research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The characteristic artest of the lins arabic on the clothing of kabba mosharfa and impossibleity to be employed in curriculum to turn on hand
الخصائص الفنية للخطوط العربية المنفذة على كسوة الكعبة الشريفة وامكانية توظيفها في منهج الاشغال اليدوية

Author: fatma mohammed abdulla فاطمة محمد عبد الله العنبكي
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2013 Issue: 63 Pages: 1-20
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The calligraphy picture drawing alphabets and the expression of form and content assets and the rules of geometric decorative plastic where all kinds of calligraphy are subject to the assets and measurements of linear and that point is an element to measure the types of line, and the line is a form of Fine Arts, which has an important role in shaping emotions and upgrading aesthetic vision.is a system of symbols describing our ideas and knowledge, and writing are used to prepare various documents as deemed artist Arab Muslim Arabic characters and give them appreciation and promise element تشكيليا achieve through motifs that Ahuaha check through rhythms aesthetic purist and of some of their contents.To Qdtzent the Kaaba livery some technical characteristics of the Arab lines of the line and to suit the space and the need for religious and aesthetic of the Kaaba noble and it is the research problem by asking the following:What are the technical characteristics of the lines carried out at the Arab livery Kaaba Is it possible to employ them in handicraft approach?The importance of search as follows:1 - The line in the value of civilizations plastic interpretation thereof optical art.2 - supervising the Kaaba importance as a religious value to contribute, including lines in creating training elements.As objective Seatvicu therefore: disclosure of the technical characteristics of the Arab lines executed on the covering of Kaaba and the possibility of employing them in handicraft approach.The limits were Find Balzmanah by :2011-2012 and spatial boundaries: the Kaaba. As border Moduaao the One was thuluth script and handicraft approach.Researcher addressed several terms, including characteristics - art - lines - Implementation - livery - Kaaba - handicraft.As has been addressed in the conceptual framework first section has been identified technical characteristics of the lines Arabic. Dealt with in the second part, the Kaaba and the third handicraft In the third chapter has been eating the research community is Arabic fonts of $ (50) manuscript executing on the covering of the Kaaba as it was adopted curriculum descriptive a method suitable for analytical research targets these lines were analyzed according to the technical characteristics of the consistency of lines and harmony, unity and diversity of the researcher and then extracted a number of results including:1 - flexible letters and Mtauatha the third line gave the freedom to deal with calligrapher written compositions in the treatment of all the spaces with the help of the great diversity in the forms of letters third line.2 - Property breeding characters sought refuge in third line to the reduction of the letters in words or syllables.The researcher unearthed a number of conclusions, including:1 - the stage of the installation process for اتتطلب accurately without the rules of Arabic

ملخص البحثيعد الخط العربي احد فنون رسم صور الحروف الهجائية والتعبير عن الشكل والمضمون باصول وقواعد هندسية زخرفية تشكيلية اذ ان جميع انواع الخط العربي تخضع لاصول ومقاييس خطية وان النقطة هي عنصر لقياس انواع الخط ، والخط يعد ضربا من ضروب الفنون التشكيلية التي لها دور مهم في بلورة الانفعالات والارتقاء بالرؤية الجمالية.فالخط هو نظام من الرموز يصف افكارنا ومعارفنا ، والكتابة تستخدم لاعداد شتى الوثائق اذ اعتبر الفنان العربي المسلم الحروف العربية ومنحها تقديره واكباره وعدها عنصرا تشكيليا يحقق من خلال الزخارف التي يهيأها فتحقق من خلالها ايقاعات جمالية خالصة وان افرغها من بعض مضامينها.لقد تزينت كسوة الكعبة الشريفة ببعض الخصائص الفنية للخطوط العربية من خط ومساحة بما يتلائم والحاجة الدينية والجمالية للكعبة الشريفة وعليه تتمثل مشكلة البحث بالتساؤل الاتي:ماهي الخصائص الفنية للخطوط العربية المنفذة على كسوة الكعبة الشريفة وهل بالامكان توظيفها في منهج الاشغال اليدوية؟وتتجلى اهمية البحث بالاتي:1-ان الخط في الحضارات قيمة تشكيلية بتعبيره عن فن بصري.2-للكعبة المشرفة اهمية باعتبارها قيمة دينية تسهم بما فيها من خطوط في خلق عناصر تكوينية.اما هدف البحث فيكون بالتالي: الكشف عن الخصائص الفنية للخطوط العربية المنفذة على كسوة الكعبة الشريفة وامكانية توظيفها في منهج الاشغال اليدوية.وتمثلت حدود البحث بالزمانية :2011-2012 والحدود المكانية :الكعبة المشرفة. اما الحدود الموضوعية و فتمثلت بخط الثلث ومنهج الاشغال اليدوية.تناولت الباحثة عدة مصطلحات منها الخصائص –الفن-الخطوط-تنفيذ-كسوة-الكعبة –الاشغال اليدوية.فيما تم تناول في الاطار النظري المبحث الاول تم التعرف على الخصائص الفنية للخطوط العربية.وتناولت في المبحث الثاني الكعبة المشرفة والثالث الاشغال اليدوية وفي الفصل الثالث تم تناول مجتمع البحث وهو الخطوط العربية البالغة (50) مخطوطة منفذة على كسوة الكعبة المشرفة اذ تم تبني منهج الوصفي التحليلي كمنهج مناسب لاهداف البحث وتم تحليل هذه الخطوط وفق الخصائص الفنية للخطوط من تناسق وانسجام ووحدة وتنوع وبعدها استخرجت الباحثة عدد من النتائج من اهمها :1-مرونة الحروف ومطاوعتها لخط الثلث اعطت الخطاط حرية التعامل مع التراكيب الخطية في معالجة الفضاءات كافة وبمساعدة التنوع الكبير في اشكال حروف خط الثلث.2- خاصية توالد الحروف لخط الثلث ادت الى اختزال الحروف في الكلمات او المقاطع.واستخرجت الباحثة عدد من الاستنتاجات منها:1-مرحلة عملية التركيب لاتتطلب بشكل دقيق من دون قواعد الخط العربي.2- ان نسب التقدير ما بين الحروف والكلمات تتم وفق مقياس مسبق وموحد.3- ان توظيف الخط العربي في منهج الاشغال اليدوية يساعد الخطاط على اداء افضل على القماش والزجاج الملون.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)