research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Religious Life of the Sufis of Iraq and Bilad AL sham From 400.to 700 A.H
الحياة الدينية لمتصوفة العراق وبلاد الشام من 400 – 700 هـ

Author: Naji Hussein and Sahar mahdi Ahmed ناجي حسن هادي و سحر مهدي احمد
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2014 Volume: 2 Issue: 17 ملحق Pages: 1-35
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract .. After ending the mysticism worship research with its five kinds that included : The glorification , the prayer , the alms , the charity , the fasting and the pilgrimage , what it was included of practices for this religion rites .We found the bases of the mysticism worship are not different on Islam bases who the prophet Mohammad gave it to us from great god. Which it is about to be the same bases , which refuted some opinions that returned the mysticism and the mystics out the Islamic limits, and attributed them to groups out on the Islam.

بعد الانتهاء من بحث العبادة الصوفية بأنواعها الخمسة والتي شملت الذكر والصلاة والزكاة والصدقة والصوم والحج ، وما تضمنته من ممارسات لهذه الشعائر الدينية ، وجدنا بان العبادة الصوفية لا تختلف في أركانها عن أركان الإسلام التي جاء بها النبي صلى الله عليه واله وسلم من قبل الله عز وجل . وإنها تكاد تكون نفس هذه الأركان وهذا ما دحض بعض الآراء التي نسبت التصوف والصوفية إلى إنهم خارج حدود الإسلام ونسبتهم إلى فرق خارجة عن الإسلام .


Article
The policy of the Ottoman Empire towards the tribes in Ayyal al - Sham 1516-1566
سياسة الدولة العثمانية تجاه العشائر في ايالة الشام 1516-1566

Author: د. عماد كريم عباس جواد الراوي m
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876 Year: 2019 Volume: 1 Issue: 26 Pages: 121-136
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Ottoman Empire, after their full control of Bilad Al-Sham state, started to lobby and subject different difficult to control nomadic tribes live in this area. Therefore, Ottoman Empire used different techniques to deal with these tribes to ensure their loyalty and subjection. One of these techniques was dealing with tribes moderately in the case of that they found this technique useful. Otherwise, they used military force to control tribes that showed out-of-control behavior. Notwithstanding, Ottoman authorities in Al-Sham state have faced insurgency from these tribes which affected the economy of Ottoman Empire negatively. This is because the fact that most of these tribes were live around the route that was used by commercial caravans or for Hajj purpose. This, in turn, cost the Ottoman Empire a lot of money since certain amount of money was paid either to the tribal sheikhs to ensure their loyalty and non-aggression or to the soldiers for protecting users of this commercial route. Consequently, Ottoman authority have had many changes in the administrative system between time to time to secure their authority and provide stability and security. This was conducted by development of new states such as Aleppo state. In addition, other states were also developed later on in the last quarter of the sixteenth century. The development of these states is beyond the scope of this paper.

شرعت الدولة العثمانية بعد ان سيطرت على بلاد الشام سنة 1516م في محاولة كسب العشائر واخضاعها، لا سيما ان العديد من العشائر كانت من العشائر البدوية الرحل التي يصعب السيطرة عليها، لذا نرى بأن الدولة العثمانية تعاملت معها بأساليب مختلفة من اجل اخضاعها وكسب ولاءاتها، فقد كانت تستخدم أسلوب اللين مع العشائر طالما وجدت أن ذلك الأسلوب نافعاً، والا فأنها تلجأ الى أسلوب القوة العسكرية وتأديب العشائر التي خرجت عن سلطتها، وعلى الرغم من تنوع الأساليب في التعامل مع العشائر في ايالة الشام، الا ان الدولة العثمانية واجهت الكثير من التمردات العشائرية في تلك الايالة والتي اثرت بشكل او بأخر على ميزانية الدولة العثمانية، ذلك ان العديد من تلك العشائر كانت تسكن على طريق قوافل الحج والتجارة، الامر الذي كلف الخزينة المركزية اموالاً كبيرة كانت تدفع، اما لبعض شيوخ العشائر البدوية وفقاً لنظام الصرة لكسب ولاءاتهم وضمان عدم اعتداءهم على تلك القوافل، واما للجنود الذين يعملون على حماية قوافل الحجاج. لذا نرى ان الدولة العثمانية لجأت الى تغييرات في النظام الإداري بين الحين والاخر من اجل فرض مركزيتها وتوفير الامن والاستقرار، اذ استحدثت ايالة جديدة باسم ايالة حلب، فضلاً عن ايالات أخرى استحدثت في سنوات لاحقة في الربع الأخير من القرن السادس عشر وقعت خارج نطاق البحث.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2014 (1)