research centers


Search results: Found 12

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Article
The Muslim Brotherhood and the Change of the Political System in Egypt
الإخوان المسلمون وتغيير النظام السياسي في مصر

Loading...
Loading...
Abstract

Muslim Brotherhood passed a along struggle with the political regime in Egypt, since monarchy through the successive republic regimes.During that period, this group did not hesitate in using all means for surviving and facing ruling regimes' pressures due to its confrontation the ruling regimes .Meanwhile, it sought to change its strategy in dealing with ruling regimes, so this enabled it to stay and penetrate into Egyptian community which have greatly suffered due to restructuring the Egyptian economy. It was a heavy burden on the simple Egyptian citizen.The Arab Spring at first brought considerable success for the Brotherhood. It was come to power in more than one country. In Egypt (search topic), this group is faced by many pressures, particularly their failure in managing some important files. Undoubtedly, this encouraged its opponents to take power and provoke the Egyptian public opinion against it. So, all these matters resulted to their loss of power and the domination of the military. Another presidential election was held which led to the victory of defense minister Abdel-Fattah El-Sisi as president.

مرت جماعة الاخوان المسلمين بصراع طويل مع النظام السياسي في مصر منذ العهد الملكي مرورا بالنظم الجمهورية المتوالية التي حكمت مصر، وخلال تلك المدة لم تتوان الجماعة عن استخدام الوسائل كافة للبقاء ومواجهة الضغوط التي تعرضت لها بسبب مواجهتها للنظم الحاكمة. واثناءتللك المدة سعت الجماعة إلى تغيير استراتيجيتها ازاء تعاملها مع النظم الحاكمة، وهذه الاستراتيجية مكنتها من البقاء والتغلغل داخل المجتمع المصري الذي عانى كثيرا نتيجة اعادة هيكلية الاقتصاد المصري ، والذي القى بظلاله الثقيلية على المواطن المصري البسيط. ومع انطلاق ثورات الربيع العربي برز نجم الاسلاميين ، واستطاعوا الوصول إلى السلطة في اكثر من بلد عربي، وفي مصر (موضوع البحث) جوبهت الجماعة بالعديد من الضغوط ، واخفقت الجماعة في ادارة بعض الملفات المهمة التي شجعت خصومها على النيل منها وتأليب الرأي العام المصري ضدهم . الامر الذي قاد إلى خسارة جماعة الاخوان المسلمين للسلطة وسيطرة العسكر على الحكم، واجراء انتخابات رئاسية أخرى افضت إلى فوز وزير الدفاع عبد الفتاح السيسي برئاسة الدولة.


Article
The Change in the Arab Region and Its Reflections: The External Factors
العوامل الخارجية التغيير في المنطقة العربية وانعكاساته

Loading...
Loading...
Abstract

The change which has happened in the Arab Region after 2010, was radical and unexpected.That change was under the look and notification of the major powers and public opinion around the world.This search studies the outside factors which led to that change, the name of (Arab Spring ), in addition to the internal factors.The study notices that the position of the western powers was unchanged.Also, it deals with reflections of the change especially what are happening in Syria on lraq, which will be very dangerous.

كان التغيير الذي حدث في المنطقة العربية وابتداء من نهاية العام 2010 مفاجئا ومدوياً .وقد شغل ولا يزال الاهتمام ، المحلي والإقليمي والدولي في كافة مستوياته . وتبحث هذه الدراسة في العوامل الخارجية التي أفضت الى هذا التغيير، بعد ان تطرقت الى البحث في ماهية ذلك التغيير والتسمية التي أطلقت عليه، فضلا عن العوامل الإقليمية المؤدية الى تلك الأحداث. وبعد ان استعرضت تلك العوامل بالدراسة والتحليل ، بحثت في التداعيات الناتجة وسياسات القوى الكبرى تجاه المنطقة التي لم تتعرض مصالح الى تغيير يذكر.كما بحثت الدراسة في تاثير ذلك التغيير، لا سيما ما يجري في سوريا، على الاوضاع في العراق والتي يتوقع لها ان تكون ذات انعكاسات خطيرة.


Article
Arab Spring events and the reformulation of the social contract
أحداث الربيع العربي وإعادة صياغة العقد الاجتماعي

Author: ا. محمود جميل الجندي
Journal: Journal of Political Sciences مجلة العلوم السياسية ISSN: ISSN 18155561 EISSN 2521912X DOI 10.30907 Year: 2013 Issue: 47 Pages: 23-41
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

الملخصهدفت الدراسة الى بيان دور أحداث "الربيع العربي" في صياغة عقد اجتماعي جديد، في ظل "تأكل" شرعية مختلف أنماط أنظمة الحكم العربية، وعجز قادتها عن التكيف مع الأحداث الجارية. وسعت الدراسة الى بيان قيمة الحوار في بناء التوافق المجتمعي، وبيان لوازم هذا الحوار المؤدي الى صياغة عقد اجتماعي جديد. كما حاولت الإجابة على سؤالها الرئيس حول شكل ومضمون العقد الاجتماعي الجديد؟ وإمكانية استمراريته؟انطلقت الدراسة من فرضية مفادها إن أحداث الربيع العربي الجارية حاليا، ستقود الى صياغة عقد جديد بين الحاكم والمحكوم، وإعادة تعريف للمواطنة.وتوصلت الدراسة الى بعض الأفكار التي قدرت أهميتها لإضاءة الفهم المشترك لمشروع العقد الاجتماعي العربي الجديد، وفرص تحققه، وطرحت معالم الإصلاحات السياسية الواجب القيام بها من اجل الانتقال الى الديمقراطية.تبحث هذه الدراسة في دور الثورات العربية، آو ما بات يعرف بالربيع العربي، في إعادة صياغة وتشكيل العقد الاجتماعي، في ظل الاهتزازات العميقة التي طالت المنطقة العربية منذ مطلع العام 2011، وما زالت مستمرة، وستستمر لأجل لا تبدو نهايته واضحة، الأمر الذي كشفت عن واقع موضوعي تشترك البلاد العربية قاطبة في أهم صفاته، وان اختلف في التفاصيل والجزيئات، وتباعدت أحيانا في بعض التمايزات.


Article
NATO policy towards the Arab region (the events of the Arab Spring model)
سياسة حلف الناتو اتجاه المنطقة العربية (احداث الربيع العربي انموذجا)

Loading...
Loading...
Abstract

The NATO is one of the world's most prestigious organizations, and by virtue of being the West's arm, the alliance cares with most regions of the world and its regions, and inclusive of ,the Arab region and doubled his attention to this region after the year 2001, including the events of what was known as: Arab Spring, being exposed to rebuild formulate their interactions and political maps, which would be of interest to this search.

يعد حلف شمال الاطلسي (الناتو) واحد من اهم التنظيمات العالمية، وبحكم كونه ذراعا للغرب، يهتم الحلف باغلب مناطق العالم واقاليمه، وبضمنها المنطقة العربية، ولقد تضاعف اهتمام الحلف بهذه المنطقة بعد العام 2001، وبضمنها احداث ما عرف ب: الربيع العربي، كونها تتعرض لاعادة صياغة تفاعلاتها وخرائطها السياسية، وهو ما سيكون موضع اهتمام هذا البحث.


Article
The trends of the Arab youth for the fact sectarian conflicts of the current state of the Arab
اتجاهات الشباب العربي لحقيقة الصراعات المذهبية الراهنة في الدول العربية وتأثير وسائل الإعلام فيها (الشباب الأردني، والعراقي، والكويتي، والسوري) أنموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

evolution and streaming media and the emergence of new media, as well as to the political changes that have taken place in Arabic regimes that swept some . And Western interventions in the Arab world with the appearance of denominational and sectarian pluralism in Arabic countries, beginning with the American occupation llara . In Arabic countries, beginning with the US occupation of Iraq, and down to what is called the Arab spring, major sectarian conflict and Rift.

اتجاهات الرأي العام بصورة عامة ظاهرة اجتماعية مهمة لأنها تُعبر عن رأي ومشاعر، وأفكار، ومعتقدات، واتجاهات الأفراد داخل المجتمعات المختلفة على المستوى الوطني والدولي، إلا أن الرأي العام يتأثر بعوامل عدة يكون لها الدور الأساس لتشكل هذا الرأي من قبل أفراد المجتمع، كالعوامل الوراثية، والبيئية والمعتقدات الدينية والأخلاقية، وأيضاً الأسرة والمدرسة ووسائل الإعلام التي تلازمهم عبر مراحلهم العمرية، كما أن للأوضاع السياسية، والاقتصادية، والاجتماعية، والاتجاهات الثقافية دور في تكوين الرأي العام الذي ازداد أهميته منذ بداية الألفية الثانية، وتأثر بشكل واضح نتيجة التطورات التي تأثرت بها المجتمعات الحديثة كظهور شبكة الإنترنت، وتطور وسائل الإعلام وظهور الإعلام الجديد، فضلاً عن إلى التغييرات السياسية التي طرأت على الأنظمة العربية التي اجتاحت بعض الدول العربية .


Article
The Absence of Ideology for the Arab Revolutions
غياب الايدولوجيا عن الثورات العربية

Loading...
Loading...
Abstract

Arab spring, a term that is called on the movements of protests and revolutions that have taken placein the Arab region. They have succeeded in some Arab countries to change the whole political system. But these revolutions and protest slack any ideology which is an important factor in anyprocess of political change.This research seeks to demonstrate the importance of the ideology for any process of political change,and what results that would be resulted from using the ideology.

الربيع العربي ... هذا المصطلح اطلق لوصف حال التغيير التي شهدتها بعض دول المنطقة العربية أثر موجة الحراك الشعبي الممثل بالثورات الشعبية و التي رافقها بعض اعمال عنف في بعض هذه الدول، وقد نجحت هذه الثورات الشعبية في تغيير رأس النظام السياسي في بعض هذه الدول .. إلا أن ما لفت الانتباه اليه هو غياب عامل الايديولوجيا عن جميع هذه الثورات الشعبية !!! ..والمراد من هذا البحث تسليط الضوء على أهمية العامل الايديولوجي في اي عملية تغيير السياسي, لما لهذا العامل من وظائف عديدة في الجانب السياسي والاجتماعي... ويخلص هذا البحث الى حقيقة مفادها : ان من يمتلك العامل الايديولوجي سوف يكون الرابح الأكبر من عملية التغيير التي شهدتها المنطقة العربية حتى لو لم يكن مشاركاً فيها ممثلاً في الحركات الاصولية الاسلامية على اختلاف فصائلها و أحزابها ...


Article
The Israeli position on the events of the Arab Spring
الموقف الإسرائيلي من أحداث الربيع العربي

Author: Salman Khairy Mohammed سلمان خيري محمد
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2019 Volume: 11 Issue: 37 | Part II Pages: 222-234
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The Arab region was surprised in the first half of 2011 by a large popular volcano that quickly moved from one country to another, concerned with the removal of tyrants and the fight against corruption, oppression, oppression, occupation and partition, especially after the occupation of Iraq and its pains on 9/4/2003 by the United States and the United Kingdom without any legal justification. United the Arab nation and the UN body. These variables have had wide impact and impact on many organizations and political parties from countries, especially in the Middle East, including Israel, which quickly tended to contain these events and their course to serve their interests on the one hand, and on the other, was affected by the emergence of political institutions and military and even social and economic in Israel Whether the fear of the transfer of infidelity into these institutions and thus lose its democratic reputation and the work it is doing in order to take advantage of the opportunity and fragmentation of the Arab political system and the weakness of the Palestinian position.

فوجئت المنقطة العربية بالنصف الأول من العام 2011م ببركان شعبي كبير سرعان ما انتقل من بلد إلى اخر يهتم بإزاحة الطغاة ومحاربة الفساد والظلم والقهر والاحتلال والتقسيم خاصة بعد الام احتلال العراق وأوجاعه في 9/4/ 2003 من قبل الولايات المتحدة الأمريكية والمملكة المتحدة دون اي مسوغ قانوني متحدين الامة العربية وهيئة الامم المتحدة . وكان لهذه المتغيرات اثار واسعة وانعكاسات كبيرة على العديد من المنظمات والأحزاب السياسية من الدول وخاصة في منطقة الشرق الأوسط ومنها إسرائيل التي سرعان ما توجهت الاحتواء هذه الأحداث ومسارها بما يخدم مصالحها من جانب, ومن جانب اخر فقد تأثر ابداء المؤسسات السياسية والعسكرية وحتى الاجتماعية والاقتصادية لدى إسرائيل سواء ان الخوف من انتقال العدى إلى داخل هذه المؤسسات وبذلك تفقد سمعتها الديمقراطية والعمل الذي تقوم به من اجل الاستفادة من الفرصة وشرذمة النظام السياسي العربي وضعف الموقف الفلسطيني .


Article
US Policy and Exploitation of Religious Minorities after the Arab protest movements 2011 (Copts of Egypt As Model)
السياسة الامريكية واستغلال الاقليات الدينية بعد حركات الاحتجاج العربية 2011 (أقباط مصر أنموذجاً)

Loading...
Loading...
Abstract

This study tackled (US Policy and Exploitation of Religious Minorities in the Arab Spring 2011 Copts of Egypt as Model). The researcher assumes that there is an effective role for minorities in implementing what the United States wants. The first of these aims is the division of countries according to religion, And sectarian by stirring sectarian strife and ending with chaos and distorted mutations that could lead to the fall of the regimes, or international intervention to protect religious minorities in those Arab countries. The study found several results through the religious divisions of the Arab Spring revolutions that were based on religion and that would be established in the future to build weak states on a religious basis. The importance of the study by deepening the role of the US prominent in supporting religious minorities in the Arab region to implement US agendas directly or indirectly. In order to reach the objectives of the study, the researcher used the historical method and the analytical methodological approach to follow up and analyze the steps of US policy toward religious minorities in the Arab region, especially the Copts in Egypt.

تطرقت هذه الدراسة إلى السياسة الأمريكية وكيفية استغلالها للأقليات الدينية كونها إحدى أدوات الإدارة الأمريكية في تحقيق أهدافها في ما يسمى بالربيع العربي 2011، ويفترض الباحث أن هناك دور فعال للأقليات الدينية في تنفيذ ما تريده الولايات المتحدة وفي مقدمة هذه الأهداف تجزئة الدول على أساس (ديني، عرقي، قومي، وطائفي) من خلال إثارة النعرات الطائفية والتي تنتهي بحرب أهلية وثورات مشوهة، فهي أقرب إلى الفوضى، قد تفضي إلى سقوط أنظمة الحكم، أو تدخل دولي لحماية الأقليات الدينية في تلك الدول العربية.


Article
Revolutionary Establishing Of Constitutions A Study In “Revolutionary Constitutionalism” & It’s Application In Arab Spring Countries
التأسيس الثوري للدساتير دراسة في "الدستورية الثورية" وتطبيقاتها في دول الربيع العربي

Author: Harith Adeeb Ibrahim حارث اديب ابراهيم
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2019 Volume: 13 Issue: 42 Pages: 163-196
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

In the last twenty years there have been at least two very important and prominent trends around the world in the constitution-making process. The first is the "revolutionary constitutionalism": using the constitution-making process to institutionalize and bring about successful conclusion for a political revolution. Alongside this traditional version of revolutionary constitutionalism, one can say that there is also a more recent version of a successful revolutionary electoral movement that uses the constitution-making process as a means of radical transformation for the political system that it aims to achieve. Some Arab countries that later know the so-called "Arab Spring" have tried to use this traditional version of the revolutionary constitutionalism to establish a constitutional system based on the principles of its revolutions. But the results of these attempts varied due to the combination of several factors that led to this discrepancy.

ظهر خلال العقدين الأول والثاني من القرن الحادي والعشرين على الأقل اتجاهان مهمان وبارزان إلى حد كبير حول العالم في عملية وضع الدساتير، الأول هو "الدستورية الثورية" أي استخدام عملية وضع الدستور لمحاولة إضفاء الطابع المؤسسي وتحقيق نتيجة ناجحة لثورة سياسية. إلى جانب هذه النسخة التقليدية من الدستورية الثورية يمكن القول أن هناك أيضاً نسخة أحدث متمثلة في حركة ثورية ناجحة انتخابياً تستخدم عملية وضع الدستور كوسيلة نحو التحول الجذري للنظام السياسي الذي تهدف إلى تحقيقه. وقد حاولت بعض الدول العربية التي عرفت ما أطلق عليه لاحقاً "الربيع العربي" الاستعانة بهذه النسخة التقليدية من الدستورية الثورية من أجل إقامة نظام دستوري ينطلق من مبادئ الثورات التي قامت فيها. لكن نتائج هذه المحاولات تباينت فيما بينها بسبب تظافر عوامل عديدة قادت إلى هذا التباين.


Article
Arab political systems: the problems of politics and governance Entrance to explain (the Arab Spring)
النظم السياسية العربية: إشكاليات السياسات والحكم مدخل لتفسير (الربيع العربي)

Author: . Walid Salem Mohammed . وليد سالم محمد
Journal: Journal of Political Sciences مجلة العلوم السياسية ISSN: ISSN 18155561 EISSN 2521912X DOI 10.30907 Year: 2013 Issue: 47 Pages: 41-63
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Arabian Political Regimes: Problems of Policies and Rule; An Introduction to Interpreting (The Arabian Spring)The Arab Region witnessed, since 2011, critical changes overthrew a group of Arab regimes in some of its countries, and the reaction of these changes are still going on up to now.These changes were given lots of justifications and interpretations. The current study tries to concentrate on the most important problems which were due to what was known as (The Arab Spring). The study proposes that the crisis which the countries of the area are exposed to is not spontaneous in many of its aspects. It is totally a crisis of rule and policies. Because it is a reflection of the nature of authority in the Arabian regimes on the one hand; and a reflection of mechanisms of power practicing in the Arab societies on the other. Therefore, the current study tries to focus on the most important problems that are related to the crisis of forming or starting the Arab State on the one hand, and the crisis of the legitimacy of the regimes on the other and the problem of the relation between the government and the society on a third hand.

شهدت المنطقة العربية منذ عام 2011 تغييرات حاسمة أسقطت مجموعة من أنظمة الحكم في قسم من دولها، وما زالت تفاعلاتها مستمرة حتى يومنا هذا.وكثيرة هي التبريرات والتفسيرات التي أُعطيت لهذه التغييرات، ويحاول هذا البحث التركيز على أهم الإشكاليات التي كانت وراء ما عُرِف بأحداث (الربيع العربي)، ويذهب البحث إلى أن الأزمة التي تتعرض لها دول المنطقة ليست عفوية في حقيقتها وإنما هي أزمة مركبة وإن بدت أحادية المظهر في كثير من جوانبها، فهي في المجمل أزمة حكم وأزمة سياسات، إذ إنها انعكاس لطبيعة السلطة في أنظمة الحكم العربية من جهة، وانعكاس لآليات ممارستها في تلك المجتمعات من جهة أُخرى، لذا يحاول البحث التركيز على أهم تلك الإشكاليات المتعلقة بأزمة تشكيل أو نشأة الدولة العربية من ناحية، وأزمة شرعية أنظمة الحكم فيها من ناحية ثانية، وإشكالية العلاقة بين السلطة والمجتمع من ناحية ثالثة، لتفسير أحداث(الربيع العربي).

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (12)


Language

Arabic (10)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2019 (4)

2018 (1)

2017 (1)

2015 (1)

2014 (2)

More...