research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Tall White Boy (An archaeological study from the Neolithic to the modern Bronze Age)
تل الصبي الأبيض (دراسة أثرية من العصر الحجري الحديث الى العصر البرونزي الحديث)

Loading...
Loading...
Abstract

The Belikh River is one of the rivers that hide in its basin many of the prehistoric archaeological hills. Among the most important of these hills, the Sabi Alabyad Tell, about 30 km south of the Syrian-Turkish border, 80 km north of the city of Raqqa. A Dutch mission headed by Mortis Van Loon has been working on this site since 1986, and the work followed by Peter Akkermans. The results of the excavation revealed the discovery of 11 architectural phases, the lowest levels (11-7) to the early Neolithic period (about 5900-5200 BC), while the subsequent levels (6-4) are part of the transition period (5200-5100) BC) and the upper echelons (3-1) date back to the early Chaldean period (5100-5000 BC). Among the important discoveries at this site, the discovery of the so-called Burnt village in the normal sixth.

يعد نهر البليخ من الأنهار التي تخفي في حوضه الكثير من التلال الأثرية العائدة إلى عصور ما قبل التاريخ. ومن بين أهم هذه التلال, تل الصبي الأبيض الواقع على بعد نحو 30 كم جنوب الحدود السورية التركية و80 كم شمال مدينة الرقة. عملت في الموقع بعثة هولندية برئاسة مورتيس فان لون M.Vanloon منذ عام 1986 وتابع العمل بعده بيتر أكرمانز P. Akkermans. وقد أسفرت نتائج التنقيب عن اكتشاف إحدى عشرة مرحلة إعمارية تعود السويات الأخفض (11-7) إلى أوائل العصر الحجري الحديث الفخاري (حوالي 5900-5200 ق.م) بينما تشكل السويات اللاحقة (6-4) جزءاً من المرحلة الانتقالية (5200-5100 ق.م) والسويات العليا (3-1) تعود إلى بداية مرحلة حلف (5100-5000 ق.م). ومن بين المكتشفات المذهلة في هذا الموقع اكتشاف ما سمي بالقرية المحروقة Burnt Village في السوية السادسة.


Article
The sources of international Law in the second millennium (B.C) The Late Bronze Age
مصادر القانون الدولي في الألفية الثانية ق.م (أواخر عصر البرونز)

Author: M. D. cheya Omar Fakhry م.د.جيا فخري عمر
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2015 Volume: 3 Issue: 3 Pages: 307-346
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

(Abstract) In the second millennium BC, the international community change at the ancient Near East, There has been a significant developments with the appearance of five kingdoms (Babylon, Assyria, Mitanni, Egypt, and Hatti) called themselves the (Great Powers) and their kings named (Great King), and Correspondence among themselves on behalf of (the brothers), to differentiate themselves from the small kingdoms Minor of them.Our knowledge expanded guarding to the large number of treaties, which was held between them and with the kingdoms, There are more than thirties treaty helped in the fifteenth century to the thirteenth B.C, These treaties were written in cuneiform & clay tablets, Some of them in the form of fragments, except one treaty written on a tablet of bronze in Hatti stayed in good condition, these treaties were discovered in the archives of the Hittite capital Hatuša .

(خلاصة البحث)في الألفية الثانية ق.م تغير المجتمع الدولي في الشرق الأدنى القديم،فقد حدثت فيه تطورات كبيرة مع ظهور خمسة ممالك (بابل، وآشور، وميتاني، ومصر، وحاتتي) أطلقوا على أنفسهم القوى العظمى وحمل ملوكهم لقب (الملك العظيم)، وتراسلوا فيما بينهم باسم (الأخوة)، وذلك لتميز أنفسهم عن الممالك الصغرى التابعة لهم، فتوسعت معلوماتنا لكثرة المعاهدات التي عقدت فيما بينهم من جهة ومع الممالك التابعة من جهة أخرى، فهناك أكثر من ثلاثون معاهدة تم إبرامها في القرن الخامس عشر وإلى الثالث عشر ق.م، كتبت بالخط المسماري، وعلى ألواح من الطين البعض منها على شكل شظايا، ما عدا معاهدة واحدة كتبت على لوح من البرونز في حاتتي فبقيت في حالة جيدة،هذه المعاهدات اكتشفت في أرشيفات الحثيين بالعاصمة حاتوشا (بوغازكوي حاليا) ، كما عثر على لوحين لمعاهدات في الموقع الأثري الالاخ أحد اللوحين فيه أضرار كثيرة، وتؤرخ المعاهدتين إلى القرن الخامس عشر ق.م ، ولدينا أيضا نقوش ملكية (مسلات النصر) و (نقوش الحرب) ، وتؤرخ إلى عهد رعمسيس الثاني (القرن الثالث عشر ق.م) كتب بالخط الهيروغليفي ، هذه المعاهدات قدمت لنا صيغة اتفاقات أصبحت ذات طابع دولي متعارف عليه بين تلك الممالك سواء في صيغة كتابة الرسائل، أو إرسال المبعوثين، أو تبادل الهدايا بين الملوك، والمصاهرة بينهم، وحتى فترة ضيافة المبعوثين في الدول الأخرى، ومراسيم مقابلتهم للملوك في بلاطهم، ولذلك اتفق الباحثين بان الالفية الثانية كانت الأساس لقيام شكلية الاتفاقيات الدولية بين الممالك الكبرى .


Article
Ancient Water System in Palestine in the Bronze and Iron Ages, Tunnel of Khirbet Bala’ma as the Model
نظام نقل المياه في فلسطين في العصرين البرونزيّ والحديديّ، نفق خربة بلعمة أنموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis research aims at shedding light on the Khirbet Bala’ma Tunnel, located south of Jenin. One of the most important ancient water systems used in Palestine, along with the Silwan and Al-Jib (Jerusalem), Tall al-Mutasallem (Megiddo), Tel Waqas (Tall al-Qudah, Hazor) and Tall Al Gazar (Gezer). The tunnel was used since the Late Bronze Age until the end of Ottoman rule. The researchers rely on the field documentation and the study of the books of travelers and European scholars. Archaeological salvage excavations were carried out in the tunnel under the supervision of Palestinian scientists, which discovered parts of the tunnel that were discovered during two seasons of archaeological work in 1996 and 1997. In 1999, the Department of Palestinian Antiquities repaired and restored it in collaboration with the University of Leiden and the United Nations Development Program. The tunnel was rehabilitated and opened as an archaeological site for tourists in 2005.Key Words: Bronze Age, Khirbet Bala’ma, Water System, Tunnel of Bala’ma, Jenin

الملخصيهدِفُ هذا البحث إلى تسليط الضوء على نفق خربة بلعمة، الذي يقع جنوب مدينة جنين. ويُعد أحد أهم أنظمة المياه المُستخدمة في فلسطين قديماً إلى جانب كل من نفق سلوان والجيب، وتل المتسلم (مجدو)، وتل وقاص (تل القدح، حاصور) وتل الجزر (أبو شوشة). واستُخدم النفق منذ العصر البرونزيّ المتأخر حتى نهاية الحكم العثمانيّ. ويعتمد الباحثان في إعداد دراستهما على التوثيق الميدانيّ ودراسة كتب الرحالة والدارسين الأوروبيين. وقد أُجريت في النفق تنقيبات أثريّة انقاذيّة –بإشراف علمي فلسطيني- توصلت إلى اكتشاف أجزاءٍ من النفق خلال موسمين من العمل الأثري في الأعوام 1996 و 1997. وقامت دائرة الآثار الفلسطينية عام 1999 بإصلاحهِ وترميمهِ بالتعاون مع جامعة لايدن الهولنديّة وبرنامج الأمم المتحدة الإنمائي. وتم تأهيل النفق وفتحهِ كموقع أثريّ أمام السياح عام 2005.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2019 (2)

2015 (1)