research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Adsorption study of some derivatives of phenols on activatedalumina in aqueous solution
دراسه امتزاز بعض مشتقات الفينولات في الالومينا المنشطه في وسط مائي

Authors: Wali. M. Hamad --- Sabeeh. J. Hassan
Journal: Diyala Journal For Pure Science مجلة ديالى للعلوم الصرفة ISSN: 83732222 25189255 Year: 2011 Volume: 7 Issue: 2 Pages: 71-81
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The adsorption isotherms for five derivatives of phenol from aqueous solution onto a
surface of activated AL2O3 has been determined at 22°, 35° and 45°. The calculation showed
that these isotherms adopting langmuir equation rather than freundlich. Increasing
temperature lead to an effect on reducing amount of adsorbate without changing the pattern of
the isotherms.
This means that the mechanism is exothermic for all Investigated phenols. In this work
the values of +G was determined at 22°C and 35°C except for n-Nitro phenol at temperature
45° was used.

لقد تمت دراسة امتزاز مشتقات بعض الفينولات على سطح الالومينا الفعال بدرجات حرارية 22°م، 35°م، 45°م في محلولها المائي، ومن خلال هذه الدراسة وجد إن ايزوثرمات الامتزاز في تلك الدرجات الحرارية من نوع ايزوثرم لانكماير ولا علاقة بايزوثرم فرندليش في الامتزاز. عند زيادة درجة الحرارة نجد إن كمية المادة الممتزة تقل ولا تؤثر على نمط الايزوثرم، وهذا يعني ميكانيكية الامتزاز تكون هي نفسها لجميع الفينولات، وقد تم تعيين قيم ΔG عند الدرجات الحرارية 22°م، 35°م.


Article
The Effect of Heat Treatments on the Corrosion Rate of Hypo-eutectoid Steel in the Water and Salt Environments
تأثير المعاملات الحرارية على مقاومة التأكل للصلب تحت اليوتكتويدي في أوساط ملحية ومائية

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this work is to study the effect of three types of heat treatments (Annealing-Quenching-Tempering) on the Hypo-eutectoid steel corrosion rate in water and salt solutions. The results showed that the maximum corrosion rate was registered for the steel samples treated by quenching in both solutions, and minimum corrosion rate for tempered samples, while the corrosion rate of annealed steel samples was between them. It was found also the corrosion rate of all samples were exposed to salt solution was greater than that in water solution. The results showed also that the corrosion rate of all samples decrease with increasing the time of exposing to the corrosion media. This is because the corrosion product which form the isolation film protect the metal from further corrosion.

في هذا البحث تم دراسة تأثير ثلاثة انواع من المعاملات الحرارية أجريت على عينات من الصلب تحت اليوتكتويدي وهي التقسية والتلدين والمراجعة على معدل تأكلها في الاوساط المائية والملحية وقد أظهرت النتائج التي تم الحصول عليها بأن اكبر معدل للتأكل سجلت هي للصلب الكربوني الواطئ عند اخمادها في الماء0،وأقل معدل للتأكل كان للصلب المعامل بالمراجعة بينما كان معدل تأكل الصلب المعامل بالتلدين متوسطاً بينهما وقد تم قياس التأكل بطريقة فقدان الوزن، كما أظهرت النتائج بان معدل التأكل لجميع العينات كان أكبر عند تعريضها الى وسط التأكل (الماء المالح) بينما سجلت معدلات تأكل أقل في حالة وسط التأكل (ماء الشرب) كما بينت النتائج بأن معدل التأكل في جميع العينات يقل مع زيادة فترة التعريض الى وسط التأكل الى (4 – 5) أشهر وذلك بسبب ظهور ترسبات كلسية على سطح المعدن تعمل كطبقة عازلة تحمي المعدة من التعرض الى الوسط وتقلل من معدلات التأكل.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2011 (1)