research centers


Search results: Found 10

Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Article
Effect of dichlorvos on cholinesterase activity in pigeons (rockdov)
تأثير الدايكلورفوس في نشاط خميرة الكولين أستراز في الحمام

Author: A. S. ALIAS أشرف صديق الياس
Journal: Iraqi Journal of Veterinary Sciences المجلة العراقية للعلوم البيطرية ISSN: 16073894 Year: 2006 Volume: 20 Issue: 2 Pages: 191-202
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this study was to examine the toxicity of organophosphorus insecticide Dichlorvos in wild pigeons (Rockdov), and measuring cholinesterase (ChE) activity in the serum, plasma, brain, liver and Pectoralis muscle using a modified electrometric method.The maximum activity of ChE was in the serum (1.03 ∆pH/30 min) and the minimum ChE activity in liver (0.04 ∆pH / 30 min) as well as inhibition effect of Dichlorvos on ChE activities in serum, plasma, brain, liver and Pectoralis muscle. Whereas the maximum inhibition appear in plasma 88-95% in the pigeons that treated by (10-20 mg /kg B.W) of Dichlorvos. The oral median lethal dose (LD50) of Dichlorvos in pigeons is 21.4 mg/kg B.W. Atropine at 20 mg / kg S.C lead to decrees in toxicity signs in the pigeons that treated by 20 mg /kg B.W of Dichlorvos orally, decrease of death 33 % and delay time of death. Where as pigeons treated by atropine at 20 mg / kg and diazepam 5mg/kg subcutaneously was effective in reducing toxicity signs and 100 % protected the birds that treated by Dichlorvos from death.

كان الهدف من هذه الدراسة هو الكشف عن التأثيرات السمية للمبيد الفسفوري العضوي الدايكلورفوس 55%. في طيور الحمام البرية وقياس قيم نشاط خميرة الكولين أستراز في مصل الدم، بلازما الدم، الدماغ، الكبد، وعضلة الصدر بإستخدام الطريقة الكهرومترية المحورة. كان أعلى نشاط للخميرة في مصل الدم ( 1.03 تغير في الداله الحامضية/30 دقيقة) وأقل نشاط في نسيج الكبد (0.04 تغير في الداله الحامضية/30 دقيقة)، كان للدايكلورفوس المبيد الفسفوري العضوي تأثيراً مثبطاً لنشاط خميرة الكولين أستراز في مصل الدم و بلازما الدم وانسجة طيور الحمام البري المعاملة بالدايكلورفوس بجرعتين 10 و 20 ملغم /كغم من وزن الجسم عن طريق الفم حيث كان أكبر تثبيط في الجرعتين هو في بلازما الدم % 88– 95 %. وكانت الجرعة المميتة الوسطية للدايكلورفوس في الحمام 21.4 ملغم/كغم من وزن الجسم عن طريق الفم. قلل الأتروبين 20 ملغم/ كغم المحقون تحت الجلد بشكل معنوي من سمية الدايكلورفوس من خلال خفض نسبة ظهور علامات التسمم ونسبة الموت إلى 33 % مع تأخير في زمن الموت. وكذلك أدى العلاج (بـالأتروبين بجرعة 20 ملغم/ كغم مع ديازيبام بجرعة 5 ملغم/ كغم) في الحمام المعامل بالدايكلورفوس إلى تقليل نسبة ظهور علامات التسمم وشدة التسمم وبشكل معنوي مع عدم حدوث الموت.

Keywords

dichlorvos --- cholinesterase --- pigeons


Article
Effect of induced epilepsy on some biochemical parameters in female rats
تأثير استحداث الصرع على المعايير الكيموحيوية في ءاناث الجرذان المختبرية

Loading...
Loading...
Abstract

The activity of cholinesterase and some biochemical parameters of blood such as glucose, cholesterol and phospholipids were estimated in 52 epilepsy induced females of Wister albino rats. Animals of this experiment were divided into two groups, group (I) regarded as control and group (II) administrated subcutaneously by pentylenetetrazole 100mg/kg and divided in to three sub-groups according to the time of samples collection 3 hrs, 24 hrs and 1 week. The results revealed that epilepsy induction caused a significant inhibition of serum cholinesterase activity 3 hrs after induction while in the brain, the activity of cholinesterase was significantly increased after 24 hrs Serum glucose level was significantly elevated after 3 hrs and 24 hrs of induction, total cholesterol and phospholipids were not changed. From the results obtained in this study, it can be concluded that epilepsy caused significant changes in cholinesterase activity in brain and serum in addition to the glucose level in the serum.

استهدفت هذه التجربة معرفة تأثير الصرع المستحدث بأستخدام مادة البنتلين تترازول على فعالية انزيم الكولين استريز في مصل الدم ونسيج الدماغ وكذلك بعض المقاييس الكيموحيوية كالكلوكوز، الكولستيرول والدهون الفسفورية في مصل دم (52 انثى جرذ) من نوع Wister albino. شملت التجربة مجموعتين من الجرذان، المجموعة الاولى مثلت مجموعة السيطرة والمجموعة الثانية فقد استحدث فيها الصرع عن طريق حقنها بالبنتلين تترازول بجرعة 100 ملغم/كغم من وزن الجسم تحت الجلد، وقسمت الى ثلاثة مجاميع ثانوية اعتماداً على وقت جمع الدم وقتلها بعد استحداث الصرع وهي (3، 24 ساعة واسبوع). أوضحت النتائج ان استحداث الصرع في الجرذان ادى الى حدوث انخفاض معنوي في فعالية انزيم الكولين استريز في مصل الدم بعد 3 ساعات من استحداث الصرع في حين ادى الصرع الى ارتفاع معنوي في فعالية الانزيم في نسيج الدماغ بعد 24 ساعة، اما مستوى كلوكوز مصل الدم فقد شهد ارتفاعأ معنويأ بعد 3 و 24 ساعة من بدء استحداث المرض، بينما لم يؤدي استحداث الصرع في الجرذان الى حصول اي تغييرات معنوية في مستويات الكولستيرول والدهون الفوسفورية في مصل الدم. نستنتج من هذه التجربة ان استحداث الصرع في اناث الجرذان ادى الى حدوث تغييرات معنوية في مستويات انزيم الكولين استريز في كل من مصل الدم ونسيج الدماغ بالاضافة الى حدوث تغييرات معنوية في مستوى الكلوكوزفي الدم.


Article
Study of Cholinesterase Activity in Adult Ewes Treated by the Anthelmintic Drug Levamisole
دراسة مستوى نشاط خميرة الكولين استريز في النعاج البالغة المعالجة بمضاد الديدان الليفاميزول

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this study was to examine the toxic effects of levamisole in adult ewes, using a modified electrometric method to measure the cholinesterase ( ChE ) activity in whole blood, plasma and erythrocyte. The normal mean ChE activity (Δ pH / 30 min) was the highest in the erythrocyte (0.64) , followed by the whole blood (0.36) and then in plasma (0.08). In Vitro, levamisole at concentrations (0,25,50,100,200,300) μm/L caused significant inhibition of erythrocyte ChE by (0%, 13%, 15%, 19%, 36% and 54%) respectively. Adult ewes were divided into three groups each group contained 40 animal. The animals were treated with levamisole by doses of (0, 7.5, 15mg/Kg B.W ) by mouth and after zero ( 1,2,3)h blood sample(erythrocyte) was drawn to measure cholinesterase (ChE) activity. The activity was significantly decrease (%19.4) compared to the control. in activity of cholinesterase in the group that was treated by levamisole 15 mg/kg B.W and these results indicate the ability of levamisole to inhibit ChE activity.

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن التأثيرات السمية العصبية لليفاميزول في النعاج البالغة، والوقوف على السبب الرئيسي لهذه التأثيرات لذلك تم قياس نشاط خميرة الكولين أستريز (التغير في الدالة الحامضية/30 دقيقة) بالطريقة الكهرومترية المحورة لإيجاد القيم الطبيعية لنشاط الخميرة في الدم الكلي والبلازما وكريات الدم الحمر للنعاج البالغة فكان أعلى نشاط في كريات الدم الحمر ثم الدم الكلي فالبلازما(0.08,0.36, 0.64) على التوالي. أدى إضافة الليفاميزول بحجم 0.1 مل إلى وسط التفاعل و بتراكيز صفر)}السيطرة) و 25و 50و100 و 200و {300 مايكرومول/لتر إلى وسط التفاعل حيث لوحظ إنخفاض معنوي في نشاط الخميرة بنسب %54,%36,%19,%15,%13,%0 على التوالي. تم تقسيم النعاج إلى ثلاثة مجاميع تحوي كل مجموعة على اربعين نعجة بالغة تم معاملتها بمضاد الديدان الليفاميزول بجرعة7.5, 0 ) (15,ملغم /كغم من وزن الجسم عن طريق الفم، ثم تم أخذ عينات من الدم بعد مرور(1،2،(3 ساعات من الحيوانات المعاملة لقياس نشاط الخميرة ومقارنتها مع مجموعة السيطرة في وقت صفر لوحظ وجود انخفاض معنوي في نشاط الخميرة لكريات الدم الحمراء للنعاج البالغة التي عولجت بجرعة 15 ملغم/كغم من وزن الجسم بنسبة 19.4 % والتي أخذت منها العينات بعد مرور 3 ساعات. تشير هذه النتائج إلى أن الليفاميزول تأثير مثبط لنشاط خميرة الكولين استريز.


Article
Synthesis of new metoclopramide derivatives and in vitro evaluation of their human cholinesterases protection against Chlorpyrifos

Loading...
Loading...
Abstract

Objective: The purpose of this study was to synthesize three new derivatives ofmetoclopramide by diazotization and replacement reactions and then to quantify invitro their protection effects on blood cholinesterases using chlorpyrifos as a potentinhibitor.methods: The three new metoclopramide derivatives were synthesized viaSandmeyer reaction, the chemical structures of these derivatives were identified byphysico-chemical and spectroscopic (U.V. and FTIR) techniques.Results and conclusion: The results of in vitro evaluation of their humancholinesterases inhibition and protection against chlorpyrifos indicated that the (OH)functional group binds to cholinesterase (ChE) at the same organophosphorous (OP)binding site and shows some competition and protection ability but not to a significantdegree, while the (Cl and I) functional groups bind to the ChE at site differs from OPbinding site, as well as the (I) functional group has more selectivity for enzymemoiety and binds more strongly than the (Cl) group, so that shows more ChEinhibiting ability

الأهداف: إن الغرض من هذه الدراسة هو تصنيع ثلاث مشتقات جديدة من عقار الميتوكلوبرامايد باستخدام سلسلة من التفاعلات الاستعاضة الكيميائية ثم تقيم مدى قابليتهم على حماية خميرة الكولين استراز في دم الإنسان ضد المثبطات القوية باستخدام المثبط الفعال الكلوربايريفوس خارج جسم الكائن الحي.طرق العمل: تم تصنيع ثلاثة مشتقات جديدة من الميتوكلوبرامايد باستعمال تفاعل ساندماير كما تم التأكد من أشكالها الكيميائية بواسطة التعرف على الخواص الفيزيوكميائية وأطياف الأشعة تحت الحمراء وفوق البنفسجية.النتائج والاستنتاج: قد دلت نتائج الدراسة على أن مجموعة الهيدروكسيل الفعالة ترتبط بخميرة الكولين استيراز بنفس موقع ارتباط مركبات الفوسفات العضوية لذلك فقد أبدت بعض المنافسة وبالتالي بعض الحماية لهذه الخميرة ولكن ليس إلى الدرجة الهامة، بينما مجموعتي الكلورايد والايودايد الفعالتين ترتبطان بخميرة الكولين استيراز بموقع مختلف عن موقع ارتباط مركبات الفوسفات العضوية مع إن مجموعة الايودايد قد أبدت انتقائية أكبر تجاه الارتباط بالخميرة من مجموعة الكلورايد .


Article
Measurement of plasma cholinesterase activity in field workers

Authors: Ansam Naji Aboud Al-Haseni انسام ناجي عبدالحسيني --- Basil Mohammed Yahya باسل محمد يحيى
Journal: Iraqi Journal of Pharmacy المجلة العراقية للصيدلة ISSN: 16802594 Year: 2012 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 41-47
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Objectives: Measurement of cholinesterase (ChE) activity is considered as an important diagnostic tool in the cases of human poisoning with organophosphate (OP) and carbamate insecticides.Patients and methods: One hundred and seventy four subjects working in different fields and exposed to OP and carbamate compounds were conducted in this work plus fifty apparently healthy volunteers, who were neither exposed to OP and carbamate insecticides nor taken any drug during the course of this study (control group). Subjects were categorized into three groups according to the place of their work. An electrometric method was used for the measurement of blood ChE activity.Results: The results showed significant differences at p < 0.05 of ChE activity in the 3 groups in comparison with the control. Also the relationship between ChE activities concerning the age of the subjects and the duration of exposure in the market group was significantly different at p < 0.05.Conclusion: The electrometric method is simple and efficient for multiple samples and field conditions and offers a lower cost, also it is suitable for monitoring human exposure to OP and carbamate insecticides

هدف الدراسة: يعتبر قياس نشاط خميرة الكولين استيراز مؤشرا تشخيصيا لحالات التسمم عند الانسان في حالة تعرضه لمبيدات الحشرات الفوسفورية العضوية والكارباماتية .المرضى وطرائق العمل: درست حالات 174 شخصا يعملون في عدة اماكن ويتعرضون لمبيدات الحشرات المذكورة اثناء عملهم . اضيف الى الدراسة 50 شخصا يبدون اصحاء ولايتعرضون لمبيدات الفسفور العضوية ولا للكارباميت، ولم يتعاطوا اي علاج اثناء فترة الدراسة اعتبروا مجموعة سيطرة .قسم الاشخاص جميعهم الى ثلاثة مجاميع كل حسب نوع المكان الذي يعمل فيه.استخدمت طريقة القياس الكهربائي لمعرفة مستوى نشاط الكولين استيراز في نماذج دم اخذت من العاملين المتعرضين للمبيدات وكذلك من مجموعة السيطرة .النتائج: بينت النتائج لهذه الدراسة وجود فرق معنوي p < 0.05 عند المجاميع الثلاثة مقارنة مع مجموعة السيطرة. وكذلك بينت النتائج وجود فرق معنوي p < 0.05 بين اعمار المتعرضين ومدد تعرضهم لتلك المبيدات لدى مجموعة العاملين في السوق.الاستنتاج: لذا اعتبرت الطريقة الكهربائية لقياس نشاط خميرة الكولين استيراز سهلة ويسيرة وفاعلة ولا تكلف الكثير من الناحية المادية وهي ملائمة لقياس نشاط الخميرة في دم المتعرضين لمبيدات الحشرات الفوسفورية العضوية والكارباماتية بشكل فاعل .


Article
Evaluation of acetylcholine esterase activity in the blood of workers exposed

Author: Aydin S. Ahmed ايدن صديق احمد
Journal: kirkuk university journal for scientific studies مجلة جامعة كركوك للدراسات العلمية ISSN: 19920849 26166801 Year: 2013 Volume: 8 Issue: 3 Pages: 26-33
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Introduction:Organophosphate and carbamate insecticides pose major environmental pollution problems and health hazards to people and animals. These insecticides inhibit cholinesterase (ChE) activity in the nervous tissues and neuromuscular junctions. The measurement of blood ChE is a useful tool for monitoring exposure to organophosphate and carbamate insecticides. The purpose of the present study was to use a modified electrometric technique for measuring blood ChE in workers exposed to the organophosphate and carbamate insecticides in Kirkuk, Iraq.Method: A modified electrometric method was used to measure ChE activity in the whole blood of male workers (n = 40) exposed to organophosphate and carbamate insecticides, for a duration of not less than six years. Healthy male volunteers (n =12) not exposed to insecticides served as controls. Following in vitro inhibition of pseudo cholinesterase by quinidine sulfate, true cholinesterase activity was estimated in the blood of the subjects. After in vitro addition of the organophosphate (chlorpyrifos and methidathion, 0.5 and 1 µM) and carbamate (carbaryl, 5 and 10 µM) insecticides to the reaction mixtures, inhibitions of blood ChE were also determined.Results: Mean values of ChE activities (pH/20 min) in the whole blood of healthy non-exposed subjects and insecticide-exposed workers were 1.41and 1.2, respectively. Whole blood ChE activities of the exposed workers was significantly lower than those of healthy individuals.Conclusions: These findings indicate the usefulness of the modified electrometric method for monitoring blood ChE activity in insecticide-exposed workers and there was a significant effect of these Organophosphate and carbamate insecticides on the activity of Ach esterase in workers blood. .


Article
Cholinesterase inhibition in chicks treated with manganese chloride
قياس نشاط خميرة الكولين استراز في افراخ الدجاج المعاملة بكلوريد المنغنيز

Authors: M.H.I. Al-Zubaidy منى حازم ابراهيم الزبيدي --- S.M. Amin سوسن محمد أمين
Journal: Iraqi Journal of Veterinary Sciences المجلة العراقية للعلوم البيطرية ISSN: 16073894 Year: 2018 Volume: 32 Issue: 2 Pages: 37-42
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of the study was to examine the effect of manganese chloride in drinking water at 1 g/L on the plasma and brain chicks AChE activity in vivo and in vitro. At 14-day-old manganese caused significant decrease in the acetycholinestrase activity in the brain of chicks about 36%. While there was no significant inhibition in plasma AChE. Dichlorvos at 7 mg/kg, orally significantly inhibited plasma and brain AChE activity. Dichlorvos at 0.5 and 1 µl significantly inhibited plasma and brain cholinesterase activity in vitro, while manganese not affected on the cholinesterase activity in vitro. manganese with dichlorvos caused decrease in ration of AchE inhibited at 7 days old in brain and plasma AChE to 59% and 69% respectively, while increased in the ratio of inhibition at 14 days old in brain and plasma AChE activity of chicks to 64% and 91% respectively. The results suggested that manganese chloride caused decrease inhibition of AChE activity in brain of chicks manganese with dichlorvos causes decrease in the inhibited ratio of plasma and brain at 7 days old while causes increased the ratio of inhibition at 14 days old.

تضمنت الدراسة الحالية الكشف عن تأثير كلوريد المنغنيز في ماء الشرب بتركيز 1 غم/ لتر لمدة 14 يوم في نشاط خميرة الكولين استراز في بلازما دم ودماغ افراخ الدجاج في الزجاج وفي الجسم الحي. ادى اعطاء المنغنيز بتركيز 1غم/لتر في ماء الشرب بعمر 14 يوم الى انخفاض معنوي في نشاط خميرة الكولين استراز في دماغ الافراخ وبنسبة 36% في حين لم يكن التثبيط معنويا في بلازما دم الافراخ. ادى تجريع الدايكلورفص وبجرعة 7ملغم/كغم من وزن الجسم في الافراخ المعاملة بكلوريد المنغنيز مسبقا وبعمر7 و14 يوم الى تثبيط معنوي في نشاط خميرة الكولين استراز في بلازما دم ودماغ الافراخ وبنسبة تثبيط وصلت الى 75 و82 % عند عمر 7 ايام و68 و52 % على التوالي بعمر 14 يوم. سبب اعطاء المنغنيز مع الدايكلورفص الى التقليل من نسب التثبيط لتصل الى 69% و 59 % في بلازما دم الافراخ بعمر 7 ايام. في حين وصلت نسب التثبيط بعمر 14 يوم في بلازما دم ودماغ الافراخ الى 91% و 64% على التوالي. خفض الدايكلورفص بتركيز 0,5 و 1 Lµ في الزجاج معنويا في نشاط خميرة الكولين استراز في بلازما دم ودماغ الافراخ بعمر 7 و14 يوم وبنسب 98%,90%, %100, 99% عند عمر 7 ايام و 93%,84%,87%,80%على التوالي بعمر 14 يوم. لم يسبب المنغنيز في ماء الشرب مع الدايكلورفص بتركيز0,5 و 1 Lµ في الزجاج الى زيادة معنوية في نسب التثبيط في بلازما دم ودماغ الافراخ. اثبت الدراسة الحالية قدرة المنغنيز على التثبيط المعنوي لنشاط خميرة الكولين استراز في دماغ افراخ الدجاج وان إعطاوه مع الدايكلورفص قلل نسب التثبيط في بلازما دم و دماغ الافراخ بعمر 7 ايام في حين ازدادت نسب التثبيط بعمر 14 يوم.


Article
The Inhibitory Effect of Gallic Acid on Human Serum Cholinesterase

Authors: Methal A. Ali --- Mohamed J.Al-Azzaw --- Sabah M.K. Al-Shafi
Journal: Iraqi Journal of Pharmaceutical Sciences المجلة العراقية للعلوم الصيدلانية ISSN: 16833597 Year: 2009 Volume: 18 Issue: 1 Pages: 33-37
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The dried fruit peel of pomegranate in Punicaceae family was fractionated chromatographically on Sephadex-LH-20 column .Gallic acid (trihydroxybenzoic acid) and its related galloyl esters such as gallotannin(i.e. â-penta-O-galloyl–D-glucose) were obtained homogenously. Different concentrations of gallic acid and gallotannin were used to determine their inhibitory effect on human serum cholinesterase. The enzyme activity was measured according to the method reported by the WHO .The inhibitory effect of these compounds on the activity of human serum cholinesterase have been studied in vitro .The inhibitory effect was remarkably clear with increasing concentration of gallic acid .Whereas galloyl ester showed no inhibitory effect. The inhibition with gallic acid indicates a noncompetitive pattern. Therefore, we can not recommended gallic acid and its related compounds , as preservative substances in food industry or in pharmacological preparations since they might have some side effect on certain biological systems.

تم فصل بعض المركبات من القشور الجافة لثمرة الرمان من العائلة الرمانية( Punicaceae family) بواسطة العمود السائل اللوني الحاوي على مادة السفادكس ألـ20.و تم الحصول على مادتين متجانستين هما حامض الكاليك ( trihydroxybenzoic benzoic acid ) وأحد مركبات أسترات الكالوليل التابعة له وهي مادة الكالوتانين(β-penta –O-galloyl –D-glucose ) . أن تأثير حامض الكاليك و الكالوتانين لم تدرس بشكل واسع على فعالية ألأنزيمات. استخدمت تراكيز مختلفة من حامض الكاليك والكالوتابين لقياس تأثير تثبيطهما على مصل الكوليستريز( (cholinesterase البشري . أن فعالية هذا الإنزيم تم قياسها طبقا لطريقة منظمة الصحة العالمية ( (WHO.. هذه الدراسة اختيرت لتقييم فعالية هذه المركبات مختبريا على مصل الكوليستريز البشري لزيادة معرفتنا حول الفعاليات البيولوجية . أن تأثير تثبيط هذه المركبات جدير بالملاحظة مع زيادة بتراكيز حامض الكاليك بينما لم يلاحظ أي تثبيط معنوي لمادة الكالوتانين . وأن التثبيط بحامض الكاليك تكشف بأنه غير تنافسي بطبيعته .لذلك لا نستطيع أن نوصى بحامض الكاليك والمركبات التابعة له كمواد حافظة في الصناعات الغذائية أو في التحضيرات الصيدلانية نظرا" لاحتمال احتوائها على بعض التأثيرات الجانبية على بعض الأنظمة البيولوجية .


Article
Determination of blood cholinesterase level by electrometric method and inhibition by diazionon, dichlorvous and cypermethrin in vivo in homer pigeon (racing pigeon)
تحديد فعالية انزيم الكولين استراز بالدم بالطريقة الكهرومترية بواسطة التثبيط بالديازينون والدايكلورفس والسايبر مثرين في داخل الجسم بطائر الزاجل

Author: B. A. Abed Al-Shimmary بسام علي عبد الشمري
Journal: Al-Anbar Journal of Veterinary Sciences مجلة الانبار للعلوم البيطرية ISSN: 19996527 Year: 2012 Volume: 5 Issue: 2 Pages: 134-137
Publisher: University of Fallujah جامعة الفلوجة

Loading...
Loading...
Abstract

An environmental pollution with commonly used insecticides effected the homer pigeon this study used dichlirvous, diazinon and cypermethrin in several subacute doses The enzyme activity was measured by modified electometric method as ΔpH/ 30 min. The Confidence interval in the plasma were 0.197 respectively and those of the erythrocytes were 0.934 respectively. The organophosphorus insecticides diazinon at dose (5-10) mg kg b.w. significantly inhibited plasma (28~53%) and erythrocyte 53% and dichlorvous at dose (5-10) mgkg b.w. significantly inhibited plasma (33~38%) and erythrocyte 52% cholinesterase in vitro in a concentration-dependent tanner. The insecticides cypermethrin at dose (20-40) mg kg b.w. significantly inhibited plasma lactic dehydrogenase in (4~9.5%).

ان التلوث البيئي المصاحب لاستعمال المبيدات الحشرية الشائعة الاستعمال لها تأثير ضار لطائر الزاجل اشتملت هذه الدراسة على عدة مبيدات بالديازينون الدايكلورفس والسايبر مثرين بجرعات تحت الحادة متعدد وتم قياس مستوى انزيم الكولين استراز بواسطة الطريقة الكهرومترية المحورة من خلال تغير الباء هاء في 37 درجة مئوية حيث كان معامل الاختلاف في البلازما 0.179 وفي كريات الدم الحمراء 0.934، ان المبيد الحشري الديازينون ثبط الانزيم معنويا بنسبة (33-38%) في البلازما وبنسبة 52% في كريات الدم الحمراء بجرعة (5-10) ملغم/ كغم من وزن الجسم، أما المبيد الدايكلورفس ثبط الانزيم معنويا بنسبة (28-39%) في البلازما وبنسبة 53% في كريات الدم الحمراء بجرعة (5-10) ملغم/ كغم من وزن الجسم، حيث أدى إعطاء المبيد السايبرمثرن إلى تثبيط إنزيم اللاكتيك ديهييدروجنيز معنويا بنسبة (9.5-4%) في البلازما وبنسبة 53% في كريات الدم الحمراء بجرعة (20-40) ملغم/ كغم من وزن الجسم.


Article
Application of an electrometric method for measurement of blood cholinesterase activities in cats
استخدام الطريقة الكهرومترية في قياس نشاط خميرة الكولين استراز في القطط

Authors: A. A. Kata امجد الياس كتا --- A. S. Alias اشرف صديق الياس
Journal: Al-Anbar Journal of Veterinary Sciences مجلة الانبار للعلوم البيطرية ISSN: 19996527 Year: 2013 Volume: 6 Issue: 1 Pages: 230-241
Publisher: University of Fallujah جامعة الفلوجة

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of the present study is to detected for the accuracy of the way Electrometric method which used in the measurement of cholinesterase activity in the blood of untreated adult male cats. To serve these values a basis for comparison with the values of cholinesterase activity for cats that are exposed to organophosphorus pesticides and carbamate in the natural environment. Electrometric method applied to measure the normal activity of the cholinesterase in blood of adult male cats, highest cholinesterase activity recorded (the change in the function acidic 30 minutes) in the red blood cell 0.63, then the general blood 0.49 and the least in the blood plasma 0.37. Used cholinesterase activity in the red blood cell as a model to determine the linear relationship between the sample size of red blood cell and the activity of the cholinesterase, sample size ranged between (0.05 to 0.2 ml) was the best size of the sample 0.2 ml to measure activity of cholinesterase in the red blood cell. Cholinesterase activity used in the red blood cells as a model to determine the linear relationship between the time of incubate and activity of cholinesterase, 30 minutes was the best time of the incubate and the size of the 0.2 ml sample to measure the activity of cholinesterase the in red blood cells. Addition of Acetic acid (50 µmol/ml) to the reaction mixture of erythrocytes and Homogenized brain tissue linearly and gradually decreased the pH between the values 8 and 7. Recorded a significant difference in the cholinesterase activity, in red blood cells when comparing between acetylthiocholine iodide and acetylcholine iodide as substrates. Did not notice any significant change in the activity of the yeast with the use of both heparin and EDTA the anticoagulant. To illustrate the accuracy of the way Electrometric method was the coefficient of variation in plasma, red blood cells and whole blood (18.1, 11.2, 12.1)%, respectively when using 0.1 ml acetylcholine iodide as the basis of 7.5% in the reaction mix for the current study. Quinidine sulfate used to inhibition pseudo choinesterase ctivity in the red blood cell and plasma for male adult cats the percentage of pseudo choinesterase ctivity (12, 9.1)%, respectively, while the true cholinesterase activity is (88, 90.9)%, respectively. These results indicate that the used of modified electrometric method for measurement of ChE activities in adult male cats is simple, precise and efficient.

هدفت الدراسة الحالية الكشف عن دقة الطريقة الكهرومترية المحورة لاستخدامها في قياس نشاط خميرة الكولين أستراز في دم ذكور القطط البالغة غير معاملة لتكون هذه القيم أساساً لمقارنتها مع قيم نشاط خميرة الكولين أستراز للقطط التي تتعرض للمبيدات الفسفورية العضوية والكاربميتية في البيئة الطبيعية. استخدمت الطريقة الكهرومترية المحورة لقياس النشاط الطبيعي لخميرة الكولين استراز في دم ذكور القطط البالغة، حيث سُجل أعلى نشاط طبيعي للخميرة (التغير في الدالة الحامضية/ 30 دقيقة) في كريات الدم الحمر 0.63، ثم عموم الدم 0.49 واقلها في بلازما الدم 0.37. تم استخدام خميرة الكولين استراز في كريات الدم الحمر كنموذج لتحديد العلاقة الخطية بين حجم عينة كريات الدم الحمر ونشاط الخميرة، وتراوحت حجم العينة من 0.05- 0.5 مل وكان أفضل حجم للعينة 0.2 مل لقياس نشاط خميرة الكولين استراز في كريات الدم الحمر. كذلك استخدمت خميرة الكولين استراز في كريات الدم الحمر كنموذج لتحديد العلاقة الخطية بين وقت الحضن ونشاط الخميرة، وكان الوقت 30 دقيقة أفضل وقت للحضن وبحجم العينة 0.2 مل لقياس نشاط خميرة الكولين استراز في كريات الدم الحمر. أدى إضافة حامض الخليك 50 مايكرومول/ مل لمزيج التفاعل لعينات بلازما الدم وكريات الدم الحمر لبيان كفاءة المحلول الداريء المستخدم في هذه الطريقة تم إجراء المعايرة بحامض الخليك، حيث كان الانخفاض في بأها لمزيج التفاعل (بدون المادة الأساس) خطياً وتدريجياً ما بين الدالة الحامضية 8 و7. سُجَّل وجود إختلاف معنوي في نشاط خميرة الكولين استراز في كريات الدم الحمر لدى مقارنة نشاط الخميرة بين مادتي الأساس يوديد الاستيل ثايوكولين ويوديد الاستيل كولين. ولم تلاحظ أي تغيير معنوي في نشاط الخميرة لدى استعمال لكل من الهيبارين وأي دي تي كمانعي للتخثر. ولبيان دقة الطريقة كان معامل الاختلاف في بلازما الدم، كريات الدم الحمر وعموم الدم (18.1، 11.2،12.1)% على التوالي. وتم ذلك باستخدام 0.1 مل يوديد الاستيل كولين 7.5% كمادة أساس في مزيج التفاعل للدراسة الحالية. أدى إستخدام كبريتات الكويندين إلى تثبيط نشاط خميرة الكولين استراز الكاذبة في كريات الدم الحمر وبلازما دم لذكور القطط البالغة وكانت نسبة نشاط الخميرة الكاذبة (12، 9.1)% على التوالي، في حين كانت نسبة نشاط الخميرة الحقيقية (88، 90.9)% على التوالي. تشير هذه النتائج إلى أن الطريقة الكهرومترية الحالية تمتاز بالدقة والسهولة والكفاءة والشرعية لقياس نشاط خميرة الكولين استراز في ذكور القطط البالغة.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (10)


Language

Arabic and English (4)

Arabic (3)

English (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2013 (2)

2012 (3)

2011 (1)

2010 (1)

More...