research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Imam Mahdi in the Arabic Poetry and His Publicity Effect
الإمام المهدي في الشِّعر العربيّ وأثره الإعلاميّ

Author: Ali KadhimSmesim علي كاظم جواد سميسم
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 22 Pages: 131-226
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

This research attempts to study the Arabic poetry characteristics and its informative aspects that are directed to a receiver who interacts with it in certain issue; that of Imam Al –Mahdi( may His almighty God drive away his grieves).The research divides into different topics relating the poetry that cares for the issue of Imam Al- Mahdi; some of it preaches for the Imam, and some expresses grievances or complaint directed to the Imam and other aspects of life. All of this poetry expresses the oppression and injustice that the followers of the Imam suffer from in the different times. The research also deals with those who pretend the (Mahdawiah= being Imam Al- Mahdi) either ignoring the Imam`s right or seeking for the Divine position that should be obeyed. This research is based on informitivity which is considered as one of the poetry effects and expressional outlets.


Article
The social impact of the four ambassadors of Imam Mahdi (AJ) on the Shiite community Twentieth century in Iraq
الأثر الاجتماعي للسفراء الأربعة للإمام المهدي (عج) على المجتمع الشيعي الأَثنا عشري في العراق

Author: Prof. Dr. Ammar Nassar ، Assist. Lect . Esra Amin أ. د. عمار نصار م.م . إسراء امين المحنة
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 23كانون الاول Pages: 117-152
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The system of prosecution or agency formed a link between the imams of the Twelve Shiites and their followers. They are of two types, either in a special case through which a deputy appointed by the imam or a public prosecutor is appointed on behalf of a specific person. GreatThe great imams of Ahl al-Bayt (u) established a network of agents in various regions and during the search for the roots of this system we find that some go to it was in the era of Imam Sadiq (u) while some researchers considered that the system of prosecution dates back to the era of Imam Kadhim that the term Agency Did not crystallize in the form that appeared in the days of the military Imam, but went through the stages of evolution has taken over time form a more extended and influential and organized from the former and the circumstances experienced by the late imams imposed on them to give more powers to act and take positions more thanThe former and this enabled them to be later in the days more powers than their predecessorsmen who were issued some documentation and talk about what they described as trustworthy and reliable were the financial agents of the imams and that these documents are related to and related to the computational matters, and they were not in fact scientists, They were not references in science, teaching, and fatwas, but their documentation was aimed at restoring Shiites to them as a proper channel for the delivery of legitimate rights, not as a reference in the sciences of religion.It was not easy to estimate the annual income of the area, for the complete secrecy surrounded by the ambassadors of their transactions, but some of the signals received For some of what came to the holy area of money.

شكل نظام النيابة أو الوكالة حلقة وصل بين أئمة الشيعة الاثني عشرية وأتباعهم وتعود جذور هذا النظام الى عهد الامام الصادق(ع) وتطور في عهد ولده الامام الكاظم (ع)، لذا ليس من المستغرب على المجتمع الشيعي الامامي وجود اشخاص ينوبون عن الامام في تدبير امور الطائفة وذلك لانتشار وكلاء ائمة أهل البيت (ع ) في مختلف المناطق ذات التواجد الشيعي الامامي ، وبناءا" على ذلك فقد لعبت الوكالة أو النيابة عن المعصوم دوراً جوهرياً في إدارة المجتمع الشيعي في حقبة الغيبة الصغرى ( 260 – 329ه) والتي انتقلت بعملها بعد الغيبة الصغرى من سامراء إلى بغداد بعد تضاؤل دور سامراء التي أنشئت على أنها مستعمرة عسكرية للأتراك، وبعد انقراض الأئمة لم يعد هناك سبب لوجود السفير في سامراء فانتقل إلى بغداد وأقام بجانب الكرخ الذي لا يكاد يسكنه غير الشيعة ، وأصبحت بغداد مركز الحركة الشيعية والناحية المقدسة التي كان الشيعة يحملون الأموال إلى السفير فيها من مراكز بعيدة ويقدمون أسئلتهم ، وكان من مهام السفير الأساسية إيصال أسئلة الشيعة الإمامية إلى الناحية المقدسة واستلام الحقوق الشرعية وتوزيعها في مواردها وإرسال الأسئلة والاستفتاءات الشرعية للإمام للإجابة عليها، بشكل توقيعات صادرة من الامام شملت الجوانب العقائدية والفقهية وتوثيق السفراء الاربعة، وابطال ادعاء مدعي السفارة الكاذبة ، لذا نلحظ ان مؤسسة السفارة في عصر الغيبة الصغرى مثلت دور الوسيط بين الامام الغائب وبين ابناء الطائفة لذا كان لهذه المؤسسة الدور الفاعل في المجتمع الشيعي الامامي بعد الغيبة .


Article
Imam Al-Mahdi waiting from viewing of Poet Modern Persian
الإمام المهدي الموعودالمنتظر(عجل الله تعالى فرجه) من وجهة نظر الشعراء الفرس المحدثين

Authors: . Teba Sayfe طیبه سیفی --- Kayre Morady کبری مرادی
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: 1 Issue: 34 Pages: 231-250
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Expectation of the promised is a great religious belief for the Shias. This belief reinforces the hope and happiness in the Muslim’s hearts, So as to the hope of the future and the happiness in the future can alive the hearts. Since the literature specially poem can specify the route to the knowing of the Imam Mahdi ‘the savior of the human’ the savior who fills the earth from the justice when it was full of the oppression. Praise of the Prophet and his family is a common issue at the most of the poems of the Persian poets, but rarely a poet can be found which created an independent poem for the praise of Imam Mahdi. The praise about him was between the other themes. So the poems about Imam is rarely created by the poets independently, and the old poets like Attar Neishabouri and Nezami Ganjavi created some speeches among their poems. The contemporary poets created many poems to praise the Imam directly or indirectly. The revolution of the Islamic republic of iran in 1979 had a great influence for the contemporary poets to approach the Imam Mahdi in their poems. This paper tends to research the viewpoints of the Iranian contemporary poets about the Imam Mahdi to present the various aspects of their viewpoints for the readers and also tends to introduce their methods of expression of the Imam’s role and his introduction to the future generation

يعدّ إنتظار المنجيوالموعودمنالمعتقداتالمذهبيةعندالشيعةالإمامية ، و يزرعهذاالمعتقدالأملوالسعادةفيقلوبالمسلمينكمايحييالأملفينفوسهمللوصولالىالسعادةفيمستقبل قريب،ولمّا كان الأدب و بخاصة الشعر منه من الساحات التييستطيعأنتمهّد الطريقأمام البشريةلمعرفةالموعودوإنتظارالمنجيالذييملأالأرضعدلاًكمامُلئت ظلماً و جوراً،كان مدح النبي() و أهل بيته من المضامينالمشتركةفيدواوينالشعراءالفرسفيأغلبالأحيان ، ولكن قلما نجد شاعراً قام بمدح الإمام المهدي الموعود بصورة مباشرة و فيقصيدةمستقلة ؛ بل أتت تلك المدائح من خلال مضامينأخري ،فالشعر المهدوي و الحديثعنالإمام المنتظر موضوع قلما تطرق اليهالشعراءفيأشعارهمبصورةمستقلة ، واما بينالشعراءالقدامى فنجد بعضهم تحدثوا عن الإمام المنتظرومدحوه ضمن أشعارهم، ومن أولئك الشعراء الشاعرعطارالنيشابوريوالنظاميكنجوي ، لكننا عندما نصل الىالعصرالمعاصرنواجهقصائدكثيرةتطرقتالىإمامالعصرمنوجوه مختلفة و بصورة مستقلة ومباشرة؛ من هذا المنطلق كثرالشعر المهدويعند الشعراء الملتزمين بحب أهل البيت() في العصر المعاصر، ويبدوأن إنتصار الثورة الاسلاميةفيايرانعام (1375هـ) أثّر تاثيراً ملحوظاً علىانتماءالشعراء و إهتمامهم بموضوع المهدويةوالمنجيوالمنتظر ، لذلك قمنا فيهذهالمقالةدراسةوجهةنظر الشعراء المعاصرينفي إيرانحولالإمامالمنتظر(عجل الله تعالى فرجه) حتينقدمللمتلقيوجوهمختلفهمنآراءهولاءالشعراءفضلا عن تقديمأسماء الشعراء الذينلهمدوربارزفيتعريفبالإمام الىجيلهموالىالأجيالالمتعاقبه.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)

2015 (1)