research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Irrigation Canal of Sippar City between Cuneiform Sources and Archaeological Surveys
قنوات مدينة سبار بين المصادر المسمارية والمسوحات الأثرية

Author: Yasir Jabir Khalil ياسر جابر خليل
Journal: Al Malweah for Archaeological and Historical studies مجلة الملوية للدراسات الآثارية والتاريخية ISSN: 24131326 Year: 2019 Volume: 6 Issue: 16 Pages: 125-138
Publisher: university of samarra جامعة سامراء

Loading...
Loading...
Abstract

The research deals with Irrigation Canals of Sippar (Abu Habba) of the east side of the Euphrates. The information came from the Old Babylonian cuneiform texts and Archaeological surveys. These canals irrigate the agriculture area include orchards and fields which pass through or alongside down to the ancient cities located within the alluvial plain in southern Iraq. The existent of these canals was important to encourage migrant people to settle from the early period and change their life from migration to agriculture and settlements. Cuneiform sources illustrate that ancient Iraq’s kings dug canals, streams and they clean them regularly and they mentioned it in their date formula. They also reclaimed the land as witnessed by the shoulders of these canals.

يتناول البحث قنوات مدينة سبار (أبو حبة)، المتفرعة عن الجانب الأَيسر من نهر الفرات، كما تخبرنا عن ذلك النصوص المسمارية من العصر البابلي القديم. وتروي هذه القنوات الأراضي الزراعية والبساتين والحقول التي تمرّ بجوارها أو بالقرب منها، نزولاً إِلى المدن التأريخية في منطقة السهل الغريني من أرض السواد، في القسم الجنوبي من العراق. وكان وجود قنوات سبار والقنوات الأخرى عاملاً حاسماً في تاريخ تلك المنطقة إِبان العصور القديمة، إِذ نقلت السكان من حياة الرعي الى حياة الاستقرار والزراعة، والشواهد المسمارية تشير إِلى قيام ملوك العراق القديم وحكامه بشق القنوات وحفر الجداول وكريها، واستصلاح الأراضي، وأكدت ذلك الشواهد المتبقية لأَكتاف تلك القنوات.


Article
Reasons of the Criminal Protection for the Agricultural Lands Ownership A Comparative Study
مبررات الحـمـاية الجنائـية لمـلكية الأراضـي الزراعــية - دراسـة مقـارنة

Loading...
Loading...
Abstract

The agricultural lands have a great importance and influence on the national economy being an indispensable natural resource because it is connected with the people's life and the society's welfare. It also participates actively in the stability of the state and its dominance. After the development of the state and its intervention in the political, social, and economic life, the crime is no longer a mere personal deed the effects of which lie in a restrictive circle but it represents an aggression on the economic interests of the society. In Iraq, the agricultural lands are still subjected to a number of aggressions and violations which justify the necessary availability of the criminal protection for them.

للأراضي الزراعية اهمية كبيرة وتأثير واضح في الاقتصاد الوطني كثروة طبيعية لا يمكن الاستغناء عنها كونها مرتبطة بحياة الناس ومصلحة المجتمع فضلاً عن مساهمتها الفاعلة في استقرار الدولة وسيادتها، وبعد تطور مركز الدولة وتدخلها في الحياة الاجتماعية والاقتصادية والسياسية لم تعد الجريمة مجرد عمل شخصي تنحصر آثاره في دائرة ضيقة وانما اصبحت تُمثل عدوانٌ على المصالح الاقتصادية في المجتمع، تلك المصالح المهمة في الحفاظ على بقاء المجتمع واستمراره، ولم يعد دور القانون الجنائي دوراً عادياً بل اصبح اكثر اهتماماً وتعلقاً بمصالح المجتمع الرئيسية في ظل السياسة الجنائية المعاصرة وهو الاداة الفاعلة في حماية هذه المصالح من خلال كبح بواعث السلوك الاجرامي المضر بمصلحة المجتمع وتحقيقاً لذلك لا بد من لجوء المشرّع الى النصوص الجنائية لتجريم أي فعل يمس النظام الاقتصادي في مجال الاراضي الزراعية ويُعاقب الجاني بالعقوبة العادلة الرادعة وفي العراق لم تزل الاراضي الزراعية تتعرض الى جملة من الاعتداءات والانتهاكات التي تُبرر ضرورة توافر الحماية الجنائية لها

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2014 (1)