research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
MOLECULAR VARIATION BETWEEN POPULATION AND SUBPOPULATION OF MAIZE INBREDS
التغايرات الجزيئية بين مجتمع وتحت مجتمع سلالات من الذرة الصفراء

Authors: M. M. Elsahookie مدحت الساهوكي --- A. O. Alfalahi أيوب الفلاحي
Journal: Iraqi Journal of Agricultural Science مجلة العلوم الزراعية العراقية ISSN: 00750530/24100862 Year: 2013 Volume: 44 Issue: 3 Pages: 274-288
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

To determine the impact of 3 cycles of selfing and selection on inbreds of maize in field performance and molecular variation, seeds of 6 A- lines, 6 maintainers (B- lines) and 6 restorers (R- lines) were planted. That was on the farm of Field Crop Sci., Coll. of Agric., Univ. of Baghdad across 6 planting seasons during 2008-2010. Previous published results of this article showed that performance of selected inbreds was different as compared to original populations. Then, samples were taken from these inbreds and analyzed for their DNA. Ten RAPD primers were used and gave 139 DNA bands of molecular weight ranged between 264-2717 bp. Coefficient of Nei and Li of genetic similarity (GS) revealed that similarity ranged between 76% to 97% between original and selected populations. The highest GS (97%) was between inbreds R6-o and R6-s, while the lowest GS (76%) was between inbreds R2-o and R2-s. However, genetic similarity among all inbreds ranged between 57% to 89%. Meanwhile inbreds of higher genetic diversity did not give higher performance or higher hybrid vigor. This implies that hybrid vigor is not necessarily correlated with genetic diversity, or such tests need more primers, or hybrid vigor is correlated with a specific favorable number of diversed QTL integrate so well when their inbreds crossed.

لأجل معرفة تأثير الانتخاب والتلقيح الذاتي لثلاثة أجيال على سلالات من الذرة الصفراء من حيث الأداء الحقلي والتغاير الجزيئي, زرعت ست سلالات عقيمة (A- lines) وأخواتها الخصبة سايتوبلازميا (B- lines) وست سلالات أخرى خصبة وراثيا (R- lines), كان ذلك على حقل قسم المحاصيل الحقلية, كلية الزراعة/جامعة بغداد لستة مواسم للمدة 2008-2010. اوضحت النتائج السابقة أن السلالات المنتخبة من الأصلية كانت مختلفة عنها في متوسط صفات الأداء الحقلي. اخذت عينات من السلالات الأصلية والمنتخبة وحللت جزيئيا للوقوف على طبيعة التغاير الوراثي الذي طرأ عليها بعد ثلاثة أجيال من الانتخاب والتلقيح الذاتي. استخدمت عشرة بادئات RAPD اعطت 139 حزمة DNA بمعدل 13.9 حزمة لكل بادئ. تراوح عدد الحزم من 6-21 حزمة بحسب نوع البادئ, وبوزن جزيئي 264-2717 bp. اظهر معامل التماثل الوراثي باستخدام طريقة Nei وLi أن أعلى قيمة تماثل كانت بين سلالتي R6 وبنسبة 97%, فيما كانت أوطأ نسبة (76%) بين سلالتي R2. أما بالنسبة للتماثل بين مجتمعات السلالات كافة, فقد كانت أعلى نسبة بين R3-o وR4-o (89%), وأوطأ نسبة بين R6-s وA6-o (57%). هذا ولم تعط السلالات المتباعدة في طبيعة DNA أعلى حاصل بذور ولا أعلى قوة هجين بالمقارنة مع الأخرى من ذات التباعد الأقل. إن ذلك يشير إلى أن قوة الهجين ليست بالضرورة أن ترتبط بالتباعد الوراثي, أو إننا نحتاج بادئات أخرى لاستكشاف حزم DNA أخرى, أو أن قوة الهجين مرتبطة بعدد مفضل معين من QTL متباعدة يتكامل فعلها بتزاوج الأبوين.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)