research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Functionality of Clause Complexing in James Joyce's A Portrait of the Artist as a Young Man
وظائفية تعقيد الجمل في رواية جيمس جويس صورة الفنان في شبابة

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this paper is to carry a statistical analysis of the processes of clause complexing in selected lengthy extracts from James Joyce's novel A Portrait of the Artist as a Young Man (1916) to show that the development of Stephen's language is directly related to the growth and maturation of his metal capabilities. The paper shall adopt Halliday's functional approach to clause complexing in the analysis of Stephen's language over the five chapters of the novel.

يهدف هذا البحث الى اجراء تحليل احصائي لعمليات تعقيد الجمل في منتخبات مختارة من رواية جيمس جويس صورة الفنان في شبابه (1916) بغرض اثبات الترابط المباشر بين تطور لغة بطل الرواية ستيفان ونمو ونضج امكاناتة العقلية. سيعتمد البحث منهج هاليداي الوظائفي في تحليل تعقيد الجمل في المقلطع المنتخبة من فصول الرواية الخمسة.


Article
Self-discovery in James Joyce's The Dead
اكتشاف الذات في جيمس جويس هو الميت

Author: Khamis khalaf mohammed خميس خلف محمد
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 20749554 / 26638118 Year: 2011 Issue: 8 Pages: 2-24
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

"The Dead" is the last, longest and most famous story of James Joyce's Dubliners. This study deals with the processes of self-realization of Gabriel Conroy, the protagonist of this story, who is a pompous master of ceremonies at the Christmas party of his old aunts. A number of external factors, especially assaults and humiliations, are trying progressively to break down the walls of Gabriel's circle of his own egotism. Within this process of events, we will be in touch with the power of the dead over the living and the past over the present.

"الميت" هو الماضي، قصة اطول والاكثر شهرة من دبلن لجيمس جويس. هذه الدراسة تتناول عمليات تحقيق الذات من كونروي غابرييل، بطل هذه القصة، والذي هو سيد أبهى من الاحتفالات في عيد الميلاد حزب خالات له من العمر. وهناك عدد من العوامل الخارجية، وخصوصا الاعتداءات والإهانات، ويحاول تدريجيا لكسر جدران دائرة جبرائيل من الأنانية بلده. ضمن هذه العملية من أحداث، وسنكون على اتصال مع السلطة من القتلى على حياة وعلى الماضي أكثر من الحاضر.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2014 (1)

2011 (1)