research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Conversations within the limits of intercession in the nine books
أحاديث الشفاعة في الحدود في الكتب التسعة

Author: D. Abdul Rahman marcab Awad al-Issawi د. عبد الرحمن مركب عواد العيساوي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2006 Issue: 6 Pages: 117-145
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني


Article
The dynamic relationship between unification and intercession (Tawheed and Doae) in the Holy Quran
ديناميكيّة العلاقة بين التّوحيد والشّفاعة ( التّوحيد والدّعاء) في القرآن الكريم

Author: الدكتور السيد جواد الخاتمي الدكتورة السيدة سمية الخاتمي
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2018 Volume: 2 Issue: 225 Pages: 339-353
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The intercession came in the Holy Quran in the sense of begging to the guardians of God, a desire to escape the calamities or gain mercy or reach a need. In view of the fact that the act of supplication itself is considered, on the basis of what is stated in some of the verses and Islamic Hadiths, a kind of supplication, and the supplication itself is a kind of worship of God Almighty, on this, the question that arises is that is faith in intercession is contrary, Propagation dimension, the first monotheistic origin. Based on this, we will shed light, after we addressed the sections of unification and the conflict, to study the problematic relationship between unification and intercession on two sides, starting from the destinations of Wahhabism. In the beginning, we examine, through studying the historical background, the main factor in this encounter. This article then deals with the relationship between du'aa 'and Tawhid in the Qur'aan, as well as the verses that indicate the convergence between Tawheed and Intercession or the abstention of this encounter. The conclusion of this article is that there is no correspondence between unification and intercession, but there is also a kind of homogeneity and overlap between them.

أتت الشّفاعة في القرآن الكريم بمعنى التّوسّل إلى أولياء الله، رغبة في النجاة من المصائب أو اكتساب الرحمة أو الوصول إلى حاجة ما. ونظراً إلى أنّ فعل الدّعاء نفسه يعد، على اساس ما جاء في بعض من الآيات والاحاديث الإسلاميّة، نوعاً من الدّعاء، والدّعاء في حد ذاته نوعاً من العباده لله تعالى، على هذا، المسالة التى تطرح نفسها هي أنّه هل الايمان بالشّفاعة هو مناف، من حيث البعد الدعائي، للاصل التّوحيدي أولا. بناء على هذا، فسنلقي الضوء، بعدما تطرقنا إلى أقسام التّوحيد وما فيها من التنازع، على دراسة اشكاليّة العلاقة بين التّوحيد والشّفاعة من جهتين اثنتين، انطلاقا من وجهات الوهّابيّة. في البداية، نتطرق من خلال دراسة الخلفيّة التاريخيّة، إلى العامل الاساس في هذا التقابل. من ثم يتناول هذا المقال، العلاقة بين الدّعاء والتّوحيد في القرآن وكذلك الآيات الدّالّة على التقابل بين التّوحيد والشّفاعة أو امتناع هذا التقابل، بالدراسة مستفيضة. والنتيجة التي توصلت إليها هذه المقالة هي أنّه ليس هناك من تقابل بين التّوحيد والشّفاعة، بل هناك، فضلا عن ذلك، نوع من التجانس والتداخل بينهما.


Article
مفهوم الشفاعة في الشريعة الإسلامية

Authors: شيماء ثابت ناصر --- مسلم جواد خضير
Journal: Al-Bahith Journal مجلة الباحث ISSN: 20032222 Year: 2019 Volume: 21 Issue: 201-143 Pages: 198-215
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Conclusion The intercession is a clear truth, which is stated by the noble verses and the noble Sunnah, and no one can deny them. It is preferred by Allaah to His slaves. He mediated the righteous and the righteous on the Day of Judgment in order to raise the degree of people or push and ease the punishment for them. (Peace be upon them), they will intercede on the Day of Resurrection to the guilty, the divine ear verifies them in the intercession of their position with Allah Almighty, and the intercessor does not intercede independently, without the permission of Allah Almighty , But the intercession to whomever he wishes It is a means of returning the sinners to good, and faith in them opens the windows of light. It is a way to return the sinners to righteousness, and faith in them will open the windows of light. It gives hope, fights the spirit of despair, and makes the guilty person a good, then it is an educational school with its psychological and social effects and embodies what the individual goes through in this world, and attention to intercession in its proper sense is a constructive factor in the field of upgrading and make man reconsider the course of his life and control himself and avoid bad The past recognizes God's pardon and mercy.

الخلاصة الشفاعة حقيقة واضحة صرحت بها الآيات الكريمة والسنة الشريفة ولا يمكن لأحد انكارها، فهي فضل من الله عز وجل على عباده ، وهي توسط الأصفياء والصالحين يوم القيامة من أجل رفع درجة قوم أو دفع وتخفيف العذاب عنهم ، فالشفاعة كرامة للشافع ورحمة إلهية للمشفوع والشافع الحقيقي هو الله عز وجل وما دونه يشفع بإذنه ورضاه ، ومما لاشك فيه شفاعة النبي محمد وآله الطيبين (عليهم السلام) فهم يشفعون يوم القيامة للمذنبين فالأذن الإلهي متحقق لهم في الشفاعة لمكانتهم عند الله تعالى ، والشفيع أيأً كان لا يشفع على نحو الاستقلالية من دون إذن الله عز وجل ، بل الشفاعة لمن يشاء الله من عباده ، وثبوت الشفاعة لا يجيز للإنسان الوقوع في المعصية والذنوب أو التهاون في إداء العبادات والطاعات معتمدين على الشفاعة ، فإن الشفاعة لا ينالها الا من رضا الله عنه وسلك طريق الحق في قوله وعمله ، فهي وسيلة لعودة المذنبين للصلاح ،والايمان بها يفتح نوافذ النور ويبعث الامل ويكافح روح اليأس ، وتجعل من المذنب إنساناً صالحاً فهي إذن مدرسة تربوية لها آثارها النفسية والاجتماعية وتجسد ما يمر به الفرد في هذا العالم ، والاهتمام بالشفاعة بمعناها الصحيح عامل بنّاء في مضمار الارتقاء وتجعل الانسان يعيد النظر في مسيرة حياته ويسيطر على نفسه ويتلافى سيئات الماضي ويدرك عفو الله ورحمته.

Keywords

Conclusion The intercession is a clear truth --- which is stated by the noble verses and the noble Sunnah --- and no one can deny them. It is preferred by Allaah to His slaves. He mediated the righteous and the righteous on the Day of Judgment in order to raise the degree of people or push and ease the punishment for them. --- Peace be upon them --- they will intercede on the Day of Resurrection to the guilty --- the divine ear verifies them in the intercession of their position with Allah Almighty --- and the intercessor does not intercede independently --- without the permission of Allah Almighty --- But the intercession to whomever he wishes It is a means of returning the sinners to good --- and faith in them opens the windows of light. It is a way to return the sinners to righteousness --- and faith in them will open the windows of light. It gives hope --- fights the spirit of despair --- and makes the guilty person a good --- then it is an educational school with its psychological and social effects and embodies what the individual goes through in this world --- and attention to intercession in its proper sense is a constructive factor in the field of upgrading and make man reconsider the course of his life and control himself and avoid bad The past recognizes God's pardon and mercy. --- الخلاصة الشفاعة حقيقة واضحة صرحت بها الآيات الكريمة والسنة الشريفة ولا يمكن لأحد انكارها، فهي فضل من الله عز وجل على عباده ، وهي توسط الأصفياء والصالحين يوم القيامة من أجل رفع درجة قوم أو دفع وتخفيف العذاب عنهم ، فالشفاعة كرامة للشافع ورحمة إلهية للمشفوع والشافع الحقيقي هو الله عز وجل وما دونه يشفع بإذنه ورضاه ، ومما لاشك فيه شفاعة النبي محمد وآله الطيبين عليهم السلام --- فهم يشفعون يوم القيامة للمذنبين فالأذن الإلهي متحقق لهم في الشفاعة لمكانتهم عند الله تعالى ، والشفيع أيأً كان لا يشفع على نحو الاستقلالية من دون إذن الله عز وجل ، بل الشفاعة لمن يشاء الله من عباده ، وثبوت الشفاعة لا يجيز للإنسان الوقوع في المعصية والذنوب أو التهاون في إداء العبادات والطاعات معتمدين على الشفاعة ، فإن الشفاعة لا ينالها الا من رضا الله عنه وسلك طريق الحق في قوله وعمله ، فهي وسيلة لعودة المذنبين للصلاح ،والايمان بها يفتح نوافذ النور ويبعث الامل ويكافح روح اليأس ، وتجعل من المذنب إنساناً صالحاً فهي إذن مدرسة تربوية لها آثارها النفسية والاجتماعية وتجسد ما يمر به الفرد في هذا العالم ، والاهتمام بالشفاعة بمعناها الصحيح عامل بنّاء في مضمار الارتقاء وتجعل الانسان يعيد النظر في مسيرة حياته ويسيطر على نفسه ويتلافى سيئات الماضي ويدرك عفو الله ورحمته.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2006 (1)