research centers


Search results: Found 154

Listing 1 - 10 of 154 << page
of 16
>>
Sort by

Article
The levels receive optical art at the students of the Diyala University
مستـــــــويات تلقي الفــــــن البصري لـــــدى طلـــبة جامعـــــــة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The arts as been Image of the cultural implications of the peoples and as a means of communication and cultural needs of the inherent needs of human consciousness . Visual art of deception is a confirmation of the form of the communicative relationship between the producer (artist) and viewer (receiver) , as the first to the second provides visual sensations basis visions of cultural knowledge based on the a constructivism processors aesthetic values . The inability to receive the level of visual discourse is problematic levels of the university community . So came the study to clarify those levels because of its importance and urgent need in the impact of weakness to those levels and highlight them and then work for their advancement in terms of conceptual clarity and aesthetic construction while providing a measure (proposed) levels of receipt, and then exposure to the terms within the limits of research knowledge and to suit the background theory in terms of the origin and nature of the phenomenon visual and receive literature in the range of characteristics (formal) in the art of illusion and variety of walks deception (simulated) optical influential in the receive problematic. To verify the targets used descriptive analytical method cash Comparative , and within two samples , certified by community studies students initial morning at the University of Diyala, the first exploratory at60students spread over six colleges 50 students from each college of science colleges and humanitarian and Search for the purpose of preparing (a) measure of the level of receiving) in the range of dilemmas and know the extent of his sincerity and firmness . The second sample is to study the basic , where numbered (36)0 students were randomly selected from (6) Colleges also taking into account the homogeneity on the basis of sex, age and seminars phases II and IV . After collecting and analyzing data statistically was reached set of results , including: there is a difference with a statistically significant in favor of college students scientific level to receive works of art (know the type of illusion optical), although there was no statistically significant differences in the levels of receiving the college students scientific and humanitarian the type of relations in the visual illusion and by gender , as well as the lack of statistically significant differences to receive the type of illusion level and type of relations between the students of the second phase and fourth in colleges of science and humanity. And which of them concluded that scientific specialization a material impact .cognitive clear to receive the optical illusion , and that all students are equal in the receive operations works in Diyala University community . And its impact recommended by the researchers, attention to university artistic activities and cultural systematic and periodic which are associated with visual art .

تُعد الفنون صورة من صور الانعكاسات الثقافية للشعوب ووسيلة من وسائل الاتصال الحضاري وحاجة من الحاجات الملازمة للوعي الانساني. والفن البصري هو تأكيد لشكل من اشكال العلاقة التواصلية بين المنتج (الفنان) والمشاهد (المتلقي)، اذ يقدم الاول للثاني احساسات بصرية قوامها رؤى ثقافية معرفية مؤسسة على قيم جمالية بمعالجات بنائية . ان عدم القدرة على التلقي بمستوى الخطاب البصري تُعد اشكالية بمستويات المجتمع الجامعي . لذا جاءت الدراسة لاستيضاح تلك المستويات لما لها من أهمية وحاجة ماسة في تأثير الضعف لتلك المستويات وتسليط الضوء عليها ومن ثم العمل للنهوض بها من حيث وضوح المفاهيم الجمالية والانشائية مع تقديم مقياس (مقترح) لمستويات التلقي، ثم التعرض لمصطلحات في حدود البحث المعرفية وبما يتلائم والخلفية النظرية من حيث النشأة وماهية الظاهرة البصرية وادبيات التلقي في حدود الخصائص (الشكلية) في الفن البصري وتنوع مناحي الايهام البصري المؤثر في اشكاليات التلقي .للتحقق من الاهداف المنشودة استخدم المنهج الوصفي التحليلي ، وفي حدود عينتين معتمدتين من مجتمع طلبة الدراسات الاولية الصباحية في جامعة ديالى ، الاولى استطلاعية بواقع (600) طالب وطالبة موزعين على ست كليات (300) طالب وطالبة من كل كلية من الكليات العلمية والانسانية ولغرض إعداد البحث (مقياس مستوى التلقي) في حدود إلاشكاليات وتعرف مدى صدقه وثباته . والعينة الثانية هي للدراسة الاساسية ، حيث بلغ عددها (360) طالباً وطالبة تم اختيارهم عشوائياً من (6) كليات ايضاً ، مع مراعاة التجانس على أساس الجنس والعمر ومن المرحلتين الدراسيتين الثانية والرابعة . وبعد جمع البيانات وتحليلها احصائياً تم التوصل الى مجموعة من النتائج منها : هناك فرق ذو دلالة احصائية لصالح طلبة الكليات العلمية في مستوى تلقي الفن البصري (نوع العلاقات ونوع الايهام البصري) ، رغم عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستويات التلقي لدى طلبة الكليات العلمية والانسانية (نوع العلاقات ونوع الايهام البصري) وحسب نوع الجنس فضلا عن عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية لمستوى التلقي بالفن البصري (نوع العلاقات ونوع الايهام البصري) بين طلبة المرحلة الثانية والرابعة في الكليات العلمية والانسانية. والتي منها استنتج بأن للتخصص العلمي ذي المعرفية المادية اثراً بيناً في تلقي الفن البصري (نوع العلاقات ونوع الايهام البصري) وان جميع الطلبة متساوون في عمليات التلقي من حيث الجنس والمرحلة الدراسية في مجتمع جامعة ديالى . والتي بأثرها أوصى البحث ، ضرورة الاهتمام بالنشاطات الجامعية الفنية والثقافية الممنهجة والدورية والتي ترتبط بالفن البصري .


Article
INTRAUTERINE INSEMINATION TREATMENT IN SUB FERTILITY: ANALYSIS OF FACTORS AFFECTING OUTCOME
التلقيح الاصطناعي كعلاج لنقص الخصوبة: تحليل العوامل التي تؤثر على النتائج

Authors: BARAA L. MOHAMMED برا محمد --- MAIDA Y. SHAMDEEN مائده شمدين
Journal: Duhok Medical Journal مجلة دهوك الطبية ISSN: ISSN: 20717334 (online)/ ISSN: 20717326 (Print) Year: 2010 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 16-27
Publisher: University of Dohuk جامعة دهوك

Loading...
Loading...
Abstract

Background Intra uterine insemination is an assisted reproductive technique using husbandor donor sperm, at the time of ovulation in natural or stimulated cycle put in the uterine cavityor in the cervical canal.Objective To identify factors that can predict successful outcome in intrauterineinsemination.Methods a prospective study, 193 cycles of intrauterine insemination were analyzed toidentify prognostic factors regarding treatment outcome. The variables selected for analysiswere: female age, infertility duration and etiology, types of infertility, sperm parameters afterpreparation (count and progressive motility), number of preovulatory follicles, thickness ofendometrium and type of ovarian stimulation. The data were analyzed with chi square test.Results The overall pregnancy rate was 7.8%; the miscarriage rate was 60%, and no ectopicpregnancy or multiple pregnancies were encountered. Five significant variables wereidentified for successful outcome: endometrial thickness (P=0.001), number of treatmentcycles (P=0.002), number of preovulatory follicles (P=0.038), progressive motility of spermafter preparation (P=0.05), and female age (P=0.05).Conclusion intrauterine insemination should be considered prior to more invasive andexpensive other assisted reproductive techniques as in vitro fertilization and gamete intraFallopian transfer. Careful couple's selection is a crucial factor in enhancing conception withthis method.

الخمفبة: الخمل صٍ الاصظىبع ه اضدى ظرق خلى بٍح الخصوتج تبسخعهبل السبئل الهىو هو الزور او هو هخترغ, تعد اسراء تعض الهعبهلاح عم هٍ وضلو السبئل داخل الرضن او عىق الرضن ف فخرث الاتبطج.الهدف: ا سٍبد العواهل الهسبعدث لاىسبش الىخبئز ف ضبلاح الخمل صٍ الاصظىبع داخل الرضن.الطرق: دراسج هسخلتم جٍ ل 391 دورث خملتص داخم ,ض دٍ خن خضم مٍهب لا سٍبد الظرق الافطل لخضس وٍ الىخبئز. العواهل الخ اخذح تىعر العختبر كبىح: عهر الزوسج, هدث وستة العلن, ىوغ العلن, وهواصفبح السبئل الهىو تعد الخضط رٍ,Chi-( عدد التو طٍبح الىبطسج, ذخو تظبىج الرضن وىوغ الادو جٍ الهىشظج الهسخعهمج. خن خضم لٍ الىخبئز تبسخخدان .)square test النتبئح: كبو هعدل ضدود الضهل 7.77 %, ىستج الاسهبض عىد الضواهل كبو 06 % , لن خضدد ضبلج ضهل خبرر (P= الرضن ولا ضبلج ضهل هخعدد. لوضع وسود خهسج هوذراح هف دٍث عمي الىخبئز وكبىح: ذخو تظبىج الرضن ( 0.001 ىشبظ الض بٍهو تعد ,(P= عدد التو طٍبح الىبطسج كتل الخمل صٍ ( 0.038 ,(P= ,عدد الدوراح الخ خن الخمل صٍ فتهب ( 0.002 .(P= واخ رٍا عهر الزوسج ( 0.05 (P= عهم جٍ الخىش ظٍ ( 0.05 الاستنتبج: الاسخعبىج تبلخمل صٍ الاصظىبع ف ضبلاح العلن كتل المسوء الي العهم بٍح الاخرى لخلى بٍح الخصوتج هذل عهم جٍ اظفبل الاىبت ةٍ. وىستج الىسبش خعخهد عمي الاخخ بٍر الاهذل لمزوس وٍ.

Keywords

IUI --- Infertility --- ART


Article
Ugliness and Beauty in Plastic Art
القبح والجمال في الفن التشكيلي

Author: Kamal Khaled Shalash م.م. كمال خالد شلش
Journal: Philosophical Studies دراسات فلسفية ISSN: 22240934 Year: 2019 Issue: 43 Pages: 139-152
Publisher: Bayt Al-Hikma بيت الحكمة

Loading...
Loading...
Abstract

The best way to understand binary oppositesis by..opposite, and the opposite (the opposite shows the good of the opposites ... and by its very nature the things are found), the opposite of force is weakness,

إن الاحساس بالجمال هي مسألة فطرية متاصلة في طبيعة النفس البشرية . وبمنتهى التلقائية نجد كل انسان حتى الطفل يميل الى كل ما هو جميل وينفر من كل ما هو قبيح ، ويتمثل الميلاد الفطري للجمال في نفس كل أنسان في اقتنائه الاشياء الجميلة التي تعكس عليه مشاعر السعادة والسرور،


Article
الارهاب وتمثلاته في الفن المرئي العراقي المعاصر

Author: زينب رضا حمودي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 2 Pages: 170-201
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

this research Concerns with (Terrorism and its representation in visual art contemporary Iraq), which is located in four chapters, the first chapter is devoted to (the statement of the research problem, its importance and the need for it, its goal, its borders، and to determine the terms contained in the title and definition). The third chapter singled out procedures, which included research (research community of 114 works of art is visible، and the research sample the (6) Iraqi contemporary works, then search tool، and statistical methods، and analysis of the sample). And ensure that the fourth quarter results, and conclusions، and recommendations، and proposals, Among the findings of the researcher are:1.contribute to Iraqi contemporary artists played a major role in spreading awareness of the risks of terrorist, and the fight against forms lining for international terrorism، the government, and the terror organizations, it was the artists role in creating a mind to build a new society towards independence and freedom from this vicious attack which Ost in the land of corruption, as All models in the sample

يُعنى هذا البحث بدراسة (الارهاب وتمثلاته في الفن المرئي العراقي المعاصر)، وهو يقع في أربعة فصول، خصص الفصل الأول لـ (بيان مشكلة البحث، أهميته والحاجة إليه، هدفه، حدوده، وتحديد المصطلحات الواردة في العنوان وتعريفها). أما الفصل الثالث فقد اختص بإجراءات البحث الذي تضمن (مجتمع البحث البالغ (114) عملاً فنياً مرئياً، وعينة البحث البالغة(6) أعمال عراقية معاصرة، ثم أداة البحث، والوسائل الإحصائية، وتحليل العينة). وتضمن الفصل الرابع نتائج البحث، والاستنتاجات، والتوصيات، والمقترحات، ومن احدى النتائج التي توصلت إليها الباحثة هي:1.يساهم الفنانون العراقيون المعاصرون بدور كبير في نشر الوعي بالمخاطر الارهابية، والكفاح ضد الاشكال المبطنة للارهاب الدولي، الحكومي، وارهاب المنظمات، فقد كان للفنانين دور في تهيئة الاذهان لبناء مجتمع جديد نحو الاستقلال والتحرر من هذه الهجمة الشرسة التي عاثت في الارض الفساد، كما في جميع نماذج العينة.


Article
User Password Using Random Art

Author: Jinan R. Mutar
Journal: Journal Of AL-Turath University College مجلة كلية التراث الجامعة ISSN: 20745621 Year: 2011 Issue: 11 Pages: 392-412
Publisher: Heritage College كلية التراث الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Although research in security has made great progress over the past few years, most security systems still suffer by failing the account human factors. Humans are slow and unreliable at processing and comparing long meaningless password string; and people have limitation difficulties in remembering secure passwords or Personal Identification Number (PINs). In this paper, fundamentals weaknesses of knowledgebased authentication schemes are addressed, and how the usability and security of the user authentication systems can be improved by replacing text string with structured images are investigated. The prototype solution of this replacement utilizes Hash Visualization function (HVF), which uses Random Art (RA). Random art was development by Andrej Baure, and is based on an idea of genetic art by Michael Witbrock and John Mount. The basic idea is to use a binary string s as a seed for a random number generator. The randomness is used to construct a random expression which describes a function generating the image mapping each image pixel to a color value. RA has been constructer to satisfy all the properties of the HVF, which are image generation, ease of computation, near-one-way property, regularity property, complexity property, and entropy property. This approach relies on recognition-based authentication rather than recall-based authentication, since it authenticates a user through recognizing the previously seen image. We examine the requirement of recognition-based system and proposed the Random Image Password System (RIPS). The RIPS is relatively more reliable and easier to use than the traditional recall-based schemes. Furthermore, it has the advantage that it prevents users from choosing weak

على الرغم من ان البحث في مجال سرية المعلومات قد حقق تقدما كبيرا خلال السنوات القليلة الماضية ،فان أكثر الأنظمة السرية ما زالَتْ تَعاني عيوب عوامل الحساب البشرية . البشر بطيئين ولا يملكون القدرة على معالجة ومقارنة كلمات السر الطويلة والتي لا تحتوي على معنى كما إنهم يواجهون صعوبة في تذكر كلمات السر أو رقم التعريف الشخصي. نقاط الضعف في طرق التشفير المعتمدة على المعرفة سوف تحدد في هذا البحث وكذلك قابلية الاستخدام والسرية للأنظمة توثيق المستفيد يمكن أن تثبت باستخدام تقنية المزج المرئية التي تحول الجملة الأبجدية إلى صورة مهيكلة. إن الحل الأمثل لتقنية المزج المرئية هي خوارزمية الفن العشوائي. الفَنّ العشوائي قد تطور مِن قِبل أندريج بور ويعتمد على فكرةِ الفَنِّ الوراثيِ مِن قِبل مايكل ويتبروك وجون مونت. الفكرة الأساسية للفن العشوائي هي استخدام سلسلة ثنائية كقيمة ابتدائية لمولد عدد عشوائي. إن الأعداد العشوائية تستخدم لبناء صيغة رياضية عشوائية والتي تعرف دالة تولد صورة عن طريق تحويل كل نقطة في الصورة إلى قيمة لونية. إن خوارزمية الفن العشوائي قد بنيت لتحقق كل خواص تقنية المزج المرئية والتي هي توليد الصورة، سهولة الحسابات، خاصية الاتجاه الواحد، خاصية الشكل المنتظم، خاصية التعقيد وكمية المعلومات الموجودة في الصورة. هذه الطريقة تعتمد على توثيق المستفيد اعتمادا على تمييز الصورة بدلا من توثيق المستفيد المعتمد على الاستدعاء لمعلومات مخزونة وذلك لأنها توثق المستفيد من خلال تمييز الصورة المنظورة سابقا. الاحتياجات الضرورية لنظام يعتمد على التمييز تم فحصها واقتراح نظام يطلق عليه نظام صورةِ السر العشوائية.إن نظام صورة السر العشوائية يتميز بأنه أكثر مرونة وسهولة في الاستخدام من الأنواع التقليدية من الأنظمة المعتمدة على الاستدعاء لمعلومات مخزونة، إضافة إلى ذلك فانه يمتلك ميزات أخرى فهو يمنع المستفيد من اختيار كلمات سر ضعيفة وكذلك يحد من الصعوبات التي ممكن أن تحصل عند كتابة كلمة سر والمشاركة بها مع الآخرين.


Article
Dimensions aesthetic for the geometric shape in visual art Vasarely as a model ...
الأبعاد الجمالية للشكل الهندسي في الفن البصري فازاريللي... انموذجا

Loading...
Loading...
Abstract

Artwork Filled ample space in the thinking of man, being a means of knowledge and image of social activity and an important aspect of social life, a honest mirror reflect human life and society in every time and place, and is an art speech creative in various spheres of life, Art is the man does not inseparable, since there is no art without man, just as a man with no art. (Attia, 1985, p 15) So ancient human do artwork in various types Across from the aesthetic aspect and the emotional and magical and so remained art expresses the traditions and customs of the peoples In addition he holds the contents of the intellectual, cultural and people who neglects such content living in chaos, (Art is the interest of all peoples through production masterpieces). (Fisher, 1982, p 15)

شغل العمل الفني حيزا واسعا في تفكير الانسان , كونه وسيلة من وسائل المعرفة وصورة من النشاط الاجتماعي وجانبا مهما من جوانب الحياة الاجتماعية, وهو مرأة صادقة تعكس حياة الانسان والمجتمع في كل زمان ومكان, و يشكل الفن خطاب ابداعي في شتى مجالات الحياة, فالفن والانسان لا ينفصلان, اذ لا فن بلا انسان مثلما لا انسان بلا فن.(عطية,1985,ص15) لذلك مارس الإنسان القديم العمل الفني بشتى أنواعه فعبر عن الجانب الجمالي والشعوري والسحري وهكذا بقي الفن يعبر عن تقاليد وعادات الشعوب أضافة الى ذلك فأنه يحمل مضامين فكرية وثقافية والشعب الذي يهمل مثل هذه المضامين يعيش في فوضى , (فالفن كان موضع اهتمام كل الشعوب عن طريق انتاجه روائع فنية ). (فيشر,1982,ص15)


Article
الابعاد الفكرية للتهجين في فنون ما بعد الحداثة

Author: هديل هادي عبد الامير
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 6 Pages: 299-332
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

All contemporary cultures are hybrid and in the amount of their hybridity, their purity is the opposite of the concepts of purity, purity and monotony. The issue of hybridity does not rise to the forefront of the perception and vitality of cultures and does not adopt hybridity in its extreme manifestations. Cultural maturity is one of the other terms that have been developed to describe what happens to culture as a result of globalization trends The currents of globalization are one-way, spreading one culture, American culture, resulting in a cultural similarity all over the world that destroys any local cultural differentiation and those terms that focus on the elements of difference and the mixing of cultures and resist the ideas of cultural purity and Unified original cultures. The current research (the intellectual dimensions of hybridization in postmodern arts) has been addressed through four chapters. The first chapter includes the methodological framework of the research, in which the research problem was raised in answering the following questions:1. Are the intellectual, aesthetic and cognitive frameworks of hybridization applied in the visual field? 2. Did the phenomenon of hybridization give an aesthetic and artistic perception in the postmodern arts represented by the works of the artist (Robert Rochsenberg) as a model that made his work with this excellence? Then comes the importance of research that contributes to the clarification of how the intellectual dimension of hybridization works in postmodern art. And openness to the diversity of performance of the hybridization of postmodern art, especially in the works of Robert Rochenberg.The first chapter includes the research objective: the detection of the intellectual dimensions of hybridization in postmodern art (Robert Rochtenberg model). Limits of research were determined in the temporal boundaries of the period (1955-1980) and the spatial boundaries of artistic productions in the United States and Europe. By defining objective boundaries in the study of the intellectual dimensions of the hybridization of postmodern art by analyzing models of the works of art (drawing - compilation) of folk art represented by the works of the artist (Robert Rochsenberg) model. And defining terms to serve the current research.The second chapter dealt with the theoretical framework and the previous studies. It included two subjects. The first topic was specialized in the study of hybridization in postmodern thought through diversity and difference in contemporary thought. The second topic dealt with the representations of hybridization in pop art The research community consisted of (150) paintings, and the research community was about (80) works by the artist (Robert Rochenberg) limits of the current research And as a framework for the research community. The researcher then chose (4) a sample of the research sample. The research took the method of "content analysis" as a service to the research purposes and relying on it to achieve its goal. The fourth chapter presents the results and the conclusions and discusses them in order to clarify the research topic. The research concluded by presenting a set of recommendations and proposals. The main findings of the research: 1. Cultural hybridization is the explanation for the emergence of new cultural forms in the world of postcolonial multiculturalism. It is one of the other terms that have been developed to describe what is happening to culture as a result of the currents of globalization. The currents of globalization are one-way, spreading one culture: American culture.2.The hybridization of the technical formation of multiple materials, commercial products and technical symbols known in popular art (POP ART) was concentrated for the intellectual and aesthetic dimension to activate the signs of hybridization as a result of achieving the responses and requirements of the people in political, economic, commercial and advertising issues.3.The hybridization of folk art opens in front of the game of presence and absence to assert itself at the level of visual discourse embodied not to seek realism but aspires to create a diverse hybrid of different civilizations and then dismantled from the real world and transferred to the parallel world is the world of art. Among the conclusions reached by the researcher:1) The recognition of sensory knowledge and recognition of all what is partial led to the intersection of hybridization in the technical achievement in the work (Rochenberg), which is composed of the senses of the changing and scattered, they promote the formula camouflage and dreams.2) The hybridization of races in folk art contributed to the dynamics of the different reality through contradictions, skills and accumulations, all of which represent the composition with its own human and societal extensions.Based on the research findings and conclusions, the researcher recommends a set of recommendations and proposals.1)Activation of applied experimental studies by hybridization of species to detect the creative aspects and within the preliminary studies of the students of the Department of Fine Arts. 2)Contribute to the production of research and the translation of English books on postmodern arts in general.In order to complement the research requirements, the researcher proposes the following research:1. The intellectual dimensions of hybridization in Islamic art2.The aesthetics of hybridization in modern European art And then seal the search to a list of sources.

تعد كل الثقافات المعاصرة هجينة وبمقدار هجنتها يكون ثراؤها وهي النقيض على مفاهيم الصفاء والنقاء والواحدية ولا ترتفع بقضية الهجنة الى موقع الصدارة من تصور الثقافات وحيويتها ولا تتبنى الهجنة في تجلياتها القسوى، فالتهجين الثقافي هو واحد من ضمن مصطلحات أخرى تم وضعها لوصف ما يحدث للثقافة نتيجة لتيارات العولمة؛ إذ تجري تيارات العولمة في اتجاه واحد ناشرة ثقافة واحدة هي الثقافة الأمريكية مما ينتج عن تشابه ثقافي حول العالم كله يحطم أي تمايز ثقافي محلي وبتلك المصطلحات التي تركز على عناصر الاختلاف والاختلاط بين الثقافات وتقاوم أفكار النقاء الثقافي والثقافات الأصلية الموحدة . فقد تناول البحث الحالي(الأبعاد الفكرية للتهجين في فنون ما بعد الحداثة) من خلال أربعة فصول تضمن الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث وتم فيه طرح مشكلة البحث في الإجابة عن التساؤلات الآتية : 1.هل تشكل الأطر الفكرية والجمالية والمعرفية للتهجين تطبيقاً في الحقل البصري ؟ 2.هل تمكنت ظاهرة التهجين من اعطاء تصوراً جماليا ًوفنياً في فنون ما بعد الحداثة والمتمثلة في اعمال الفنان (روبرت روشنبرغ) أنموذجاً جعلت اعماله بهذا التميز؟ ثم تأتي أهمية البحث التي تسهم بتوضيح الكشف عن كيفية اشتغال البعد الفكري للتهجين في فنون ما بعد الحداثة. وبأنفتاحات على التنوع الادائي للتهجين لفنون ما بعد الحداثة وبوجه خاص في اعمال (روبرت روشنبرغ ). كما تضمن الفصل الأول هدف البحث وهو :كشف الابعاد الفكرية للتهجين في فنون ما بعد الحداثة (روبرت روشن برغ أنموذجاً). وتم تحديد حدود البحث في الحدود الزمانية للمدة ( 1955-1980) والحدود المكانية بالنتاجات الفنية في الولايات المتحدة الامريكية واوروبا. بتحديد الحدود الموضوعية في دراسة الأبعاد الفكرية للتهجين لفنون ما بعد الحداثة من خلال تحليل نماذج مصوّرة للأعمال الفنية (رسم – تجميع) للفن الشعبي والمتمثلة بأعمال الفنان (روبرت روشنبرغ) أنموذجاً.وتحديد المصطلحات بما يخدم البحث الحالي.أما الفصل الثاني فقد تطرق إلى الإطار النظري والدراسات السابقة وأشتمل على مبحثين وقد اختص المبحث الاول فقد تمت فيه دراسة التهجين في فكر ما بعد الحداثة من خلال التنوع والاختلاف في الفكر المعاصر. أما المبحث الثاني فقد تناول تمثلات التهجين في الفن اشعبي (POP ART) من خلال كشف ملامح التهجين في اعمال الفنان (روبرت روشنبرغ) المعاصرة.أما الفصل الثالث فقد تمت فيه إجراءات البحث وأشتمل على أطار مجتمع البحث المتكون من (150) لوحة فنية ، وكان مجتمع البحث يقارب (80) عملاً منها للفنان (روبرت روشنبرغ) بحدود البحث الحالي وكأطار لمجتمع البحث.ومن ثم قامت الباحثة باختيار(4) أنموذج من عينة البحث وقد اتخذ البحث منهج" تحليل المحتوى"باعتباره يخدم أغراض البحث والمعول عليه لتحقيق هدفه. أما الفصل الرابع فقد عرضت فيه النتائج والاستنتاجات ومناقشتها من أجل الاحاطة بموضوعة البحث، وقد ختم البحث بتقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات .ومن أبرز النتائج التي توصّل إليها البحث:1.التهجين الثقافي هو التفسير لنشوء أشكال ثقافية جديدة في عالم التعدد الثقافي ما بعد الكولونيالي هو واحد من ضمن مصطلحات أخرى تم وضعها لوصف ما يحدث للثقافة نتيجة لتيارات العولمة؛ إذ تجري تيارات العولمة في اتجاه واحد ناشرة ثقافة واحدة هي الثقافة الأمريكية.2.يتركز التهجين للتشكيل الفني من خامات متعددة ومنتجات تجارية ورموز فنية معروفة في الفن الشعبي(POP ART) فكان للبعد الفكري والجمالي حضوراً في تنشيط دلالات التهجين نتيجة لتحقيق استجابات ومتطلبات الشعب في القضاي االسياسية والإقتصادية والتجارية والدعاية والإعلان.3.ينفتح التهجين في الفن الشعبي (POP ART) أمام لعبة الحضور والغياب ليؤكد نفسه على مستوى الخطاب البصري المجسد الذي لاينشد الواقعية بل يطمح إلى خلق هجين متنوع من عدة حضورات متباينة ثم تفكيكها من عالم الواقع ونقلها إلى عالم موازٍ هو عالم الفن.ومن الاستنتاجات التي توصلت اليها الباحثة:1-أن التسليم بالمعرفة الحسية والأعتراف بكل ما هو جزئي أدى الى تظافر التهجين في المنجز الفني في اعمال (روشنبرغ) والمؤلفة بفعل الحواس المتغيرة والمتكثرة، فهي تنهض بصيغة التمويه والأيهام.2-ان تهجين الأجناس في الفن الشعبي ساهم في ديناميكية الواقع المختلف عبر التناقضات والمهارات والتراكمات وجميعها تمثل التشكيل بأمتداداته الذاتية الأنسانية والمجتمعية.وأستناداً الى ما افضى اليه البحث من النتائج والاستنتاجات توصي الباحثة الى مجموعة من الى التوصيات والمقترحات•تفعيل الدراسات التطبيقية الأختبارية بتهجين أنواع الأجناس بغية كشف الجوانب الأبداعية وضمن الدراسات الأولية لطلبة قسم الفنون التشكيلية . •المساهمة في إصدار البحوث وترجمة الكتب الانكليزية المختصة بفنون ما بعد الحداثة بشكل عام .أستكمالاً لمتطلبات البحث وتحقيقه تقترح الباحثة أجراء البحوث الآتية : 1-الابعاد الفكرية للتهجين في الفن الاسلامي . 2-جماليات التهجين في الفن الأوربي الحديث . ومن ثم ختم البحث الى قائمة من المصادر.


Article
Difficulties Faced by Intermediate School Students in Art Education
الصعوبات التي تواجه طالبات المرحلة المتوسطة في مادة التربية الفنية

Author: م.م. رغد سعد سعود
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2019 Volume: 25 Issue: 104 / علمي Pages: 842-876
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The current research deals with the difficulties faced by the intermediate school students in the area of art education. A questionnaire was constructed to find out all the difficulties facing the intermediate school students in the education of art education. The study aims at recognizing the difficulties which the students face in the area under study. To achieve the aims of the study, the researcher constructed a scale to measure the difficulties facing the intermediate school students in art education. The scale was applied to a sample of (50) students who were selected by the intentional method from Al-Adala Intermediate School for Boys which belongs to the General Directorate of Education of Diyala / Baquba. After collecting and processing the data statistically using weighted mean, percent weight, the study findings showed that there is a statistical indication that there are difficulties faced by intermediate school students in art education The study ends up with a number of recommendations and suggestions

تناول البحث الحالي الصعوبات التي تواجه طالبات المرحلة المتوسطة في مادة التربية الفنية , لذا اعددتُ استمارة تتناول جميع الصعوبات التي تواجه طالبات المرحلة المتوسطة في تعليم مادة التربية الفنية. ويهدف هذا البحث للتعرف على الصعوبات التي تواجة المرحلة المتوسطة في مادة التربية الفنية و لغرض التحقق من هدف البحث تم بناء اداة البحث المتكونة من الصعوبات التي تواجه طالبات المرحلة المتوسطة في مادة التربية الفنية.وقد تم تطبيق اداة البحث على عينة بلغت (50) طالبة تم اختيارهن بالطريقة القصدية من متوسطة مدرسة العذراء للبنات التابعة للمديرية العامة لتربية ديالى/بعقوبة /ناحية العبارة للصف الثاني متوسط / الفصل لدراسي الاول موزعات وفق متغير الصف.وبعد جمع المعلومات ومعالجتها إحصائياً بأستعمال الوسط المرجح و الوزن المئوي ومعامل ارتباط بيرسون وتوصل البحث الى النتيجة الأتية:-هناك دلالة احصائية تؤكد على وجود صعوبات تواجه طالبات المرحلة المتوسطة في مادة التربية الفنية.وفي ضوء النتائج التي توصل اليها البحث تقدمت الباحثة بعدد من التوصيات والمقترحات.


Article
A Proposed Method for Detecting Fake Art by Using B-Spline Curves
طریقة مقترحة لاكتشاف اللوحات الفنیة المزورة باستخدام منحنیات ال B-Spline

Authors: Abdul Monem S. Rahma --- Luma Faik Jalil Khalil
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2012 Volume: 30 Issue: 2 Pages: 203-221
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

This paper presents proposed method for detecting fake art by using B-Splinecurves. In this paper B-Spline curve is used with special technique helps to determinethe difference between the excellent copy and the real McCoy image. In the proposedmethod B-Spline curves are created for the McCoy and the image in question asdigital print for these images. The number of defined control points, generated curves,and the order of the polynomial segments of the generated B-spline curvesare animportant factors which determine the accuracy of detecting fake art.In order todetermine if the image in question is McCoy or not the detection process is executedby comparing the function values of generated B-Spline curves of the excellent copy(its digital print) with the function values of generated B-Spline curves of the McCoy(its digital print).

هذا البحث يقدم طريقة مقترحة لاكتشاف الفن المزور باستخدام منحنياتيستخدم مع تقنية خاصة تساعد على تحديد الاختلاف بين النسخة الممتازة B-spline البحث منحنىلكل من الصورة الاصلية B-spline والصورة الحقيقية. في الطريقة المقترحة يتم توليد منحنياتوالنسخة الممتازة التي تحت الفحص كبصمة رقمية لهتين الصورتين. عدد نقاط السيطرة المعرفة،المولدة هي عوامل مهمة تحدد B-spline المنحنيات المولدة، وترتيب قطع متعددة الحدود لمنحنياتالدقة في اكتشاف الفن المزور. ولتحديد فيما اذا كانت الصورة قيد الفحص هي اصلية او لا. عمليةالاكتشاف تنفذ عن طريق المقارنة بين قيم الدالة للمنحنيات المولدة للنسخة الممتازة (بصمتها الرقمية)مع قيم الدالة للمنحنيات المولدة للصورة الاصلية (بصمتها الرقمية).

Keywords

Fake art --- B-Spline --- McCoy --- digital print.


Article
Message in the Art Reading
رسالـــــــة فـــي فـــــن المطـالعـــــة

Author: Walid Ismail Abdul Rahman al-Obeidi وليد عبد الرحمن إسماعيل العبيدي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2008 Issue: 14 Pages: 264-275
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

Listing 1 - 10 of 154 << page
of 16
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (153)

journal (1)


Language

Arabic (134)

English (11)

Arabic and English (5)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (44)

2018 (31)

2017 (10)

2016 (14)

More...