research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Imam Ghazaly's contradictions to his fundamental opinions- command and prohibition
مخالفات الإمام الغزالي لأرائهِ الأصوليةِ - الأمر والنهي - أنموذجاً

Author: Qaisar Hamad Abid Alhalbusy قيصر حمد عبد الحلبوسي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2011 Volume: 3 Issue: 10 Pages: 232-285
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper tackles the following issues:1- Whether the order requires repetition or not. His old opinion was to stop at giving clear cut answer, while his new opinion necessitates performing the command once, not to repeat it.2-Whether the order requires carrying it at once or not. His old opinion was to stop at giving clear cut answer. In his new opinion, orders require only obedience.3- Commanding after prohibition. His old opinion was to stop at giving clear cut answer. In his new opinion, this issue is detailed; if the imperative comes in the form of “Efal” and the prohibition was based on a cause, the order was to remove criticism. If prohibition was not based on a cause, it becomes desirable. On the other hand, if the imperative does not come in the form of “Efal”, it can carry both desirability and necessity.4-Commading without the ability to carryout that. In his old opinion, he prohibits it and in his new opinion he admits it.5-Whether prohibition necessitates invalidity or not. In his old opinion, it is invalid but in his new opinion it is valid.

البحث تطرق إلى المسائل الآتية:1.الأمر هل يقتضي التكرار أم لا؟قوله القديم التوقف فيه وقوله الجديد يقتضي المرة لا التكرار .2.الأمر هل يقتضي الفور أم لا؟فمذهبه القديم التوقف وفي الجديد لا يقتضي الأمر إلَّا الامتثال.3. الأمر بعد الحظر:فمذهبه القديم التوقف وفي الجديد التفصيل أي إذا علقت صيغة الأمر (بإفعل) فأن كان الحظر عارض بعله كان الأمر لرفع الذم وإذا لم يكن الحظر علقه بعله دله على الندب و أما إذا لم تعلق صيغة الأمر (بإفعل) فيحتمل الوجوب والندب .4. الأمر بالفعل قبل التمكن منه: فذهب في القديم إلى عدم جواز ذلك وذهب في الجديد إلى جواز ذلك .5. النهي هل يقتضي الفساد أم لا ؟فقوله القديم يقتضي الفساد وفي الجديد لا يقتضي . وأخيراً اسأل الله أن لا يحرمنا أجره ولا يفتنا بعده وأن يغفر لكل من يقرأه.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2011 (1)