research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
A Study of Modality and Point of View in Some Selected Short Stories
دراسة الصيغية ووجهة النظر في بعض القصص القصيرة المختارة

Author: Ayad Abdul Razaq Abood
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 Year: 2018 Volume: 43 Issue: 4 Pages: 1-16
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This study explores how point of view and modality systems are presented in fiction. It applies the Simpson's Model (1993) of Point of View to analyzing three different short stories. The short stories chosen for analysis are Edgar Allan Poe's "The Fall of the House of Usher", Ernest Hemingway's "The Last Good Country", and Gustave Flaubert's "A Simple Heart". The study displays how modality systems are very important and helpful to show the position of the narrator to the fictional world and to the minds of the characters in it. The researcher addresses the following issues: the narrative mode of the story, the dominant type of modal shading, the position of the narrator, whether inside or outside the story

تستكشف هذه الدراسة كيفية تمثيل وجهة النظر وأنظمة الصيغية في الادب القصصي. يطبق الباحث إنموذج وجهة النظر لسمبسون (1993) لتحليل ثلاث قصص قصيرة مختلفة. القصص المختارة للتحليل هي: "انهيار منزل آشر" للكاتب ادغار الآن بو و " آخر بلد جيد" للكاتب أرنست همنغواي و "قلب بسيط" للكاتب غوستاف فلوبيرت. تظهر الدراسة أهمية وفائدة أنظمة الصيغية في معرفة موقع الراوي من العالم الخيالي وعقول الشخصيات فيه. يتناول الباحث القضايا التالية: الوضع السردي للقصة، النوع المهيمن من التظليل المشروط، موقع الراوي فيما إذا كان داخل او خارج القصة. تبدأ الدراسة بتعريف وجهة النظر من خلال عرض المنظورات المختلفة للرواة في القصة ومن بعد ذلك تعرف الصيغية بأنواعها الأربع. يتم بعد ذلك توضيح إنموذج سمبسون مع تظليلاته المختلفة، الإيجابية والسلبية والحيادية، قبل تطبيقه لتحليل القصص القصيرة الثلاث. تنتهي الدراسة بملاحظات ختامية توصل اليها الباحث خلال تحليله للقصص الثلاث ذاكرا الوضع السردي لكل قصة والتظليل الشرطي الذي يعتمده الكاتب وكيف يمكن ان يسهم كل ذلك في فهم القصة وأسلوب الكاتب وتوصيف الشخصيات


Article
Point of View in William Faulkner’s The Sound and the Fury in Terms of Paul Simpson’s Model: a Stylistic-Narrative Study
استقصاء وجهة النظر في فصل جيسون في رواية وليم فوكنر الصخب و العنف على وفق أنموذج بول سمبسون: دراسة أسلوبية سردية

Author: Majeed Hameed Jasim : Hanan Hameed Qadduri
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 Year: 2019 Volume: 44 Issue: 3 Pages: 33-49
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The current study investigates point of view in William Faulkner’s novel The Sound and the Fury through applying Paul Simpson’s modal grammar of point of view. The study is concerned with conducting a stylistic analysis to the third section of the novel through focusing on the linguistic devices used by the narrator to arrive at his (Jason’s) attitudes and beliefs. The term point of view stylistically speaking refers to the use of language, representing a particular person’s perspective regarding an action or event. In order to do that, this paper focuses on the relationship between POV and modality. Simpson opines that different types of point of view can be constructed in narratives through the diversity of linguistic choices provided by the system of modality. The type of modality can determine the narrative mode, which in turn can determine the narrative shading

تعتبر الدراسة الحالية دراسة أسلوبية سردية تعنى باستكشاف موضوع ذي أهمية بالغة في الخطاب السردي و هو وجهة النظر السردية التي تقترن بالعلاقات التفاعلية بين الأفراد و على الأخص من ناحية الجانب المشروطي في اللغة. تقوم الدراسة بتحليل الجزء الثالث من رواية وليم فوكنر الصخب و العنف على وفق أنموذج بول سمبسون من اجل تقصي نوع وجهة نظر الراوي جيسن كومبسون. تسعى الدراسة الى تسليط الضوء على أنواع محددة من وجهات النظر التي يعتمد بناء الرواية و تطور شخوصها عليها. و تتوصل الدراسة باستخدام هذا الأنموذج الى اظهار الأنواع البارزة من أدوات المشروطية و التي يدلّ كل منها على نوع محدد من وجهات النظر لمعرفة تأثير ذلك على تفسير أحداث الرواية. حيث يغطي الجانب النظري شرحا وافيا لانموذج بول سمبسون الذي يتكون من الانواع المحددة للجانب السردي، اضافة الى انواع أدوات المشروطية. أما الجزء العملي فيشمل الية تطبيق الانموذج على الجزء المراد تحليله و الذي يرويه شخصية جيسون أحد ابناء عائلة كمبسون.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)