research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Intellectual features For Sheikh Haidar Hub Allah
الملامح الفكرية عند الشيخ حيدر حب الله

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah and peace and blessings be upon His prophets and messengers Habib god worlds Abu Kassim Mohamed and his family and companions Almentajabin.In conditions difficult and the challenges experienced by our Islamic nation in general, scientific and our disposal including represent a safety valve for a lot of these issues in particular, we confront us range of ideas from some intellectuals, please to Haon lead to positive diversity ultimately lead despite a bit of difference to the integration and sophistication, and push forward cultural movement, increases placed on the service area of the estate, while we hope even more hope that this diversity fills a number of shortcomings and deficiencies that we are experiencing.

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين حبيب إله العالمين أبي القاسم محمد وعلى آله وصحبه المنتجبين . في ظروف وتحديّات صعبة تمرّ بها أمّتنا الإسلاميّة بشكل عامّ، وحوزتنا العلميّة بما تُمثّل صمّام أمان لكثير من هذه القضايا بشكل خاصّ، تصادفنا مجموعة من الأفكار من بعض المثقفين ، نتأمل منها أن تؤدّي إلى التنوّع الايجابيّ في نهاية المطاف على الرغم من وجود شيء من الاختلاف إلى التكامل والرقي، ويدفع حركتنا الثقافيّة إلى الأمام ، ويزيد من مساحة الخدمة الملقاة على عاتق علماء الحوزة وطلبتها ، حين نأمل بها أن يسدّ هذا التنوّع عدداً من مواطن الخلل والنقص التي نعاني منها.


Article
Deletion of the letters ( nun & ta'aa ) in the book( "The Book of Durat al-tanzil and /gurat al tawail ) "
حذف حرفي النون والتاء في( كتاب درّة التنزيل وغرة التأويل) للخطيب الإسكافي(ت420ه)

Loading...
Loading...
Abstract

The deletion is a common language phenomenon in which human languages are involved. Speakers tend to delete some repetitive elements of speech. They are more consistent and clear in Arabic to the tendency of Arabs to be brief and to speak fluently. We have touched upon the manifestations of the deletion in the book of Durat al-Mufla'id and the interpretation of the hadeeth of the scribe (T 420H) in two sections: the deletion of the nun in (tak, takn), and (we, My words (obey, and be able), and (taken, and taken) in the similar verses in the Koran. We have reached some good results. Note that this research is derived and extracted from the master thesis, entitled "The Book of Durat al-Muhallam and the Interpretation of the Writings of the Scapegoat" (T 420H).

الحذف ظاهرة لغوية عامة تشترك فيها اللغات الإنسانية, إذ يميل الناطقون إلى حذف بعض العناصر المتكررة في الكلام, وهي أكثر ثباتًا ووضوحًا في العربية لميل العرب إلى الإيجاز والتخفيف في الكلام, وهو من أشجع أساليب العربية وأروعها – كما صرح بذلك ابن جني(ت392ه) وقـد تلمسنا مظاهر الحذف في كتاب درّة التنزيل وغرّة التأويل للخطيب الإسكافي(ت420ه) في مبحثين الأول: حذف النون في(تك, وتكن), و(إننا ,إنا), و(تدعوننا, تدعونا), وأمّا المبحث الثاني فقد تناولنا فيه حذف التاء في لفظتي(اسطاعوا, واستطاعوا), و(أخذ, وأخذت) في الآيات المتشابهة( المتماثلة) في القرآن الكريم. وتوصلنا إلى بعض النتائج الطيبة. علمًا إنَّ هذا البحث مستلٌّ ومستخرجٌ من رسالة الماجستير الموسومة بـ(كتاب درّة التنزيل وغرّة التأويل للخطيب الإسكافي(ت420ه) دراسة لغوية نحوية) في جامعة بابل كلية التربية للعلوم الإنسانية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2016 (1)