research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
FERTILITY OF BROILER MALES AND FEMALES AT VARIOUS AGES BY USING ARTIFICIAL INSEMINATION .
نسبة الخصوبة لذكور و إناث قطيع التربية لفروج اللحم بأعمار مختلفة باستخدام التلقيح الاصطناعي .

Author: Khalid H. Hassan خالد حامد حسن
Journal: Diyala Journal of Agricultural Sciences مجلة ديالى للعلوم الزراعية ISSN: 20739524 Year: 2009 Volume: 1 Issue: 2 Pages: 25-30
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The study was conducted to determine the effects of the age of male and female and the interaction between them on fertility of broiler breeder flock , using Hubbard flex flock which consists of ( 12 ) males and ( 40 ) females at 44-47 weeks of age( mature birds ) and same numbers at 65-68 weeks of age( aged birds ) .Artificial insemination were used in mating within same age group and between various age groups using 0.05 ml. of undiluted semen or 0.1 ml. diluted semen with Lake diluent . pooled semen were used for each age and 1:2 dilution rate . Eggs were collected during the period 2-8 days after insemination and set in the incubator for seven days before broken to examine the embryonic development and determination fertility of various treatments ,Results indicated that there were no significant differences in fertility among age groups included in the experiment , while there were significant interaction effect between male × female ages on fertility . There were no significant differences in fertility between diluted and undiluted semen .

أجريت هذه الدراسة لتحديد تأثير العمر لكل من الذكور و الإناث في قطيع التربية لفروج اللحم و التداخل بينهما على نسبة الخصوبة في القطيع ، استخدم في التجربة قطيع هابرد يتألف من ( 12 ) ديكا و ( 40 ) دجاجة للفترة 44 – 47 أسبوع من العمر ( طيور ناضجة ) و عدد مشابه للفترة 65 – 68 أسبوع من العمر ( طيور كبيرة العمر) ، استخدم في التجربة تقنية التلقيح الاصطناعي لإجراء التلقيحات بين الأفراد ضمن المجموعة الواحدة بنفس العمر أو بين الأفراد من أعمار مختلفة وباستخدام 0.05 مل من المني غير المخفف أو 0.1 مل من المني المخفف مع مخفف Lake ، تم استخدام عينة مشتركة من المني لكل مجموعة عمرية و خففت بعدل تخفيف 1 : 2 ، جرى جمع البيض للفترة 2 – 8 يوم بعد التلقيح الاصطناعي حيث ادخل إلى الحاضنة لفترة سبعة أيام قبل تكسيره لفحص التطور الجنيني و تحديد نسبة الخصوبة لمختلف المعاملات . أشارت النتائج عدم وجود فروقات معنوية في نسبة الخصوبة بين المجاميع التي شملتها التجربة ، بينما لوحظ إن هناك تداخل معنوي P< 0.05 بين عمر الديكه × عمر الدجاج في تأثيرها على نسبة الخصوبة ، كما لم يلاحظ وجود فروقات معنوية في نسبة الخصوبة بين المني المخفف و المني غير المخفف .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2009 (1)