research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
جنوب افـريقيا والتـمـيز العـنصري غاندي ونلسن مانديلا انموذجاً

Authors: ايهاب حسين علي حسين العجيلي --- طارق نجم عبد الواحد كاظم
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 4 Pages: 1571-1593
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Wealth contributes a significant role in many of the countries of the world in the development of countries and the advancement and renaissance, but what happened in South Africa contrary, their wealth has been a disaster for its people, where panting by colonialism from Western countries. Colonize rarely found than in Africa and the world have practiced the ugliest forms of racial excellence, where the expulsion of Africans from their areas and placed in ghettos do not allow them to mix races other, as they put in a tidy without the white man in all areas of life from education, health and employment in the mining mines and all walks of life other. Thus, it dominated the white minority to all the joints of life while Africans remained poor, the homeless do not have a right of legitimate rights as residents of counties in South Africa. Search section to an introduction and three sections and a conclusion. Discussed in the first section to the location and size of South Africa, and historical developments which from the beginning of the colonial ambitions that became South Africa completely subject to the Government of the British Crown. The second topic was talking about the most prominent characteristic of Western presence in South Africa, a racial distinction and methods of application, types and suffering of the population as a result of this abhorrent policy burdened population Africans and made them far below the level of human beings. Touched the third section of resistance to apartheid in South Africa and the most prominent resistance leaders they Gandhi of the Indian who has worked with all his strength for a particular racial policy of excellence that stand, as well as the most prominent figure African which Nelson Mandela, who fought for years for the elimination of the policy and as a result Mandela and his comrades were in power in South Africa.

تساهم الثروات بدور كبير في الكثير من بلدان العالم في تطور البلدان ورقيها ونهضتها , لكن ما حدث في جنوب افريقيا العكس , فقد كانت ثرواتها وبالاً على اهلها حيث تهافت عليها الاستعمار من الدول الغربية. استعمار قلما وجد مثيله في افريقيا والعالم فقد مورست ابشع انواع التميز العنصري , حيث طرد الافارقة من مناطقهم ووضعوا في معازل لا تسمح لهم بالاختلاط بالاجناس الاخرى , كما وضعوا في مرتبة دون الرجل الابيض في كل مجالات الحياة من التعليم والصحة والعمل في مناجم التعدين وكافة مجالات الحياة الاخرى . وبذلك سيطرت الاقلية البيضاء على كافة مفاصل الحياة في حين بقى الافارقة فقراء مشردين ليس لديهم ادنى حق من حقوقهم الشرعية كسكان اصلاء في جنوب افريقيا . قسم البحث الى مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة .تم التطرق في المبحث الاول الى موقع ومساحة جنوب افريقيا , والتطورات التاريخية فيها من بداية الاطماع الاستعمارية فيها الى ان اصبحت جنوب افريقيا خاضعة تماماً الى حكومة التاج البريطاني . اما المبحث الثاني فكان الحديث فيه عن ابرز ما يميز الوجود الغربي في جنوب افريقيا وهو التميز العنصري وطرق تطبيقه وانواعه ومعاناة السكان جراء هذه السياسة المقيتة التي اثقلت كاهل السكان الافريقيين وجعلت منهم دون مستوى البشر بكثير . تطرق المبحث الثالث لمقاومة التميز العنصري في جنوب افريقيا وابرز قادة المقاومة وهم غاندي من الهندي والذي عمل بكل ما اوتي من قوة من اجل الوقوف بوجه سياسة التميز العنصري تلك , فطلاً عن بروز شخصية افريقية وهو (نلسون مانديلا) الذي ناضل لسنوات من اجل القضاء على تلك السياسة وبالنتيجة كان مانديلا ورفاقه على رأس السلطة في جنوب افريقيا . اعتمد الباحث على مجموعة من المصادر الاساسية وفي مقدمتها : (الولايات المتحدة ودولة جنوب افريقيا) للأستاذ الدكتور عصام عبد الحسين نومان الدليمي حيث تطرق فيها الى الدور البريطاني في السيطرة على جنوب افريقيا وممارستها للتميز العنصري , بالإضافة الى كتاب نلسون مانديلا (رحلتي الطويلة) والذي تحدث فيه عن حياته ونضاله ومقاومته وسجنه وحتى ترأسه السلطة في البلاد . كما كان من المصادر المهمة التي ارفدت البحث بمعلومات قيمة هو جديون س وير , (تاريخ جنوب افريقيا) حيث تطرق الباحث فيه الى جنوب افريقيا منذ نشأتها وحتى حصولها على الاستقلال . كذلك من المصادر المهمة التي زودت البحث هي اطروحة الدكتوراه (حزب المؤتمر الوطني الافريقي 1968 – 1994) للباحثة سهير عويد ايوب الكبيسي التي تطرقت فيها الى مقاومة التميز العنصري من قبل الحركة الوطنية في جنوب افريقيا, وكان من المصادر المهمة الاخرى هو للمناضل الكبير في جنوب افريقيا غاندي , (قصة اللاعنف) , فقد تناول فيه نضاله في جنوب افريقيا ووقوفه مع ابناء جلدته في مقاومة الظلم والاضطهاد . ولا يخفى على الجميع الصعوبات التي تواجه كل باحث من قلة المصادر عن جنوب افريقيا بالإضافة الى ان اغلب المصادر تكون في اللغات الاخرى .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2017 (1)