research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Potential of Microalgae Cultivation in Dairy Wastewater as a Step in Low-Cost Biofuel Production
امكانية زراعة الطحالب الدقيقة في المخلفات المائية للالبان كخطوة في انتاج وقود حيوي منخفض الكلفة

Authors: Basma Abbas Abdulmajeed بسمة عباس عبد المجيد --- Arwa Raad Ibrahim اروى رعد ابراهيم
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2018 Volume: 24 Issue: 4 Pages: 58-72
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The present study addresses adopting the organic and nutritious materials in dairy wastewater as media for cultivation of microalgae, which represent an important source of renewable energy. This study was carried out through cultivation of three types of microalgae; Chlorella sp., Synechococcus, and Anabaena. The results shows the success the cultivation of the Synechococcus and Chlorella Sp, while the Anabaena microalgae were in low-growth level. The highest growth was in the Synechococcus farm, followed by Chlorella and Anabaena. However, the growth of Synechococcus required 10 days to achieve this increase that represents a negative indicator of the adoption of this type of microalgae in this media to meet the desired aims. While Chlorella needs less than two days to start growing. Moreover, the data obtained from the experiment show that removal of chemical oxygen demand in Chlorella cultures was (72%) more than that obtained from cultivation of other microalgae. Thus this microalgae is more efficient in wastewater treatment than other types.

تناولت الدراسة الحالية اعتماد المواد العضوية والمغذية في مخلفات صناعة الألبان كمواد وسيطة رئيسية لزراعة الطحالب الدقيقة التي تمثل مصدرا هاما للطاقة المتجددة. وقد أجريت هذه الدراسة من خلال زراعة ثلاثة أنواع من الطحالب الدقيقة؛ Chlorella sp. ، Synechococcus ، و Anabaena. أثبتت النتائج نجاح زراعة Synechococcus وزراعة Chlorella sp. ، في حين مستوى نمو Anabaena كان منخفضا. أعلى نمو وجد في مزرعة Synechococcus ، تليها Chlorella sp. و Anabaena. مع ذلك، فان نمو Synechococcus قد تطلب 10 أيام لتحقيق هذه الزيادة, والتي تمثل مؤشرا سلبيا على اعتماد هذا النوع من الطحالب الدقيقة في هذا الوسط في تحقيق الأهداف المرجوة. في حين يحتاج Chlorella sp. أقل من يومين لبدء النمو. وعلاوة على ذلك، فإن النتائج تبين بأن إزالة محتوى طلب الأوكسجين الكيميائي في مزرعة Chlorella sp. كان (72٪) أكثر من تلك التي تم الحصول عليها من زراعة الطحالب الأخرى. وبالتالي هذا الطحالب ستكون اكفاء لمعالجة مخلفات المياء من الانواع الاخرى.


Article
Cultivation of Chlorella Vulgaris Using Airlift Photobioreactor Sparged with 5%CO2-Air as a Biofixing Process
زراعة الكلوريلا فيلغارس في مفاعل الايرلفت مع ضخ خليط 5 %- CO2هواء كعملية تثبيت بايلوجية

Authors: Mahmood Khazzal Hummadi AL-Mashhadani محمود خزعل حمادي --- Entisar Mohsin Khudhair انتصار محسن خضير
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2017 Volume: 23 Issue: 4 Pages: 22-41
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper addresses cultivation of Chlorella vulgaris microalgae using airlift photobioreactor that sparged with 5% CO2/air. The experimental data were compared with that obtained from bioreactor aerated with air and unsparged bioreactor. The results showed that the concentration of biomass is 0.36 g l-1 in sparged bioreactor with CO2/air, while, the concentration of biomass reached to 0.069 g l-1 in the unsparged bioreactor. They showed also that aerated bioreactor with CO2/air gives more biomass production even the bioreactor was aerated with air. This study proved that application of sparging system for cultivation of Chlorella vulgaris microalgae using either CO2/air mixture or air has a significant growth rate, since the bioreactors become more thermodynamically favorable and provide impetus for a higher level of production.

البحث الحالي يتناول دراسة زراعة طحالب الكلوريلا فيلغارس باستخدام مفاعل حيوي ضوئي الايرليفت بتهوية خليط من 5٪ CO2 / الهواء. وتم مقارنة البيانات التجريبية مع التي تم الحصول عليها من مفاعل حيوي ضخ مع الهواء النقي فقط ومفاعل حيوي اخر بدون تهويه. النتائج أظهرت أن تركيز الكتلة الحيوية هو 0.36 g l-1 في مفاعل حيوي مع خليط من CO2 / الهواء، في حين، تركيز الكتلة الحيوية وصلت إلى g l-1 0.069 في مفاعل حيوي بدون تهوية. هذه النتائج اثبتت أن مفاعل حيوي التي ضخ اليه خليط من CO2 / الهواء يعطي مزيدا من إنتاج الكتلة الحيوية من الزراعة في مفاعل حيوي ضخ اليه الهواء فقط .أثبتت هذه الدراسة أن تطبيق نظام التهوية لتفعيل نمو طحالب الكلوريلا فيلغارس باستخدام خليط من CO2 / الهواء أو الهواء النقي فقط يعطي معدل نمو كبير، لأن المفاعلات الحيوية تصبح أكثر ملاءمة للديناميكية الحرارية وتوفر حافزا لمستوى أعلى من الإنتاج.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)