research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Turkey and the Arab Revolution Tunisia, Egypt and Libya
تركيا والثورات العربية تونس، مصر، ليبيا

Author: Luqman O. Mahmood Alnuaimy لقمان عمر محمود النعيمي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2014 Issue: 33 Pages: 7-49
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

revolutions in Tunisia, Egypt and Libya, beginning with an important introduction about the elements of Turkish foreign policy under the AKP to determine the grounds upon which the Turkish positions toward these three revolutions and to understand these attitudes which differed from one revolution to another. The government of the Justice and Development Party has adopted three basic principles in construction of its attitudes toward the Arab revolutions: the adoption of the peoples slogans on freedom and democracy, rejection of any direct Western military intervention in the popular revolutions, and maintaining of the infrastructure of the countries in which the revolutions have occurred.

تناول هذا البحث مواقف تركيا من الثورات العربية في تونس ومصر وليبيا، مبتدءاً الموضوع بمدخل مهم عن مقومات السياسة الخارجية التركية في عهد حزب العدالة والتنمية لتحديد الأسس التي بنيت عليها المواقف التركية من هذه الثورات الثلاث، وصولا إلى فهم هذه المواقف التي اختلفت من ثورة لأخرى. واعتمدت حكومة حزب العدالة والتنمية في بناء مواقفها تجاه الثورات العربية على ثلاثة مبادئ أساسية هي: تبني شعارات الشعوب في الحرية والديمقراطية، ورفض أي تدخل عسكري غربي مباشر في مسار الثورات الشعبية، والحفاظ على البنية التحتية للدول التي تحدث فيها الثورات.


Article
Political and Economic Changes In Arab Region And Their Impact On Arab Turkish Relations
التحولات السياسية والاقتصادية في المنطقة العربية وأثرها في العلاقات العربية التركية

Author: Hamid Mahammad Taha AL Sweidany حامد محمد طه السويداني
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 32 Pages: 225-272
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Arab region, presently, has passed through political and economic changes that have resulted in changing of some Arab regimes as in Tunisia, Egypt and Libya; and still another regimes are going to go away by virtue of broad popular uprisings. Within this study, we observe the bearings of these transformations on the Arab Turkish relations through focusing over the Turkish governmental attitude, Turkish popular attitude in addition to the attitude of the Turkish parties; beside, analyzing the future of the Arab Turkish relations due to these changes.

تمر المنطقة العربية الآن بتحولات سياسية واقتصادية أدت الى تغيير بعض أنظمة الحكم العربية مثل تونس ومصر وليبيا، ولازالت أنظمة أخرى في طريقها للزوال بحكم الانتفاضات الشعبية الواسعة وفي هذه الدراسة نرصد اثر هذه التحولات في العلاقات العربية التركية مركزين على موقف الحكومة التركية وموقف الشعب التركي فضلا عن موقف الأحزاب التركية المعارضة مع تحليل لمستقبل العلاقات العربية التركية من جراء هذه التحولات.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2014 (1)

2013 (1)