتمع البحث المكون من (20) واختيار عينة البحث البالغة (4) عملاً خزفياً، ثم تحليل العينة. في حين اشتمل الفصل الرابع على نتائج البحث، وكذلك على مجموعة من الاستنتاجات، فضلاً عن التوصيات والمقترحات. واختتمت الدراسة بقائمة المصادر والمراجع، ثم الملاحق، ثم ملخص البحث باللغة الانكليزية.


Article
جماليات المكان في رسومرينيهماغريتي

Author: أزهار كاظم كريم
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 4 Pages: 503-522
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research is divided into four chapters, the first of which included the research problem, which was summed up with the question: What is the aesthetics of the place in the artist Rene Magretti graphicsThen the importance of research and the need for him, and the goal of research:Identify the aesthetics of the place in the artist Magretti graphics, then the limits of research and determine the terms, either Chapter II (theoretical framework), consisted of two sections:First: the concept of place philosophicallySecond place in the concept of artThe previous studies and indicators that it ended with the theoretical frameworkThe third chapter included: induction and sample search and search tool, methodology, society, and the analysis of the research sample the (5) technical models of the artist Magretti fees.The fourth chapter included :Search results, including:1 .Ichirmagretti to the concept of last place underlying and non-virtual can not be perceptible only by the imagination above the realistic point out that the place of another life hidden obscure where things take recipes illogical assets and turn them into other images as soon as the absence of rights for them. (Whole sample)And conclusions, including:1-Magretti based artist's work on the combination of photo-realism and the idea unrealistic in the artwork styleAs well as recommendations and proposals and an index research sources and research summary in English.

ينقسمالبحثالحاليالىأربعةفصولتضمنالأولمنهامشكلةالبحثوالتيتمتلخيصهابالسؤالالتالي: ماهي جماليات المكان في رسومات الفنان رينيهماغريتيثمأهميةالبحثوالحاجةاليه , وهدفالبحثالمتمثلفي :التعرفعلىجمالياتالمكان في رسومات الفنان ماغريتي, ثمحدودالبحثوتحديدالمصطلحات , اماالفصلالثاني (الاطارالنظري ) فقدتالفمنمبحثين :الأول :مفهوم المكان فلسفيا الثاني : مفهوم المكان في الفن التشكيلي والدراساتالسابقةوالمؤشراتالتيانتهىاليهاالاطارالنظرياماالفصلالثالثفقدتضمن : مجتمعالحثوعينةالبحثواداةالبحثومنهجالبحث , وتحليلعينةالبحثالبالغة (5) نماذجفنيةمن رسوم الفنان ماغريتي .اماالفصلالرابعفقدتضمن :نتائجالبحثومنها :1-يشيرماغريتيالىمفهوماخرللمكانمستبطنوغيرظاهريلا يمكنادراكهالامنخلالالخيالفوقالواقعييشيرالىانللمكانحياةأخرىمخفيةغامضةتتخذفيهاالأشياءصفاتغيرمنطقيةوتتحولفيهاالموجوداتالىصورأخرىبمجردغيابالانسانعنها.(مجملعينةالبحث)والاستنتاجاتومنها :1-يرتكزعملالفنانماغريتيعلىأسلوبالجمعبينالصورةالواقعيةوالفكرةغيرالواقعيةفيالعملالفنيوكذلكالتوصياتوالمقترحاتوفهرسمصادرالبحثوملخصالبحثباللغةالإنكليزية.


Article
جماليات سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي

Authors: م.م. نداء حاتم خضير --- أ. د. محمد فضيل شناوة
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2019 Volume: 22 Issue: 25 Pages: 11-39
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research studies the beauties of the reciting which may be resulted by the feminine body in the theatrical performance. It included four sections. The first section dealt with the methodical frame including its problem which focused on the essence of the beautiful characteristics of the feminine reciting body in the theatrical performance, its importance and its hidden aim to recognize the beautiful characteristics of the feminine reciting body in the theatrical performance and its limited tine in 2006-2017 and its location in Germany and the subjective limitation hidden in studying body in the theatrical performance, hence the limitation of the idioms and the definite ions. The second section dealt with theoretical frame including three topics. The first topic focused on the meaning of reciting, while the second topic was concentrating upon studying the reciting theories. The third topic focused on studying the beauties of the feminine reciting body ending with the indicators that occurred in the theoretical frame. The third section dealt with the procedures of the research including its sample named (the night of the moons completeness) and its article besides its system, hence analyzing the sample. The fourth section dealt with results the research and its conclusions and the most important results were: 1.Donating the performance a special sign and characteristic to the feminine reciting body in facing life and emergent circumstances which revealed its ability towards the events. 2.There is a special reciting for the female prevailing her reciting performance due to many factors like revealing secrets complaint, fear, desire and expressive dance towards events and circumstances. 3.The performance showed abilities to treatment and reciting manners and treating human problems by scenography techniques. The research was ended by footnotes list, hence a list with references and sources.

يدرس البحث جماليات السرد التي يمكن أن ينتجها الجسد الأنثوي في العرض المسرحي. وقد تضمّن فصولاً أربعة، تناول الفصل الأول الإطار المنهجي، متضمّناً مشكلته المتركّزة بماهية الخصائص الجمالية لسرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، وأهميته وهدفه الكامن في تعرّف الخصائص الجمالية لسرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، وحدّه الزماني/2006-2017/ وحدّه المكاني/المانيا/ وحد الموضوع الكامن في دراسة جماليات سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، ومن ثم تحديد المصطلحات وتعريفها. وتناول الفصل الثاني الإطار النظري متضمّناً مباحث ثلاثة، عنيّ المبحث الأول بدراسة مفهوم السردية، وعنيّ الثاني بدراسة النظريات السردية، وعنيّ الثالث بدراسة جماليات سرد الجسد الأنثوي، منتهياً بالمؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري. وتناول الفصل الثالث إجراءات البحث، متضمّناً عينته وهي مسرحية/ليلة اكتمال القمر/ وأداته ومنهجه ومن ثم تحليل العينة. وتناول الفصل الرابع نتائج البحث واستنتاجاته والتي كان من أهمها:1.منح العرض سمة خاصة ومميزة لسرد الجسد الأنثوي في مواجهاتها للحياة والظروف الطارئة ما كشف عن قدراتها إزاء تلك الأحداث.2. للأنثى سرديتها الخاصة، إذ يغلب على سردها الأدائي طبائع البوح والشكوى والخوف والرغبة والرقص التعبيري إزاء ما انتهت إليه من ظروف. 3. أبدى العرض قدرات المعالجة وأساليب السرد، وفي معالجاتها لمشاكل الإنسانية بتقنيات السينوغرافيا.وانتهى البحث إلى قائمة بهوامش البحث ومن ثم قائمة بمصادره ومراجعه.

Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (31)


Language

Arabic (29)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (6)

2018 (5)

2017 (2)

2016 (6)

2015 (3)

More...