research centers


Search results: Found 11

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Article
A retrospective study of surgical breast tumors in Iraq
دراسة بأثر رجعي من أورام الثدي الجراحية في العراق

Author: Rafal Abdulrazaq Al-Rawi
Journal: The Medical Journal of Tikrit مجلة تكريت الطبية ISSN: 16831813 Year: 2013 Volume: 19 Issue: 2 Pages: 346-352
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Background:- In Iraq, breast cancer is the commonest cancer in females. There is an increasing frequency of breast cancer in Iraq and in the world. Objective:- The objective of this study is to investigate the incidence of breast tumors according to age of patients, tumor size and tumor grade. Patients and Methods:- In this study 44 cases (female patients) were investigated. The age of patients ranged from 17 years to 85 years with a mean of 43 years. A retrospective investigation of surgical lesions was studied, consisting of eight benign lesions (four cases of fibrocystic disease and four cases of fibroadenoma) and 36 malignant breast tumors. Result:-The result revealed that woman between 36-49 years old showed the highest incident of breast cancer (61.1%) mostly of ductal type (75%) of moderately to poorly differentiated grade. Regarding the benign lesions most of cases were from women of less than 35 years age. Regarding the size of tumor, it was found that 62.5% of benign tumors had size of less than 2 cm. whereas, 55.6% of the malignant tumors were found to be greater than 5 cm. Screening and control program in Iraq for breast cancer at early ages is highly recommended.

الخلفية : - في العراق ، وسرطان الثدي هو السرطان الأكثر شيوعا في الإناث . هناك زيادة في وتيرة سرطان الثدي في العراق و العالم. الهدف : - الهدف من هذه الدراسة هو التحقيق في حالات أورام الثدي وفقا ل عمر المرضى ، حجم الورم و درجة الورم . المرضى و الطرق: - في هذه الدراسة تم التحقيق 44 حالة ( المرضى من النساء ) . سن المرضى تراوحت بين 17 عاما إلى 85 عاما بمتوسط ​​43 عاما. وقد درس التحقيق بأثر رجعي من الآفات الجراحية ، ويتألف من ثمانية آفات حميدة ( أربع حالات من المرض فيبروكيستيك و أربع حالات من ورم غدي ليفي ) و 36 أورام الثدي الخبيثة. نتيجة :، و كشفت نتيجة تلك المرأة بين 36-49 سنة أظهرت أعلى حادثة سرطان الثدي ( 61.1 ٪ ) في معظمها من نوع الأقنية ( 75 ٪ ) من متوسطة إلى درجة سيئة متباينة . فيما يتعلق آفات حميدة معظم الحالات كانوا من النساء أقل من 35 عاما . وفيما يتعلق بحجم الورم، تبين أن 62.5 ٪ من الأورام الحميدة كان حجم أقل من 2 سم . في حين ، تم العثور على 55.6 ٪ من الأورام الخبيثة لتكون أكبر من 5 سم . ينصح بشدة برنامج الفحص والسيطرة في العراق للكشف عن سرطان الثدي في سن مبكرة .

Keywords

Breast tumor --- Breast cancer --- Iraq


Article
STUDY ON TOTAL PEROXIDASE ENZYMES ACTIVITIES AND SOME TRACE ELEMENTS IN PATIENTS WITH BREAST TUMORS
دراسة لفعالية انزيمات Peroxidase وبعض العناصر الأثريةفي مرضى أورام الثدي

Author: Ali W. Numan
Journal: Iraqi Journal of Biotechnology المجلة العراقية للتقانات الحياتية ISSN: 18154794 Year: 2010 Volume: 9 Issue: 4 Pages: 828-837
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

الخلاصة
تضمنت الدراسة تقدير فعالية انزيم Peroxidase في المرضى المصابين بأورام الثدي، وعلاقة تركيز بعض العناصر الأثرية بهذه الفعالية. أظهرت النتائج إنخفاض معنوي (P < 0.001) في فعالية انزيم Peroxidase في المرضى المصابين بأورام الثدي الحميدة والخبيثة مقارنة مع الأشخاص الأصحاء. تم أيضاً تقدير العناصر الأثرية المتضمنة الحديد، ولكادميوم والنيكل في مصول المرضى المصابين بأورام الثدي ومقارنتها مع مستوياتها في مصول الأخاص الأحاء لدراسة علاقتها مع فعالية ازيم Peroxidase. أظهرت النتائج وجود إنخفاض مؤثر جداً في تركيز الحديد (P < 0.001) في مصول المرضى المصابين بأورام الثدي مقارنة مع الأشخاص الأصحاء, بينما لوحظ وجود زيادة في مستويات الكادميوم والنيكل في المرضى المصابين بأورام الثدي الحميدة ووجدت ذات النتيجة بالنسبة لتركيز النيكل في مجاميع المصابات بأورام الثدي الخبيثة مقارنةً مع مجاميع الأصحاء.



الخلاصةفي المرضى المصابين بأورام الثدي، وعلاقة تركيز Peroxidase تضمنت الدراسة تقدير فعالية انزيمفي فعالية انزيم (P < بعض العناصر الأثرية بهذه الفعالية. أظهرت النتائج إنخفاض معنوي ( 0.001في المرضى المصابين بأورام الثدي الحميدة والخبيثة مقارنة مع الأشخاص الأصحاء. تم أيضاً Peroxidaseتقدير العناصر الأثرية المتضمنة الحديد، ولكادميوم والنيكل في مصول المرضى المصابين بأورام الثديأظهرت .Peroxidase ومقارنتها مع مستوياتها في مصول الأخاص الأحاء لدراسة علاقتها مع فعالية ازيمفي مصول المرضى المصابين بأورام الثدي (P < النتائج وجود إنخفاض مؤثر جداً في تركيز الحديد ( 0.001مقارنة مع الأشخاص الأصحاء، بينما لوحظ وجود زيادة في مستويات الكادميوم والنيكل في المرضىالمصابين بأورام الثدي الحميدة ووجدت ذات النتيجة بالنسبة لتركيز النيكل في مجاميع المصابات بأورام الثديالخبيثة مقارنةً مع مجاميع الأصحاء.


Article
Survival Analysis of Breast Tumor in Al-Najaf
تحليل البقاء لإورام الثدي في محافظة النجف

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Breast cancer is the most common type of tumor in Iraq. This research is mainly concerned with study analysis of breast tumor data. A representative random sample of patient suffering from tumor was collected from Al-Sadder hospital in Al-Najaf city. The data was then analyze using survival analysis technique.

ملخص البحثأورام الثدي هي ربما أكثرالأورام انتشارا في العراق. يتناول هذا البحث دراسة وتحليل بيانات أورام الثدي. جمعت العينة العشوائية من المرضى المصابين بأورام الثدي والذين يتلقون علاجهم في مستشفى الصدر التعليمي في محافظة النجف الأشرف. وقد تم تحليل البيانات بطريقة تحليل البقاء.


Article
An Evaluation of Some Risk Factors and ABO Blood Groups in Breast Cancer Patients
تقييم بعض عوامل الخطورة ومجاميع الدم في مريضات سرطان الثدي

Loading...
Loading...
Abstract

The study involved 120 women, who were distributed into two groups of breast tumor patients (30 malignant and 30 benign) and a group of controls (60 women). The patients were referred to the Center for Early Detection of Breast Tumor at Al-Alwayia Hospital for Gynecology and Obstetrics (Baghdad) during the period June-December 2011. They were investigated for the frequency of ABO blood group phenotypes, menopausal status, oral contraceptive use, body mass index and family history of breast cancer or other cancers. The results demonstrated that 60.0% of malignant cases clustered after the age 50 years, while it was 20.0% in benign cases. Fifty percent of malignant breast tumor patients reached menopause, while in benign cases, the corresponding frequency was much lower (20.0%). It was also observed that 60.0% of malignant patients used oral contraceptives, while such frequency was lower in benign patients (20.0%). Overweight and obese cases were observed with a frequency of 43.3 and 26.7%, respectively in malignant patients, and the corresponding frequencies in benign patients were 36.7 and 33.3%, respectively. Positive family history of malignant breast cancer accounted for 43.3% in malignant cases, while in benign cases; it was less frequent (20.0%). The distribution of ABO blood group phenotypes demonstrated a significant difference (P ≤ 0.05) between malignant patients and controls, but not between benign patients and controls. Such significant difference was mainly contributed by an increased frequency of B phenotype (36.7 vs. 16.7%) and a decreased frequency of O phenotype (26.7 vs. 55.0%) in malignant patients.

شملت الدراسة 120 امرأة توزعت على مجموعتين من مريضات ورم الثدي (30 خبيث و30 حميد) ومجموعة سيطرة (60 امرأة). كانت المريضات مراجعات لمركز الكشف المبكر لأورام الثدي في مستشفى العلوية للنسائية والتوليد في بغداد وللفترة حزيران-كانون الأول 2011. درست المريضات لتوزيع مجاميع الدم والحالة اليأسية واستعمال موانع الحمل الفموية ودليل كتلة الجسم والتاريخ العائلي لسرطان الثدي أو سرطانات أخرى. أوضحت النتائج بأن 60% من مريضات ورم الثدي الخبيث كانت بعد العمر 50 سنة، في حين كانت النسبة في مريضات ورم الثدي الحميد هي 20%. وكانت نسبة مريضات ورم الثدي الخبيث والتي وصلت لسن اليأس هي 50%، في حين كانت هذه النسبة أقل في مريضات ورم الثدي الحميد (20%). وفضلا عن ذلك فأن 60% من مريضات ورم الثدي الخبيث استخدمت موانع الحمل الفموية، وكانت هذه النسبة أقل في مريضات ورم الثدي الحميد (20%). وكانت نسبة مريضات ورم الثدي الخبيث التي تمتلك زيادة في الوزن والبدينات هي 43.3 و26.7%، على التوالي، في حين كانت النسب المناظرة في مريضات ورم الثدي الحميد هي 36.7 و33.3%، على التوالي. وأظهرت 43.3% من مريضات ورم الثدي الخبيث تاريخ عائلي موجب لسرطان الثدي، في حين كانت هذه النسبة أقل في مريضات ورم الثدي الحميد (20%). كما أوضحت النتائج وجود فروقا معنوية في توزيع مجاميع الدم مابين مريضات ورم الثدي الخبيث ونساء السيطرة، ولكن لم يظهر مثل هذا الفرق مابين مريضات ورم الثدي الحميد ونساء السيطرة. وتعود هذه الفروق المعنوية لزيادة تكرار مجموعة الدم B (36.7 مقابل 16.7%) وقلة تكرار مجموعة الدم O (26.7 مقابل 55.0%) في مريضات ورم الثدي الخبيث.


Article
Monoamine Oxidase Enzyme Activity and Estimation of the Most Appropriate Conditions for Enzyme Activity in Iraqi Women with Breast Tumor .

Authors: Dr. Kissmat M. Turki --- Dr. Salma A. Abbas --- Mohammed Mezher Hussein
Journal: Journals kufa for chamical مجلة الكوفة للكيمياء ISSN: 20772351 Year: 2016 Volume: 2 Issue: 1 Pages: 124-129
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

This study is devoted to the measurement of clinicohistopathological features in tissue samples of ( 40) women for each of malignant and benign breast tumor in addition to (40) healthy women of matched age as a control group .and estimation of monoamine oxidase activity and the most appropriate conditions for the enzyme activity in Iraqi women with breast tumor .It was noted that the enzyme in case of malignant tumor was highly active and when the most conditions where available at substrate concentration was (0.008 M) with incubation time (3 hours) at (37 Cº)and pH(7.2) for malignant group and (7.4) for benign and control group.

كرست هذه الدراسة لقياس الفعالية الأنزيمية لأنزيم أحادي أمين اوكسيديز وتقدير الظروف المثلى اللازم توفرها لعمل هذا الإنزيم بكامل فعاليته في النماذج المأخوذة من دم النساء العراقيات البالغ عددهن 40من المصابات بأورام الثدي وقد وجد ان الإنزيم يكون بفعالية إنزيمية عالية في حالة نماذج الأورام الخبيثة وكذلك عند توفر الظروف الأكثر ملائمة لعمل الإنزيم بكامل فعاليته متمثلة بتركيز المادة الاساس عند التركيز (0.008 مولاري) وبفترة زمنية تبلغ ثلاث ساعات عند درجة حرارة 37 مئوية ودرجة الأس الهيدروجيني 7.4 في حالة المرضى بالأورام الحميدة والمجموعة المسيطرة أما في كون النماذج المشخصة كأورام خبيثة فان الأس الهيدروجيني يكون 7.2.علما انه تم تصنيف النماذج الى حميد او خبيث حسب نتيجة التحليل المختبري لعينة النسيج المأخوذة من منطقة ورم كل مريض .


Article
Breast Tumor Diagnosis Using Diode Laser in NearInfrared Region

Authors: Ahmed Ali Mohammed احمد علي محمد --- Munqith S. Dawood* and Ahmed Ali Mohammed منقذ سليم داود
Journal: Al-Khwarizmi Engineering Journal مجلة الخوارزمي الهندسية ISSN: 18181171 23120789 Year: 2009 Volume: 5 Issue: 2 Pages: 20-31
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In the last years, new non-invasively laser methods were used to detect breast tumors for pre- and postmenopausal females. The methods based on using laser radiation are safer than the other daily used methods for breast tumor detection like X-ray mammography, CT-scanner, and nuclear medicine.
One of these new methods is called FDPM (Frequency Domain Photon Migration). It is based on the modulation of laser beam by variable frequency sinusoidal waves. The modulated laser radiations illuminate the breast tissue and received from opposite side.
In this paper the amplitude and the phase shift of the received signal were calculated according to the original signal for the sake of diagnosis.
These calculations were carried out for different breast thicknesses to find out the best modulation laser beam wavelength and the optimum breast thickness necessary for diagnosis of benign and malignant tumors.
According to our work the most suitable laser wave length to detect the breast tumor for pre- and postmenopausal females was 956 nm and 674 nm for both malignant and benign tumors.

Keywords: Tumor detection, laser modulation, Photon migration Breast tumor

استخدمت في السَنَوات الاخيرة طريقة حديثة لتشخيص اورام الثدي باستخدام الليزر وبدون تدخل جراحي للاناث قبل وبعد سن اليأس. استندت هذه الطرائق على إستعمال إشعاعِ الليزرِ وهي الأكثر أماناً مِنْ بين الطرائقِ المستعملةِ في يومنا هذا لكشفِ اورم الثدي ,ِ مثل تصوير الثدي اشعاعيا باستخدام الاشعة السينيةِ، كما في جهاز المفراس الحلزوني،و الاشعة النووية كما في اجهزة الطب نووي.تدعى إحدى هذه الطرائقِ الجديدةِ إف دي بي إم (هجرة الفوتونِات بمجالِ تردديِ). تستند هذه الطريقة على تحويرِ شعاعِ الليزرِ للموجات الجيبية بترددات متغيّرةِ. تدخل إشعةُ الليزرِ المُنَظَّمةِ نسيجِ الثدي وتستلم مِنْ الجانبِ المعاكسِ.لقد تم قياس ارتفاع و تقدم او تأخر الموجة النافذة مقارنة بالموجة الاصلية لاجل التشخيص.هذه الحساباتِ حُمِلتْ لقياسات سُمكيَة مُختلِفة للثدي لإكتِشاف أفضل طولِ موجي لاشعاعِ اليزرِ و افضلِ سُمكِ ضروريِ للثدي لتشخيصِ الأورامِ الحميدةِ والخبيثةِ فيه.ان طول موجةِ الليزرِ الأكثر ملائمة لإكتِشاف اورامِ الثدي للإناث قبل وبعد سن اليأس كَانَ 956 نانوميتر و674 نانوميتر لكلتا الأورام الخبيثة والحميدة.


Article
Expression of Free Prostatc Specific Antigen (PSA) In Breast Mass

Author: Dr. Haider M. Abdul-nabi, M.B.Ch.B., C.A.B.S.,
Journal: KUFA MEDICAL JOURNAL مجلة الكوفة الطبية ISSN: 1993517X Year: 2012 Volume: 15 Issue: 1 Pages: 67-74
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Free prostatic specific antigen (PSA) is the predominant molecular form of serological PSA increase in a significant proportion of breast cancer patients and that free PSA levels decrease significantly after surgery. Given the heterogeneity of the population of breast cancer patients, additional studies with larger cohorts of patients are required for the examination of molecular forms of PSA with regard to individual parameters such as risk of relapse or metastasis. Finally, the physiological mechanism behind the free PSA increase in breast cancer and its ramifications with respect to tumor progression should be further investigated.Objective: To measure and compare : 1:- free PSA in the serum of women with breast cancer before and after surgery and 2:-the serum of women with benign breast mass as a diagnostic tumor marker.Patients and Methods: A prospective study was done in AL Sader teaching Hospital in AL-Najaf city between 15th January 2010 and 1st of November 2010, where 60 cases of breast mass were taken to measure the expression of free PSA in their serum, 30 cases of theme have breast carcinoma diagnosed by cytology and other ways of diagnosis, and their serum were taken before the operation and at 10th-14th post-operative day. The other 30 cases have benign breast tumor . We also took the age of all the 60 patients.Results: In the 30 patients with breast carcinoma the level of free serum PSA was between 1.380ng/ml- 5.000 ng/ml before operation, but highly decreased to become 0.011ng/ml – 0.292 ng/ml post-operatively. While in the benign tumor patients the level was 0.000ng/ml – 0.893 ng/ml.Conclusion and Recommendation:There is an association between the serum level of free PSA before and after surgery of ca breast patients, so it is regarded as a marker for diagnosis of breast cancer . We advise to send every patient with breast lump for serum free PSA level for early detection of ca breast . Our study show that the free serum PSA is a diagnostic tumor marker like in the diagnosis of prostate carcinoma and also may be use PSA as a prognostic factor in patients with ca. breast like progesterone and estrogen receptors as showed by other studies, but we need further studies in the future to confirm

إن الأجسام المستضاده المتخصصة لغده البروستات تزداد في أورام الثدي وان نسبة الحر منها يقل بصوره ملحوظة في عينة مصل الدم للنساء بعد إجراء العمليات الجراحية لسرطان الثدي .مع إن الأجسام المستضاده المخصصة لغدة البروستات الحرة تكون سائدة متخصصة الى سرطان الثدي فان الاستخدام التشخيصي الطبي محدود في هذا الوقت بسبب قله التحسس لها لذلك نحتاج الى دراسات أخرى مع اخذ عينات من مرضى أكثر من هذه الدراسة للتشخيص بهذه المستضدات بما يخص عدد المرضى وانتشار السرطان في الجسم وأخيرا الميكانيكية الفيزيولوجية خلف زيادة المستضدات المتخصصة لغدة البروستات في أورام الثدي تحتاج إلى تحاليل ودراسات أكثر.الهدف: ان الهدف من هذه الدراسة هو قياس ومقارنة نسب الأجسام الحرة المستضاده المخصصة لغدة البروستات في المصل الدموي لمرضى النساء الذين يشتكون من أورام في الثدي مع قياس نسبه هذه المستضدات قبل وبعد العمليات الجراحية لسرطانات الثدي كمؤشر مصلي تشخيصي .طريقة البحث: في الوقت الحاضر الدراسة أجريت في مدينه الصدر الطبية التعليمية في مدينة النجف الأشرف بين الخامس عشر من شباط 2010 الى الأول من تشرين الثاني 2010 لستين 60 حاله مرضيه لأورام الثدي أخذت عينات الدم منهم لغرض قياس نسبه المستضدات المخصصة لغدة البروستات.ثلاثون حاله منهم يشكون من سرطان الثدي والذي تم تشخيصه بالفحص الخلوي والفحوصات الأخرى أخذت عينات منهم قبل إجراء العمليات الجراحية وبعد عشره الى أربعه عشر يوما بعد إجراء العمليات تم اخذ عينات من نفس المرضى .ثلاثون حاله يشكون من أورام حميدة بالثدي تم اخذ عينات منهم . تم اخذ عمر المرضى أيضا للمقارنة بين الحالات.النتيجة: نسبة المستضدات الحرة المخصصة لغدة البروستات PSAفي عينات المصل الدموي المأخوذ من المرضى الذين يعانون من سرطان الثدي قبل العملية هو 5ng/ml-1.380ng/ml,ولكن بعد العملية نسبة المستضدات الحرة لغدة البروستات لنفس المرضى نقص بصوره ملحوظة ليصبح 0.011ng/ml-0.222ng/ml.نسبة المستضدات الحرة المخصصة لغدة البروستات للمرضى الذين يشتكون من أورام حميدة بالثدي كانت 0.000ng/ml-0.893ng/ml.الاستنتاج والتوصيات:توجد علاقة بين المستضدات الحرة لغدة البروستات قبل وبعد العمليات الجراحية لسرطان الثدي لذلك يعتبر كمؤشر تشخيصي لذلك ننصح لكل مريض لديه ورم في الثدي لذلك ننصح ان تؤخذ عينه من دمه لقياس نسبة المستضدات الحرة المخصصة لغده البروستات للتشخيص المبكر لسرطان الثدي ,وأيضا نوصي ان يستعمل المستضدات الحرة لغدة البروستات كعامل تنبؤي مثل مستضدات البروجسترون والاستروجين كما أظهرت الدراسات الأخرى لذلك نحتاج إلى دراسات أخرى في المستقبل لإثبات ذلك


Article
Evaluation of Total Sialic Acid and Lipid Associated Sialic Acid in Serum and Tissue in Patients with Breast Tumor
تقيم حامض السياليك اسيد الكاملة او المحمولة بالدهون في مصل ونسيج مرضى اورام الثدي

Authors: Jameel Hazza'a Al-Bayati د.جميل هزاع رشيد --- Khalid Karim Rajab د.خالد كريم رجب --- Khalid Karim Rajab د.فاضل حبيب الخزاعي
Journal: IRAQI JOURNALOF COMMUNITY MEDICINE المجلة العراقية لطب المجتمع ISSN: 16845382 Year: 2007 Volume: 20 Issue: 1 Pages: 45-48
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:Background: Total serum sialic acid (TSA) and lipid associated sialic acid (LSA) are found to be increased in different neoplastic diseases. The present study was undertaken to study the changes in the concentration of TSA and LSA in serum and tumor tissue of patients with breast tumors.Methods: TSA and LSA levels have been estimated in serum and tissue of patients with breast tumors (n=28) in addition to healthy controls (n=34). Results: Data analysis reflects a significant increase (p<0.05) in the TSA and LSA in the sera and malignant tumor tissue of patients as compared with healthy controls. Conclusions: TSA reflects the development of malignancy and can be considered as supporting tumor marker in malignant breast tumors.Keywords: Breast tumor; cancer; sialic acid; lipid-associated sialic acid.

المقدمة: من المعروف أن تركيز حامض السياليك الكلي وحامض السياليك المرتبط بالدهون يزداد في مصل الدم في المرضى المصابين بالأمراض السرطانية. هذه الدراسة أجريت لتحديد التغيرات التي تطرأ على تركيز حامض السياليك الكلي وحامض السياليك المرتبط بالدهون في مصول الدم والأنسجة الورمية عند المرضى المصابين بأورام الثدي الخبيثة. طريقة العمل: تم قياس تركيز الحامضين أعلاه في مصول الدم و أنسجة الأورام عند (28 مصابا بأورام الثدي الخبيثة, بالإضافة إلى 34 شخصا سليما اخذوا كمجموعة سيطرة.النتائج: تحليل النتائج اظهر وجود زيادة هامة في تركيز حامض السياليك الكلي وحامض السياليك المرتبط بالدهون في مصول الدم و أنسجة الأورام عند المرضى المصابين بأورام الثدي الخبيثة مقارنة بمجموعة السيطرة. الاستنتاج: هناك علاقة بين أورام الثدي الخبيثة وبين تركيز حامض السياليك الكلي وحامض السياليك المرتبط بالدهون في أنسجة الورم.ويمكن اعتباره كأحد علامات الاورام الخبيثة في الثديشكر و تقدير للأستاذ الدكتور يحيى يحيى فريد – كلية طب النهرين- الكيمياء الحياتية وذلك لجهوده في إعداد هذا البحث.


Article
Detection of Carbohydrate Antigen CA19-9 Levels in Sera and Tissues' Homogenate of Breast and Thyroid Benign Cases

Authors: Abdulrahman R. Mahmood --- Zeyan A. Ali --- Gheid H. Alubaidi
Journal: Iraqi Journal of Pharmaceutical Sciences المجلة العراقية للعلوم الصيدلانية ISSN: 16833597 Year: 2010 Volume: 19 Issue: 1 Pages: 62-64
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The aims of the present study are to evaluate the levels of CA19-9 in sera and tissues' homogenate of breast and thyroid benign patients in order to assess its use as an early diagnostic parameter in differentiation between malignant and benign cases. The study was conducted on 8 patients with breast benign tumor and 8 patients with thyroid benign tumor, by the enzyme linked immunosorbent assay (ELISA) technique. The results of CA19-9 levels in sera were (15 ±1.58 and 10.67 ±2.08)U/ml respectively compared with serum CA19-9 levels of control group which was 7.74 ±4.92 U/ml, the results were found to be highly significantly in breast tumor patients and non significantly in thyroid tumor patients than control group. The results of CA19-9 levels in tissues' homogenate were (356.2 ±173.75 and 20 ±14.4)U/ml respectively. The results were found to be highly significant in tissues' homogenate of breast tumor patients and non significant in thyroid tumor patients of higher compare with the it's serum levels of the same patients groups.

الغرض من الدراسة الحالية هو قياس مستويات CA19-9 في مصول وأنسجة مرضى أورام الثدي والغدة الدرقية الحميدة لغرض تحديد امكانية استخدامه كمؤشر تشخيصي مبكر يمكن من خلاله التمييز بين الحالات الحميدة والخبيثة. اجريت الدراسة على 8 مرضى مصابين باورام الثدي الحميدة و8 مصابين باورام الغدة الدرقية الحميدة بواسطة تقنية الامتزاز المناعي الانزيمي (ELISA). وقد كانت النتائج لمستويات CA19-9 في المصول (15±1.58 و 10.67±2.08)U/ml مقارنة مع مستوياته في مجموعة السيطرة والتي كانت(7.74±4.92)U/ml, و أظهرت النتائج قيمة معنوية عالية جدا في مصول اورام الثدي وقيمة معنوية غير عالية في اورام الغدة الدرقية مقارنة بمجموعة الاصحاء. اما بالنسبة لمجانس انسجة المرضى فقد كانت مستوياته (356.2±173.75 و 20±14.4)U/ml بالتعاقب. أظهرت النتائج قيمة معنوية عالية جدا في مجانس انسجة اورام الثدي وقيمة معنوية غير عالية في اورام الغدة الدرقية مقارنة مع مصول نفس المرضى.


Article
Dyslipidemia and CA15-3 serum level in Iraqi Women with Breast Tumor: A Comparative Study
في النساء العراقيات المصابات بورم الثدي: (CA15- دسليبيدميا ) زيادة نسبة الدهون( ومصل الدم لمثبط السرطان ( 3 دراسة مقارنة

Authors: Kifah H. Alani كفاح العاني --- Basil O. Saleh باسل عويد --- Aseel N. Kamil اسيل نبيل كامل
Journal: Journal of the Faculty of Medicine مجلة كلية الطب ISSN: 00419419 Year: 2018 Volume: 60 Issue: 3 Pages: 160-165
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Lipids seem to have a direct influence in women breast cancer (BC) or dyslipidemia may bea consequence of this cancer.Objective: the aim of this study is to define serum levels of lipid profile in women with breast cancer(BC) and to compare that with fibroadenoma benign breast tumor. Also, to assess the role of serum CA15-3 in early diagnosis of breast cancer (BC).Patients and Methods: This case study was carried out at Biochemistry Department, College ofMedicine, University of Baghdad, during the period from February 2017 to November 2017. It included38 Iraqi women diagnosed with primary breast cancer (BC, Group-I) and 25 women with Fibroadenomaof benign breast tumor (FA, Group-II). Women with BC were sub divided according to their stage of BCinto: stage I (n=12), stage II (n=14), and stage III (n=12). Investigations included serum measurements ofCA 15-3 and lipid profile (Total Cholesterol, Triglyceride, LDL-Cholesterol and HDL-Cholesterol).Results: The mean value of CA15-3 in breast cancer women was found to be significantly higher(p<0.001) as compared to benign group. The mean values of serum levels of TC, TG and LDL-C in breastcancer women were found to be significantly higher as compared to the benign women group (for all,p=0.001).Conclusion: This study concluded that breast cancer was more associated with dyslipidemia than FAbenign tumor.

بمرض السرطان.الهدف: ان الهدف او الغرض من هذه الدراسة هو تحديد مستويات مصل الدم لمعلمات الدهون في النساء المصابات بسرطان الثدي ومقارنة ذلك معفي التشخيص المبكر لسرطان )CA15- النساء المصابات بورم الثدي الحميد . ايضا تهدف هذه الدراسة الى تقييم دور مصل الدم لمثبط السرطان ) 3الثدي. المواد وطرق العمل:اجريت هذه الدراسة في قسم الكيمياء الحياتية / كلية الطب / جامعة بغداد ، خلال الفترة من شباط 2017 إلى تشرين الثاني 2017Group II, FA ( و 25 امرأة مصابة بالورم الليفي من ورم الثدي الحميد )Group I, BC( وشملت 38 امرأة عراقية مصابات بسرطان الثدي12 ( ، والمرحلة الثانية =n( وتم تقسيم النساء المصابات بسرطان الثدي إلى مجموعات فرعية على أساس مراحل السرطان ؛ المرحلة الأولى .)benign. )CA15- 12 (. حيث تم قياس مصل الدم لمعلمات الدهون ومثبط السرطان ) 3 = n( 14 ( ، والمرحلة الثالثة = n(بالمقارنة مع مجموعة النساء )P < في النساء المصابات بسرطان الثدي يكون أعلى بكثير ) 0.001 CA15- النتائج: وجدت النتائج ان متوسط قيمة 3في النساء المصابات ( LDL-C و TG ،TC ( المصابات بورم الثدي الحميد. كما واظهرت النتائج على ان القيم المتوسطة لمستويات مصل الدهونلكل القيم (. ، p= بسرطان الثدي تكون أعلى بكثير بالمقارنة مع النساء المصابات بورم الثدي الحميد ) 0.001الاستنتاج: تم التوصل في هذه الدراسة إلى أن زيادة نسبة الدهون في مصل الدم اكثر ارتباطا مع سرطان الثدي من ورم الثدي الحميد.

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (11)


Language

English (8)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2016 (1)

2013 (2)

2012 (1)

More...